Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا؛ این گنبد نمکی دربرگیرنده ترکیبات نمک به ویژه سنگ گچ، خاک رس و نمک سنگ است که به تدریج و حدود 5 الی 23 میلیون سال قبل در دوره سوم زمین شناسی روی هم انباشته شده اند. فعالیت های زمین ساختی و فقدان لایه رویی سبب شده است نمک به اندازه ای به سطح زمین نزدیک شود که بتوان از طریق معادن زیرزمینی آن را استخراج کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معادن نمک فراوانی در قسمت شمال شرقی کوهستان وجود دارند که بسیاری از آن ها از اعصار گذشته تحت کاوش و عملیات استخراجی قرار داشته اند. طی یکی از همین عملیات استخراجی در سال 1994 معدن کاران به یک سر جدا از بدن برخورد کردند که احتمالا متعلق به دوران باستان بود. نمک سر را خشک کرده و مانع از پوسیدگی آن شده بود به طوری که گوشواره های طلایی هنوز هم از سوراخ های گوش او آویزان بودند. این سر موهای بلند و ریش و سیبیل داشت. حفاری های بیشتر در آن ناحیه سبب پیدا شدن بخش های دیگری از یکی از اجساد مومیایی کشف شده مانند پاهایش در حالیکه چکمه های چرم به پا داشت، شد. تیم جستجو همچنین 3 چاقوی آهنی، یک شلوار پشمی، یک سوزن نقره، یک تسمه کمری، بخش هایی از یک طناب چرمی، یک سمباده، چوب گردو، خرده ریزهای سفالی، تکه پارچه های طرحدار و تعدادی استخوان شکسته پیدا کردند که حاکی از وجود این مومیایی های نمکی کشف شده بود.

مردهای نمکی دیگر

به دنبال کشف دومین نفر از مومیایی های نمکی کشف شده در سال 2004 یک حفاری سیستماتیک و دقیق در آن قسمت شروع شد و در طول 6 سال بعد 4 مرد مومیایی دیگر نیز کشف شد که مجموع این مردهای نمکی کشف شده به 6 عدد رسیدند.

قدمت اولین مرد از اجساد مومیایی کشف شده به حدود 1700 سال قبل یعنی اوج دوران امپراتوری ساسانی برمی گردد. قدمت دومین مرد از مومیایی های نمکی کشف شده نیز به حدود 1500 سال قبل برمی گردد که مجددا همان دوران حکومت ساسانیان را شامل می شود. قدمت مردهای نمکی کشف شده سوم، چهارم و پنجم به اعصار کاملا متفاوتی برمی گردد. دوره زندگی این اجساد مومیایی کشف شده به 2200 سال قبل برمی گردد که عصر حکمرانی نخستین سلسله ایرانی یعنی هخامنشیان است. محققان حدس می زنند که تمام مردهای نمکی کشف شده در واقع قربانیان ریزش در غار باشند.

تاریخچه اجساد مومیایی

اجساد محفوظ مانده این مومیایی ها و مصنوعات یافت شده از معدن گنجینه ای از اطلاعات با ارزش در مورد معدن کاران باستان، تغذیه آن ها، محل سکونتشان و همچنین عملیات معدنکاری در اختیار باستان شناسان و دانشمندان قرار داد. به عنوان مثال در روده یکی از این مومیایی های 2200 ساله تخم انگل روده ای مشاهده شده است که نشان می دهد او گوشت خام یا نپخته مصرف می کرده است.

این اولین مورد از وجود این نوع انگل در ایران باستان و نخستین مدرک در رابطه با وجود انگل های روده ای در این ناحیه است. نخستین مرد نمکی کشف شده یک شکاف دور چشم و صدمات دیگری در صورتش داشت که قبل از مرگش و در اثر با سر به زمین افتادن ایجاد شده اند. گوشواره های طلایی و چکمه های چرمی باشکوه مومیایی نشان می دهند که او در زمان خودش فردی صاحب منصب بوده است. حضور یک مقام عالی رتبه در معدن هنوز به شکل یک راز باقی مانده است. آیا این فرد به قتل رسیده و سپس به داخل معدن انداخته شده است یا واقعا قربانی ریزش معدن بوده است؟

این مومیایی نمکی در موزه ملی ایران در شهر تهران نگهداری می شود.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان زنجان ایران قتل گوشت موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۵۲۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند!

گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند!

زایمانی که بین ۴.۵ میلیون مورد، یک بار اتفاق می‌افتد


پوشش متفاوت دختران یک مدرسه در دهه شصت


یک خبر ترسناک درباره احتمال تکرار فاجعه بم

عکس نوستالژیک و بامزه از دو دختر در دهه هفتاد


عکسی از دیدار رئیسی با بیماران اتباع


با بزرگترین آسانسور دنیا آشنا شوید


اعترافات هولناک زنِ بی رحم به قتل همسرش

این نقاشی هیتلر در تهران نگهداری می‌شود!


این نقطه از ایران بیشترین ابتلا به سرطان در دنیا را داشت!
عکسی که از سعید پیردوست بعد از مدت‌ها منتشر شد


تا سال ۱۴۰۹ اصفهان تبدیل به بیابان می‌شود!


استایل خیابانی و بهاری شبنم قلی‌خانی در دبی


پاسخ بامزه یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی


اقدام عجیب یک مادر جان فرزندش را گرفت


تیپ مجلسی بهاره رهنما با یک کلاه مرواریدی


واکنش مادر ترانه علیدوستی به حواشی عکس دخترش


عکسی که بهانه سواستفاده از شهروندان کرجی شد!


«عجله ندارم» از تپسی حذف شد
برخورد خونین یک قطار با گله گوسفند در این شهر

دیگر خبرها

  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • فیلم تعجب و بهت عرب‌ها از دیدن نیسان طلایی سایپا!
  • تعبیر جالب مسعود ده‌نمکی از فعالیت‌های شهید آوینی + فیلم
  • اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند!
  • اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! (+عکس)
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ
  • تعجب بایرن مونیخ از اولی هونس؛ چرا در این مقطع حساس آن حرف‌ها را به توخل زدی؟
  • تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)
  • یک بار دیگر پادشاهی ایران در فوتسال آسیا به همگان اثبات شد