Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، لاله افتخاری معاون بانوان کمیته فرهنگی آموزشی اربعین شامگاه گذشته سوم مهرماه در نشست بررسی ابعاد تمدنی، تربیتی، معنوی و اجتماعی پیاده‌روی اربعین که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اربعین فراتر از یک عزاداری و همراهی زودگذر بود و به این دلیل شرکت در پیاده‌روی اربعین از نشانه‌های مؤمن شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در دوره خفقانی که بعد از امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بر اهل‌بیت (ع) و مسلمانان حقیقی حاکم شده بود، امام سجاد (ع) از بستر دعا و مناجات برای اثبات حقانیت قیام عاشورا استفاده ‌کردند. در شرایط کنونی هم دشمن از تمام بستر‌های رسانه‌ای خود برای نشان دادن چهره واژگون از اسلام و به خصوص تشیع و نیز سانسور کردن اتفاق عظیم در اربعین حسینی استفاده می‌کند.

معاون بانوان کمیته فرهنگی آموزشی اربعین اضافه کرد: در چنین فضای جنگ رسانه‌ای که دشمن برای ریشه کن کردن اعتقادات اسلامی به راه انداخته، اربعین است که به انسان هویت شایسته می‌بخشد و سبک زندگی شیعیان را از مظاهر غربی پالایش می‌کند.

وی در خصوص پیوند میان تربیت و فرهنگ در تعریف تمدن را چنین بیان کرد: انتظار از اسلام الگوی تمدنی است که انسان را در رسیدن به بالاترین مقام خود یعنی خلیفه الهی کمک کند و ما نمود عالی برآورده شدن این انتظار را در اربعین شاهد هستیم.

افتخاری در مورد وضعیت دین در فرهنگ غرب عنوان کرد: زمانی که غرب خلأ معنوی و بحران‌ساز به لحاظ روحی را در خود حس کرد تصمیم گرفت مسیحیت را پوششی بر خنثی کردن این خلأ قرار دهد، اما تاریخ نشان داد که غرب مسیحی نشد، اما مسیحیت غربی شد.

وی در خصوص فرهنگ برابری و برادری را در اربعین عنوان کرد: در اربعین جیب‌ها باهم یکی می‌شود و فرهنگ برابری و برادری که رویکرد پیامبر (ص) بود را به نحو احسن به نمایش می‌گذارد، اما متأسفانه باید گفت این فرهنگ آنطور که باید در جامعه اسلامی ما جا نیفتاده است.

معاون بانوان کمیته فرهنگی آموزشی اربعین با اشاره به اینکه «پیاده‌روی اربعین محلی برای اصلاح سبک زندگی است»، بیان کرد: فرهنگ اربعین الگویی برای نفی طبقات اجتماعی بوده و هرکس بتواند بیشتر خدمت کند، عزیزتر است. اربعین فرصتی برای آشنایی میلیون‌ها نفر از سراسر جهان با اسلام است و رسانه‌های غربی بعد از سال‌ها سکوت اکنون در راستای تعریف و تحریف تلاش می‌کنند و ما باید مواظب این خطر باشیم و برای خنثی کردن توطئه فرهنگی دشمن در فضای رسانه‌ای دنیا نقش آفرینی کنیم.

وی تاکید کرد: برای فعالیت در راستای ترویج اربعین نباید به دولت اکتفا کرد و باید از کمیته‌های اربعین و سایر نهاد‌های فرهنگی و مردم نهاد برای حفظ و تقویت این فرهنگ کمک گرفت. در سال گذشته 800 هزار نفر از دو میلیون زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین را بانوان تشکیل ‌دادند و گستردگی جمعیت این پیاده‌روی با کمترین میزان حادثه حکایت از آن دارد که این واقعه با عنایت اهل بیت (ع) اداره می‌شود.

افتخاری در خصوص اینکه پیاده‌روی اربعین دارای مبنای قرآنی است، عنوان کرد: اربعین بستری برای انتقال فرامرزی و فرانسلی فرهنگ اسلام است و دانشگاه‌های ما نباید از این مسأله غفلت کنند و صاحب نظران دانشجو و عضو هیأت علمی باید در جهت درک، تبیین و ترویج فرهنگ اربعین گام بردارند.

معاون بانوان کمیته فرهنگی آموزشی اربعین تصریح کرد: دانشگاه نباید پیشرفت مادی و شخصی را تنها مبنای کار خود قرار دهد و در کنار آن باید به رشد ابعاد معنوی شخصیت دانشجویان و دانشگاهیان نیز توجه و برای آن برنامه‌ریزی کند. اگر بتوانیم فرهنگ اربعین را آن‌طور که شایسته است در محیط دانشگاه پیاده کنیم تا رذیلت‌های اخلاقی از فضای آن دور می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی زیارت اربعین پیاده روی اربعین واقعه عاشورا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۷۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، محمدعلی اسکندری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران تردیدی در صیانت از ارزش های اسلامی نداشته و ایثارگرانه در خط مقدم دفاع از اسلام و مسلمانان بوده است.

وی افزود: فتنه انگیزی، اختلاف افکنی و انشقاق در جهان اسلام، از برنامه های راهبردی آمریکا و اسرائیل بوده و آنها هیچ وقت خیرخواه ملت های مسلمان نبوده و نخواهند بود. حال آنکه تقریب مذاهب، همواره با جدیت توسط جمهوری اسلامی ایران، پیگیری و اجرایی شده است.

نورالدین خالق نظراف مفتی اعظم ازبکستان نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن روند مناسبات دوجانبه میانه در تمامی زمینه ها گفت: دین، فرهنگ و اشتراکات ازبکستان و ایران، عاملی مهم برای تعمیق مناسبات دو طرف است.

وی افزود: با توجه به توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه نسخ خطی زبان فارسی، از همکاری در زمینه تحقیقات قرآنی و نسخ خطی قرآنی استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • حاجی‌صادقی: دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • نحوه انتخاب چوب ترموود
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند