Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرگئی لاوروف در بخشی از سخنان مشروح خود به سو استفاده غرب از سازمان‌ها یا قوانین بین‌المللی اشاره کرد و گفت که کشورهای غربی(اروپای غربی و آمریکا) به دنبال جایگزین کردن قوانین خود به جای قوانین بین‌المللی هستند.

به گفته لاوروف، اختلافات جامعه جهانی تنها به دلیل عدم تمایل برخی کشورها برای در نظر گرفتن منافع دیگر کشورها هر ساله در حال رشد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تروریسم بین‌المللی، گسترش مصرف مواد مخدر، تغییرات اقلیمی، مهاجرت غیرقانونی و شکاف فزاینده بین ثروتمندان و فقرا را از جمله مشکلات روز مردم جهان دانست و اظهار داشت: به جای مقابله با این و بسیاری دیگر از چالش‌های حال حاضر جهان، شاهد هستیم که تنها اختلافات جامعه جهانی در حال رشد است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: از نگاه روسیه، دلیل بروز چنین وضعیتی، در درجه نخست رویکرد برخی کشورهاست که خود را برنده جنگ دوم جهانی می‌دانند و تمایلی ندارند به منافع مشروع دیگر دولت‌های جهان توجه کنند و آماده نیستند واقعیت تاریخ و مسیر تحولات جهان را بپذیرند.

لاوروف توضیح داد: برای غرب پذیرش این حقیقت دشوار است که صدها سال تسلط آنها بر جهان درحال از بین رفتن است چرا که مراکز جدیدی در زمینه رشد اقتصادی و سیاسی پدید آمده‌اند که بدون در نظر گرفتن آنها، راه حل پایدار برای مشکلات جهانی پیدا نمی‌شود؛ مشکلات امروز جهان تنها از طریق قوانین بین‌المللی سازمان ملل و توجه همه کشورها به منافع یکدیگر قابل حل است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به کشورهای اروپایی (اروپای غربی) هم تاخت و اظهار داشت: با وجود پایان یافتن جنگ سرد، متاسفانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) همچنان در جستجوی دشمن می‌گردد و زیرساخت‌های نظامی خود را به سمت شرق ( نزدیک مرزهای غربی روسیه) منتقل کرده است و بودجه نظامی آن هم هر روز بیشتر می‌شود.

وی از کشورهای اروپایی خواست که به توافقات مربوط به ایجاد امنیت برابر در قالب سازمان امنیت و همکاری اروپا بازگردند و به تلاش‌های روسای جمهوری فرانسه و روسیه در این خصوص بپیوندند.

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، کشورهای غربی در تلاش هستند تا از تشکیل جهان چندجانبه جلوگیری کنند و خود را منبع غیرقابل انکار مشروعیت بنامند و براساس تفسیر خود از لیبرالیسم، معیارهای خود را بر دیگر کشورها دیکته کنند.

وی گفت: وقتی برای غربی‌ها حق خودمختاری مردم در یک نقطه دنیا سودمند باشد از آن حمایت می‌کنند اما زمانی که این حق در منافات با منافع آنها باشد آن را غیرقانونی می‌خوانند.

لاوروف ادامه داد: تلاش برای کنترل افکار عمومی جهان با انتشار اطلاعات نادرست، معیارهای مضاعف در زمینه حقوق بشر، سرکوب رسانه‌های معترض و ایجاد محدودیت حرفه‌ای برای روزنانه‌نگاران آزاد از جمله اقداماتی است که توسط غرب جریان دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با افشا کردن تلاش‌های برخی کشورها برای خصوصی کردن دبیرخانه سازمان‌های بین‌المللی و استفاده از آنها برای دور زدن مکانیسم‌های جهانی اظهار داشت: این کشورها به جای کار جمعی برابر، قالب‌های بسته شامل چند کشور محدود ایجاد می‌کنند و در یک محفل خودمانی به توافق‌های پنهانی می‌رسند و سپس اعلام می‌کنند که به توافق‌های چند جانبه دست یافته‌اند.

وزیر امور خارجه روسیه در خصوص اقدامات یک جانبه آمریکا برای حل و فصل بحران در خاورمیانه نیز گفت: واشنگتن همچنان به دنبال پیشبرد طرح های یک جانبه خود در خاورمیانه است به طور مثال برای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل معامله قرن را مطرح کرده و تصمیمات یکجانبه‌ای هم در خصوص بیت المقدس و جولان گرفته است.

وی گفت: آمریکا با اقدامات خود به دنبال از بین بردن تصمیماتی است که سازمان ملل متحد برای حل و فصل بحران فلسطین گرفته بود؛ واشنگتن با جدیت به دنبال نابودی قطعنامه‌های سازمان ملل و مبانی حقوق بین‌المللی است و آرمان های مردم فلسطین، امنیت اسرائیل و کل منطقه را نادیده می‌گیرد.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سیاست های آمریکا در منطقه در حال رسیدن به نقطه خطرناکی است، اظهار داشت: خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است در کنار عمل نکردن به تعهدات خود در قبال ایران و ممانعت از همکاری دیگر اعضای برجام با تهران همگی نشان می‌دهد که واشنگتن انتظار دارد دیگر کشورها طبق قوانین آنها بازی کنند و نظاره گر خرابکاری‌های آمریکا باشند.

وی به وضعیت متشنج در لیبی اشاره کرد و گفت: ناتو با حملات هوایی به این کشور ادامه می‌دهد که نقض آشکارا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به حساب می‌آید. امروز دیگر دولت لیبی نابود شده است چرا که آمریکایی‌ها ظاهرا تنها از منطق خود پیروی می کنند.وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به اوضاع در سوریه اشاره کرد وگفت: متاسفانه همکاری‌های پنهانی با تروریست ها در سوریه همچنان دیده می شود.

لاوروف در ادامه با بیان اینکه اختلافات کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها با مطرح نشدن اتهامات بی‌اساس حل می‌شود، اظهار داشت: روسیه با ارائه یک مفهوم به روز شده از امنیت جمعی در تابستان امسال، به ثبات اوضاع در این منطقه کمک کرده است.

لاوروف تاکید کرد: تنش در خلیج فارس به شکل مصنوعی در حال افزایش است، ما خواستار رفع اختلافات موجود از طریق گفت وگو و بدور از اتهامات بی اساس هستیم.

وی به تلاش ها در سوریه برای پایان دادن به بحران این کشور اشاره کرد و گفت: همکاری های ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور عضو آستانه نقش بسزایی در بازگشت آرامش به سوریه داشته است امروز کار تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه به پایان رسیده است اما هنوز بحران‌هایی در خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله در لیبی و یمن باقیمانده اند.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر به طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس اشاره کرد و گفت: تابستان امسال روسیه طرح امنیت گروهی خود را برای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در جنوب (خلیج فارس) ارایه کرد که به ایجاد سازمانی برای امنیت و همکاری در منطقه منجر می شود علاوه بر این مسکو پیشنهاد داد که از استقرار دائمی نیروهای کشورهای فرامنطقه ای در خلیج فارس جلوگیری و خطوط ویژه میان نیروهای مسلح کشورهای منطقه برای مواقع اضطراری برقرار شود.

310311

کد خبر 1304566

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سرگئی لاوروف روسیه سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۵۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا

به گزارش «تابانک» به نقل از ایرنا از تاس، زاخارووا تصریح کرد: ما به این دلیل با این پیش‌نویس مخالفت کردیم که آمریکا تلاش کرد در شورای امنیت سازمان ملل تعهدات حقوقی جدیدی درباره امنیت فضا ایجاد کند که فراتر از پیمان‌ها و توافقنامه‌های فعلی است؛ که مهمترین آنها پیمان ماورای جو ۱۹۶۷ است.

روسیه چهارشنبه شب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن رای مثبت دادند، چین یکی از اعضای دائم شورای امنیت رای ممتنع داد و روسیه دیگر عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مخالف داد و آن را وتو کرد.

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در واکنش به وتوی قطعنامه کشورش از سوی روسیه گفت که این وتو، نگرانی‌های جدی را در مورد برنامه‌های روسیه برای فضای ماورای جو ایجاد می‌کند.

این رای‌گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، مسکو را به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد. آمریکا معتقد است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه موضوعات از ارتباطات نظامی تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

مسکو این ادعاها را رد کرده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است که مسکو مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است.

دیگر خبرها

  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • پتانسیل چندجانبه گرایی شانگهای در برابر اسراییل
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل
  • بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد