Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی نشریات‌ دانشجویی بعد از آماده شدن زیرساخت‌ها، به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ خواهد شد، گفت: به این ترتیب حمایت‌های مالی متناسب با رتبه‌بندی به نشریه اختصاص می‌یابد.

لزوم تسلط بر آیین نامه‌ها و اسناد بالادستی برای دفاع از حقوق نشریات‌

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در جمع مدیران مسؤول نشریات دانشگاهی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور بر لزوم مطالعه دقیق آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی نشریات دانشجویی تاکید کرد و گفت: فعالان حوزه نشریات و مدیران مسئول نشریات دانشجویی باید برای پیشرفت در حوزه کاری‌ خود به طور دقیق با مطالعه آیین‌نامه‌ها، نسبت به آنها تسلط کافی پیدا کنند؛ چرا که در جایگاه حقوقی هستند و به عنوان نماینده دیگر دانشجویان در کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها و شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت بهداشت از حقوق دانشجویان در حوزه نشریات دفاع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، امیر لله‌گانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، در نشست یک‌روزه مدیران مسؤول نشریات دانشگاهی عضو کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاهی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که در دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: شما فعالان نشریات‌دانشجویی منتخب دانشجویان در دانشگاه‌تان هستید و خوشحالم که در قبال فعالیت حوزه نشریات در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی احساس مسئولیت می‌کنید.

وی افزود: شما به عنوان اعضای کمیته‌های ناظر بر نشریات‌دانشگاهی طی یک سال گذشته علی‌رغم اختلافات فکری، سیاسی و فرهنگی که حاکم بود در تعامل کامل با یکدیگر بودید و با وجود تمام اختلاف نظرهایی که گاهی در خصوص مسائل مربوط به نشریات وجود داشت، مباحث را به صورت منطقی در کمیته‌ها و شورا مطرح کردید و بعد از رأی‌گیری در نهایت این نظرات تبدیل به مصوباتی شد.

لله‌گانی با اشاره به اینکه همه ما در حوزه نشریات دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنیم و با قلم، فکر واندیشه سر و کار داریم، اظهار داشت: لازم است همه ما حداقل در مسیر فعالیت نشریات‌دانشجویی به اصلی که تحت عنوان رأی اکثریت است، پایبند باشیم و از این بابت که این مسأله مهم در بین شما رعایت می‌شود، صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی در خصوص یک روزه بودن نشست فعالان نشریات‌دانشگاهی توضیح داد: یک روزه برگزار شدن این نشست دلیل بر بی‌اهمیت بودن موضوع نشریات دانشجویی نسبت به نشست‌های دیگر نهادهایی دانشجویی نیست. این موضوع و یک‌روزه برگزار شدن این نشست نه ارتباطی با بحث مالی و نه ارتباطی با اهمیت موضوع دارد بلکه تجربه ما نشان می‌دهد در موضوعات مهمی مثل انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات، برنامه‌های جانبی اصل برنامه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چندان مفید و مؤثر نخواهد بود.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت تصریح کرد: اهمیت حوزه نشریات دانشجویی در سطح وزارت بهداشت بر هیچ کس پوشیده نیست و همه‌ساله در وزارت بهداشت برنامه‌های مهمی در این حوزه از جمله «جشنواره تیتر»، «نشست‌سراسری خانه‌نشریات»، «نشست‌های آموزشی منطقه‌ای» را به صورت چندروزه با حضور مسؤولان و صاحب نظران این حوزه برگزار می‌کنیم.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت بر لزوم مطالعه دقیق آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی نشریات دانشجویی تأکید کرد و گفت: لازم است شما فعالان حوزه نشریات و مدیران مسؤول نشریات دانشگاهی برای پیشرفت در حوزه کاری‌ خود به‌طور دقیق با مطالعه آیین‌نامه‌ها، نسبت به آنها تسلط کافی پیدا کنید؛ چرا که شما در جایگاه حقوقی هستید و به عنوان نماینده دیگر دانشجویان، در شورای مرکزی ناظر بر نشریات در مواقع لازم باید از حقوق دانشجویان در حوزه نشریات دفاع کنید.

وی به عملکرد و نگاه غیرسیاسی مدیران مسئول نشریات دانشگاهی عضو کمیته‌های نشریات دانشگاهی تأکید کرد: هر نگاه، جناح و فکر سیاسی که دارید، در شورای مرکزی و کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها نگاه‌تان خارج از دایره سیاسی و جناحی باشد و  در حوزه نشریات‌دانشجویی به‌طور کامل و منصفانه از حقوق دانشجویان از هر دیدگاه و تفکر که هستند، دفاع کنید.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه اتفاقات خوبی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی طی سال گذشته رقم خورد، خاطر نشان کرد: یکی از تحولاتی که در حوزه نشریات دانشگاهی قرار است در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی تحقق یابد، موضوع رتبه‌بندی نشریات است که به اذعان کارشناسان اگر این مهم اتفاق رخ دهد در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و در سطح وزارت بهداشت تقریبا دغدغه‌ای در حوزه چاپ، هزینه چاپ، رتبه‌بندی، نشریات یک‌بارمصرف و... نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی نشریات‌ دانشجویی بعد از آماده شدن زیرساخت‌ها، به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ خواهد شد، گفت: مقرر شد سامانه‌ای برای رتبه‌بندی نشریات طراحی کنیم و هر کسی که تمایل داشت نشریه‌ای به چاپ برساند، نسخه‌ای از آن نشریه را بر روی این سامانه بارگذاری کند و شوراهایی در هر دانشگاه متشکل از مدیر مسؤول و کارشناس حوزه نشریات بر اساس آیین نامه‌های موجود و نه نگاه محتوایی، سیاسی و فرهنگی بلکه به لحاظ کمی و  کیفی به آن نشریه امتیاز دهند و در پایان رتبه آن نشریه بر اساس مجموع امتیازات کمی و کیفیت تعیین می‌شود و  بر اساس رتبه کسب شده، آن نشریه در  طبقه‌بندی نشریات دانشجویی قرار می‌گیرد. به این ترتیب حمایت‌های مالی متناسب با رتبه‌بندی به نشریه اختصاص می‌یابد.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت همچنین یکی دیگر از اقدامات تحسین برانگیز شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت بهداشت را در سال گذشته، تصویب و راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی نشریات دانشجویی عنوان کرد و گفت: در حال تکمیل و راه‌اندازی این سامانه آموزشی هستیم که امید است با تشکیل این سامانه خیلی از مباحث مربوط به آموزش‌های عمومی در حوزه نشریات را در این سامانه ارائه دهیم. به طور مثال یک دانشجو با وارد شدن در سامانه می‌تواند نسبت به ثبت نام  در کلاس‌های مجازی و آموزشی اقدام کند و آموزش‌های مجازی در حوزه‌های مختلف نشریات را فرا بگیرد و در نهایت در آزمون آنلاین شرکت کند و همان موقع کارنامه و گواهی پایان دوره دریافت کند. البته زیرساخت‌های تکمیل این سامانه در حال انجام است و این آموزش مجازی در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی، می‌تواند مسیر توسعه نشریات در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی را هموارتر کند.

لله‌گانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به قوانین حقوقی در خصوص نشریه مجازی و تعریف این نشریه سخنانی ارائه کرد و گفت: یکی از مواردی که شاید سؤال خیلی از فعالان نشریات دانشجویی باشد این است که پادکست‌ها و کانال‌های خبری در فضای مجازی، نشریه به شمار می‌روند؟ یا خیر؟ این موضوع دارای ابهاماتی است و  کارگروه‌های مختلفی در خصوص پاسخ به این سؤال با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت تشکیل شد؛ البته در این فکر هستیم که به کمک اعضای جدید شورای مرکزی ناظر بر نشریات به سمتی برویم که با انتشار یک آیین‌نامه، به این ابهامات پاسخ دهیم و تکلیلف نشریات مجازی را کامل و به صورت شفاف مشخص کنیم.

به گزارش مفدا، نشست سالانه مدیران مسؤول نشریات دانشگاهی عضو کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاهی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور، جمعه پنجم مهرماه به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات و موضوعات مرتبط با فعالیت نشریات دانشجویی و همچنین برگزاری انتخابات مدیران مسؤول عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات‌دانشگاهی وزارت بهداشت، در دانشکده تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی تهران برگزار شد. در این نشست مدیران مسؤول نشریات دانشگاهی، از میان خود سه نفر از مدیران مسؤول نشریات را جهت عضویت در شورای مرکزی ناظر بر نشریات‌دانشگاهی وزارت بهداشت، انتخاب کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نشریات دانشجویی دانشجويان علوم پزشكي وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۱۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر سیدعلی قاسم‌زاده، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در نشست بررسی مسائل آموزش عالی استان قزوین که در قالب برنامه موسوم به سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، اظهار کرد: قزوین به سبب نزدیکی به تهران زمینه جذب دانشجویان زیادی از تهران و کرج را فراهم آورده است.

وی آمار دانشجویان مشغول تحصیل در این استان را ۴۳هزار نفر بیان کرد و گفت: ۳۹مرکز آموزش عالی و دانشگاهی اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در این استان فعال است و همچنین حدود ۱۰۰۰نفر عضو هیئت‌علمی در استان قزوین مشغول به خدمت هستند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) ارزیابی و نظارت را کاری چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا توصیف کرد و افزود: معمولاً در همه استان‌ها مشکلات و موانعی وجود دارد که امکان ارزیابی و نظارت خوب را از هیأت ارزیابی‌کننده می‌گیرد. در استان قزوین هم مشکلات از این دست از جمله دخالت‌ها و مقاومت‌های بیرونی (خارج از حوزه آموزش عالی) وجود دارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه این دخالت و مقاومت‌های خارج از حوزه آموزش عالی در استان قزوین بارز است، گفت: همین چالش گاهی‌اوقات باعث می‌شود نتوانیم به حد مطلوب کیفیت آموزش عالی را تأمین کنیم و بعضی‌وقت‌ها مجبور می‌شویم رویکردمان در حوزه ارزیابی و نظارت را تعدیل کنیم.

وی ادامه داد: به این شکل وادار می‌شویم که از توقعات‌مان بکاهیم تا کم‌کم بتوانیم زمینه بهتر شدن اوضاع و کیفیت آموزش عالی را فراهم کنیم. با این حال در بین مراکز دانشگاهی استان قزوین وفاق و همگرایی خوبی برای بهبود کیفیت آموزش عالی و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه وجود دارد.

نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با اشاره به موضوع انحلال برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی گفت: بعضی از این مؤسسات به حدی نظر کارشناسی حوزه نظارت و ارزیابی وزارت علوم را قبول داشتند که داوطلبانه به سمت انحلال رفتند. چرا که عمدتاً مقاومتی در چنین مؤسسه‌هایی وجود دارد، اما خوشبختانه این اتفاق اینجا به آرام‌ترین شکل افتاد.

قاسم‌زاده ابراز امیدواری کرد با حمایت‌ها و کمک‌های وزارت علوم نظام آموزش عالی در استان قزوین به یک الگو برای کل کشور تبدیل شود.

وی اضافه کرد: زمانی که مسئولیت دانشگاه را به عهده بگیریم، یکی از گلایه‌های جدی این بود که نظارت بر آموزش عالی در استان قزوین جایگاه ندارد و جایگاه و نیروی انسانی در این حوزه وجود ندارد. به همین دلیل چند نیروی کارآمد به این حوزه اضافه کردیم تا حداقل‌های این حوزه تأمین شود و نظارت که وظیفه ذاتی ماست، محقق شود.

قاسم‌زاده ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق افتاد و حوزه راکد ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در استان قزوین فعال شده و گزارش‌های هیأت‌های ارزیاب به وزارت علوم می‌رسد، حاصل تلاش شورای ارزیابی و نظارت دانشگاهی در استان قزوین است.

روح‌الله رازینی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم هم در این نشست گفت: تعدد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم ‌مطلوب نیست و تضمین‌کننده کیفیت بالای آموزشی و علمی در دانشگاه‌های ما نخواهد بود.

وی اضافه کرد: تسلسل در نظارت کیفیت آموزشی خوب را ضمانت نمی‌کند و حتی در مواردی از بازوهای نظارتی سلب مسئولیت می‌کند، اما به هر حال می‌شود با تقسیم نقش‌ها و وظایف این تسلسل را تا حدودی توجیه کرد. با این حال اصل کار ما توجه به هدف غایی ارزیابی و نظارت در حوزه علمی و دانشگاهی است.

همچنین در حاشیه این نشست رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم و هیات همراه از تالار قزوین شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بازدید کردند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900193

دیگر خبرها

  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • حمایت جامعه دانشگاهی آبادان و خرمشهر از جنبش دانشجویی جهان علیه صهیونیست ها
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد