Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، محمد راستاد در در دیدار مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور به مناسبت روز جهانی دریانوردی با معاون اول رییس جمهور،  گزارشی از توانمندی‌ها و قابلیت‌های دریایی کشور ارائه و اظهار کرد:  جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد ناوگان دریایی در رتبه 24 جهانی قرار دارد و حجم حمل و نقل دریایی کشور، سالانه به 300 میلیون تن می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم با هماهنگی بخش‌های مختلف بهره‌وری خدمات دریایی و بندری کشور را ارتقا دهیم، گفت: هم اکنون ناوگان ایران با افتخار و اقتدار در اقصی نقاط جهان تردد می کند و خدمات ارائه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه " ظرفیت دریایی کشور قابل تهدید و توقف نیست"، گفت: این روزها شاهد این هستیم که حداکثر فشارها از ناحیه تروریست‌های اقتصادی متوجه کشورمان شده است، اما دریاییان ثابت کرده‌اند با توان و همتی که داشته‌اند هیچ‌گونه تهدیدی نمی‌تواند بخش دریایی کشور را دچار مخاطره کند. 

راستاد تاکید کرد: توسعه زیرساخت های دریایی و بندری کشور ادامه دارد و ناوگان داخلی حمل و نقل دریایی تاکنون موفق شده است بخش زیادی از نیازهای کشور را در شریط تحریم تامین کند و رشد واردات و صادرات غیرنفتی نشان از موفقیت بخش دریایی کشور در مهار فشارها و محدودیت های موجود در شرایط سخت اقتصادی کنونی است .

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ایران یکی از اعضای فعال سازمان بین المللی دریانوردی محسوب می شود و با توجه به نقش کشورمان در این عرصه، قرار است در سال 1400 هجری شمسی، میزبان سران سازمان بین المللی دریانوردی و برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی باشد که فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های کشور در عرصه دریایی و بندری است.

راستاد با بیان اینکه یکی از اقداماتی که منجر به ارتقای ایمنی دریانوردی می‌شود، تهیه نقشه‌های هیدروگرافی آبراه‌های بنادر و انجام لایروبی است، گفت: اکنون، ایران جزو معدود کشورهایی است که نقشه های ناوبری را تولید و منتشر می کند و این کار در کمیته ملی هیدروگرافی که دبیرخانه آن در سازمان بنادر و دریانوردی مستقر است، دنبال می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، ایجاد ناوگان جست‌وجو و نجات دریایی را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده برای تأمین ایمنی دریانوردی اعلام کرد و گفت: بر اساس طرح عملیاتی جستجو و نجات دریایی، ناوگان سازمان بنادر در نقاط مختلف ساحلی شمال و جنوب مستقر می‌شوند و مراکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی موظف به برنامه‌ریزی و اقدام برای واکنش در شرایط اضطراری در دریا هستند که از طریق این ناوگان، سالانه تعداد زیادی از دریانوردان که دچار حادثه در دریا می‌شوند از خطر جدی نجات می‌یابند.

راستاد با بیان اینکه آموزش و صدور گواهینامه‌های شایستگی برای دریانوردان دیگر اقدام انجام‌شده در راستای افزایش ارتقای ایمنی دریانوردی است، خاطرنشان کرد: در این راستا همه مراکز آموزشی دریایی باید از سازمان بنادر و دریانوردی مجوز کسب کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، متعاقب گواهینامه‌هایی که برای کارآموزان صادر می‌شود، ارائه گواهینامه شایستگی نهایی نیز اجازه خواهد داد تا اشخاص در سمت‌های مختلف روی ناوگان تجاری دریایی فعالیت کنند که این مورد نیز توسط سازمان بنادر و دریانوردی و بر اساس کنوانسیون مربوطه سازمان بین‌المللی دریانوردی صادر می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مجموعه اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی برای حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی انجام می‌دهد، موجب شده است ایران از لحاظ وجود ناوگان استاندارد و ایمن جزو کشورهای برتر دنیا محسوب شود، گفت: این مسئله موجب شده است که ناوگان دریایی کشور در فهرست سفید کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با ایمنی دریانوردی در سازمان بین‌المللی دریانوردی قرار گیرد.

راستاد همچنین به اجرای قانون استفاده از سوخت کم‌سولفور در شناورها موسوم به قانون 2020 پرداخت و تصریح کرد: در تلاش هستیم تا تولید این نوع سوخت را در کشور کلید بزنیم.

در این جلسه نماینده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به این که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس از جمله مأموریت های نیروی دریایی سپاه است گفت: با توجه به حساسیت این دو منطقه اقدامات برجسته‌ای در حوزه حفظ و حراست از منافع ملی کشور صورت گرفته که تأمین امنیت ناوگان تجاری، صیادی و نفتکش از جمله این اقدامات است.

رییس مرکز مطالعات راهبردی نیروی دریایی راهبری ارتش جمهوری اسلامی هم در این نشست با تأکید بر اهمیت توسعه سواحل مکران گفت: توسعه این سواحل می تواند کشور را متحول کرده و عقب ماندگی های گذشته را جبران کند.

در ادامه این جلسه، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران هم با بیان این که این شرکت در سال 1334 تأسیس شد گفت: شرکت ملی نفتکش ایران امروز سه هزار و 500 پرسنل و 60 فروند کشتی دارد و سومین ناوگان حمل و نقل مواد نفتی دنیا است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست از وجود 151 فروند کشتی با ظرفیت 175 هزار کانتینر خبر داد.

در این جلسه، مدیرعامل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته هم گزارشی از مأموریت های این انجمن ارائه کرد و گفت: 300 شرکت در این انجمن عضویت دارند که 20 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

وی افزود: با وجود تحریم ها و موانع پیش رو، مدیریت هوشمند باعث شده که بتوانیم هر نوع کالا را به کشور منتقل کنیم.

رییس سازمان شیلات نیز در سخنانی گزارشی از وضعیت صید و آبزی پروری در کشور ارائه کرد و گفت: وضعیت صید و آبزی پروری در کشور نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی حدود 40 برابر رشد داشته است.

وی همچنین به تشریح برخی چالش های پیش روی سازمان شیلات پرداخت و صید غیرمجاز از سوی صیادان بدون مجوز، آلودگی های زیست محیطی و دخالت های دستگاه های غیرمسئول در توقیف ناوگان های صیادی را از جمله مشکلات پیش رو عنوان کرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۵۳۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان

یادگار محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر از تمرکز سازمان ملی استاندارد ایران بر رشد تولید در راستای تحقق شعار سال و همزمان با موفقیت غرور آفرین سازمان ملی استاندارد ایران در ارزیابی همترازی آسیا - اقیانوسیه خبر داد.

مدیرکل استاندارد با اشاره به نقش برجسته سازمان ملی استاندارد ایران در رشد تولید گفت: نقطه کانونی ما تمرکز بر رشد تولید است.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران و بالطبع آن اداره کل استاندارد ایلام در دوره تحولی با اعمال نظارت‌های دقیق در تولید کالا و ارایه خدمات به بازارسازی تولیدات داخل کمک می‌کند، گفت: اگر محصولات تولیدی باکیفیت و استاندارد در بازار عرضه شود قطعاً رشد می‌کند و ما سعی کردیم تا با ارتقای کیفیت، بر وسعت بازار تولید داخل بیافزاییم.

دبیر شورای استاندارد استان در خصوص بازارهای صادراتی نیز اظهار داشت: برای دستیابی به مقیاس بالای اقتصاد صادراتی نیازمند مراودات بین المللی هستیم، به همین منظور سازمان ملی استاندارد دیپلماسی استاندارد و کیفیت را در دوران تحولی دولت سیزدهم هدفگذاراری کرده است.

محمدی با اشاره به موفقیت سازمان ملی استاندارد و تلاش‌های رییس سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران در تمدید و افزایش عضویت کامل در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا-اقیانوسیه گفت: بی شک این موفقیت جریان ساز جهش تولید و رشد اقتصادی کشور در راستای تحقق شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب، خواهد بود.

وی با بیان اینکه همزمان با کیفی سازی می‌توانیم بر رشد تولید و ایجاد بازار مناسب، همچنین سهم خوب با تحریک تقاضا در بازار داخل و صادراتی گام‌های موثری برداریم گفت: این اقدامات رشد تولید را به دنبال دارد و امیدواریم با عملکردی مناسب بتوانیم تا پایان سال کارنامه امیدآفرینی را داشته باشیم.

مدیرکل استاندارد استان در پایان، سازمان ملی استاندارد ایران را سازمانی مردمی و مردم نهاد معرفی کرد و گفت: امیدواریم با همراهی و پشتیبانی مردم در مشارکت تولید سال خوبی را با رشد تولید رقم بزنیم.

کد خبر 6088817

دیگر خبرها

  • حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • رابطه استراتژیک برای ارتقای امنیت مرزی
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • کارگاه "راهبرد حقوقی و هماهنگی برای آزادی فلسطین" در استانبول برگزار شد
  • بیشترین نگرانی ما در اربعین کمبود ناوگان حمل و نقل است
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • ایران جز کشورهای برتر در سدسازی است/ تامین ۹۵درصد تجهیزات آب و فاضلاب
  • عبور ایران از توان بازدارندگی استراتژیک رژیم صهیونیستی‌/ضرورت تنبیه رژیم صهیونیستی برای امنیت جهان لازم بود