Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد در دوران پسا داعش، هالیوود پیرو روند گذشته و این بار به طور فزاینده‌ای به تولید فیلم‌هایی با محتوای هراس از احیای امپراطوری ایران و بسط ایران هراسی مبادرت می ورزد.

 به گزارش ایسنا، اگر نگاه عمیقی به زندگی روزمره خود داشته باشیم خواهیم دید که اغلب دانش و شناخت ما از جهان پیرامون به وسیله و با واسطه رسانه‌ها شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافته‌ها نشان می‌دهد که هیچ رابطه ساده و یک طرفه‌ای بین سیاستمداران و رسانه‌ها یا بین رسانه‌ها و افکار عمومی یا سیاستمداران و افکار عمومی وجود ندارد. با این وجود، عامه مردم اکثر اطلاعات خود درباره سیاست خارجی و روابط بین‌الملل را از طریق رسانه‌ها دریافت می‌کنند و خیلی به ندرت تجربیات دست اول درباره رسانه دارند. پژوهشگران در مقاله‌ای با عنوان دیپلماسی رسانه‌ای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا داعش این موضوع را بررسی کرده‌اند.

در این پژوهش که مسعود جعفری‌نژاد، استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، انجام داده، آمده است:« جنگ رسانه ای را می‌توان استفاده از رسانه‌ها برای تضعیف کشور هدف و بهره‌گیری از توان و ظرفیت آن‌ها برای دفاع از منافع ملی تعریف کرد. در این معنا جنگ رسانه‌ای یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های جنگ نرم و جنگ‌های جدید بین‌المللی است. اگر چه ممکن است تصور شود که جنگ رسانه‌ای عمدتا به هنگام جنگ‌های نظامی کاربرد بیشتری پیدا می‌کند، اما در عمل در شرایط صلح نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

بر اساس آن چه در این مقاله آمده است جنگ رسانه‌ای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها حتی به صورت غیررسمی ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی با استفاده از رسانه‌ها بهره‌گیری می‌کند. هدف جنگ رسانه‌ای اگر چه در نهایت تغییر کارکرد و عملکرد دولت‌هاست، اما به طرز ملموسی به جای هدف قرار دادن مستقیم دولت‌ها، ملت‌ها را هدف خود قرار می‌دهد.

در این پژوهش، روند فیلمسازی سیاسی در هالیوود در دوران پسا داعش با در نظر گرفتن هراس از افزایش قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در همین راستا ابتدا دوران روسیه‌هراسی و بازنمایی کمونیسم و اتحادیه جماهیر شوروی در هالیوود ارائه شد؛ در این دوران سینمای ایالات متحده در طول سالیان متمادی جنگ سرد به کلیشه‌سازی و جهت‌دهی افکار عمومی مردم آمریکا و جهان علیه دشمن اصلی خود در عرصه بین‌المللی مبادرت ورزید.

در این مقاله آمده است:« بعد از یازده سپتامبر و به موزات تمرکز سیاست خارجی آمریکا بر جهان اسلام به ویژه منطقه خاورمیانه، هالیوود به طور مشهودی به تولید محتواهایی مبتنی بر مدل روسیه هراسی و این بار با محوریت کلیشه‌سازی علیه مسلمانان پرداخت. در این میان ایران نیز به یک باره و به طور بی‌سابقه‌ای به یکی از موضوعات محوری در سینمای هالیوود بدل شد.»

جعفری‌نژاد می‌گوید:« از میان فیلم‌های ساخته شده درباره ایران، مجموعه فیلم‌های مرتبط با امپراطوری‌های قدرتمند باستانی ایران در هالیوود تولید شدند. این فیلم‌ها که به نظر واکنش ایالات متحده به بسط قدرت منطقه ای ایران در بین کشورهایی همانند عراق، لبنان، سوریه، یمن و بحرین می‌توانست قلمداد شود، با یادآوری دورانی که ایران باستان بر قلمرو وسیعی از جهان احاطه داشت، ویژگی‌هایی از جمله استبداد، ضدیت با تمدن غرب، فتیشیسم و انقیاد، زیاده‌خواهی، خشونت و بربریت را به ایرانیان نسبت می‌دهد.»

نویسنده این مقاله می‌گوید:« چنانچه در  مقاله حاضر از قول هنری کیسینجر نقل شد، دغدغه آمریکا بعد از نابودی داعش بسط قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران و به زعم آنان اعاده قدرت باستانی این بار در قالب امپراتوری شیعه است. به همین دلیل به نظر می‌رسد در دوران پسا داعش، هالیوود پیرو روند گذشته و این بار به طور فزاینده‌ای به تولید فیلم‌هایی با محتوای هراس از احیای امپراطوری ایران و بسط ایران هراسی مبادرت ورزد. در حقیقت با توجه به مدلی که از ارتباط سیاست خارجی آمریکا و هالیوود در این مقاله ارائه شد، می‌توان پیش‌بینی کرد ایالات متحده در صدد زمینه‌سازی و آماده کردن افکار عمومی جهان برای مهار قدرت جمهوری اسلامی ایران در آینده باشد.»

این مقاله در سی‌وهشتمین شماره یازدهمین دوره فصلنامه "تحقیقات سیاسی و بین‌المللی" منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هالیوود رسانه سیاست ایران هراسی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۲۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید ایران علیه آمریکا

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعمال تحریم علیه برخی اشخاص و نهادهای آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و نقض فاحش حقوق بشر از طریق حمایت از اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به ویژه مردم نوار غزه بیانیه‌ای را صادر کرد .‌

به گزارش ایسنا ، در متن این بیانیه آمده است :« وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار  غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پمپاژ دروغ‌های رسانه‌ای علیه دانشجویان معترض دانشگاه‌های آمریکا + فیلم
  • دفاع رئیس جمهور کلمبیا از قطع روابط با رژیم صهیونیستی
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • حسینی: دولت سیزدهم به تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟
  • سرگیجه بزرگ!