Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@21:03:11 GMT

هشدار نسبت به نگهداری حیوانات خطرناک

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۴۷۳۲۴

به گزارش شرق، اینکه نسبت به حضور حیواناتی که سابقه همزیستی چندهزارساله با انسان را دارند، حساسیت وجود دارد؛ اما نسبت به نگهداری از حیواناتی که اساسا محصول سبک زندگی غربی هستند، واکنشی نشان داده نمی‌شود، جای تعجب دارد.

نگهداری از حیوانات وحشی نظیر شیر، کروکودیل، مار، خزندگان خاص و حیواناتی از این دست را نمی‌توان از تجارت غیرقانونی حیات وحش در دنیا جدا دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گردش مالی تجارت غیرقانونی حیات وحش(IWT) به رقم باورناپذیر 23 میلیارد دلار می‌رسد. این تجارت سیاه به واسطه سود کلانی که دارد، همواره درصدد گسترش بازار خود است.

جهانی‌شدن و الگوگیری از سبک زندگی غربی باعث شده بسیاری از افراد نگهداری از این حیوانات را نشانه تفاخر بدانند. دراین‌میان رسانه ملی در سال‌ها با پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آن کروکودیل و مار در خانه نگهداری می‌شدند، در تبلیغ این مسئله نقش داشته است. ضعف قانون و بی‌پولی سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از عواملی است که باعث شده این سازمان نتواند برخورد مؤثری با دارندگان و فروشندگان این حیوانات داشته باشد.

آن اندک حیوانات ضبط‌شده از متخلفان هم جا و پولی برای نگهداری‌شان وجود ندارد. وجود فضای مجازی و سهولت در خرید و فروش این حیوانات نقش بسیار مهمی در گسترش استفاده از این حیوانات داشته است. شوربختانه درحال‌حاضر همه مدل حیوانی را در فضای مجازی می‌توان پیدا کرد و خرید. یکی دیگر از دلایل زیادشدن نگهداری از حیوانات خاص و وحشی، عدم نظارت بر مراکزی نظیر باغ‌وحش‌هاست که این حیوانات در آنجا زاد و ولد می‌کنند و حیوانات تولیدشده به خارج از باغ وحش فروخته می‌شوند. همچنین جدیدا برخی از مراکز نگهداری از حیوانات با انتشار فیلم‌هایی از بازی و ارتباط نزدیک بازدیدکنندگان یا عوامل باغ وحش با حیوانات به اشتباه بر رام و بی‌خطربودن ارتباط انسان و حیوانات وحشی دامن می‌زنند.

هرچند این حیوانات با مبالغ نسبتا زیاد خرید و فروش می‌شوند؛ اما عموما سرنوشت خوبی ندارند و به دلیل هزینه بالای نگهداری و عدم تخصص لازم دامپزشکان برای درمان آنها و شرایط سخت نگهداری پس از مدتی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. همین مسئله باعث شده که احتمال رهاسازی آنها در طبیعت افزایش پیدا کند. ازآنجایی‌که بسیاری از این حیوانات جزء گونه‌های غیربومی ایران هستند، رهاسازی آنها در طبیعت می تواند فاجعه‌بار باشد. همچنین احتمال فرار حیوانات وحشی نگهداری‌شده در اماکن خصوصی همیشه وجود دارد. در چنین شرایطی امکان حمله و ایجاد مشکل برای شهروندان نیز وجود دارد.

با توجه به شرایط گفته‌شده جا دارد دوستداران حیوانات و دستگاه‌های حکومتی مسئول با وسواس بیشتری به این مسئله ورود کنند و جلوی گسترش این رفتار غلط را بگیرند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۷۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدآقامیری ظهر شنبه در مراسم روز شوراها که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد گفت: از جمله تاکیدات قرآن کریم توجه به امر خرد جمعی در پیش برد برنامه‌ها است.

استاندار قم بیان کرد: طبیعت انسان به گونه ای است که می بایست مشکلات خود را به صورت گروهی و اجتماعی مرتفع کند.

وی با اشاره به اهمیت و نقش شورای‌های اسلامی شهرو روستا گفت: شورا ها از جمله نهادهایی است که ارتباط مستمر و نزدیکی با مردم و آشنایی با مشکلات دارند.

آقامیری تصریح کرد:مسوولان باید توجه داشته باشند که هدف اصلی خدمت به مردم است و باید قدردان فرصت خدمتگزاری به مردم را به عنوان خادمان آنان باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: نحوه واگذاری زمین به مردم از مواردی است که رضایت بخش نیست و در صورت تسهیل در این امر مهاجرت معکوس از شهرها به روستا محقق خواهد شد.

استاندار قم با بیان اینکه هویت روستاها باید حفظ شود گفت: باید شرایطی فراهم شود که روستاها خودگردان باشند و محصولات و مایحتاج روستاییان در روستا تامین شود.

آقامیری تاکید کرد: مدیران باید در انجام وظایف و مصوبات توجه لازم را داشته باشند و این مصوبات خط قرمز مجموعه مدیریت استان است که در صورت بروز کم کاری با مدیران برخورد می شود.

وی اضافه کرد: عملکرد ۱۱ مدیر در استان قم مورد ارزیابی بازرسان قرار گرفته و احتمال دارد برکناری و جایگزینی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مدیران باید نسبت به حل مشکلات مردم اهتمام داشته باشند و مدیری که در اتاق خود را به روی مردم ببندد جایی در استان نخواهد داشت.

کد خبر 6090218

دیگر خبرها

  • هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت
  • رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند
  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌های سمی؛ ۱۴نفر بستری شدند
  • افزایش۳برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی
  • رشد ۳برابری مسمومیت با قارچ‌های سمی/ ۱۴نفر بستری شدند
  • مسمومیت ۵۳ نفر با قارچ وحشی/ اورژانس هشدار داد
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟