Web Analytics Made Easy - Statcounter

از هر زوایه‌ای که به مسجد حوری نگاه کنیم با مرکزی فعال در حوزه‌های عبادی، معنوی، اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، هنری و اجتماعی روبرو می‌شویم. پرچم این خانه خدا به برکت خون شهدا و همت مضاعف اهالی بسیجی آن، همیشه بالا است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: نگاه پیامبر اسلام (ص) به مسجد و جایگاه آن چنان بود که در تمامی جنگ های صدر اسلام، در اردوگاه های نظامی یا میادین نبرد، مکانی تحت عنوان مسجد یا مصلی بنا می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نمونه در جریان جنگ خندق، هفت مسجد در شمال غربی شهر مدینه که تاکنون نیز به جای مانده است، بنا شد. این اولویت و اهمیت در همه اعصار حیات اسلام در میان مسلمانان بروز و ظهور داشته است.

 

در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعثی صهیونیستی صدام حسین علیه مردم ایران نیز رزمندگان اسلام، مساجد و مصلاهای متعددی را در نقاط گوناگون جبهه ها و شهرهایی که در نزدیکی جبهه ها بودند، بنا کردند. همچنین مردم در حمایت های مادی و معنوی خود از رزمندگان و تجهیز جبهه ها نیز مساجد را مرکز قرار داده بودند.

 

مسجد حوری که یکی از پایگاه های نهضت مردم ایران علیه حکومت محمدرضا شاه پهلوی بود، در دوران دفاع مقدس نیز یکی از مراکز اصلی اعزام نیروها و جمع آوری کمک های مردمی از جنوب تهران به سمت جبهه ها محسوب می شد.

 

 

در دوران دفاع مقدس به منظور سامان دهی به کمک های مردمی، از سوی کمیته انقلاب اسلامی، چند مسجد در هر منطقه از تهران به عنوان محور انتخاب شده بود که مسجد حوری، یکی از مساجد محوری در منطقه 12 شهر تهران بود.

 

این مسجد و اهالی آن در دوره های مختلف انقلاب اسلامی نیز روحیه و رویکرد مبارزاتی و ولایت مداری خود را حفظ کردند به طوری که در پی هجوم وحشیانه نیروهای وابسته برخی از گروهک های تکفیری به عتبه مقدسه اهل بیت (ع) در کشورهای عراق و سوریه، تعدادی از نمازگزاران بسیجی مسجد حوری عازم جبهه های نبرد علیه تکفیری ها شدند.

 

 

شهیدان عزیزی، اسداللهی، کامران، ذوالفقاری و توسلی از جمله مدافعان حرم اعزام شده از مسجد حوری برای مبارزه با جریان تکفیر به سوریه هستند. یادواره شهدای مدافعان حریم انقلاب اسلامی، همه ساله به همت پایگاه مقاومت بسیج شهید شیخ‌ زاده آذری در این خانه خدا برگزار می شود.

 

علاوه بر این، مسجد حوری خاستگاه و پایگاه فعالیت چند هیئت مطرح در سطح منطقه 12 شهر تهران از جمله هیئت های سید الشهدا (ع)، متوسلین به حضرت علی اکبر (ع)، شهدای مسجد حوری و صادقیه است. این هیئت ها در کنار برگزاری مجالس در مناسبت های مختلف مذهبی، در گرامیداشت یاد شهدا نیز بسیار فعال هستند. برای نمونه علاوه بر بزرگداشت شهدای مسجد حوری، مرکزی برای پاسداشت سایر شهدای کشور همچون شهدای واقعه ۱۷ شهریور محسوب می شوندو

 

برخی از برنامه های مهم در حوزه اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت نیز در طول سال در مسجد حوری برگزار می شود. برای نموه مراسم رونمایی از تازه ‌ترین کتاب «زندانی دو دیکتاتور» نوشته عزت شاهی در این مسجد برگزار شد تا به این صورت محوریت این خانه های خدا در ترویج فرهنگ مقاومت تقویت شود.

 

 

همچنین همه ساله بزرگداشت حماسه نهم دی «روز بصیرت» به صورت وسیع و باشکوه در مسجد حوری برگزار می شود و طی سالیان اخیر این مراسم انقلابی با سخنرانی حجج اسلام و المسلمین علیرضا پناهیان و مهدی طائب، استادان حوزه علمیه و از فعالان حوزه دین و فرهنگ دینی و انقلابی برگزار شده است.

 

این مسجد آنقدر در حوزه سیاسی فعال است که آیت الله سیدابراهیم رئیسی، تولیت سابق آستان قدس رضوی و رئیس فعلی قوه قضائیه، مسجد حوری را برای پایگاه اعلام کاندیداتوری خود در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب کرد.

 

از مساجدی که در حوزه انقلابی گری و مبارزه با دشمنان انسانیت، آزادی و عدالت خواهی فعال هستند توقع می رود جایگاهی ویژه برای قرآن قائل باشند. مسجد حوری در این زمینه نیز سربلند و در حوزه قرآنی بسیار فعال است. هر هفته محفل انس با قرآن ویژه نوجوانان و جوانان در این خانه خدا برگزار می شود. مسابقات قرآنی به صورت نو و آموزنده در جریان این برنامه برگزار و به نفرات برتر مسابقات ارزنده مادی و معنوی اهدا می شود.

 

 

در همین راستا از جمله مساجدی که همیشه به عنوان مرکز کرسی‌های تلاوت قرآن کریم در مساجد شهر تهران انتخاب می شود، مسجد حوری است؛ چنان که در سال 1397 این خانه خدا در کنار مساجد امام محمد باقر (ع)، الغدیر و خلیل‌الله (ع) جزو مساجد منتخب در اجرای کرسی های قرآنی بود. همچنین یکی از شعبات موسسه کشوری مهد قرآن در این مسجد راه اندازی شده است.

 

در حوزه معارفی نیز مسجد حوری، سربلند است. برای نمونه مراسم اعتکاف دانش ‌آموزی که از ابتکارات مساجد طی سال های اخیر است، چند سالی است در مسجد حوری و به همت جامعه تعلیمات اسلامی به صورت رایگان برگزار می‌شود.

 

انتظار دیگر از هر مسجدی به ویژه مساجد فعال، حضور به موقع در عرصه خدمات رسانی به مردم است. مسجد حوری در زمینه کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان کشور نیز بسیار فعال است. برای نمونه طبق گزارش شبستان اهالی این مسجد، علاوه بر جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی فراوان برای کمک رسانی به سیل‌ زدگان، با برپایی یک آشپزخانه در خوزستان، روزانه هشت هزار پرس غذا طبخ و میان سیل‌ زدگان توزیع می کردند.

 

سخن آخر اینکه از هر زوایه ای که به مسجد حوری نگاه کنیم با مرکزی فعال در حوزه های عبادی، معنوی، اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، هنری و اجتماعی روبرو می شویم. پرچم این خانه خدا به برکت خون شهدا و همت مضاعف اهالی آن، همیشه بالا است.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته دفاع مقدس کانون های فرهنگی هنری مساجد دفاع مقدس نماز جمعه خطبه های نماز جمعه اربعین حسینی نهمین کنگره بین المللی امام سجاد ع یادواره شهدا مسجد حوری حجت الاسلام رئیسی شهدا دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۵۹۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن افشارچی استاندار زنجان از مساجد تاریخی چهلستون و یری پایین در بافت تاریخی زنجان بازدید کرد و اعتباری را برای ادامه مرمت این دو بنای تاریخی تخصیص داد.    استاندار زنجان در طی این بازدید با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان زنجان، ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد مذکور در خصوص مسائل مختلف و مشکلات این بناهای تاریخی دیدار و گفتگو کرد.    افشارچی با اشاره به اینکه این دو مسجد قدیمی با عبادت علما و مومنان در طول تاریخ شناخته می‌شود، گفت: فرآیند مرمت مسجد تاریخی چهلستون و تکیه تاریخی مسجد یری پایین با جدیت باید تداوم یابد و برای هر دو بنای تاریخی اعتبار تخصیص یافته است.   او پس از بازدید از مسجد تاریخی چهلستون و ۱۴ ماه مرمت مستمر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در این بنا، بیان کرد: مرمت شبستان مسجد چهلستون به نحو احسن انجام شده و برای ادامه روند مرمت در این مسجد تاریخی، بویژه برای کف سازی بنا، ۳ میلیارد از محل اعتبارات عمرانی استان تخصیص داده شده است.    افشارچی همچنین، افزود: برای ادامه مرمت مسجد یری پایین و به ویژه برای تکیه مسجد یری پایین ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار امانی تخصیص یافته است.   سید سعید صفوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان نیز در این بازدید گفت: در مسجد چهلستون، علاوه بر مجموعه عملیات مرمتی سال گذشته، کف‌سازی و رفع مشکلات برق رسانی از اقدامات برنامه ریزی شده است. در تکیه مسجد یری پایین نیز، باید آواربرداری سقف، بام‌سازی، تعویض تیرهای چوبی پوسیده، دوخت و دوز ترک‌های عمیق و نیمه عمیق، برچیدن‌ اندود نمای ورودی اصلی و اجرای ارسی انجام شود.   مسجد چهل‌ستون زنجان از مساجد تاریخی شهر زنجان است. این مسجد در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته حجت‌الاسلام قرار دارد. طبق کتیبه‌ای که روی پیشانی ورودی بنا نصب‌شده این بنای در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته‌شده است و مسجد یری پایین در قسمت جنوبی زنجان و در یکی از مراکز محله قدیمی این شهر واقع شده که شامل مسجد، آب انبار، تکیه و ساباط است و در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده است.

دیگر خبرها

  • سپاه پاسداران با عملیات وعده صادق، هیمنه دشمن را در هم کوبید
  • مدیر حوزه‌های علمیه کشور: مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • بنیاد هدایت توفیقات مساجد را روایت می‌کند
  • آیت‌الله اعرافی: همه دستگاه‌ها پیوست مسجدی داشته باشند
  • قرارگاه ملی مسجد باید بر تقویت ساختار مردمی اداره مساجد همت گمارد 
  • مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • برای ترمیم زخم های کهنه وارد شده بر پیکر مساجد، به اراده جمعی نیاز داریم 
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • برای ترمیم زخم‌های کهنه وارد شده بر پیکر مساجد، به اراده جمعی نیاز داریم
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود