Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش میزان صادرات و واردات محصولات غیرنفتی در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: تاکنون ۱۸۱ فروند مغروقه در کارون پاکسازی شده است و برای پاکسازی‌ بقیه آنها نیاز به مذاکره با طرف عراقی داریم که این مذاکرات هم‌اکنون آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، محمد راستا در مراسم افتتاح پروژه‌های آماده بهره برداری بندر خرمشهر، اظهار کرد: تاکنون بالغ بر ۱۸۱ فروند مغروقه در کارون و اروند پاکسازی شده است و ۲۱ مغروقه دیگر باقی مانده که سه فروند آن در ساحل ماست، سه فروند در وسط رودخانه است و بقیه آنها در سمت طرف عراقی است و برای پاکسازی بقیه مغروقه‌ها نیاز به مذاکره با آنها داریم که هم اکنون مذاکرات آغاز شده است و نهایتا با لایروبی اروند می‌توانیم کمک شایانی به وضعیت بندر خرمشهر و تخلیه و بارگیری در این منطقه داشته باشیم چرا که هم اکنون میزان تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر خرمشهر نسبت به سرمایه‌گذاری صورت گرفته پایین تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ابراز امیدواری از بهبود وضعیت بندر خرمشهر در حوزه تخلیه و بارگیری کانتینری، اظهار کرد: با سرمایه گذاری صورت گرفته در این بندر امیدواریم شرکت‌های کشتیرانی کمک کنند تا سهم بندر خرمشهر در حوزه تخلیه و بارگیری افزایش یابد و برای افزایش انگیزه صاحبان کالا در این راستا تخفیفات مناسبی در نظر گرفته‌ایم.

او همچنین درباره ترانشیپ و کاپیتاژ کالا اظهار کرد: این مسئله می‌تواند به رونق بنادر کوچک و افزایش سهم آنها در حوزه تخلیه و بارگیری کمک کند و سازمان بنادر و دریانوردی از کاپتیاژ و ترانشیپ کالا حمایت می‌کند به عنوان مثال کاپتیاژ گندم از بندر امام خمینی به بندر چابهار اقدام مناسبی بود و براساس برآورده‌های صورت گرفته حدود ۳ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت در پی داشت و از سوی دیگر نیز به سه هزار کامیون نیاز داشتیم تا بتوانند این میزان گندم را در این مسیر منتقل کنند که در این زمینه نیز صرفه جویی صورت گرفت. مزیت مناسبی است که می‌تواند کمک شایان توجهی در حوزه اقتصاد کلان داشته باشد و روی قیمت تمام شده کالاها نیز اثرگذار باشد چرا که با این روش می‌توان سهم حمل ونقل در قیمت تمام شده کالاها را کاهش داد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به افزایش صادرات و واردات غیر نفتی گفت: در سال ۹۷ بالغ بر ۷ میلیون تن محموله‌های غیرنفتی از بنادر بارگیری و صادر شد که این میزان نسبت به سال ۹۶ افزایش دو برابری داشت و در شش ماه نخست امسال میزان صادرات محصولات غیر نفتی با افزایش ۶ درصدی و میزان واردات آنها با افزایش ۲۲ درصدی مواجه شد که با وجود تحریم‌ها این عملکرد مصداق  عملکرد جهادی ارگان‌های دریایی است.  

راستاد اظهار کرد: طی سال‌های گذشته همواره شاهد شکوفایی و رونق بیشتر بندر خرمشهر بوده‌ایم و در مقطعی حتی تا ۵۰ درصد تخلیه و بارگیری کشور را به خود اختصاص داده بود که رکورد ۵۰ میلیون تنی را در این زمینه ثبت کرده است و هم اکنون در تلاشیم تا بتوانیم نقش و جایگاه واقعی این بندر را احیا کنیم و پروژه‌های ۲۳۰ میلیارد تومانی که امروز افتتاح و آغاز شده، در همین راستا است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بندر خرمشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۷۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوه دلیری مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به توانمندی‌های صادراتی ایران، گفت: نمایشگاه ایران اکسپو در دو دوره اخیر رویکرد جدیدی را ایجاد کرده و چهار دوره قبل این نمایشگاه پیش‌از فراگیری بیماری کرونا بود؛ از دوره قبل بنا شد تا مهمانان خارجیِ متناسب و متمایل به همکاری با ایران به این نمایشگاه حضور داشته باشند.

مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو رادیویی، افزود: کشوری مانند چین که دارای بازار بزرگی از واردات و صادرات است، حدود ۱۲۰ دوره نمایشگاه برگزار می‌کند و مخاطب مورد نظر خود را در اکثر نقاط جهان پیدا کرده و هم‌اکنون صدر تقویم نمایشگاه جهان است؛ علاوه بر این نمایشگاه واردات چین نیز طی ۶ دوره برگزار شد که این موضوع هم موقعیت مناسبی برای کشورش ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۸۵ درصد صادرات ایران در دو گروه کالایی محصولات نفت پایه و محصولات معدنی عنوان می‌شود که ایده آل کشور نیست؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید به سمت تولید و صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتری باشد و از خام فروشی بپرهیزیم و صادرات خدمات را هم در حد گسترده‌تری انجام دهیم.

دلیری در پایان عنوان کرد: برای ثبت برخی محصولات ایرانی به ویژه دارو در کشورهای مختلف و تأیید استانداردها باید همت بیشتری در حوزه بازاریابی نشان دهیم.

کد خبر 6097210 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • هدفگذاری صادرات ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۳
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • واردات ۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی در ۲ ماه
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه