Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا عینیفرد زنجانی، فرزند مرحوم مشهدی رضا عینیفرد (مشهور به ‏مشهدی رضا سقا) متولد سال 1328 شهر زنجان است، وی در یک خانواده مذهبی و ‏معتقد به اسلام و تشیع دیده به جهان گشوده و در پنج سالگی به دلیل اینکه اکثر اقوامشان ‏روحانی و تحصیلکرده قرآنی بودند، قرآن را در پنج سالگی فراگرفته است.

او از هفت سالگی مداحی را در مجالس محلی آغاز کرده در دوران ‏دبستان معلم قرآن کلاسهای اول و دوم بوده و به خاطر همین تخصص در قرآن مورد ‏تمجید و تحسین معلمان و مدیر مدرسه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از دوران ابتدایی برای ادامه ‏تحصیلات به دبیرستان امیرکبیر رفته و تا نهم متوسطه در این مدرسه به تحصیل پرداخته ‏است. وی در کلاس دهم به دلیل شرکت نکردن در جشن شاهنشاهی و رژه رفتن در ‏امجدیه از مدرسه اخراج شد
.

این پیرغلام حسینی با توجه به اینکه نمیتوانست در مدرسه تحصیل کند، مدتی را شاگرد ‏یک بقال بوده اما به دلیل استعدادی که در حوزه مداحی داشته به پیشنهاد یکی از مراجع و ‏عالمان وقت شهر یعنی آیتالله حاج میرزا عبدالرحیم واسعی زنجانی برای تحصیل به ‏حوزه علمیه زنجان(مسجد چهل ستون) رفته است و با شخصیتهای همچون آیتالله علی ‏خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان زنجان همحجره بوده است.

غلامرضا عینی‌فرد، پیرغلام حسینی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، به تشریح ویژگی عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) و آسیب‌هایی که مداحان گرفتار آن هستند، پرداخت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

ایکنا ــ چه سری در عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) وجود دارد که همه را دور هم ‏جمع میکند؟

شعری مشهوری است که می‌گوید: «تا خداوندی خدا برجاست/بیرق شاه ‏کربلا برپاست» چون امام حسین(ع) نور خدا و ثارالله است و حیات دین را زنده کرد، پس ایشان بی‌قید زمان وجود دارد و ‏چون انقلابش در دنیا فقط برای خدا بوده بنابراین خداوند نیز محبت امام حسین(ع) را در ‏دل‌ها گنجانده و مردم آمادگی دارند به طرف حسین بن علی بیایند. این آمدن یک بهانه ‏می‌خواهد و آن بهانه نیز محرم، عاشورا، صفر و اربعین است. اکنون نزدیک 1400 سال است که ‏سیدالشهدا مطرح بوده و مطرح خواهد شد.‏

ایکنا ــ مردم زنجان دسته زینبیه را با مداحی حاج غلامرضا عینیفرد میشناسند، شما در کسوت شخصی که سالها در مکتب اهلبیت(ع) خدمت کرده، چه خصوصیاتی را برای مداحان در راستای جذب مردم بهویژه جوانان به هیئتها ضروری میدانید؟

مداحی یک قانونی دارد و قانونش نیز تبصره‌هایی دارد و صرف مداح ‏بودن ملاک نیست. بنده در گذشته در 10 بند شاخص‌های یک مداح ایده‌آل را بیان کرده‌ام که از جمله ‏آن می‌توان به داشتن برخورد خوب در جامعه، داشتن تقوا، مطلب ریشه‌دار خواندن، ‏حرف گوش کن نسبت به توصیه‌های علما و اساتید اشاره کرد. بنده اعتقادم بر این ‏است که اهل بیت(ع) باید خودشان نیز انتخاب کنند یعنی یک صفت، یک نیت یا حرکتی ‏باعث می‌شود که اهل‌بیت(ع) و به خصوص حضرت زهرا(س) روی یک مداح توجه بیشتر ‏می‌کنند و مردم بی اختیار طرف او جذب می‌شوند.‏

ایکنا ــ هر کسی در هر موقعیتی خودش را خادم ارباب می‌داند، به نظر شما خادم واقعی ‏اباعبدالله الحسین(ع) باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

خادم بودن دستگاه سیدالشهدا ادعای بزرگی است، کسانی که معرفت بالایی ‏دارند حتی خود را در حد خادم هم  نمی‌دانند بلکه خادم بودن به گفتن نیست به عمل کردن ‏است. خادم اهل بیت(ع) جبرئیل، ملائکه الله، اصحاب با کرامت پیغمر(ص) هستند. به ‏نظرم مردم خودشان تشخیص می‌دهند که این فرد خادم  است یا نه، خادم باید تحت فرمان ‏مولا باشد، اگر فردی چنین چیزی را در خود می‌بیند، خادم است.‏

ایکنا ــ در مجالس مختلف برای امام حسین(ع)، شهدای کربلا و اهل بیت آن حضرت ‏مداحی کردید؛ مداحی برای کدام شخصیت برایتان لذتبخش بوده و هیچگاه از یادتان ‏نمیرود؟

مداحی بنده یکی دوتا نیست اما توجه بنده از کودکی بر روی حضرت ‏زینب(س) بوده و فکر و ذکرم خدمت کردن به عزاداران برادر حضرت زینب(س) ‏است. مردم باید بگویند که در این  حدود نیم قرن عینی‌فرد اثر ماندگار یا کار ماندگاری ‏داشته است یا نه. مداحی برای تمام اهل‌بیت(ع) لذت بخش است اما ممکن است شیب یک ‏مداح به سمت یک شخصیت باشد.‏

ایکنا ــ چرا روضه خواندن برای نوامیس اهل بیت(ع) برای مداحان سخت بوده و همیشه ‏از محضر حضرت ولی عصر(عج) و علما و سادات حاضر در مجلس کسب اجازه ‏میکنند؟

این اجازه گرفتن نوعی اظهار ادب، ارادت و تبعیت است، گفتن این جمله ‏که از امام زمان(عج)، حضرت زهرا(س) یا ارباب کمال(مردان عارف) عذر می‌خواهم ‏برای اظهار ادب بوده که مداحان ذکر می‌کنند. شهدای ما عند ربهم هستند و خود آنها ‏می‌دانند آنجا چه جایگاهی است. اینکه ما می‌گوییم حضرت زهرا(س) یا دیگرمعصومین ‏در مجلس حضور دارند منظور حضور فیزیکی نیست. حتی بنده اخیرا در مشهد گفتم که ‏جوانان عصر اینترنت و فضای مجازی جوانان عصر 40 سال قبل نیستند و باید ‏روشنگری کرد یعنی اکنون مداحی کردن برای جوان سخت است. در خصوص طشت ‏گذاری نیز تاکید می‌کنم که این مراسم نه تنها بدعت نیست، بلکه یکی از غفلت‌هایی است که ‏باید به آن توجه داشت. ‏

ایکنا ــ آسیبهای این روزهای مداحی را در چه مواردی میدانید؟

آسیب‌های زیادی مداحی را تهدید می‌کنند، آن‌هایی که از یک نوار آهنگی را ‏شنیده و از شاعری می‌خواهند برای آنها از روی آن آهنگ شعر بنویسد توجه کنند که این ‏راهش نیست و آسیبی است که مداحی را تهدید می‌کند. عدم توجه به گفته‌های پیشکسوتان، ‏مقتل و تاریخ صحیح شیعه از جمله نکاتی است که مداحی را تهدید می‌کند گاهی می‌بینیم ‏مطلبی که در شعر گنجانده شده سندیت ندارد. اینها باید در کلاس‌هایی به مداحان ما گوشزد ‏شود وگرنه این ره که می‌رویم به ترکستان است. کانون مداحان باید ماهی یکبار مداحان را ‏دور هم جمع کرده و نکات را بازگو کند.‏ در جلسات امام حسین(ع) باید ‏مطالبی ارائه شود که بیشتر جوانان جذب شوند.

ایکنا ــ در مدت نیمقرن مداحی اهلبیت(ع) چه هدفی داشتید و چه آرزویی را دنبال میکنید؟

مهمترین آرزویم این است که سال‌ها حضورم در ‏مجالس اباعبدالله، مداحی و عزاداری‌هایم مورد قبول واقع شود و اینطور نشود که در آخر ‏سر ببینیم که چیزی دست‌مان را نگرفته است. شما حساب کنید که شاید در 50 سال انسان چهارتا عمل قبول شده داشته باشد اما معلوم ‏نیست که همه را نگه دارد. آرزوی من این است که سال‌ها حضورم در این دستگاه مورد قبول ‏واقع شود و خدایی نکرده یک عمل غفلت برانگیز من این همه حضور را محو نکند. ‏آرزوی دیگرم این است که تا توان دارم و نفس دارم در این راه باشم. ‏
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا زنجان مداحی دسته زینبیه اعظم زنجان پیرغلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۲۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مداحی میثم مطیعی برای شهادت امام صادق(ع) + دانلود

میثم مطیعی در مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) هیئت آئین حسینی مرثیه‌خوانی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هم‌زمان با شهادت امام صادق (ع) مراسم عزاداری هیئت آئین حسینی برگزار شد و در این مراسم میثم مطیعی به مرثیه‌خوانی پرداخت.

شعر یکی از نوحه‌های او سروده محمدرضا رضایی بود که در ادامه متن و فیلم آن را مشاهده می‌کنید:

مظلوم و فاتح، تنها و برپا
زنده‌ست این مکتب، در جان دنیا

جریان دارد دین، از برکت ای نقال الباقرها، قال الصادق‌ها
زیر دِینِ، شیخ امامانش
جابر، زراره، مؤمن به ایمان
شهر چه عالِم، طفل دبستانش
جان ما قربانش
برای درک حضورش
به لطف درس تنورش
رسیدیم به مذهب نورش
آقا، امام صادق / مولا، امام صادق

قدر یک دنیا مرثیه دارد
از داغ مادر ارثیه دارد
خانه در آتش، اما او در دل
داغ حوراء الإنسیه دارد
باز هم در سوخت، قلب پیغمبر سوخت
در بر حالِ اولاد حیدر سوخت
بیش از هر کس، موسی‌بن‌جعفر سوخت
با یاد مادر سوخت
میان کوچه جسارت
دوباره شده روایت
حدیث مدینه و غربت
مادر، یا زهرا …آقا، امام صادق / مولا، امام صادق

در آن ساعات تلخ و غم افزا
بی یارو یاور، تنهای تنها
با دست بسته، فکر بچه‌هاست
در بین آتش، در فکر زن‌ها
بر روی خاک، کعبه آن شب افتاد
پا برهنه، پشت مرکب افتاد
باز هم یاد، عمه زینب افتاد
در تاب و تب افتاد
به یاد، عمه‌ی سادات که دلخون، شد از جراحات
کنار دروازه ساعات
زینب، عمه سادات…

خوش‌تر از نامَت، در این عالم نیست
بهتر از عشقت، در اعمالم نیست
قلبم در بندت، آرزومندت
جز عشقت فکری، در احوالم نیست
زارم بی تو، من بیمارم بی تو
از این دنیا، وحشت دارم بی تو
تنها چاره‌م، من بیچاره‌م بی تو
من بیچاره‌م بی‌توم
رانم، پناه جانم که بی تو، نمی‌توانم
که نامی، جز تو نمی‌دانم: حسین، پناه عالم
حسین، ذبیح العطشان

کد خبر 750432

دیگر خبرها

  • روزگاری جامعه مداحی از مراجع تقلید اجازه نقل حدیث می‌گرفت
  • ماجرای گلایه امام (ره) از آهنگران + فیلم
  • مداحی حاج مهدی رسولی در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) + ویدئو
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است/ ملاک‌های پذیرش طرح‌ها در دستگاه‌ها مشخص شود
  • (ویدئو) حضور اکرم خدابنده به همراه رسول خادم، در کمک‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان
  • مداحی میثم مطیعی برای شهادت امام صادق(ع) + دانلود
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • تجلیل از معلمان روستای احمد آباد سفلی در تکاب
  • سومین یادواره ۳۵۷ شهید گتوند برگزار گردید
  • تجلیل از ۸۰ خادم قرآنی در امام زاده نرمی اصفهان