Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرناز المعی‌نژاد متخصص فیزیوتراپی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انگشت ماشه‌ای اظهار کرد: افرادی که در انگشتان دستشان احساس گرفتگی دارند و انگشتانشان با درد باز و بسته می‌شود، به احتمال زیاد به عارضه انگشت ماشه‌ای دچار هستند.

بیشتر بخوانید: عارضه انگشت ماشه‌ای چیست؟

او بیان کرد: انگشت ماشه‌ای حالتی است که در زمان باز کردن آن، انگشت مانند ماشه‌ای کشیده و رها و سپس ناگهان باز می‌شود؛ در مراحل پیشرفته این عارضه، انگشت دست در حالت خم باقی می‌ماند؛ انگشت ماشه‌ای اغلب انگشت حلقه و شست را درگیر می‌کند، اما می‌تواند در هر یک از انگشتان دیگر هم اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه عاملی انگشت ماشه‌ای را ایجاد می‌کند؟

این متخصص فیزیوتراپی افزود: عضله‌ای که انگشت افراد را خم می‌کند، روی ساعد قرار دارد و تاندون آن در کف دست برای رسیدن به انگشت از تونلی عبور می‌کند که به آن غلاف تاندون گفته می‌شود، زمانی‌که تاندون ملتهب باشد، لغزش تاندون در داخل غلاف به راحتی صورت نمی‌گیرد، بنابراین باز و بسته کردن انگشت به سختی انجام می‌شود که به این حالت انگشت ماشه‌ای می‌گویند.

انگشت ماشه‌ای در کمین چه کسانی است؟

المعی نژاد تأکید کرد: افرادی مانند دوزندگان، بافندگان، قالی‌بافان، قلاب‌بافان و تایپیست‌هاکه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که در آنها انگشتان دست به شکل مکرر، خم و راست می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به انگشت ماشه‌ای قرار دارند؛ این عارضه در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود؛ انگشت ماشه‌ای در مبتلایان به دیابت، روماتیسم مفصلی، پُرکاری یا کم‌کاری تیروئید و سندروم کانال کارپ هم شایع است؛ این عارضه در کودکان در حال رشد به علت اختلاف در سرعت رشد تاندون خم کننده انگشتان نسبت به تاندون باز کننده هم مشاهده می‌شود.

علائم انگشت ماشه‌ای

او تصریح کرد: علامت بارز انگشت ماشه‌ای سختی حرکت هنگام باز و بسته شدن انگشت دست است به این صورت که انگشت به راحتی خم و راست نشده و هنگام باز و بسته شدن انگشت، صدای تقه در تاندون شنیده می شود؛ در انگشت ماشه‌ای، برجستگی کوچکی در کف دست در مسیر تاندون لمس می شود، انگشت در حالت خم قفل شده و ناگهان با صدایی باز می‌شود؛ اگر این عارضه درمان نشود تاندون به چسبندگی‌های شدید دچار می‌شود، همچنین این احتمال وجود دارد که سایر انگشتان هم درگیر شوند.

درمان انگشت ماشه‌ای

این متخصص فیزیوتراپی گفت: خط اول درمان انگشت ماشه‌ای، درمان غیر جراحی است؛ کاهش فعالیت دست، استفاده از انگشت بند شبانه که انگشت را صاف نگه دارد، انجام حرکات کششی برای جمع و باز کردن انگشت، مصرف دارو‌های ضد التهاب و مراجعه به فیزیوتراپیست از جمله درمان‌های غیر جراحی انگشت ماشه‌ای هستند.

بیشتر بخوانید: اگر دست درد دارید این مطلب را بخوانید

المعی نژاد اظهار کرد: اگر انگشت ماشه‌ای با درمان‌های ذکر شده بهبود پیدا نکند، در ناحیه التهاب و چسبندگی تاندون، کورتون تزریق می‌شود و دست به مدت یک هفته در حالت استراحت قرار می‌گیرد؛ در صورت مؤثر واقع نشدن درمان‌های غیر جراحی و خشک شدن انگشت در وضعیت خم، درمان جراحی انجام می‌شود.

تمرین‌های ورزشی برای بهبود انگشت ماشه‌ای

او بیان کرد: در تمرین نخست فرد باید مطابق تصویر تاندون خم کننده انگشت شست را در حالت کشش قرار بدهد.

این متخصص فیزیوتراپی افزود: در تمرین دوم شخص باید همه انگشتان کف دست را در حالت کشش قرار بدهد.

المعی نژاد یادآوری کرد: در تمرین سوم شخص باید انگشت شست دست مقابل را روی تاندون درگیر، در محلی که برجستگی احساس می‌شود، بگذارد و با کمی فشار به آرامی به صورت دورانی تاندون را به مدت پنج دقیقه ماساژ دهد.

انتهای پیام/

قفل شدن انگشت خبر از کدام بیماری می‌دهد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت فیزیوتراپی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۵۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که موجب می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک : اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان: این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی: سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تیروئید:  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک: سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت
  • قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
  • (ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!
  • فیلم| عملیات کمین حزب‌الله در رویسات العلم
  • فیلم/ عملیات کمین حزب‌الله در رویسات العلم
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا