Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@08:01:11 GMT

نباید از واقعیت جنگ فاصله گرفت

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۶۸۲۵۴

نباید از واقعیت جنگ فاصله گرفت

نویسنده کتاب « آی ابراهیم » که در سال‌های جنگ تحمیلی برای گروه کودکان و نوجوانان منتشر شده معتقد است پرداختن به ادبیات جنگ برای این گروه سنی نیاز چندانی به فاصله گرفتن از واقعیت ندارد چراکه کودکان و نوجوانان با چشمان خود شاهد جنایت‌های فراوانی بوده‌اند.

کتاب «آی ابراهیم» نوشته غلامرضا امامی که در سال‌های جنگ تحمیلی و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده جزء کتاب‌های برگزیده شورای کتاب کودک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب همچنین موفق به اخذ دیپلم افتخار در نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان شده است.

نویسنده کتاب «آی ابراهیم» می‌گوید: این کتاب بر اساس اعلام آموزش و پرورش جزء پرخواننده‌ترین کتاب‌های میان دانش‌آموزان دبیرستانی است. بیش از ۱۲ بار تجدید چاپ شده و تا کنون حدود ۴۰۰هزار نسخه چاپ داشته است، اما در سال‌های اخیر کانون از چاپ مجدد آن خودداری کرده و کتاب یافت نمی‌شود.

غلامرضا امامی از ادبیات فلسطین برای کودکان و نوجوانان کتاب‌هایی را به فارسی برگردانده از جمله «قندیل‌ کوچک» نوشته غسان کنفانی - نویسنده فلسطینی -، «قدس رویای ما» و «باغ‌های امید» (نوشته‌ها و نقاشی‌های کودکان فلسطین و اثرات جنگ بر کودکان).

از این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان بیش از ۷۰ عنوان  کتاب و نوشته‌های بسیاری به چاپ رسیده است و برخی از نوشته‌ها و ترجمه‌های او موفق به دریافت جوایزی شده‌اند.

غلامرضا امامی درباره رفتن سراغ ادبیات جنگ همزمان با شروع آن اظهار کرد: من سال‌های بسیاری را در اهواز گذرانده‌ام و در آن شهر به دبیرستان کریم فاطمی رفته‌ام. بسیاری از دوستان صمیمی‌ام به آن زمان و دبیرستان کریم فاطمی برمی‌گردند.

اهواز جذبه و جاذبه بسیاری داشت؛ رود کارون از میانه شهر می‌گذشت و جلوه زیبایی به اهواز می‌داد. آن زمان اهواز تنها شهری بود که در خیابان‌هایش پنکه نصب شده بود. گذشته از این تنوع اقوام در اهواز مشهور است؛ فارس، عرب‌زبان، مسیحی و جماعت صبی‌ها. برای من همیشه اهواز شوق‌انگیز بوده است.

او ادامه داد: زمانی که حمله عراق به ایران آغاز شد من در تهران بودم. هر گلوله‌ای که بر این خاک پاک شلیک می‌شد گویی در جانم فرود می‌آمد و کودکان و نوجوانان اهوازی را ترسیم می‌کردم که چه بر سرشان آمده است. گذشته از آن من سال‌ها در خرمشهر زیستم، مرز میان ایران و عراق، خرمشهر و آبادان نیز برایم از شهرهای ممتاز ایران به شمار می‌آمد.

شنیدم در منطقه لشکرآباد اهواز که پس از حمله عراق، نهضت‌آباد نامیده شد کفاشی زندگی می‌کرده که او را با همه اصرارش به جبهه نمی‌برند. اما او می‌گوید که با کفاشی و تعمیر کفش می‌خواهد به رزمندگان خدمتی انجام دهد. تا این‌که در شبی خمپاره بعثی‌ها جانش را می‌ستاند. این خبر مستند باعث شد شبی نتوانستم آرام بگیرم و انگیزه‌ای برای نوشتن من شد. از این رو دست به نوشتن شدم و این داستان را نگاشتم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: ابراهیم برایم سمبول مردان حق و  نبرد حق و باطلی است که در سراسر تاریخ جاری است. کتاب را به کانون سپردم و به خارج رفتم. کتاب نشر یافت و بی هیچ حمایت رسمی با اقبال خوانندگان و نوجوانان رویارو شد.

مترجم «پینوکیو» و «قصه‌ها» سپس بیان کرد: وقتی جنگی درمی‌گیرد دلم برای کودکان و نوجوانان می‌لرزد؛ شاهدان و مقتولین بی‌گناه. در چشم من، کودکان جهان که صاعقه‌های جنگ آنان را در برمی‌گیرد ستم‌دیده‌ترین قشر شهیدان جهان هستند، چه کودک افغان، چه کودک یمنی، چه کودک فلسطینی، چه کودک کرد و چه کودکان آواره‌ای که از نکبت جنگ می‌گریزند و بسیاری از آنان در دریاهای خروشان به کام مرگ فرومی‌روند.

چند روز پیش شنیدیم که جانیان جهل و جنون  و طالبان خشم و خشونت و خون در افغانستان جشنی را به عزا و سوری را به سوگ تبدیل کرده‌اند و در میان کشتگان، کودکان و نوجوانانی بودند که در عروسی شرکت کرده بودند.

چندی پیش «آیلان» کودک کرد سوری که همراه خانواده‌اش می‌کوشید از شعله‌های جنگ سوریه بگریزد پیکر پاکش در کنار ساحل ترکیه یافت شد و این انگیزه‌ای شد که قلب جهان بلرزد و نویسنده نامی خالد حسینی به نوشتن داستان او بپردازد.

او ادامه داد: در شگفتم که وجدان جهانی خاموش شده است. چندی پیش کودک چهارساله فلسطینی با پدرش‌ به دادگاهی در اسرائیل احضار شد، به گمان آنان این کودک سنگ می‌پرانده است.

پدر به پسر نگفته بود که کجا می‌روند و از او خواسته بود با هم کنار دریا بروند و در بسته‌ای که در دست او هویدا بود، نان و پنیر و شیشه آبی همراه‌شان بود.

آن پدر و پسر در دادگاه حضور یافتند و تصویر آنان دل جهانیان را لرزاند. در نبرد اسرائیل با فلسطینیان ده‌ها تن کشته شدند که بسیاری کودک و نوجوان بودند و علی‌رغم کنوانسیون حقوق کودک، بسیاری از کودکان در زندان‌ها به سر می‌برند. از یاد نبریم در نبرد میان عربستان و یمن دانش‌آموزانی که در دبستان‌ها بودند در دبستان‌هاشان با موشک‌هایعربستان سعودی به خاک و خون کشیده شدند، بی‌گناهانه و مظلومانه.

این مترجم سپس اظهار کرد: در شگفتم که چگونه است در خاورمیانه‌ای که ما زیست می‌کنیم. قاتل و مقتول دم از مسلمانی می‌زنند و ندای الله اکبر سر می‌دهند. در شگفتم که چگونه به نام خدا و به اسم پیامبر بچه‌ها کشته می‌شوند و زنان نیز به اسیری گرفته می‌شوند.

«ایزدی‌ها» چه گناهی کرده‌اند که از سوی داعیان جهل و جنایت زنان‌شان به بردگی جنسی گرفته شده‌اند؟ به چه جنایتی دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان منطقه ما باید به خاک و خون کشیده شوند؟ چرا وجدان جهانی خاموش شده و نسبت به صدها خانواده‌ و کودکان و نوجوانانی که از شعله‌های جنگ می‌گریزند و در دریای مدیترانه غرق می‌شوند، واکنشی نشان داده نمی‌شود؟

او همچنین گفت: کودکان و نوجوانان با پوست و گوشت‌شان جنایت جنگ را لمس می‌کنند یا درباره آن می‌شنوند و دیگران نیز در صفحه‌های تلویزیون‌شان هر شب نظاره‌گر آن‌ها هستند.

به گمانم شعله‌های جنگ را از سویی جهل برمی‌افزود و از سوی دیگر قدرت. تا زمانی که انسان درنیابد برادر انسان است، با دریغ بسیار، شاهد شعله‌های جنگ هستیم. صلح نخست باید در دل  پدید بیاید و آن‌گاه در جان ظهور کند. می‌باید دیوار بین خودی و غیر برداشته شود و بدانیم و دریابیم کودکان جهان با هر اندیشه، رنگ و ایدئولوژی و سرزمین همه به هم شبیه‌اند.

غلامرضا امامی درباره پرداختن به ادبیات جنگ نیز گفت: در پرداختن به ادبیات جنگ برای کودکان ونوجوانان نباید چندان از واقعیت فاصله گرفت زیرا آنان با چشمان خود  شاهد جنایت‌های فراوان بوده‌اند. در تصویرها دیده‌ایم که چگونه طالبان به جای قلم به دستان کودکان اسلحه می‌دهند و آنان را برای سر بریدن انسان‌های دیگری آماده می‌سازند.

او خاطرنشان کرد: پایه جنگ نفرت است و پایه صلح عشق. هر اندازه که نفرت به هر روی و شکل در دل و دیده کودک و نوجوان تقویت شود به همان اندازه جنگ در درون آن‌ها جوانه می‌زند. از سوی دیگر در ادبیات کودکان و نوجوانان نباید بذر ناامیدی و غم کاشته شود و جهان را سیاه‌تر از آن‌چه هست  به تصویر درآورد. گمان می‌کنم در این گونه ویژه ادبیات باید همچون مسافر در تونل سیاه حرکت کرد که در پایان تونل اندک‌اندک روشنی نمودار می‌شود./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۸۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان

آیا اسباب بازی ها در رشد کودکان موثر هستند؟

در یک نگاه ساده اسباب بازی تنها یک وسیله ساده برای سرگرم کردن کودکان است اما حقیقت آن است که والدین می توانند با انتخاب هوشمندانه اسباب بازی، تاثیر زیادی در رشد نبوغ فرزند خود داشته باشند.

روانشناسان کودک تاکید می کنند که بخش مهمی از رشد و پرورش مهارت های کودک و نوزاد در هنگام بازی اتفاق می افتد. در حقیقت رشد بهینه کودکان بستگی به نحوه و میزان تعامل او با محیط اطراف دارد و اینکه تا چه حد توانسته باشد فرصت هایی را برای کشف و یادگیری محیط اطراف خود به دست آورد.

کودکان و نوزادان از طریق تعامل با اسباب بازی های خود یاد می گیرند تا پیوند عاطفی برقرار کنند و احساسات خود را کنترل کنند، مهارت های کلامی خود را ارتقا دهند، مهارت های ریاضی و انتزاعی کسب کنند و در نهایت بسازند و خراب کنند و ناامید نشوند. روانشناسان در تحقیقات مختلفی به اثبات رسانده اند که حتی نوع اسباب بازی های کودکان و استفاده از اسباب بازی های خاص برای دختران و یا پسران می تواند تا حد زیادی در انتخاب مسیر شغلی که آنها در آینده انتخاب می کنند نیز موثر باشد.

 

 

چگونه اسباب بازی هایی برای تقویت هوش کودکان خود انتخاب کنید

برای انتخاب اسباب بازی های مختلف برای تکمیل مراحل رشد کودکان، عوامل مختلفی مانند سن، نوع استعدادها و مهارت های کودک، نقاط ضعف رفتاری و مهارتی کودک باید مد نظر قرار گیرد. در ادامه به بررسی دقیق تر هر یک از این عوامل پرداخته شده است.

توجه به سن کودک و هماهنگی آن با اسباب بازی انتخاب شده

اسباب بازی های مختلف در مراحل مختلف رشد کودک کمک خواهند کرد تا کودکان مهارت های مربوط به آن سن مخصوص را کسب کرده و وارد مراحل بعدی رشد شوند.

در مرحله اول، اسباب بازی های دوران نوزادی بیشتر کودکان را به سمت توجه کردن به محیط اطراف و قوی تر کردن حواس پنج گانه مانند بینایی و شنوایی و لامسه سوق می دهد. این اسباب بازی ها می تواند شامل جغجغه های ساده تا اسباب بازی هایی با سطوح دارای برجستگی به منظور تقویت حس لامسه، سطوح آینه ای برای یادگیری ارتباط و عکس العمل و یا عروسک های پارچه ای رنگارنگ و یا کتاب های پارچه ای بدون قطعات ریز و یا آلرژی زا باشد.

سپس با افزایش مهارت های حرکتی نوزادان، اسباب بازی ها معمولا به حرکت کردن، راه رفتن و حفظ تعادل کودک کمک خواهند کرد.

در مرحله بعد یعنی در دوران کودکی، اسباب بازی ها به رشد توانایی های کلامی، تجسم فضایی و هماهنگی بین حواس کمک خواهند کرد. این بازی ها می تواند شامل انواع بازی های ساختنی، انواع توپ ها و بازی های حرکتی باشند.

به مرور و با ورود به مراحل بعدی رشد، اسباب بازی ها به برنامه ریزی، ارتباط موثر با اطرافیان، یادگیری مشاغل، تفکر هدفمند و حل مساله در کودک کمک خواهند کرد. در حقیقت اسباب بازی ها بیشتر نقش کمک به آموزش های موثر و مفید در کودکان را خواهند داشت.

توجه به استعدادهای ذاتی و مهارت های کودک

کشف استعداد و رشد آن در دوران کودکی یکی از مهمترین خدماتی است که والدین می توانند به کودکان هدیه کنند. اگر کودک در یکی از هوش ها و یا مهارت ها استعداد خاصی دارد، انتخاب هدفمند اسباب بازی ها برای او می تواند او را به صورت هدفمند در مسیر رشد و موفقیت سوق دهد. به عنوان نمونه اگر کودک در مهارت های تفکر الگوریتمی و حل مساله توانمند است انتخاب بازی های مبتنی بر تفکر منطقی می تواند تا حد زیادی به او کمک کند تا ذهنی منظم و منطقی داشته باشد.

اسباب بازی های دارای پایان باز، یکی از مهمترین ابزار های افزایش نبوغ و خلاقیت کودکان

بسیاری از اسباب بازی مانند جورچین ها و پازل ها و یا حتی بازی های فکری و بردگیم ها، مهارت های حل مساله را تا حد زیادی در کودکان تقویت می کنند اما باید توجه داشت که این نوع اسباب بازی ها، تفکر کودکان را در چهارچوب های مشخصی محدود می کنند و به او یاد می دهند که باید ساختارهای مشخصی برای حل مساله داشته باشد.

این در حالی است که اسباب بازی هایی مانند لگو، شن بازی، فیگورها و یا حتی ها جعبه ها و ابزار کاردستی و نقاشی بدون توجه به محدودیت ها به کودکان آموزش می دهند تا مسائل را خارج از روش های معمول تحلیل کنند.

 

 

اسباب بازی های ایفای نقش، یادگیری مهارت های آینده

یکی از رده اسباب بازی هایی که در مراحل رشد کودک بسیار تاثیر گذار است، اسباب بازی هایی است که در آن کودک دنیای بیرون از خود را می سازد و تمرین می کند. کودک در این نوع بازی ها یاد می گیرد تا با هم سن و سالان خود ارتباط بگیرد، به آنها محبت کند و نقش خود را به درستی در گروه ایفا کند. در واقع نابغه ترین افراد نیز اگر نتوانند در محیط کار خود، با سایر نقش ها تعامل سازنده ای داشته باشند نمی توانند آینده شغلی موفقی را متصور باشند.

بنابراین اسباب بازی هایی مانند لوازم منزل و خانه های بازی، زمین های پارچه ای و ماشین های متعدد که کودکان به صورت گروهی با آن بازی و تعامل می کند می تواند در رشد این مهارت ها موثر باشد.

توجه به مشکلات کودک و بازی درمانی

اسباب بازی ها علاوه اینکه به کودک کمک می کند تا مهارت های خود را تقویت کند، می تواند نقش درمان گری نیز داشته باشد. در حقیقت کودکان در پروسه بازی درمانی می توانند بسیاری از اختلالات شخصیتی خود را در کنار هم سن و سالان خود و با انتخاب هدفمند بازی ها رفع و درمان کنند. به عنوان نمونه اگر کودک در مهارت های کلامی ضعیف است انتخاب بازی های ایفای نقش و یا لباس های ایفای نقش که معمولا به صورت گروهی و نمایشی انجام می شوند می توانند در رفع این مشکل او کارساز باشند.

انتخاب برخی بازی های سرعتی و تمرکزی می تواند در درمان عدم تمرکز در کودکان تا حد زیادی موثر باشد.

یا اگر کودک تحمل پذیرش باخت را ندارد، انتخاب بازی مهره و صفحه و یا بردگیم ها به او یاد خواهد داد که می تواند در یک بازی بارها برنده و یا بازنده باشد. بنابراین انتخاب هدفمند و هوشمند بازی ها می توانند حتی در رفع مشکلات رفتاری کودکان نیز موثر باشند.

انتخاب بهترین اسباب بازی ها برای کودکان

یکی از روش های انتخاب بهترین اسباب بازی ها برای سنین و مشخصات مختلف کودکان استفاده از دیتابیس هایی است که اسباب بازی ها را به شیوه موثر فیلتر و دسته بندی می کنند. از نمونه این منابع به عنوان نمونه سایت دیجی کالا، و مای لیست است که تنوع مختلفی از اسباب بازی ها را با شرایط و ویژگی های مختلف دسته بندی کرده اند.

شما می توانید از سایت مای لیست به خرید عمده اسباب بازی های مناسب کودکان خود به قیمت خرد بپردازید.این نوع از بانک های اطلاعاتی کمک می کنند تا اولا با دسته بندی های مختلف اسباب بازی در رده های مختلف سنی آشنا شوید و علاوه براین، به راحتی کالاهای مورد نظر خود را انتخاب و مقایسه کنید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • هفته زمین پاک
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان