Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم،  زنان از جمله گروه‌های در معرض خطری هستند که به‌ویژه در سنین بعد از یائسگی بیشتر دچار این مشکل شده و علائم آن را تجربه می‌کنند. به طور کلی، یائسگی علت بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نیست، بلکه استفاده از رژیم‌های پرچرب، سیگار کشیدن و عادات ناسالم سبک زندگی عللی هستند که احتمال بروز حملات و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش انجمن قلب و عروق آمریکا، یائسگی یک بیماری نیست بلکه فرآیندی طبیعی از چرخه زندگی یک زن به شمار می‌رود. بنابراین زنان باید توجه داشته باشند که با رسیدن به این نقطه از زندگی، بیشتر مراقب سبک زندگی و تغذیه خود باشند. طبق آمار، از سه زن بالغ، بیش از یک زن دچار بیماری قلب و عروق می‌شود. بیماری‌های قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در زنان به‌ویژه در سنین بعد از یائسگی محسوب می‌شود.

خانم‌ها هم سکته می‌کنند

به گفته مسعود اسلامی، متخصص قلب و عروق، مساله‌ای که در دنیا به ویژه کشور ما بیشتر است، این است که سکته‌های قلبی در خانم‌ها خیلی دیر تشخیص داده می‌شود. ما در موارد متعدد شاهد خانم‌هایی هستیم که دچار سکته قلبی شده‌اند و ساعت‌ها یا روزها از این حالت گذشته اما تشخیص داده نشده است. اما این حالت در آقایان کمتر دیده می‌شود.

در آقایان زمانی که دچار درد قلبی می‌شوند، مستقیما به حساب درد قلبی گذاشته می‌شود اما در خانم‌ها معمولا یک تصور غلطی وجود دارد مبنی بر این که خانم‌ها دچار سکته‌های قلبی نمی‌شوند در صورتی که این تصور بسیار اشتباه است. دوم این که بسیاری از این دردها به حساب دردهای عضلانی گذاشته می‌شود و به همین دلیل، موارد تشخیص‌داده نشده سکته قلبی در خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان است. او در ادامه با اشاره به بالا رفتن خطر بروز حملات قلبی در خانم‌ها در سنین بعد از یائسگی می‌گوید: «در خانم‌ها، هورمون‌های جنسی زنانه مانند استروژن نقش محافظتی در برابر سکته‌های قلبی دارند. اما با شروع یائسگی و کاهش و از بین رفتن ترشح هورمون‌های زنانه به‌ویژه استروژن، شیوع سکته‌های قلبی در خانم‌ها با شیوع آن در آقایان برابری می‌کند.»

هورمون‌درمانی نکنید

هورمون‌درمانی شیوه‌ای است که تا سال‌ها پیش بسیار مرسوم بود و بسیاری از پزشکان برای رها شدن خانم‌های یائسه از علائمی چون گرگرفتگی، نسبت به تجویز داروهای حاوی هورمون‌های استروژن تجویز می‌کردند که پس از سال‌ها شاهد مشکلات عدیده‌ای برای آنها بودیم. اسلامی در ادامه صحبت‌هایش به نقش هورمون‌های جنسی زنانه در پایین نگهداشتن خطر حملات قلبی اشاره کرد و گفت: «چند سال پیش این تصور وجود داشت که اگر بعد از یائسگی برای خانم‌ها هورمون استروژن تجویز شود، می‌توان مانع بروز سکته‌های قلبی در آنها شد و خطر حملات را کاهش داد. اما شواهد به‌دست آمده نشان داد که بعد از تجویز و مصرف داروهای حاوی هورمون استروژن در خانم‌های یائسه، نه تنها خطر سکته‌های قلبی در آنها کمتر نمی‌شود بلکه احتمال بروز لخته در پاها و آمبولی ریه و کنده شدن لخته‌ها و ورود آنها به ریه افزایش می‌یابد».

اسلامی دلیل بروز این حالت را این‌گونه عنوان کرد که هورمون‌های جنسی طبیعی در بدن با اثر هورمون‌های جنسی مصنوعی و خوراکی با هم متفاوت هستند و حتی در این مورد اثر معکوس به‌جا می‌گذارد. به دنبال نتایج به دست‌آمده، محققان اعلام کردند خانم‌هایی که در دوران یائسگی به‌سر می‌برند از هورمون‌های جنسی مصنوعی استفاده نکنند چرا که ریسک لخته‌ها را در سیاهرگ‌های پا، کنده شدن آنها و ورود به ریه و ایجاد آمبولی ریه را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر، احتمال بروز سکته‌های قلبی را هم کاهش نمی‌دهد.

علائم حملات قلبی در مردان

معمولا علائم حملات و سکته‌های قلبی در خانم‌ها و آقایان متفاوت است و این مساله‌ای است که به‌ویژه خانم‌ها باید بیشتر به آن توجه کنند چرا که تفاوت علائم در آنها ممکن است بی‌تفاوتی نسبت به اهمیت بیماری قلبی را به دنبال داشته باشد. اسلامی بیان کرد: «علائم حملات و سکته‌های قلبی در آقایان کاملا مشخص است.

برخی دچار احساس سنگینی در پشت جناغ سینه می‌شوند که فقط ممکن است علامت در همین منطقه داشته باشند و چند دقیقه ادامه داشته باشد و رو به افزایش است. ممکن است این درد به دست چپ یا حتی دست راست انتشار پیدا کند.

نکته مهم اینجاست که بسیاری از افراد احساس درد در دست راست را جدی نمی‌گیرند و آن را به حمله قلبی نسبت نمی‌دهند؛ در حالی که درد سینه فشارنده‌ای باشد که درد آن به دست راست منتشر می‌شود، اهمیت آن از احساس درد در دست چپ هم بیشتر است.»

او در ادامه به علائم دیگر حملات قلبی در مردان اشاره می‌کند و می‌گوید: «بیماری که دچار حمله قلبی شده ممکن است درد در فک را تجربه کند به طوری که علاوه بر درد سینه، در فک تحتانی نیز احساس درد می‌کند که علامت بسیار مهمی است. بسیاری از بیماران حتی ممکن است این درد را با درد دندان اشتباه بگیرند و به دندانپزشک مراجعه کنند.»

زنان و علائم متفاوت

اسلامی در ادامه با تشریح علائم حملات قلبی در خانم‌ها گفت: «در خانم‌ها درد سینه، دردهای اختصاصی نیست. به‌عنوان مثال، خانمی احساس درد سینه‌ای دارد که اذیت‌کننده نیست. یا خانمی درد سینه ندارد بلکه تنها احساس خستگی می‌کند به‌طوری که در مقایسه با قبل، در انجام کارهای روزمره خیلی زود احساس خستگی می‌کند. اما یک علامت بسیار مهم که در خانم‌ها باید جدی گرفت، تنگی نفس است. به عنوان مثال، خانمی احساس تنگی نفس می‌کند و نمی‌تواند به راحتی تنفس کند و پله‌ها را به راحتی بالا رود.

 این علامت در خانم‌ها به اندازه درد قفسه سینه در آقایان حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد. شاید بسیاری از افراد این تنگی نفس را به ناراحتی‌های ریه یا حتی چاقی نسبت دهند که باید حتما در صورت مشاهده این حالت، مورد بررسی قرار‌گیرد.»

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سبک زندگی سکته قلبی مرگ و میر حمله قلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۵۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!

سوار شدن آسانسور برای راحتی فوق‌العاده است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هیچ کمکی به طول عمر شما نمی‌کند بلکه در عوض، محققان دریافته‌اند که انتخاب پله‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی طولانی‌تری داشته باشید.

به طور خاص، بالا رفتن از چند پله در روز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ را کاهش می‌دهد حتی اگر سابقه مشکلات قلبی داشته باشید.

به گزارش ایسنا، دکتر سوفی پادوک(Sophie Paddock)، نویسنده این مطالعه از دانشگاه آنگلیا شرقی و بنیاد بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ می‌گوید: اگر هر دو گزینه پله‌ها یا آسانسور را دارید، به سراغ پله‌ها بروید، زیرا این کار به قلب شما کمک می‌کند. حتی فعالیت‌های بدنی کوتاه مدت تأثیرات مفیدی بر سلامتی دارد، و دوره‌های کوتاه بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند یک هدف دست یافتنی برای فعالیت‌های روزانه باشد.

به نقل از اس‌اف، اگرچه بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده هستند، اما محققان می‌گویند که ورزش منظم می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

متأسفانه، مطالعه جدیدی که در مجله ESC Preventive Cardiology ۲۰۲۴ ارائه شده است، خاطرنشان می‌کند که از هر چهار فرد بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر از سطوح توصیه شده فعالیت بدنی برخوردار نیست.

در ایالات متحده بزرگسالان باید هر هفته حدود ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشند. این حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع در روز برای مدت پنج روز است. همچنین اضافه کردن دو روز فعالیت‌های تقویت عضلانی توصیه می‌شود که در آن همه گروه‌های عضلانی اصلی از جمله پاها، باسن، پشت، شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها درگیر شوند.

دکتر پادوک خاطرنشان می‌کند که بالا رفتن از پله‌ها شکلی آسان و قابل دسترس از ورزش است که افراد می‌توانند در هر مکانی انجام دهند از ساختمان آپارتمانی خود گرفته تا پارک‌های شهری. با در نظر گرفتن این موضوع، این مطالعه جدید به بررسی تأثیر بالا رفتن از پله بر طول عمر و سلامت قلب پرداخت.

این گروه ۹ مطالعه قبلی را در مورد بالا رفتن از پله‌ها با بیش از ۴۸۰ هزار شرکت‌کننده‌ جمع‌آوری کردند. این مطالعات مجموعه وسیعی از شرایط را مورد بررسی قرار داد و درمورد تعداد پله‌هایی که شرکت‌کنندگان از آن بالا رفتند یا سرعتی که از آن پله‌ها بالا رفتند، تفاوتی قائل نشد. این ۹ گزارش شامل افراد سالم و همچنین افراد مبتلا به بیماری شریانی محیطی یا سابقه حملات قلبی بود. شرکت کنندگان از ۳۵ تا ۸۴ سال سن داشتند.

به طور کلی، این مطالعه جدید نشان داد که بالا رفتن از پله‌ها با کاهش ۲۴ درصدی خطر مرگ به هر دلیلی ارتباط دارد. شرکت کنندگان همچنین ۳۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار گرفتند.

علاوه بر این، بالا رفتن از پله‌ها به این شرکت‌کنندگان کمک کرد تا از برخی از عوارض عمده بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته جلوگیری کنند.

بر اساس این نتایج، ما مردم را تشویق می‌کنیم که پله‌نوردی را در زندگی روزمره خود بگنجانند. مطالعه ما نشان داد که هرچه فردی از پله‌ها بیشتر بالا برود، مزایای بیشتری دارد. بنابراین، چه در محل کار، چه در خانه و چه در جای دیگر، از پله‌ها استفاده کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • پله نوردی باعث افزایش طول عمر می شود
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • سفربه تهران قدیم؛ اولین مجری برنامه‌های مهران مدیری سکته کرد (+عکس)
  • ورزش واقعا باعث رشد قد می‌شود؟
  • آیا ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • ورزش باعث رشد قد می‌شود؟