Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا مشایخی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به طرح های تحقیقاتی این مرکز در زمینه امور دام افزود: یکی از این طرح ها درخصوص چغندرقند است؛ برگ و طوقه چغندرقند به اندازه نصف این محصول است که هنگام برداشت روی زمین ریخته و موجب آلودگی خاک می شود.

وی با بیان اینکه برگ چغندرقند که روی زمین می ریزد قابل استفاده نیست، گفت: برنامه امسال این است که دستگاهی طراحی کنیم که موقع برداشت چغندرقند، برگ و طوقه وارد مخزنی شوند تا ضمن جلوگیری از آلودگی خاک برای تغذیه دام استفاده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد افزود: این دستگاه می تواند برای جلوگیری از هدررفت محصولات،  تغذیه دام و کاهش هزینه های تغذیه مفید باشد.

وی استفاده از میوه درخت کهور برای خوراک دام را از دیگر طرح های تحقیقاتی بخش تحقیقات دامی مرکز تحقیقات صفی آباد عنوان کرد و اظهار داشت: کهور در مناطق جنوبی استان خوزستان از جمله اهواز،  حمیدیه و سوسنگرد به صورت گسترده برای بیابان زدایی کشت می شود.

مشایخی با بیان اینکه میوه و بذر این درخت قرار است خرد و مورد استفاده دام قرار گیرد، افزود: ۳۰ هزار هکتار جنگل کهور داریم که قرار است از آنها برای خوراک دام استفاده کنیم.

وی سومین طرح تحقیقاتی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات صفی آباد را افزایش چندقلوزایی در گوسفندان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر میزان چندقلوزایی گوسفندان بین ۱۱ تا ۱۶ درصد است که قصد داریم با انتقال ژن چندقلوزایی به گله، میزان تولد بره ها را به ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش دهیم.

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود: درآمد عمده دامداران از طریق بره هایی است که پرورش می دهند لذا چندقلوزایی می تواند درآمد آنها را افزایش دهد.

وی اظهار داشت: علاوه بر طرح های تحقیقاتی، فعالیت های جانبی دیگری چون برگزاری کارگاه های آموزشی مانند برنامه روز مزرعه در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد برگزار و آخرین اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی به بهره برداران منتقل می شود.

مشایخی با اشاره به سایر فعالیت های بخش تحقیات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد گفت: در سه سال گذشته هفت طرح تحقیقاتی در زمینه امور دام در این مرکز انجام شده که عمده آنها بر روی تغذیه دام متمرکز شده اند و یک طرح درخصوص ژنتیک اصلاح نژاد دام بوده است.

وی با بیان اینکه طرح های تغذیه ای این مرکز درخصوص استفاده از بقایای محصولات کشاورزی مزارع و مواد دور ریختنی و وارد کردن آنها در چرخه دام است، افزود: هزینه های تغذیه دام یکی از عمده ترین هزینه ها به شمار می رود و اگر بتوانیم در این زمینه هزینه ها را کاهش دهیم می توان به زنجیره تولید کمک بیشتری کرد.

این محقق امور دام اظهار داشت: در زمینه ژنتیک و اصلاح دام نیز هدف این است که بتوانیم  گاوهای برتر را شناسایی کنیم و میانگین تولید را از این طریق افزایش دهیم.

وی افزود: یکی از کارهایی که در سه سال گذشته در زمینه تغذیه انجام شد استفاده از منابع نیتروژن غیرپروتئینی برای دام بود که قیمت خوراک دام را کاهش داد.

مشایخی در تشریح فعالیت های ایستگاه تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد گفت: این ایستگاه شامل سه بخش گوسفند و بز، گاو و گاومیش و طیور است که اکنون در بخش گوسفند و بز تحقیقات بر روی گوسفند لری و بختیاری و بز نجدی در حال انجام است.

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود: بز نجدی بز بومی استان خوزستان و در حال انقراض است و سعی داریم این گونه را حفظ و از توانایی ژنتیکی آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه طی سال های اخیر تمرکز تحقیقات در بخش گاو و گاومیش بر روی گاومیش به عنوان دام بومی منطقه بوده است، گفت: این دام از نظر تولیدی و مقاوم بودن نسبت به دام های دیگر که اغلب از خارج کشور وارد می شوند، سازگاری بیشتری نسبت به محیط استان دارد و کمتر بیمار می شود لذا به دامدارانی که قصد فعالیت سنتی دارند این نوع دام پیشنهاد می شود.

مشایخی با بیان اینکه واحد تحقیقات طیور بخش تحقیقات علوم دامی مرکز شامل سالن مرغ گوشتی و سالن مرغ تخم گذار است، اظهار داشت: در حال حاضر پنج محقق در بخش امور دارم این مرکز تحقیقاتی فعال هستند.

وی افزود: این محققان در زمینه ژنتیک و اصلاح نژاد دام، تغذیه دام و  مدیریت پرورش، طرح تحقیقاتی می دهند و نتایج تحقیقات را در نشریات ترویجی و کارگاه های آموزشی به بهره برداران منتقل می کنند.

۷۲۷۸/۳۰۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی دزفول شرکت پشتیبانی امور دام کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۴۹۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا تحقیقات جدیدی را در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا آغاز خواهد کرد

ایتنا - بر اساس گزارش جدید روزنامه گاردین، اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای آغاز تحقیقات جدید روی متا در مورد مدیریت محتوای مربوط به انتخابات است. جزئیات این تحقیقات ممکن است آخر این هفته اعلام شود، اما گزارش شده است که مقامات اروپایی نگران تبلیغات فریبنده و محتوای سیاسی هستند.
اتحادیه اروپا درباره تلاش‌های روسیه برای تضعیف انتخابات آتی اروپا و دیگر کمپین‌های مداخله خارجی ابراز نگرانی کرده است. این اتحادیه قرار است در ماه ژوئن انتخابات پارلمانی برگزار کند. اگر مشخص شود که این شرکت از قانون خدمات دیجیتال اروپا تخطی کرده است، ممکن است با جریمه‌های زیادی روبرو شود.

به گزارش ایتنا، مقامات اتحادیه اروپا همچنین نگران برنامه متا برای تعطیل کردن CrowdTangle در ماه اوت هستند. این ابزار سال‌ها است که به طور گسترده توسط محققان و بررسی‌کنندگان واقعیت برای بررسی نحوه انتشار محتوا در فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده می‌شود. ده‌ها محقق و گروه راستی‌آزمایی ماه گذشته نامه‌ای سرگشاده به این شرکت امضا کردند و گفتند که خاموش کردن این ابزار قبل از ده‌ها انتخابات جهانی تهدیدی مستقیم برای تلاش‌های یکپارچگی انتخابات در سراسر جهان خواهد بود.

 

یکی از سخنگویان متا در بیانیه‌ای گفت: « ما یک فرآیند کاملاً تثبیت شده برای شناسایی و کاهش خطرات روی پلتفرم های خود داریم.  ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری خود با کمیسیون اروپا و ارائه جزئیات بیشتر این کار هستیم.»

در جاهای دیگر، اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی متا در مورد طرح اشتراک بدون آگهی آن است که برای کاربران اروپایی در دسترس است. این تحقیق که می‌تواند تا یک سال طول بکشد، بررسی خواهد کرد که آیا این شرکت رسانه‌های اجتماعی قانون بازارهای دیجیتال اروپا را نقض کرده است، زیرا به کاربران جایگزین واقعی را برای انصراف از جمع‌آوری داده‌ها ارائه نداده است.

دیگر خبرها

  • رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده
  • مرکز تحقیقات «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» مجوز فعالیت گرفت
  • صدور مجوز تأسیس مرکز تحقیقات«هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» دانشگاه آزاد سیرجان
  • اتحادیه اروپا تحقیقات جدیدی را در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا آغاز خواهد کرد
  • دادستان مرکز لرستان: تیراندازی در عروسی پرواز‌های خرم‌آباد را لغو کرد
  • آغاز فاز مطالعاتی روی جلبک‌های دارویی
  • آغاز فاز مطالعاتی جلبک‌های دارویی در چابهار
  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار