Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا نعمتی با اعلام این خبر گفت: تپه خاتونلر با وسعتی در حدود ۴۴۰۰ متر مربع در مرکز روستای مهردشت شهرستان ملارد در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده که اطراف آن را خیابان و منازل مسکونی در برگرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری این تپه در مرکز روستا، این مکان تبدیل به محلی برای دپوی زباله و نخاله های ساختمانی شده که این وضعیت موجبات نارضایتی اهالی روستا را بوجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این باستان شناس خاطرنشان کرد: بخش های زیادی از این تپه توسط لودر بمنظور ساخت و سازها و احداث خیابان از بین رفته است.
سرپرست هیأت کاوش تصریح کرد: برنامه ساماندهی و کاوش اضطراری تپه خاتونلر با هدف مشخص کردن وضعیت تپه از نظر آثار و بقایای معماری، ارائه طرح حفاظتی و مرمتی یافته های معماری براساس وضعیت موجود تپه و قرارگیری آن در بافت روستا و در نهایت ارائه ضوابط طرح ساماندهی تپه انجام شد.
وی با بیان اینکه در این مدت دو کارگاه مورد کاوش قرار گرفت افزود: در کارگاه شماره یک در دو طرف یک راهرو باریک اتاق هایی مربع و مستطیل شکل بدست آمد که بر اساس توپوگرافی زمین ایجاد و پی دیوارها و بخشی از آنها از چینه و بخشی دیگر با خشت ساخته شده اند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نعمتی با اشاره به اینکه ورودی بیشتر اتاق‌های بدلیل تخریب بیش از حد توسط لودر مشخص نبود اظهار داشت: در داخل بیشتر اتاق ها تنورها و اجاق هایی برای گرمایش و پخت و پز وجود داشت.
وی خاطرنشان ساخت: در این بخش همچنین سازه ای آجری مربوط به تاسیسات آبرسانی با تمپوشه های سفالی بدست آمد.
سرپرست هیأت کاوش گفت: در کارگاه شماره دو که در بلندترین نقطه از تپه  قرار دارد، بقایای معماری با ارزشی از یک بنای بزرگ بدست آمد که ورودی آن از سمت غرب بوده و توسط یک راهرو و اتاقهای کوچک و بزرگ با هم در ارتباط اند.
 وی تصریح کرد: دیوار این اتاقها از چینه و خشت ساخته شده و دارای سقف با تاق هلالی است که آثار و بقایایشان در برخی اتاقها پا برجاست و در بعضی اتاقها آوار تاق ها بدست آمده است.
نعمتی با بیان اینکه دیوارهای اصلی بنا ضخیم بوده و به دو و نیم تا سه متر نیز می رسد، گفت: احتمالا این بنا بصورت دو طبقه بوده و به دیوارهای اصلی و زیر تاق ها الحاق شده و در مرحله سوم بعضی کف اتاقها با نخاله و خشت پر شده اند و با احداث دیوارکهایی اتاق ها را کوچکتر کرده اند.
وی افزود: در مرحله آخر طبقه اول بطور کامل با چینه و نخاله پر شده و علاوه بر دیوارهای قبلی دیوارهای جدید ساخته و تغییراتی در پلان بنا داده شده است. در پشت بنا در قسمت شرقی آثار دو چاه که محل انباشت زباله ها بود بدست آمد.
این باستان شناس اظهار داشت: از آثار با ارزش بدست آمده می توان به تعداد زیادی در پوش های سفالی با تزئینات پرکار استامپی، مهره شطرنج(اسب)، سکه، انواع پی سوز، سفال نوشته به خط اویغوری و قطعات زیاد خمره و ظروف سفالی که اغلب بدون لعاب و دارای تزئینات استامپی و کنده هستنداشاره کرد.
به گفته وی، بعد از اتمام کاوش، ساماندهی تپه و مستندنگاری یافته ها و حفاظت اولیه از آثار معماری مکشوفه شروع شده و پس از ارائه طرح مناسب بنای بدست آمده مسقف خواهد شد.
نعمتی با بیان اینکه کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسیده تصریح کرد: این اثر در آذرماه ۷۹ با شماره ۲۸۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آثار باستانی میراث فرهنگی ملارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۸۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی وضعیت طرح های عمرانی مسکن مهر صفادشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای شهرستان های استان تهران؛ به منظور بررسی وضعیت طرح های عمرانی و خدماتی مسکن مهر صفادشت و شهرک گلهای شهرستان ملارد و پس از بازید از این مناطق، نشستی، با حضور معاون هماهنگیِ امور عمرانی استانداری تهران در دفتر فرماندار شهرستان ملارد برگزار شد 

 

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (تصاویر) دشت شقایق ملارد
  • دشت شقایق ملارد
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • طرح طرد اتباع غیر مجاز در شهرستان ملارد
  • ساخت و بازسازی ۲۵۶ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین در فروردین
  • لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد
  • رهبر انقلاب: کارگر باید به آینده کاریِ خود اطمینان داشته باشد |‌ در دوره‌ای مبتلا به تعطیلیِ کارخانه‌های بزرگ شدیم که ... | ویدئو
  • بررسی وضعیت طرح های عمرانی مسکن مهر صفادشت
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟ | طغرل در تپه سیف ناکام ماند
  • دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود