Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعیدرضا عاملی در آیین نکوداشت سال تحصیلی جدید دانشگاه صدا و سیما، با اشاره به قابلیت‌های رسانه در تحقق آرزوهای جامعه، افزود: در فعالیت‌های رسانه‌ای، حوزه رسانه معناگرا به دنبال هدفی پویاست که در خود به دنبال تقویت و تحقق نوستالوژی‌هاست تا تحقق آرزوها و دغدغه‌­های یک جامعه بشری را در تصویر محقق کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در واقع نوستالژی قلمرو امور متعالی از دست رفته را تشکیل می‌دهد که افراد با آه و حسرت می‌گویند "یادش بخیر". رسانه ملی باید بتواند بگونه‌ای باشد که حوزه نوستالژیای را گسترش دهد و بر دل و جان جامعه بنشیند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جامعه ایرانی یک جامعه قدرتمند باهوش و با انگیزه بالا نسبت به علم و توانایی علمی است، افزود: در میان ۶۸ قومی که در آمریکا زندگی می‌کنند، ایرانیان ساکن آمریکا در متوسط سطح تحصیلات و درآمد رتبه اول را دارا هستند و امروز شاهدیم که ایران رتبه چهارم رشد علم در جهان را داراست ضمن آنکه ایرانیان توانسته‌اند به رتبه ۱۶ تا ۱۸ جهانی در تولید علم دست پیدا کنند و جزو ۱۰ کشور اول جهان در حوزه‌های نانو، بیو، المپیادهای شیمی و نجوم و... باشد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نیروی انسانی کشور، خاطرنشان کرد: امروزه ایرانیان در استراتژیک‌ترین مراکز مهم علم و فن‌آوری جهان حضور دارند که در واقع ظرفیت ایران محسوب می‌شوند. بزرگترین سرمایه ایران سرمایه انسانی است که می‌تواند با تقویت سرمایه اجتماعی خود به پیشرفت‌های خیره‌­کننده‌­ای دست پیدا کند.

وی افزود: اگر بتوانیم عشق به خدا، مردم و ارزش‌های انقلاب اسلامی را در میان افراد به وجود بیاوریم چندان نیازی به مقررات‌گذاری هم نداریم چراکه با چنین مؤلفه‌هایی عرصه خودکنترلی میان افراد تقویت شده است و رسانه چنین قابلیتی را داراست که بر بنیان ارتباطات به انتقال صحیح پیام کمک کند. مردم جامعه دارای هنجارهای متفاوت فکری هستند و عرصه رسانه می‌تواند در برخورداری از هنجارهای متفاوت فکری جامعه یاری‌­رسان باشد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، در میان برنامه‌های تلویزیونی بیشترین علاقه به برنامه‌های زنده است چراکه در برنامه‌های زنده تصنع کمتر است و به واقعیت نزدیک‌­تر است. رسانه امروز دیگر محلی نیست و جهانی است.

دکتر عاملی با تأکید بر سابقه تکامل مفهوم جهانی ­شدن در تاریخ بشریت، گفت: جهانی ­شدن عرصه‌ای فرامکان و فرازمان را به همراه دارد که با ذهن و ظرفیت انسانی خلق شده است و در گذشته ادیان بزرگ نقش محوری در جهانی شدن پیام‌­های انسانی داشته­‌اند. امروزه با نوعی جهانی ­‌شدن نوین مواجه هستیم که در آن توسعه ارتباطات از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در تبیین عرصه نوین جهانی ­‌شدن، گفت: از زمانی که با اختراع مورس صنعت همزمانی انتقال پیام به وجود آمد، فرآیند محلی شدن رفته‌­رفته توسعه یافت و جهان مدام کوچکتر و دارای ارتباطات در هم تنیده شد تا اکنون که با عرصه اینترنت و توسعه وب با دیجیتالی­ شدن رادیو و تلویزیون و ورود به عرصه رقومی مواجه هستیم. این فرآیند هم‌زمانی در عرصه ارتباطات باعث شد عرصه نوینی در فرآیند جهانی­ شدن محقق شود که به دنبال آن از دوران میرایی رشته‌های دانشگاهی و گسترده شدن منطق ریاضی و الگوریتمی در رادیو و تلویزیون سخن به میان آمد.

دکتر عاملی در ادامه با تأکید بر قابلیت‌های عرصه نوین ارتباطات در فرآیند جهانی‌ ­شدن، خاطرنشان کرد: امروزه در دوران جهانی‌ ­شدن، تولید برنامه‌های فارسی جمهوری اسلامی ایران به منزله تولید برای همه فارسی‌زبانان در اقصی­ نقاط جهان است. ما وارد دوره‌ای شده‌ایم که در آن تلویزیون برای تمام جهان تولید محتوا می‌کند و از این رو بایستی مسائل و موضوعات متفاوتی را در تراز جهانی مورد توجه داشته باشیم که تداعی‌کننده بازنگری و تحول در برنامه‌های صدا و سیما است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه به دلیل ترکیب دروغ و حقیقت در رسانه‌های اجتماعی اعتماد به اخبار آنها ضعیف است، با ارائه آمارهایی در زمینه توسعه بستر رسانه گفت: ۵.۳ میلیارد تلفن هوشمند، حدود ۴.۵ میلیارد کاربر اینترنت و ۳.۵ میلیارد کاربر رسانه‌های اجتماعی داریم. رسانه‌های اجتماعی از نفوذ اجتماعی بالایی برخوردار هستند که البته در رسانه‌های اجتماعی ترکیب دروغ و حقیقت سبب شده که اعتماد به اخبار رسانه‌های اجتماعی ضعیف باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در تقاطع بین رسانه اجتماعی که در آن حقیقت و دروغ مخلوط شده است با رسانه ملی که در آن اخبار رسمی مورد توجه است، نوعی فرصت و مسیر جدید برای رسانه ملی به وجود می­‌آید که رجوع بیشتر و اعتماد مخاطب به رسانه ملی را به تقویت کند.

دکتر عاملی در تبیین تفاوت امر دیجیتال و امر آنالوگ، گفت: ۳ تفاوت ویژه را می‌توان در تفاوت میان امر آنالوگ و امر دیجیتال تفکیک کرد که تفاوت اول آن قابلیت دستکاری بسیار آسان‌تر در امر دیجیتال نسبت به امر آنالوگ است چراکه امر آنالوگ ماهیتی فیزیکی دارد و امر دیجیتال با ماهیت الگوریتمی می‌تواند یک تغییر را برای همه ماهیت‌­ها و در یک لحظه محقق کند.

وی ادامه داد: تفاوت دیگر در تلویزیون یا رادیوی در جریان (Fellow TV) با تلویزیون یا رادیوی در ذخیره (Stock TV) است به این معنا که وقتی ماهیت ما رقومی شد، ارجاع به این ماهیت رقومی در گذشته نیز فراهم است و در واقع ما ذخیره‌های اطلاعات گذشته خود را می‌توانیم مجدداً بازبینی کنیم.

وی افزود: در ماهیت آنالوگ با میرایی پدیده‌ها مواجه هستیم حال آنکه در در ماهیت رقومی با پویایی زمان مواجه بوده و این زمان پویا باعث تقویت آن می‌شود. رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران تراکم داده و تجربه وسیعی را داراست که می‌تواند به سمت تقویت قدرت فرهنگی در سطح جهانی پیش برود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما در صنعت دفاعی و صنعت سیاسی قدرت بازدارندگی بین‌المللی پیدا کرده‌ایم و در صنعت فرهنگی نیازمند تقویت قدرت بازدارندگی هستیم چنان­که اگر فرهنگ قدرتمند شود و عشق ملی در تاروپود جمعیت ملی رسوخ کند، می‌توانیم بگوییم که قدرت بازدارندگی در عرصه فرهنگ نیز محقق شده است.

دکتر عاملی با اشاره به قدرت شبکه‌­ای کردن تعاملات و ارتباطات، خاطرنشان کرد: بنیان رسانه ­اجتماعی بر تعامل و ارتباط است و در این عرصه فرد از یک مخاطب صرف که دریافت‌کننده اطلاعات است به یک کاربر دارای قدرت تولید داده‌ها و اطلاعات تبدیل شده است. عنصر استقلال‌گرایی فردی امروزه با گسترش قابلیت‌های رسانه موجب شده تا هر کس قادر باشد منطبق با خواسته‌ها و علایق خود به ایجاد تلویزیون فردی اقدام کند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: امروز سطح استاندارد تولید در سطح جهانی است و در آن کاربر دارای قدرت انتخاب و مقایسه بر اساس کیفیات و سلایق خود است که عرصه رسانه و تلویزیون را به سمت مدلی تقاضامحور و کاربرمحور پیش برده است.

دکتر عاملی با اشاره به قابلیت‌های موجود در تحقق تمدن نوین اسلامی، گفت: من خیلی خوش­‌بین و باورمند به این هستم که می‌توانیم قدرتمندترین محتواها را در معرض جهانیان قرار دهیم.

وی افزود: خداوند با تدبیر قوانین تکوین و هستی و ایجاد قواعد تشریعی در نظام هستی حقیقت انسان ناب و خالص را به وجود آورده است که در قالب رسالت‌­های پیامبران به سمت آن ویژگی­‌ها هدایت شده است. اسلام برنامه قطعی دارد که اگر بشریت آن را به درستی دریافت کند، به خوبی آن­ را خواهد پذیرفت. ما محتوای قدرتمند داریم و آن کتاب خدا و سیره انبیا و ائمه بزرگوار ماست که بازنمایی و بازنشر این محتوای قدرتمند برعهده رسانه ملی است تا بتوان به حقیقت نزدیک‌­تر شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مقام معظم رهبری، نامه خود به جوانان اروپایی و آمریکایی صادر فرمودند چرا که منشأ گرفتاری‌­های عمده بشری در آمریکا و اروپا است، و بیداری جوانان آمریکایی و اروپایی می‌تواند منشاء اثرات بزرگی در جهان باشد. به نظر می‌رسد نسل جدید اروپا آمریکائی پذیرای حق هستند، لذا مقام معظم رهبری از آنها خواست مستقیم به متن کتاب خدا مراجعه کنند.

دکتر عاملی در پایان با بیان اینکه دانشگاه صداو سیما نزدیک به ۸۰ درصد تناسب تحصیلات و شغل دارد که از این منظر توانسته بین علم و مهارت، دانشگاه و صنعت ارتباط معناداری را محقق کند، گفت: صداو سیما اگر بخواهد یک تولید فاخر داشته باشد، باید دانش‌بنیان باشد و در دانشگاه صدا و سیما محقق شود.

کد خبر 456514 برچسب‌ها سعید رضا عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۳۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اومافیلم، آیین قدردانی و تشکر از عوامل سازنده مستندمسابقه «نامیرا» روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در موسسه جامعه معلولان ایران صورت گرفت.

در این مراسم، با رونمایی از قسمت هایی از مسابقه، هم اندیشی مدیران جامعه معلولان و اهالی هنر صورت گرفت.

مجموعه مسابقه «نامیرا» یک رئالیتی شو با محوریت معلولان است که ایام نوروز امسال، روی آنتن شبکه نسیم رفت. این مسابقه در مرکز سیمرغ صدا و سیما و موسسه فیلمسازی اومافیلم، به تهیه کنندگی سیدجمال عودسیمین تولید شده است.

امیر منیری کارگردان «نامیرا»، بیان کرد که ضمن ساخت برنامه، با سبک زندگی و مشکلات مصداقی از زندگی افراد دارای معلولیت روبه‌رو شده اند که این مهم باعث شد نوع برخورد با شیوه رفتاری با آن ها، در قالب برنامه، فرهنگ سازی شود.

در این نشست علی همت محمودنژاد مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان بیان کرد که اگر در سایر مسابقات تلویزیونی از قبیل مسابقات فکری، اطلاعات عمومی و ... نیز از افراد دارای معلولیت استفاده شود، بازخورد خوبی خواهیم داشت.

در این نشست آیین قدردانی از عوامل برنامه «نامیرا» با حضور مسؤولان و مشاوران انجمن های مرتبط با معلولان انجام گرفت.

آرشیو مستند مسابقه «نامیرا» از تلوبیون قابل مشاهده است.

کد خبر 6092241 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ورزشی‌های یازدهم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما
  • ورزشی‌های دهم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • شمسایی: این قهرمانی فقط برای مردم است
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • ورزشی‌های نهم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • بیان ساده مفاهیم قرآن از نوآوری‌های برنامه «محفل» بود
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس