Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:15:40 GMT

پیام صلح روحانی در امتداد گفت‌وگوی تمدن‌ها

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۵۰۸۲۸

پیام صلح روحانی در امتداد گفت‌وگوی تمدن‌ها

«سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل نشان داد ما طرح و برنامه‌ای داریم و با توجه به در نظر گرفتن شرایط منطقه مثل مناقشه یمن، موضوع حمله به پالایشگاه آرامکو، یک طرح و یک برنامه منسجم در جهت بیان دیدگاه‌های دولت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که سران نزدیک به ۲۰۰ کشور در آن حضور دارند، ارائه داد و از این رو می‌توان امیدوار بود هفتادوچهارمین اجلاس سازمان ملل را به همان موفقیتی برساند که در سال۲۰۰۱ در طرح «گفت‌وگوی تمدن‌ها» رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گزارش ایسنا، نعمت احمدی، حقوقدان، در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: «در آغاز هزاره سوم وقتی که رئیس دولت اصلاحات وارد نیویورک شد، در شورای امنیت طرح «گفت‌وگوی تمدن‌ها» را در تقابل با «جنگ تمدن‌ها»یی که هانتینگتون ارائه کرده بود، پیشنهاد کرد. این طرح در آن زمان جاافتاد و حتی در سازمان ملل صفحه‌ای گشوده و پذیرفته شد که «گفت‌وگوی تمدن‌ها» به اجرا در‌آید. از آن تاریخ تا‌کنون نزدیک به ۱۸سال می‌گذرد و حوادث مهمی در دنیا و به‌ویژه در خاورمیانه رخ داده است؛ حوادثی چون بهار عربی، ظهور داعش، اتفاقاتی مثل جنگ در سوریه و... . طبیعتا ایران باید راهی را در پیش گرفته و حامل پیامی باشد که از ذات و تمدن ایرانی بلند سربرآورد. به باور من در اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، دست‌های پوشیده و پنهانی وجود دارد تا نظام و کشور ما را درگیر کند. به‌ طور مثال وقتی که شینزو آبه به تهران آمد، دیدیم که کشتی ژاپنی‌ها در خلیج‌ فارس مورد هدف قرار گرفت. این اتفاق را نمی‌توان تحت هیچ شرایطی به ایران که خود میزبان بوده و مهمان‌نوازی در فرهنگش نهادینه شده، نسبت داد یا در مورد قضایایی که در خلیج‌ فارس رخ می‌دهد باید گفت ایران صاحب خلیج‌ فارس است؛ یعنی اگر در جنوب خلیج‌ فارس چندین کشور مرز دارند در شمال خلیج‌ فارس و دریای عمان تنها یک کشور وجود دارد که آن هم ایران است. بنابراین ایران هیچ‌گاه در گلوگاه اقتصادی خود مسبب آتش‌بازی نمی‌شود؛ ضمنا ایران هیچ‌گاه حتی به گروه‌هایی که از تهران تمکین و تبعیت می‌کنند اجازه آتش‌بازی در خانه خود را نمی‌دهد تا موجب توقف تجارت انرژی در دنیا و در ایران شود. البته آنها برداشت‌های خود را دارند. نخستین برداشت آنها این است که می‌گویند آقای دکتر روحانی اعلام کرده است که اگر ما نتوانیم نفت صادر کنیم، آیا می‌شود کشورهای دیگر نفت صادر کنند؟ متأسفانه از این حرف سوءاستفاده‌های زیادی شد. حتی این حرف را پشتیبانی برای حمله به پالایشگاه البقیق دانستند. حالا آقای روحانی با طرحی به‌ نام «ائتلاف امید و صلح هرمز» به نیویورک رفته است و با این پیام، ذات تمدن و فرهنگ ایرانی را در سازمان ملل به نمایش گذاشت.

من بر این باورم اگرچه موضوعات تکراری مثل این که آیا روحانی با رئیس‌جمهور آمریکا عکس خواهد گرفت، مطرح است و فعلا در بر این پاشنه می‌چرخد که آیا روسای جمهور ۲ کشور دیدار خواهند داشت یا خیر؟ اما چیزی که واضح است این است که تحریم‌های تکراری آمریکا علیه ایران موضوع اصلی شده؛ تحریم‌هایی که مردم ایران را به‌شدت در تنگنا قرار داده است؛ خصوصا ممانعت از فروش نفت و تحریم‌های مکرر بانک مرکزی که از همه تحریم‌های دیگر خنده‌دارتر است. متأسفانه آمریکا تحریم‌ها را بازیچه و ملعبه دست خود قرار داده است؛ مثال دیگر آن تحریم آقای ظریف است؛ در حالی‌ که ظریف عضو رسمی حاکمیت یک کشور است و اعضای نهاد هر حاکمیت باید مورد احترام دولت‌ها باشند. چگونه است زمانی که ساختمانی در کشوری به دولت دیگری تعلق دارد، نمی‌توان آن را مصادره کرد اما می‌توان وزیر امور خارجه کشوری را تحریم کرد؟!

مضحک‌تر آن که برای او ویزا صادر می‌کنند و روی برگه ویزای او می‌نویسند که واجد شرایط دریافت ویزا نیستید اما معافیت صادر شده است! این در حالی است که اگر چه سازمان ملل در داخل آمریکا مستقر است اما ماهیتا داخل آمریکا محسوب نمی‌شود. مرز شورای امنیت سازمان ملل، مرزی است که به جامعه ملل تعلق دارد و آمریکا صاحب خانه نیست و خود یک مهمان در سازمان ملل محسوب می‌شود. میزبان این اجلاس مجموعه سازمان ملل است. به همین اعتبار به‌ رغم این که آقای دکتر ظریف تحریم شد اما نتوانستند مانع از صدور ویزا برای او شوند و هر حرفی هم که برای او نوشتند، بی‌تأثیر است. به‌ هر حال روشن است که آمریکا گرفتار سردرگمی خاصی در سیاست خارجی خود خصوصا در رابطه با ایران شده است؛ سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل نشان داد ما طرح و برنامه‌ای داریم و با توجه به در نظر گرفتن شرایط منطقه مثل مناقشه یمن، موضوع حمله به پالایشگاه آرامکو، یک طرح و یک برنامه منسجم در جهت بیان دیدگاه‌های دولت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که سران نزدیک به ۲۰۰کشور در آن حضور دارند، ارائه داد و از این رو می‌توان امیدوار بود هفتادوچهارمین اجلاس سازمان ملل را به همان موفقیتی برساند که در سال۲۰۰۱ در طرح «گفت‌وگوی تمدن‌ها» رساند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۵۰۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت نه سیاستمداران اوکراینی و نه سیاستمداران غربی حاضر به مذاکره جدی با مسکو نیستند و نشست آینده به میزبانی سوئیس درباره اوکراین را «مذاکرات غیرجدی» توصیف کرد.

وی که با شبکه «ای‌تی‌وی» بوستی گفت‌وگو می‌کرد، دراین‌باره گفت: ما کسی را نمی‌بینیم که با او گفت‌وگو کنیم. من به اظهارات رهبران اوکراین، ایالات متحده و اروپا، و طبقه سیاسی آنها توجه کنید. هیچ یک از آنها برای یک گفتگوی جدی آماده نیستند. آنها با برگزاری یک نشست در سوئیس، یک نمایش مذاکرات را بازی می کنند. چارچوب کپنهاگ به بن‌بست رسیده است.

لاوروف تأکید کرد که غرب تلاش می‌کند که غرب تلاش می کند «با تطمیع یا کلاهبردار، باج خواهی و دروغ» حداکثر تعداد کشورهای در حال توسعه و کشورهای جنوب جهانی را به «گردهمایی» در سوئیس بکشاند.

کشور سوئیس نشستی درباره اوکراین را در ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در نزدیکی شهر لوسرن برگزار خواهد کرد. حدود ۱۶۰ کشور به این نشست دعوت شده اند، اما روسیه در آن شرکت نخواهد کرد. سرگئی گارمونین، سفیر روسیه در برن پیش از این به اسپوتنیک گفته بود که روسیه در این نشست که هدف از آن ارائه ضرب‌الاجل به مسکو است، در هیچ قالبی شرکت نخواهد کرد.

به گفته گارمونین «این نشست به یک کارزار روابط عمومی پر سر و صدا اما خالی تبدیل خواهد شد.» دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه نیز پیشتر گفته بود که روند مذاکره درباره اوکراین بدون مشارکت روسیه معنی ندارد.

مسکو بارها اعلام کرده است که برای مذاکره آماده است، اما کی یف ممنوعیتی را برای آنها در سطح قانون گذاری معرفی کرده است.

کد خبر 6097760

دیگر خبرها

  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت
  • تاکید سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تحریم همه‌جانبه اسرائیل
  • اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند
  • پیام شی به نشست سازمان همکاری اسلامی
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیا
  • اهتمام ویژه «الازهر» مصر برای گفت‌وگوی بین مذاهب تهران و قاهره
  • وزارت دادگستری آمریکا به دنبال تحریم گوگل است