Web Analytics Made Easy - Statcounter

قبل از شروع هفته اخیر بازارها چنین وضعیتی داشتند؛ دلار بدون تغییر، طلای ۱۸ عیار بازدهی منفی ۰٫۳۱ درصد، سکه طلا بازدهی منفی ۰٫۸۴ درصد و بورس بازدهی منفی ۱٫۹۲ درصد.

 در روزهایی که به نظر می‌رسد قیمت ارز و طلا تحت فشار عواملی برای کاهش ارزش هستند بازار سهام همچنان چشم‌انداز مناسبی با توجه به سیگنال‌های اقتصادی و سیاسی هفته اخیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عمل نیز طی هفته اخیر بورس این هفته را با بازدهی مثبت ۶٫۸ درصدی به پایان رساند و بازارهای طلا و ارز همان‌طور که تجارت‌نیوز پیش‌بینی می‌کرد با افت ارزش مواجه شدند و در این بین سکه بیشترین بازدهی منفی را داشت.

در نهایت بازارها در این هفته چنین وضعیتی را ثبت کردند: بورس بازدهی مثبت ۶٫۸ درصد، طلا بازدهی منفی ۰٫۷ درصد، سکه بازدهی منفی ۰٫۹ درصد و دلار هم بازدهی منفی ۰٫۸ درصد.

بورس تنها بازار با بازدهی مثبت هفته اخیر بود.

در این شرایط که بورس تنها بازار با بازدهی مثبت بوده و  طلا و ارز همچنان یک روند نزولی به خود دارند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی نسبت به این بازارها وجود دارد؟

سیگنال‌های سیاسی به بازارها

اخبار سیاسی مربوط به روابط ایران و آمریکا همچنان هم ادامه دارد.حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پس از بازگشت از نیویورک عنوان کرده که آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و نه در فضای فشار. او همچنین در نشست خبری خود در نیویورک خبر داده بود که بن سلمان، پادشاه عربستان از طریق عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان برای ایران پیام داده است.

در همین حال رئیس جمهور ترکیه هم گفته است علی‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه تهران، آنکارا به خرید نفت و گاز طبیعی از ایران ادامه خواهد داد.

خبر قابل توجه دیگر رفع توقیف نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو توسط ایران بود و علاوه بر این، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی بیان کرده که کشورش خواهان دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز با ایران است.

با وجود این، رئیس جمهور آمریکا با رفع تحریم‌های ایران مخالفت کرده و یورونیوز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده ایران غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده است. پس از این خبر، روزنامه گاردین نیز از تهدید اتحادیه اروپا به خروج از برجام خبر داده است.

بدین ترتیب با وجود اخبار مربوط به کاهش تنش‌های سیاسی، اخباری هم در چند روز اخیر منتشر شده که نشان از افزایش نااطمینانی‌های سیاسی دارد اما به نظر می‌رسد دامنه اخبار گروه اول کمی بیشتر از دامنه اثرگذاری اخبار گروه دوم باشد.

سیگنال‌های اقتصادی به بازارها

با توجه به سیگنال‌های سیاسی مورد اشاره اما در بخش اقتصادی چه سیگنال‌هایی قابل مشاهده است؟

از جمله اخبار اقتصادی چند روز اخیر می‌توان به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد که در دو نوبت از بازار ارز سخن گفته است. وی ابتدا بیان کرد که بازار همچنان تحت کنترل بانک مرکزی است و سپس تصریح کرد شرایط ارزی باثباتی داریم.

در بازارهای جهانی هم اتفاق اقتصادی قابل توجهی که بتواند روند بازارها را از گذشته متفاوت کند وجود نداشته مگر اظهارات ترامپ که گفته در صورت استیضاح وی، بازار سهام سقوط می‌کند. در عین حال در بازارهای داخلی این هفته هم خبر قابل توجه مورد اشاره به چشم نمی‌خورد مگر اینکه با فرا رسیدن تعطیلات هفته طلایی چین (اول تا هفتم اکتبر) کمی از تقاضای ارزی تجار ایرانی فعال در کشور چین کاهش یابد.

بدین ترتیب با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی مورد اشاره به نظر می‌رسد هرچند بازارهای ارز، طلا و سهام زیر سایه اخبار سیاسی قرار دارند اما در صورت بروز اخباری که نااطمینانی را بیشتر کند، با توجه به ادعاهای بانک مرکزی دامنه اثرگذاری این اخبار در بازار ارز از دیگر بازارها کمتر است. اما در سوی دیگر اگر روند فعلی ادامه یابد همچنان بورس به رشد خود ادامه خواهد داد و عامل خاصی برای تقویت تقاضا در بازارهای طلا و ارز به چشم نمی‌خورد که بتواند روند آنها را معکوس کند.

۲۲۳۲۲۳

کد خبر 1304399

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سرمایه گذاری صنعتی بازار طلا و ارز سازمان بورس و اوراق بهادار تحریم اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در گفت وگویی با اشاره به‌دستاورد‌های سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا تصریح کرد: سفر آیت الله رئیسی به سریلانکا و پاکستان در چهارچوب سیاست خارجی دولت و بر مفهوم همسایگی و همگرایی صورت گرفت.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور سفر آیت الله رئیسی به پاکستان را از منظر ارزش راهبردی سفر و دستاورد‌های ملموس آن حائز اهمیت عنوان کرد.

به گفته وی در این سفر در حوزه‌های کشاورزی، انرژی، تجارت و ترانزیت بین‌الملل توافقات اساسی انجام گرفته بدین معنا که دولت در نظر دارد در بحث کشاورزی کالا‌های اساسی مورد نظر خود را از کشور‌های دوست و همسایه وارد کند.

جمشیدی خاطر نشان کرد: پاکستان در حوزه گوشت، ذرت و کنجاله ظرفیت خوبی دارد و توافقات خوبی در این حوزه به دست آمده و قطعاً اثر ملموسی در تامین کالا‌های اساسی کشور و بهبود وضعیت معیشت جامعه خواهد داشت.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور تشریح کرد: در حوزه انرژی خط لوله صلح در مذاکرات خصوصی و گفتگو‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که طرف مقابل باید به تعهدات خود در این حوزه عمل نماید و این حقی است که متعلق به جمهوری اسلامی ایران است پاکستان پذیرفت که تعهدات خود در رابطه با خط لوله صلح را به صورت کامل اجرایی کند و این علی رغم فشار‌هایی است که از طرف آمریکا به این کشور وارد می‌شود.

جمشیدی یکی از مهمترین اهداف دولت سیزدهم را کاهش میزان تجارت غیر رسمی و تبدیل آن به تجارت رسمی دانست و گفت: این فواید بسیاری برای دو طرف و دو کشور دارد. توافق‌نامه‌های تجارت آزاد و کاهش هزینه‌های گمرکی و ایجاد مناطق آزاد تجاری در نزدیکی مرز از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

به گفته معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور تجارت بین ایران و پاکستان که در حال حاضر حدود ۲ میلیارد دلار است و قرار است در گام اول به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

جمشیدی با تاکید بر اینکه در حوزه ترانزیت پاکستان علاقه بسیاری برای پیوستن به کریدور شمال جنوب دارد، بیان کرد: حضرت آقا فرمودند که امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است افزایش تولید از طریق افزایش صادرات محقق می‌شود و این بدون یافتن بازار‌های جدید تجاری امکان‌پذیر نیست.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور هدف سفر آیت الله رئیسی به کشور‌های مختلف را بازاریابی جدید و تلاش برای افزایش صادرات کشور توصیف کرد وگفت: در دولت سیزدهم تلاش می‌کنیم که پارادایم جدیدی از قدرت اقتصادی کشور ارائه شود بدین معنا که جمهوری اسلامی کشوری نیست که محدود به خام‌فروشی باشد بلکه به دنبال صادرات کالا‌های دارای ارزش افزوده و فناورانه است.

وی بیان کرد: در حوزه سیاسی امنیتی هم مذاکرات بسیار مهمی انجام شد با مقامات مسئول پاکستان مذاکرات صریح، شفاف و سازنده‌ای داشتیم.

جمشیدی خاطر نشان کرد: عمده مسئله‌ای که مطرح شد و به توافق رسیدیم این بود که هماهنگی‌ها در حوزه دفاعی و امنیتی افزایش یابد و توافق در این زمینه صورت گرفت تا در حوزه‌های امنیتی از جمله مبارزه با تروریسم هماهنگی بیشتری داشته باشیم.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور با اشاره به رایزنی‌های فرهنگی در این سفر، تاکید کرد: بحث دیگر، حوزه فرهنگی است که آن هم اهمیت ویژه‌ای دارد پاکستان یک عقبه فرهنگی برای ایران محسوب می‌شود نفوذ زبان فارسی در آنجا بسیار زیاد است.

جمشیدی بیان کرد: اقبال لاهوری با چند هزار بیت شعر به زبان فارسی از محبوبیت بالایی در این کشور برخوردار است. اگر چند صد سال قبل مقامات ایران و پاکستان همدیگر را می‌دیدند و انگلیس نبود، به زبان فارسی مذاکره می‌کردند؛ با این ظرفیت جای پای ما در فرهنگ پاکستان وجود دارد.

به گفته وی سفر رئیس‌جمهور به شهر‌های لاهور و کراچی نشان دهنده عمق استراتژیک روابط ایران و پاکستان است.

جمشیدی خاطر نشان کرد: این سفر در شرایط خاصی بعد از ضربه تاریخی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی انجام شد که استقبال گسترده دانشگاهیان و جامعه پاکستان را در پی داشت آمریکا نسبت به این سفر موضع گرفت و اساسا از تحرکات جمهوری اسلامی در موضوعات منطقه‌ای و بین لمللی نگران است.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: جالب اینکه سپاه صحابه از گروه‌های تروریستی فعال در پاکستان هم از سفر رئیس جمهور به این کشور ابراز نگرانی کرده بودند که چرا اینقدر ایران نفوذ دارد همگرایی آمریکا و سپاه صحابه معنی خاصی دارد.

جمشیدی در پایان تاکید کرد: سریلانکا یک کشور راهبردی است، در روابط مان به کوچکی و بزرگی کشور‌ها توجه نمی‌کنیم به همه کشور‌ها توجه می‌کنیم. سریلانکا در ترانزیت دریایی جایگاه ویژه‌ای دارد و ایران حتی در قبل از انقلاب هم به این کشور توجه خاص داشته است. به دنبال این هستیم که تجارت و توسعه روابط اقتصادی را با این کشور دنبال کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو
  • سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • حضور تولید کنندگان بوشهری در نمایشگاه ایران اکسپو
  • توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر معرفی می‌شود