Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@20:01:13 GMT

در جست‌و‌جوی هویت گم‌شده‌

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۴۷۶۹۸

در جست‌و‌جوی هویت گم‌شده‌

شبکه‌های مجازی از پیچیدگی خاصی برخوردارند و نمی‌توان براحتی در مورد اعضای آنها سخن گفت. اینکه کاربران این شبکه‌ها واقعاً چه هدفی را دنبال می‌کنند و دارای چه ویژگی‌هایی‌اند نیازمند دقت جامعه‌شناختی است. تنوع شبکه‌های اینترنتی منجر به شکل‌گیری اهداف خاصی در میان اعضایش شده‌ است. احمد بخارایی د

نوشته ر حال حاضر تقریباً سه گونه شبکه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دسته اول شبکه‌‌هایی مانند «واتساپ» هستند که عمدتاً برای تسهیل ارتباط کلامی و تصویری و جایگزین پیامک‌رسانی قبلی از طریق گوشی‌های همراه شکل گرفته‌اند. پس در این دسته از شبکه‌ها، ارتباط جنبه «قالبی» دارد یعنی صرفاً قالب این گونه شبکه‌ها تعیین‌کننده است و افراد، خود محتوا را تعریف می‌کنند و اثرپذیری خاصی از این شبکه ندارند بلکه صرفاً از امکاناتش بهره می‌جویند. دسته دوم مانند «تلگرام» هستند که در ابتدای ورود به‌عرصه شبکه‌های مجازی، گفت‌و‌شنود در آن شکل می‌گرفت. اما اینک عمدتاً اعضای آن به ارسال مطلبی که در جای دیگر پسندیده‌اند اکتفا می‌کنند. پس در این دسته از شبکه‌ها یک نگاه «صوری» شکل می‌گیرد و کم اتفاق می‌افتد افراد در همدیگر اثرگذار باشند. گویی استفاده از این‌ها بتدریج دارد به عادت تبدیل می‌شود. در این شبکه‌ها «اطلاع رسانی» حائز اهمیت است. زیرا در غیاب شبکه‌های رسمی که مخاطبان به آنها اعتماد داشته‌ باشند این شبکه‌ها توانسته‌اند تا حدودی مخاطب را جذب کنند. دسته سوم مانند «اینستاگرام»، متفاوت از دو گونه قبلی هستند. در اینجا سه هدف دنبال می‌شود. ابتدا، در میان برخی اعضا گاه اهمیت می‌یابد که خود را به «نمایش» بگذارند و به نحوی از دیگران تأیید بگیرند و احساس خوبی به ایشان دست دهد. اینها برای ارتقای سطح اندیشه و آگاهی خود به سراغ اینستاگرام نیامده‌اند، بلکه‌ آمده‌اند تا ضمن گذران اوقات فراغت، خود را هم به نمایش بگذارند یا اینکه نمایش دیگران را مشاهده کنند.
وقتی سخن از «نمایش» در شبکه مجازی به میان می‌آید شاید سطحی‌ترین شکل آن اتفاق بیفتد. زیرا یک طرفه است. هدف دوم این است که علاوه بر نمایش خود، نوعی همدلی و همراهی جمعی شکل گیرد مانند آنچه  اخیراً یک خواننده رپ اعلام کرده که تا 13 میلیون کامنت نگذارند آلبوم جدیدش را عرضه نخواهد‌کرد! 13 میلیون یعنی اوج سطحی‌نگری و اوج پیروی کورکورانه. در هدف سوم یک نوع فعالیت مد نظر است که عمدتاً جنبه اقتصادی دارد و مبتنی بر کالاهای مصرفی و بیشتر زنانه است. در اینجا مدلینگ هم مشاهده می‌شود.
اما گذشته از این تقسیم‌بندی در همه این انواع شبکه‌ها و انواع اهداف باید دنبال پاسخ این سؤال گشت که چرا در ایران به نحو بسیار افراطی از شبکه‌های مجازی استفاده می‌شود؟ به نظر می‌رسد علت این امر وجود یک نوع انسداد رسانه‌ای است که گریبان صدا‌وسیما و جراید تحت نظارت و نیز خبرگزاری‌ها را گرفته‌ است. بدیهی است در چنین شرایطی که اعتماد لازم به‌رسانه‌های ملموس و واقعی وجود ندارد، راهی جز این باقی نمی‌ماند که اعضای جامعه بیش از حد معمول به‌شبکه‌های مجازی پناه ببرند و بالطبع این هجوم غیرمنطقی پیامدهایی دارد که جامعه را درنهایت از عقلانیت لازم برای تحول فرهنگی و توسعه اجتماعی تهی می‌کند. همه اعضای جوامع انسانی ماهیتاً علاقه‌مندند کسب هویت کنند و این کسب هویت در خلأ اتفاق نمی‌افتد بلکه نیازمند وجود رسانه‌های پویا و امکان مشارکت افراد در گروه‌های مختلف است. متأسفانه در جامعه ما این هر دو عامل، با ضعف و بستر ناهموار مواجه است و این باعث می‌شود که استقبالی عجیب از شبکه‌های مجازی شکل بگیرد؛ به این امید که افراد سرگردان، هویتی پیدا کنند حال آنکه در هیاهوی شبکه‌های مجازی، هویت‌یابی امری دشوار و نزدیک به محال است./ایران جمعه

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۷۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) مرگ دسته جمعی ماهی‌ها بر اثر گرمای سوزان

(تصاویر) مرگ دسته جمعی ماهی‌ها بر اثر گرمای سوزان

دیگر خبرها

  • چالش های هویت فردی «نسل زد» و الگوی فاطمی بررسی می شود
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • کشف یک جسد با دست‌ و پای بسته در شهرستان اردل
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • (تصاویر) مرگ دسته جمعی ماهی‌ها بر اثر گرمای سوزان
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • درخواست الجزایر برای نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه
  • جای خالی معلمان ماهر مجازی
  • جدول فیلم‌ های امروز تلویزیون، شنبه ۱۵ اردیبهشت + ساعت پخش