Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24 - شاخص کل بورس تهران، اولین هفته پاییز را بعد از سکته ناقص در هفته پیش از آن، با یک عملکرد درخشان پشت سر گذاشت.

شاخص کل بورس تهران، اولین هفته پاییز را بعد از سکته ناقص در هفته پیش از آن، با یک عملکرد درخشان پشت سر گذاشت. در حالی که ریزش حدود 12 هزار واحدی شاخص در روزهای 26 و 27 شهریور، چشم انداز جذابی برای بورس در پاییز تصویر نکرده بود، بازار در ابتدای هفته گذشته با قدرت احیا شد و طی پنج روز کاری حدود 20 هزار واحد رشد کرد تا برای اولین بار در تاریخ خود در سطح 314 هزار واحدی بایستد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این روزها، همزمان با رشد شرکت های کوچک، شرکت های بزرگ هم مورد توجه بازارند و با سرعت بیشتری نسبت به قبل رشد می کنند. به مناسبت این تحولات در شماره این هفته بازار سرمایه دخل و خرج به سه موضوع مهم می پردازیم؛ اول این که نظر کارشناسان درباره رشد فعلی بازار چیست؟ دوم این که وضعیت بازدهی برخی شرکت های بزرگ که پیشتر معرفی کرده ایم، اکنون چگونه است و چه چشم اندازی دارند؟ و در نهایت سراغ یک گروه کوچک بورسی یعنی شیشه سازان می رویم که با وجود رشد سه برابری از ابتدای امسال، برخی نمادهای آن همچنان، خوب خریداری می شوند .

بازار حباب دارد؟ تحلیل ها
در خصوص لزوم رشد p/e تعادلی بازار

با رشد هفته قبل و بی میلی شاخص بورس به افت بیشتر، تحلیلگران فضای جدیدی را پیش روی خود قرار داده اند و بسیاری رشد فعلی بورس را چندان حبابی نمی بینند. استدلال اصلی هم بر تغییر مبنای قیمت گذاری می چرخد. واقعیت این است که وقتی سایر بازارها راکد هستند و انتظار بازدهی در آن ها وجود ندارد، می توان نسبت قیمت به درآمد بیشتری را به عنوان مقدار تعادلی بازار فرض کرد. یعنی اگر پیشتر قیمت 500 تومانی برای سهمی که سالانه 100 تومان سود می سازد (20 درصد) منطقی و طبیعی بوده، اکنون قیمت 700 تومانی می تواند مقدار تعادلی باشد. این استدلال در کنار این که نسبت قیمت به درآمد کل بازار هنوز بین 6 تا 7 است، تحلیل ها درباره حبابی بودن رشد بازار را با خدشه مواجه می کند. البته حتی صاحبان همین استدلال هم، حبابی بودن رشد برخی سهم ها را رد نمی کنند اما درباره کلیت بازار نظر متفاوتی دارند.

رشد بازار با شاخص کل و شرکت های بزرگ
ما در تحلیل هفته قبل شواهدی ارائه کردیم که بر اساس آن بازار حتی بعد از افت شدید 26 و 27 شهریور، می تواند احیا شود. یک دلیل مهم این بود که شرکت های بزرگ شاخص سازی هنوز رشد کافی نکرده اند و با اقبال بازار به این سهم ها و رشد شاخص، عملا به همه بازار سیگنال مثبت ارسال شده و با وجود نقدینگی بالا، همه بازار رشد می کند. همین اتفاق هم افتاد و طی روزهای شنبه و یک شنبه گذشته، اکثر سهم های بزرگ صف خرید شدند. سهم هایی که بارها درباره جذابیت آن ها صحبت کرده بودیم. مثلا ملی مس، از حدود 430 تومان به 540 تومان (بیش از 25 درصد رشد) در کمتر از یک ماه، رسیده است. فولاد کاوه نیز شرایط کاملا مشابهی دارد. فولاد مبارکه از 400 تومان به 450 رسیده (5/12 درصد) و به اعتقاد کارشناسان همچنان توان رشد بالایی دارد. فاسمین هم که بارها موردتاکید قرار گرفته، از 1150 تومان به نزدیکی 1500 تومان رسیده و بیش از 25 درصد بازدهی داشته است.
جواد غیاثی
کارشناس بورس

منبع: ساعت24

کلیدواژه: شاخص کل بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۲۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با رشد ۶۰۴۶ واحدی به ۲,۳۱۰,۳۷۲ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ با رشد ۶۰۴۶ واحدی به ۲,۳۱۰,۳۷۲ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۴۳۷.۹۵ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۱.۰۵۶ میلیارد سهم بود که طی ۴۶,۰۳۴ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۷,۲۴۱.۰۸۴ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۸۴۱,۶۳۲.۹۳۸ میلیارد ریال شد.

کد خبر 748261

دیگر خبرها

  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها