Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر اسبق انگلیس برگزاری همه پرسی دوم را تنها راه برای خروج از بحران برگزیت دانسته وتاکید کرد که در این صورت محتمل ترین نتیجه ماندن در اتحادیه اروپا خواهد بود. ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "تونی بلر"، نخست وزیر اسبق انگلیس در گفتگویی با "ار ان دی" آلمان به مسئله برگزیت در کشورش پرداخته و با توجه به آشفتگی های این بحران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا انگلیس فهم خود را از دست داده است گفت: سیاست ما یک آشفتگی صرف است و نمی توان آن را انکار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محافظه کاران حداقل فعلا به یک حزب ناسیونالیست راست گرا تبدیل شده اند. حزب کارگر مانند گذشته تاریخی خود همچنان چپ گرا است. با برگزاری همه پرسی برگزیت سیاست ها از هم وا رفت. اما من به شما اطمینان می دهم که دیر یا زود ما خود را جمع و جور می کنیم چه برگزیت اتفاق بیفتد و چه عکس آن به وقوع بپیوندد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله غیر قانونی خواندن طرح تعلیق پارلمان جانسون از طرف دادگاه عالی انگلیس پرداخته و گفت: این تصمیم گیری وسعت بحرانی که عرصه سیاسی ما گرفتار آن شده است را نشان می دهد. وقتی دولت به این ترتیب مغلوب می شود نمونه ای بی سابقه است و این مسئله گزینه های بیشتر برای جانسون را محدود می کند. در نهایت تنها یک راه وجود دارد که این ماجرا فیصله یابد و آن این است که مردم در یک همه پرسی دیگر درباره برگزیت رای گیری کنند. بر خلاف سال 2016 این انتخاب حالا آشکار است، برگزیت تحت شرایط جانسون و یا باقی ماندن در اتحادیه اروپا.

تونی بلر درباره گزینه برگزاری انتخابات مجدد در کشورش نیز گفت: انتخاباتی با نام برگزیت اساسا اشتباه است. وقتی مجلس با این بحران مسدود شده است بنابراین باید در این باره از مردم سوال شود. این یک مسئله ویژه و خاص است. این مسئله نباید با مسئله عمومی یک انتخابات پارلمانی اشتباه گرفته شود.

بلر در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که در صورت برگزاری همه پرسی مجدد، باقی ماندن در اتحادیه اروپا همچنان محتمل ترین نتیجه است. مردم تحت همه سردرگمی ها می دانند که برگزیت یک اشتباه است. اگر انگلیسی ها بعد از این همه هرج و مرج مجددا به برگزیت رای دهند افرادی مانند من خواهند گفت بسیار خوب. اما اگر ما تصمیم به ماندن در اتحادیه اروپا بگیریم من به شما قول می دهم که نفر بعدی که حتی خروج را به زبان بیاورد از شهر بیرون انداخته می شود.

وی درباره شرایط حزبش (کارگر) نیز گفت: به نظر من این حزب مسیر کاملا غلطی را در پیش گرفته . این حزب به سمت چپ افراطی متمایل شده و اعضای آن درک واقعی از نحوه کار سیاست و یا چگونگی پیروزی در انتخابات را ندارند. اما در دو تا سه سال آینده اتفاقات دیگری خواهد افتاد. حزب کارگر یا به یک موضع متعادل باز خواهد گشت و یا سیاست انگلیس اساسا از نو تنظیم خواهد شد. اگر دو حزب بزرگ انگلیس فکر کنند که می توانند همچنان به این مسیر ادامه دهند در یک مقطع مشخص شوکه خواهند شد.

وی در ادامه تاکید کرد که اروپا بدون انگلیس ضعیف خواهد شد. اگر ما در فرم مد نظر بوریس جانسون و در شکل بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک کنیم این روند به انعقاد توافق نامه با یک دولت ثالث مانند کانادا  منجر می شود. این یک تغییر وتحول گسترده برای اقتصاد انگلیس خواهد بود و این تغییر همچنین تاثیراتی بر اتحادیه اروپا خواهد داشت. در این صورت انگلیس خود را از نو مرتب می کند، انگلیس کشوری قدرتمند است. پویایی طبیعی یک برگزیت سخت به شرایطی منجر می شود که در آن ما با اروپا رقابت می کنیم و این یک مسئله است.

بلر در ادامه گفت که ما به یک ویژگی اروپا یعنی صبر نیاز داریم. من می دانم که این روند بالاخره پایان می یابد، اما پیام اصلی من این است که ما نمی توانیم تصمیم به این مهمی را بر مبنای بی صبری بگیریم، با این حس که ما عصبی شده ایم و به اندازه کافی زمان گذشته است. من این روانشناسی را می فهمم. اگر من در حال حاضر بخشی از دولت اروپایی بودم عمیقا دلسرد شده بودم. اما تنها با یک دید منطقی می توان به این کابوس برگزیت پایان داد.

تونی بلر در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که برگزیت از نظر تاریخی و در دراز مدت نه به نفع اروپا و نه به نفع انگلیس است. ما در مراحل پایانی این بازی قرار داریم.اگر تعویق مجدد تاریخ برگزیت شکل گیرد من اطمینان دارم که ما در این مدت مسئله را حل خواهیم کرد.

یونکر: مسئولیت برگزیت بدون توافق کاملا بر عهده انگلیس خواهد بودجانسون: هرگز به دنبال تمدید مهلت برگزیت نخواهیم بودتشدید بحران برگزیت سفر جانسون به نیویورک را نیمه تمام گذاشتکشورهای اروپایی در حالت آماده باش برای برگزیت نامنظم

وی درباره دوران نخست وزیری بوریس جانسون نیز گفت: او واقعا استرانژی ندارد جز اینکه به صورت روزانه آن را تغییر دهد. جانسون روی ببر برگزیت سوار است و او را به هر کجا ببرد می رود. او معتقد است که در صورت عدم اجرای برگزیت در تاریخ مقرر 31 اکتبر صدمه می بیند، چرا که افراط گرایان یک خروج به هر قیمتی را تنها راه فیصله یافتن این مسئله می دانند. اما جانسون باید بر اساس قانون تعویق تاریخ برگزیت را درخواست کند.

وی در ادامه درباره پوپولیسم روزافزون ابراز نگرانی کرده و گفت: مسلما همه جا در جهان غرب جنبش های پوپولیستی سیاست را تغییر داده اند اما بیشتر این جنبش ها به یک فرد و یا یک دولت گره خورده اند. طبیعتا این ها گذرا هستند و می آیند و می روند. مشکل انگلیس این است که موج پوپو لیستی ما با هدف یک مفهوم سیاسی یعنی برگزیت در جریان است.

انتهای پیام/

R31356/P/S8,89/CT10 واژه های کاربردی مرتبط مذاکرات برگزیت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مذاکرات برگزیت مذاکرات برگزیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۷۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آن‌ها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آن‌ها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • اونانا منچستریونایتد را از سهمیه اروپا دورتر کرد
  • هری کین به آمار 400 گل در دوران حرفه‌ای خود رسید
  • جو کول پیش‌بینی می‌کند؛ از قهرمان لیگ قهرمانان اروپا تا قهرمان یورو و برنده توپ طلا
  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • کدام تیم قهرمان یورو 2024 می شود؟ نتیجه 10 هزار شبیه سازی با کامپیوتر!
  • شرط ادامه حضور سردار آزمون در رم چیست؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • شرط ایتالیایی‌ها برای سردار آزمون
  • حضور سردار آزمون در تیم فوتبال رم مشروط شد
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی