Web Analytics Made Easy - Statcounter

اوکراین که به کمک های آمریکا نیاز دارد اکنون در کانون جنجال ها در واشنگتن قرار گرفته است.

اوکراین به کمک نظامی و حمایت سیاسی آمریکا برای مقابله با روسیه همسایه بزرگتر خود روسیه وابسته است و ممکن است در نهایت از این کشور در جنجال بر سر استیضاح ترامپ استفاده سیاسی شود بویژه آنکه اوکراین درگیر مشکلات بزرگتری در حوزه مسائل اصلاحاتی و امنیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با طرح دموکرات ها برای استیضاح ترامپ به دلیل سوءاستفاده از قدرت، «ولودیمیر زیلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین بین فشار رئیس جمهوری آمریکا برای درخواست از او جهت تخریب وجهه «جو بایدن» رقیب سیاسی ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا و حزب دموکراتی که فشار کاخ سفید بر او را ادله قوی برای برکنارکردن ترامپ قلمدادمی کنند، گیر کرده است.

ترامپ به کاخ سفید دستور داده کمک تقریبا ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف کند.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست این درخواست اندکی قبل از تماس تلفنی ترامپ با زیلنسکی در ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) مطرح شد که ظاهرا با هدف فشار بر رئیس جمهوری اوکراین بوده است. بیشترین بخش چنین کمکی صرف آموزش و تهیه تجهیزات نظامی می شود.

رئیس جمهوری اوکراین صبح چهارشنبه پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از اینکه در جمع خبرنگاران در کنار ترامپ دیده شود دستپاچه بود.

او  گفت نمی خواهد در انتخابات آمریکا دخالتی داشته باشد و کسی او را تحت فشار قرار نداده است.

رسوایی جدید ترامپ با یک افشاگری کلید خورد

نخست یک افشاگر دستگاه اطلاعاتی آمریکا که هویت او تاکنون فاش نشده از ترامپ به دلیل سوءاستفاده از قدرت ریاست جمهوری شکایت کرد.

شبکه تلویزیونی سی ان ان در این  زمینه گزارش داد: این افشاگر در شکایت ۹ صفحه ای خود عنوان کرد که دستگاه قضایی آمریکا تلاش کرده متن کامل این مکالمه  تلفنی را مخفی نگهدارد.

سی ان ان گزارش داده که ترامپ این مقام افشاگر دستگاه اطلاعاتی آمریکا را «جاسوس» معرفی کرده است.  

دقایقی پس از انتشار این خبر «هیلاری کلینتون» رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا در حساب توئیتر خود به آن واکنش نشان داد و نوشت: رئیس جمهوری ایالات متحده به کشورمان خیانت کرد.

با انتشار متن مکالمه تلفنی ترامپ با زیلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز که تاکنون در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، رسما خواستار آغاز تحقیقات درباره استیضاح ترامپ شد.

انتشار خلاصه مکالمه ترامپ

کاخ سفید روز چهارشنبه در نهایت نسخه ای از خلاصه مکالمه ترامپ و زیلنسکی را منتشر کرد.

به نظر می رسید که زیلنسکی در این مکالمه تلفنی سعی داشت رضایت ترامپ را جلب کند و حتی او را «معلم بزرگ» توصیف کرد و از انتقادهای او از رهبران اروپایی و سفیر سابق آمریکا در اوکراین که زیلنسکی که او را «سفیری بد» توصیف کرده بود،حمایت کرد.

ترامپ ظاهرا در این تماس تلفنی از زیلنسکی خواسته درباره «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» نامزد  دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا تحقیقات کند و زیلنسکی نیز در این تماس تلفنی به ترامپ اطمینان  داده که دادستان بعدی اوکراین «۱۰۰ درصد آدم خود او خواهد بود» و به مسائل مربوط به پسر  بایدن و شرکتی که گفته می شود وی در آن فعالیت غیرقانونی داشته است، رسیدگی خواهد کرد.

ترامپ گفته بود امکان ارتباط زیلنسکی با رودی جولیانی وکیل شخصی اش را فراهم می کند هر چند که معلوم نیست آیا گفت وگویی بین زیلنسکی و جولیانی انجام شده یا نه.

قوت گرفتن بحث استیضاح ترامپ

با افشای محتوای مکالمه تلفنی، «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز که تاکنون در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، رسماً خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.

تا روز گذشته (جمعه) ۲۱۹ نفر از اعضای ۴۳۵ نفره مجلس نمایندگان آمریکا خواستار آغاز فرآیند استیضاح ترامپ شده‌اند.

بیش از ۳۰۰ نفر از مقام‌های سابق سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای، حمایت خود از استیضاح ترامپ را اعلام کرده‌اند.

«الیوت انگل»، «آدام شیف» و «الیجاه کامینگز» رؤسای کمیته‌های امور خارجی، اطلاعات و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور احضاریه هایی «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور را در رابطه با تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس جمهوری و ارائه اسنادی در ارتباط با دولت اوکراین به کنگره فرا خواندند.

این در حالیست که نظرسنجی جدید تارنمای هیل و موسسه هریس ایکس نیز که روز جمعه منتشر شد از افزایش حمایت از درخواست استیضاح ترامپ حکایت دارد.

موضوع استیضاح ترامپ از همان آغاز ریاست جمهوری وی در سال ۲۰۱۷ با اتهام‌هایی پیرامون تلاش وی برای پیشگیری از تحقیقات پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) آغاز شد و با تحقیقات «رابرت مولر» بازرسی ویژه مسئول تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال  ۲۰۱۶ آمریکا شدت گرفت.

درخواست استیضاح شامل آغاز تحقیقات رسمی مجلس نمایندگان آمریکا به منظور جمع آوری شواهدی است که روند استیضاح را ممکن می کند.

در زمان انتشار گزارش مولر برخی دموکرات ها معتقد بودند نیاز به چنین روندی نیست و گزارش مولر شواهد کافی را برای آغاز روند استیضاح ارائه داده است.

مولر چند ماه پیش در کمیته قضایی مجلس نمایندگان حاضر شد و به سووالات نمایندگان پاسخ داد. 

او در این جلسه، ترامپ را از اتهام جلوگیری از اجرای عدالت تبرئه نکرد و گفت: مطابق رویه وزارت دادگستری، رئیس جمهوری حین خدمت، تحت تعقیب کیفری قرار نمی گیرد.

وی به این سووال که آیا می توان ترامپ را پس از پایان مسوولیت به دلیل این اتهامات مورد تعقیب قرار داد، پاسخ مثبت داد.

بر اساس قانون وزارت دادگستری، رئیس جمهوری مصونیت قضایی دارد و پس از پایان دوره ریاست جمهوری باید تحت پیگرد قرار گیرد یا این که استیضاح و برکنار شود.

کشیدن شدن پای معاون ترامپ در رسوایی اوکراین

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا  ظاهرا بعد از توصیه های اولیه برای خودداری از انتشار نسخه مکتوب مکالمه تلفنی ترامپ اکنون به جمع حمایت کنندگان از آن پیوسته است.

اکنون به نظر می رسد که رسوایی جدید دامن خود او را نیز گرفته است.

«ماکسین واترز» نماینده مجلس و یکی از ۶ رئیس کمیته دموکرات ها در موضوع تحقیقات درباره استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته (جمعه) در مصاحبه با تارنمای بازفید گفت، بر این باور است که مایک پنس و «بیل بار» دادستان کل آمریکا نیز در تلاش های ترامپ برای فشاربر اوکراین نقش داشته اند.

واترز از منتقدان دیرینه ترامپ و از حامیان طرح استیضاح است و ریاست کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارد.

نام بیل بار و پنس در شکوائیه ای که افشاگر ناشناس منتشر کرده آمده است.

به گفته این افشاگر، ترامپ به پنس دستور داده سفر خود به مراسم افتتاحیه ای با حضور رئیس جمهوری اوکراین را در اردیبهشت ماه لغو کرده و وزیر انرژی را بفرستد.

افشاگر همچنین گفته که مقامات کاخ سفید به روشنی گفته اند که ترامپ نمی خواهد زیلنسکی را ملاقات کند تا ببیند او در نهایت چه رفتاری را نشان می دهد.

این مقام سابق دستگاه اطلاعات آمریکا البته گفته که معلوم نیست که آیا این موضوع به درخواست ها برای کمک برای تحقیقات از بایدن مربوط بوده یا نه.

در صورت موفقیت آمیز بودن موضوع استیضاح و برکناری ترامپ، مایک پنس جانشین او خواهد شد. پنس قبلا هر  گونه چشمداشتی به پست ریاست جمهوری را رد کرده است.

پیشتر روزنامه نیویورک تایمز با انتشار مقاله ای مدعی شده بود که پنس خواهان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است.

«اوکراین گیت» بایدن را به خطر می اندازد

«پاتریم بوچانان» مفسر سیاسی آمریکایی از اصطلاح «اوکراین گیت» برای اوضاع کنونی در واشنگتن استفاده کرده و در مقاله ای نوشت: این موضوع بیشتر از ترامپ، بایدن را به خطر می اندازد.

وی مقاله خود را با افزایش درخواست ها برای استیضاح ترامپ آغاز کرده اما نوشت: بررسی رسوایی اخیر و نحوه بروز آن نشان می دهد که بیشتر از همه معاون رئیس جمهور سابق آمریکا (بایدن) متضرر می شود.

در مه ۲۰۱۶ جو بایدن به عنوان معاون «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا به کی یف پایتخت  اوکراین سفر کرد تا به «پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری وقت اوکراین اطلاع دهد که ضمانت وام میلیارد دلاری آمریکا تصویب شده است.

اما به گفته بایدن این کمک مشروط بود اگر حکومت پوروشنکو دادستان خود را ظرف ۶ ساعت اخراج نمی کرد بایدن به کشورش باز می گشت بدون این که ضمانت وام را اعطا کند.

دادستان مذکور مشغول تحقیقات درباره بزرگترین شرکت گاز این کشور بود.

درست بعد از این که کودتای تحت امر آمریکا، دولت حامی روسیه در کی یف را برانداخت و جو بایدن نقش پیشتازی را در کمک به اوکراین ایفا کرد، این شرکت گازی «هانتر بایدن» پسر جو بایدن را با حقوق ۵۰ هزار دلار در ماه در هیات مدیره خود استخدام کرد.

بایدن مدعی است که اطلاع نداشته پسرش از شرکتی تحت تحقیق صدها هزاردلار پول می گیرد.

این مفسر سیاسی این سووال را مطرح کرده که آیا غیرقانونی است که از یک دولت دوست درخواست شود درباره فساد پسر رئیس معاون رئیس جمهور سابق تحقیق کند؟

این موضوع بیشتر برای جو بایدن مشکل ساز است بویژه اینکه گاف های وی زنگ هشدار را حتی بین طرفداران او برانگیخته است و رقیبان و نامزدهای دموکراتی همچون «کوری بوکر» علنا گفته اند بایدن انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر سال ۲۰۲۰را باخته است.

۱۰۷۱ 

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۷۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند

به گزارش صدای ایران از ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: «به این نتیجه رسیده‌ایم که ۵ واحد (یگان) نظامی اسرائیل در کرانه باختری مرتکب نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه شده‌اند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما در حال گفتگو با دولت اسرائیل در مورد این موضوع هستیم و همه تخلفات قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (عملیات طوفان الاقصی) رخ داده است.

او مدعی شد: اسرائیل اقدامات اصلاحی را در مورد ۴ واحد (یگان) انجام داد. با یک واحد رایزنی‌های مداوم با اسرائیلی‌ها انجام می‌شود و تصمیم آمریکا پس از تکمیل مذاکرات انجام می‌شود.

شبکه خبری‌ای بی سی نیوز روز جمعه به وقت محلی گزارش داد: دولت بایدن تصمیم گرفته است که کمک نظامی به سه گردان ارتش اسرائیل را به رغم نتیجه گیری مبنی بر «نقض فاحش حقوق بشر» غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری، لغو نکند.

در این گزارش آمده است که این ارزیابی در نامه‌ای از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شده است.

بنا بر گزارش ها، بلینکن اعلام کرده که این تصمیم باعث تاخیر در ارائه هیچ نوع کمکی به اسرائیل نخواهد شد، اسرائیل نیز کل مبلغ اختصاص یافته توسط کنگره را دریافت خواهد کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد.

لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان پس از ماه‌ها تاخیر و اختلاف ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس مجلس سنای این کشور به تصویب رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد.

تصویب این قانون پیروزی چشمگیری برای بایدن، دموکرات‌های کنگره و سناتور میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا است که مدت‌ها برای ارسال کمک به اوکراین تلاش می‌کرد.

سناتور چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا و از حامیان تداوم حمایت از اوکراین، اندکی پیش از تصویب نهایی این لایحه گفته بود: «امشب، ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) از لحظه‌ای که اراده آمریکا را زیر سوال برد، پشیمان می‌شود».

این قانون شامل نزدیک به ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین، بیش از ۲۶ میلیارد دلار برای رژیم اسرائیل و ۸ میلیارد دلار برای منطقه هند و اقیانوسیه است.

دیگر خبرها

  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند