Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمله انصارالله یمن در حالی اثبات کرد کشورهای ابرقدرت جهان در برابر کوچک‌ترین ضربات آسیب‌پذیرند که عضو دفتر سیاسی انصارالله تأکید می‌کند پالایشگاه ریاض در تیررس پهپادهای یمنی قرار دارد و چنانچه به تجاوزگری پایان ندهند، ضربات دردناک‌تری در انتظار آنان است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،۲۳ شهریور سال جاری نیروهای مقاومت یمن به شاهرگ حیاتی عربستان یعنی شرکت آرامکو حمله کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأسیسات نفتی آرامکو در «بقیق» بزرگ‌ترین تأسیسات فرآوری نفتی عربستان به شمار می‌رود که وظیفه تأمین بیش از ۷ میلیون بشکه نفت خام سبک یعنی چیزی در حدود دو سوم تولیدات نفتی این کشور را برعهده داشت. منابع نفتی بقیق به وسیله خطوط لوله به بنادر «رأس‌ تنوره» و «جعیمه» در ساحل خلیج فارس، بندر «ینبع» در ساحل دریای سرخ و پالایشگاه نفت شرکت «پابکو»ی بحرین متصل بودند، بنابراین تأسیسات منهدم شده عربستان درست در چهارراه صادرات نفت این کشور قرار داشت.

نکته قابل توجه در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو این است که منطقه هدف قرار گرفته از تدابیر امنیتی بیشتری نسبت به ریاض و سایر مناطق عربستان برخوردار بود و انواع سامانه‌های دفاعی از جمله پاتریوت و هاوک آمریکایی از این مخازن حفاظت می‌کردند که این موضوع باعث می‌شد تا دیواره دفاعی آرامکو از دیواره امنیتی ریاض نیز مستحکم‌تر به‌نظر بیاید. بر این مبنا بیشتر تحلیلگران امنیتی و مسئولان امور نظامی وقوع چنین عملیات پهپادی را غیرممکن می‌دانستند و پس از حمله نیز متقاعد نشدند که نیروهای انصارالله می‌توانند از عهده سنگین‌ترین تجهیزات آمریکایی که میلیون‌ها دلار برای سعودی‌ها هزینه در برداشته است، برآیند، به همین دلیل غربی‌ها از جمله آمریکا سردرگم برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود، طرف‌های دیگری همچون ایران و عراق را به آتش زدن یکی از بزرگ‌ترین مراکز نفتی جهان متهم کردند.

توقف روند سرمایه‌گذاری در امارات و عربستان

پس از حملات دامنه‌دار انصارالله یمن به نقاطی در مرز عربستان و امارات و اوج این حملات که تأسیسات نفتی آرامکو را هدف قرار داد روند جذب سرمایه خارجی در امارات نیز کند شد، زیرا تاجران و سرمایه‌گذاران احساس ناامنی می‌کنند و معتقدند تا زمانی که وضعیت منطقه این‌گونه است، نمی‌توانند در ابوظبی و دبی سرمایه‌گذاری کنند. طبعاً اگر جنگ فراگیری در منطقه رخ دهد، ممکن است اتفاقات ناخوشایندی به وجود آید و تاجران این‌گونه تحولات را در سرمایه‌گذاری‌های خود محاسبه  کرده و در جایی که بنا به سرمایه‌گذاری دارند، همه حالات مختلف را در نظر می‌گیرند و حاضر به ریسک نیست.

این وضعیت گریبان عربستان را نیز گرفته است؛ چه اینکه وقتی اماراتی‌ها تحولات یمن و قدرت انصارالله را در حمله به نقاط راهبردی این کشور مشاهده کردند، روند سرمایه‌گذاری خود را در عربستان کُند کردند. نکته مهم‌تر این است که امارات متوجه شد آمریکا تا پایان کار با آنها همراهی نمی‌کند. طبعاً عوامل مختلفی در این رویکرد تأثیرگذار بود، به عنوان نمونه در حادثه‌ای که در بندر «فجیره» امارات رخ داد، چندین کشتی و یک نفت‌کش سعودی خسارت دیدند، عامل حادثه مبهم ماند و جمهوری اسلامی ایران نیز دست داشتن در حمله را قاطعانه تکذیب کرد.

مدتی بعد پهپاد متجاوز آمریکایی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های خلیج فارس ساقط شد. پهپادی که از خاک امارات برخاسته بود و ایران نیز قاطعانه هدف قرار دادن پهپاد را تأیید کرد. در حادثه حمله به دو مجتمع نفتی وابسته به شرکت آرامکو، آمریکا سراسیمه ایران را به دست داشتن در آن متهم کرد، ولی هیچ اقدامی در واکنش به آن انجام نداد. این در حالی است که شرط عقل حکم می‌کند اگر نمی‌خواهند اقدامی انجام دهند، به ایران یا هر کشور دیگری اتهام‌زنی نکنند.

یک سیاست‌مدار معقول در چنین مواردی معمولاً موضوع را در هاله‌ای از ابهام باقی می‌گذارد، ولی وقتی ایران به دست داشتن در حمله متهم می‌‌شود، افکار عمومی به دنبال واکنش می‌گردند. آمریکایی‌ها در این موضوع منفعلانه‌تر رفتار کردند و در اقدامی سراسیمه‌تر از گذشته، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر تحریم کرد که اقدامی کم اهمیت و بی‌تأثیر تعبیر می‌شود.

سیاست خارجه امارات در برابر ایران نرم‌تر شده‌ است

مقامات امارات وقتی این تحولات را در کنار هم چیدند، به این نتیجه دست یافتند که آمریکا به‌ طور همه‌جانبه از سیاست‌های آنها حمایت نخواهد کرد ولی در مقابل، جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌های اصولی خود از کشورهای متحد و هم‌راستا حمایت می‌کند. ایران و امارات فاصله دریایی چندانی با یکدیگر ندارند. درواقع اگر میان قشم و دبی پل احداث کنیم، طول آن حدود ۸۰ کیلومتر خواهد بود و این نشان‌دهنده قرابت فرهنگی، قومی و ... میان دو کشور است. اماراتی‌ها به این نتیجه دست یافتند که باید روابط خود را با ایران حفظ و از درگیری خودداری کنند. با وجود این، روابط تهران و ابوظبی در سطح مطلوب خود قرار ندارد ولی سیاست خارجی آنها در قبال ایران نسبت به گذشته نرم‌تر شده است.

حملات اخیر به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو که جنبش انصارالله به‌ طور رسمی مسئولیت آن را برعهده گرفته در حالی است که آمریکا و انگلیس اصرار دارند عامل حمله انصارالله نبوده و ایران را به دست داشتن در آن متهم می‌کنند. این تناقض را یکی از نشریات کره جنوبی به گونه جالبی مطرح می‌کند. نشریه «کوریا تایمز» در مقاله‌ای با عنوان «چه کسی در پس حمله به تأسیسات نفتی عربستان است؟» به بررسی این موضوع پرداخت و نوشت: اقدام آمریکا در اتهام‌زنی به ایران جای تعجب ندارد، در حال حاضر اگر یک شهاب‌سنگ در حال برخورد به زمین باشد، آمریکا باز هم ایران را مقصر می‌داند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پهپاد‌ها از ایران آمدند.

یک حمله و چند درس در مکتب مقاومت

مقاومت یمن با حمله به تأسیسات نفتی عربستان چندین پیام و درس مهم را به مردم منطقه و جهان منتقل کرد؛ نخست اینکه کشورهای غرب آسیا نمی‌توانند و نباید به خارج از منطقه تکیه کنند. این حمله به خوبی اثبات کرد کشورهای ابرقدرت جهان و آنها که مدعی در اختیار داشتن تسلیحات پیشرفته هستند، در مقابل کوچک‌ترین ضربات آسیب‌پذیرند. سعودی‌ها در محافل عمومی خود به این نکته تأکید می‌کنند که توانسته‌اند چندین موشک یمنی را ساقط کنند، ولی مهم‌تر از ساقط کردن این موشک‌ها اصابت آنها به اهداف مد نظر است که توانسته نیمی از تولیدات نفتی این کشور را متوقف کند.

درس دیگری که می‌توان از حمله به تأسیسات نفتی آرامکو گرفت، این است که نشان داد کشورهایی که متکی به توان و نیروی داخلی هستند، در جنگ و رویارویی با نیروهای متخاصم پیروزند. درس بعد این است که در اوضاع سخت کنونی، آن چیزی که باعث سربلندی کشورها می‌شود، مقاومت، صبر، تسلیم نشدن و ارزیابی زودهنگام نداشتن است.

حمله نیروهای انصارالله به تأسیسات نفتی آرامکو در بقیق را در یک کلام می‌توان سندی گویا بر آسیب‌پذیری تأسیسات سعودی و ناکارآمدی تجهیزات غربی و آمریکایی در برابر نیروی عقیده و ایمان مجاهدان اسلامی دانست. این حمله همچنین حاوی پیام مهمی به سعودی‌ها بود. از نظر نیروهای مقاومت یمن اگر نیاز باشد، ممکن است ریاض نیز به‌طور گسترده مورد حمله انصارالله قرار گیرد.

اهداف راهبردی عربستان در تیررس انصارالله

محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: قطعاً عملیات‌های ما به صورت گسترده‌تر علیه تجاوز سعودی‌ها ادامه خواهد یافت ولی همان‌گونه که پیش‌تر نیز اعلام کرده بودیم، این عملیات‌ها تنها در صورت پایان تجاوزگری سعودی‌ها به خاک یمن متوقف می‌شود، ولی اگر ادامه دهند من وعده ضربات دردناک‌تر به آنها می‌دهم و این حق ماست که با هر وسیله‌ای از خود دفاع کنیم. 

وی افزود: در حال حاضر قادریم نقاط مختلف عربستان و حتی امارات را هدف قرار دهیم. در مجموع ۳۰۰ هدف در بانک اهداف ما جای دارد که عمده آنها از نقاط راهبردی سعودی‌هاست. کاخ پادشاهی عربستان در جده و ریاض، سکوی نفتی ریاض، سکوی نفتی ينبع، سامرف و ... در میان اهدافی قرار دارند که انصارالله ممکن است به آنها حمله کند.

این عضو برجسته انصارالله یمن درباره تبعات محاصره یمن بر مردم این کشور تصریح کرد: تنها موضوع محاصره و تجاوز سعودی‌ها نیست، بلکه بانک مرکزی یمن تعطیل شده و سه سال است که کارمندان یمنی حقوق دریافت نکرده‌اند. به علت توطئه‌های آل سعود علیه مردم یمن و وجود دولت دست‌نشانده آل سعود، مردم یمن از قبل محاصره شدن وضعیت بدی داشتند، ولی موضوعی که به ما در تحمل محاصره کمک کرد این بود که در زمان سختی تلاش کردیم خودمان را با وضعیت موجود وفق دهیم و با ساده‌زیستی زندگی کنیم. ما در ساده‌زیستی منش امام خمینی(ره) را پی می‌گیریم که فرمودند اگر می‌خواهید در زندگی خود موفق باشید، باید ساده‌زیست باشید.

البخیتی درباره آمار شهدای یمنی در تجاوزات ائتلاف سعودی به نقاط مختلف این کشور گفت: تقریباً حدود ۵ هزار زن و کودک در یمن کشته شدند ولی آمار کلی کشته شدگان یمنی بیش از ۶۰ هزار نفر است. یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های عربستان در حق مردم یمن حمله سال گذشته جنگنده‌های ائتلاف سعودی به یک اتوبوس مدرسه بود که در آن حادثه ده‌ها کودک جان خود را از دست دادند. 

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن درباره اینکه با توجه به محاصره، این جنبش چگونه توانسته است وارد فازی شود که حملات پهپادی به آرامکو انجام دهد، تأکید کرد: سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله در آغاز جنگ، ۴۰ روز به سعودی‌ها مهلت داد تا از جنگ و تجاوزگری دست بردارند و در این مدت هیچ حمله‌ای از سوی انصارالله به سمت خاک عربستان انجام نشد. بعد از پایان ضرب‌الاجل ما عملیات‌های خود را در خاک این کشور آغاز کردیم. بعد از گذشت پنج ماه و در ماه مبارک رمضان بود که به سعودی‌ها اخطار دادیم که اگر دست از جنگ و تجاوز برندارند، ما برای دفاع از خود وارد فاز راهبردی می‌شویم. 

مغزهای متفکر یمنی پهپادها را مهندسی معکوس کردند

البخیتی افزود: در کوتاه‌مدت راهبرد ما این بود که بتوانیم از اسلحه و سلاح‌های موجود در یمن که بسیار محدود بودند مانند موشک‌های اسکاد، کاتیوشا و ... استفاده کنیم تا بتوانیم در برابر حملات سعودی‌ها به مرحله بازدارندگی برسیم. مرحله بعد و اقدام درازمدت ما این بود که بتوانیم با استفاده از مهندسی معکوس از سلاح‌های موجود نسخه‌برداری و از آنها در جنگ‌های طولانی استفاده کنیم. 

وی گفت: این راهبرد درازمدت شامل موارد دیگری می‌شد که یکی از آنها انجام تحقیقات در زمینه جدیدترین فناوری‌های موجود بود که بتوانیم از آنها در زمینه مقابله با حملات موشکی سعودی‌ها استفاده کنیم. در این زمینه مغزهای متفکر یمنی به میدان آمدند و توانستیم با کمک این جوانان سطح فناوری‌های نظامی و تسلیحاتی خود را ارتقا دهیم. مشاهده می‌کنید اکنون این موضوع نتیجه‌بخش بوده و سعودی‌ها را غافلگیر کرده است. 

عضو دفتر سیاسی انصارالله درباره روند تجهیز نیروهای یمنی به پهپاد و افزایش حملات پهپادی آنها به خاک عربستان تصریح کرد: دو سال پیش شهید صالح الصماد، رئیس سابق شورای عالی سیاسی یمن در صنعا نخستین نمايشگاه پهپادی کشور را افتتاح کرد که در آن نمونه‌هايی از انواع پهپادهای جنگی، شناسايی، رصد، ارزيابی و هشدار زودهنگام عرضه شد. طبیعی بود که بُرد و قدرت تخریبی پهپادهای ما در آن زمان به مانند امروز نبود و تنها می‌توانستیم تا ۱۵۰ کیلومتر را هدف‌گیری کنیم. مغزهای متفکر یمنی توانستند با بهره‌گیری از ذکاوت و مهارتی که در اختیار داشتند و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی پهپادها را بومی کنند و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم هر نقطه از خاک عربستان را هدف قرار دهیم.

منبع: آنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پهپاد عربستان یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۲۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس یمنی: وعده صادق، شکستن مستحکم‌ترین قلعه جهان بود

«سلیم المنتصر»، کارشناس یمنی در ویدئویی تحلیلی به پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی و تأثیرات آن در تغییرات معادلات بازدارندگی به‌سود محور مقاومت پرداخته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، «سلیم المنتصر»، کارشناس یمنی در ویدیوی تحلیلی به بررسی ابعاد و پیامدهای عملیات وعده صادق در واکنش به حمله رژیم اشغالگر قدس به کنسولگری ایران در دمشق می‌پردازد.

 

.

 

المنتصر عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران را حق مشروع و پاسخی طبیعی از سوی ایران به جنایت شنیع رژیم صهیونیستی در هدف قراردادن کنسولگری کشورمان در دمشق دانست و افزود: «در حمله هوایی رژیم صهیونیستی برخی از فرماندهان بزرگ محور مقاومت به شهادت رسیدند و این پاسخ واجب بود.»

وی ادامه داد: عملیات وعده صادق باعث خوشحالی مردم یمن شد و عزت، کرامت و احترام ملت‌های اسلامی را بین دیگر ملت‌های جهان احیا کرد و عیدی واقعی برای همه آزادگان جهان بود. حتی یهودیان ضدصهیونیست در سراسر جهان بعد از این عملیات ابراز شادمانی کردند و از آن حمایت کردند.

المنتصر با اشاره به نسل‌کشی اسرائیلی‌ها در نوار غزه گفت: «این عملیات مبارک در عین حال سیلی محکمی به صورت صهیونیست‌ها بود و آنها را ناچار به درخواست کمک از آمریکا، انگلیس و متحدانشان ساخت، متحدانی که می‌کوشیدند اسرائیل را به مستحکم‌ترین قلعه جهان تبدیل کنند اما هیچ‌کدام از سامانه‌های دفاعی غربی نتوانستند از رژیم صهیونیستی حفاظت کنند.»

وی ادامه داد: بسیاری از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی با دقت به اهداف اصابت کردند و حتی به‌اعتراف مقامات رژیم صهیونیستی باعث تخریب گسترده و کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از نظامیان صهیونیست شدند.

 

سردبیرالاخبار: عملیات «وعده صادق» قدرت ایران را ثابت کردحماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود

 

این عملیات پیام روشنی برای آمریکا داشت که در صورت جنگ مستقیم با جمهوری اسلامی ایران، تمام پایگاه‌های آمریکا در سرتاسر خاورمیانه به‌آسانی هدف حمله موشک‌ها و پهپادهای ایرانی قرار خواهند گرفت و سامانه‌های پدافند هوایی توان مقابله با آنها را نخواهند داشت و حتی اگر آمریکا دست به اقدام حماقت‌باری بزند، تاوان بسیار سنگینی متحمل خواهد شد.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • کارشناس یمنی: وعده صادق، شکستن مستحکم‌ترین قلعه جهان بود
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟