Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:06:57 GMT

پرده‌ای دیگر از نمایش حقوق بشر آمریکایی

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۶۹۸۴۲

پرده‌ای دیگر از نمایش حقوق بشر آمریکایی

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، در حالی که اخبار منتشر شده حاکی از بیماری «مجید تخت‌روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل متحد است، مقامات آمریکایی مانع از عیادت «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران از تخت‌روانچی شدند. مقامات آمریکایی به مسوولان ایرانی اعلام کردند که ظریف تنها در صورت آزادی یکی از محکومان آمریکایی در ایران اجازه خواهد یافت تا از مجید تخت‌روانچی عیادت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود آنکه آخرین اخبار مبنی بر بهبودی تخت‌روانچی است و به نظر می‌رسد که وی به زودی از بیمارستان مرخص خواهد شد، اما کاربران به این باج خواهی مقامات آمریکایی واکنش نشان دادند و از تلاش‌های سال‌های اخیر تخت‌روانچی قدردانی کرده و بهبودی وی را از خداوند خواستند.

جایگاه تخت روانچی در دیپلماسی ایرانی

برخی کاربران به تجربه، مهارت، تخصص و کاردانی مجید تخت‌روانچی به عنوان یکی از اعضای اصلی تیم مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره داشتند و اقدامات اخیر آمریکا را در راستای فشار روانی به وی ارزیابی کردند. یکی از کاربران در توئیتی نوشت: «اینکه او نقش اثرگذاری در تحقق برجام داشت، کافی بود برای این مقدار کینه و دشمنی ترامپ؛ اما ۵ ماه نمایندگی ایران در سازمان ملل را دیگر نمی‌شد تحمل کرد. مصاحبه‌ها و پاسخ‌های سریع و صریح به انواع توهین‌ها و تهمت‌ها علیه ملت ایران با چاشنی خنثی سازی توطئه‌ها علیه ایران. سرت سلامت»

کاربری نیز در تمجید از وی آورد که تخت‌روانچی مغز متفکر مذاکره کنندگان هسته‌ای در برجام بود. به حقوق بین‌الملل بسیار مسلط. مشروط کردن عیادت ظریف از او در بیمارستان به آزادی یک زندانی امریکایی دربند در ایران هیچ توجیه اخلاقی ندارد.

در توئیتی نیز تمجید «وندی شرمن» عضو تیم مذاکره کنندگان آمریکایی از تخت‌روانچی ذکر شده و آمده است: «عراقچی و تخت روانچی هر دو رک‌گو، باهوش و مطلع بودند در این میان تخت روانچی با خوشرویی موضوعات را پیش می‌برد؛ اگرچه در دفاع از منافع کشورش به موقع هم بسیار سر سخت بود، این توصیف وندی شرمن در کتاب «بدون هراس» از تخت‌روانچی است. توصیفی که بهترین دلیل است برای فهم عمق کینه پمپئو از او.»

یک خبرنگار نیز ضمن اشاره به مصاحبه خود با مجید تخت‌روانچی نوشت: «یک سالی از آن روز مصاحبه و مباحثه با دیپلمات معتدل و اتوکشیده بیشتر نگذشته؛ من در مخیله‌ام هم نمی‌گنجد که او امروز باید تنها هم درد بیماری به‌دوش بکشد و هم درد غربت. دیپلماتی، متعهد و دلسوز»

در حالی که برخی مخالفانِ برجام در داخل، از فرصت استفاده کرده و دوباره به این بهانه انتقادات خود از برجام را آغاز کرده‌اند، کاربری تذکر داد که ایجاد ممانعت برای وزیر امور خارجه ایران از سوی ماموران امنیتی را باید یک مسئله ملی دید تا جناحی.

حقوق بشر از نوع آمریکایی

ممانعت مقامات آمریکایی از عیادت ظریف از تخت‌روانچی، باعث شد تا کاربران دوباره به بحث درباره ادعاهای حقوق بشری مقامات آمریکایی بپردازند. کاربران با اشاره به این ممانعت، به تمسخر ادعاهای «دونالد ترامپ» درباره صلح طلبی و نوع دوستی پرداختند. کاربری در همین ارتباط نوشت که شرافت و حقوق بشر آمریکایی فقط آنجا که برای یک عیادت ساده ظریف از یک بیمار شرطی می‌گذارد که می‌داند تحقق آن قانونی نیست. یک جور گروکشی کثیف در مهد آزادی و تمدن.

کاربر دیگری نیز این اقدام مقامات آمریکایی را «نشانگر انحطاط اخلاقی دولت ترامپ و خالی بودن دست ابرقدرت تنهای جهان در مقابل ایران» دانست.

در توئیتی نیز می‌خوانیم: «نفرت انگیز یعنی چی؟ یعنی مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل روی تخت بیمارستانی در آمریکا باشد و دولت ترامپ برای صدور مجوز ملاقات ظریف با او به دنبال خواسته‌های سیاسی و برنده شدن در دعوا باشد.»

یک کاربر نیز از جهانیان خواست تا شاهد اقدامات غیرانسانی غرب باشند و نوشت: «شرط امریکا برای دادن اجازه ملاقات ظریف با تخت‌روانچی در ازای آزادی یک امریکایی در ایران، شرطی بسیار کثیف و غیرانسانی است که چهره سیاستمداران امریکایی را به خوبی نمایان می‌کند. دنیا چرا چشمش را روی چنین موضوعاتی می‌بندد؟»

در توئیت دیگری نیز می‌خوانیم: «آمریکا خاکش آنقدر کثیف شده که برای ملاقات با یک بیمار باج می‌خواهند»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدجواد ظریف مجید تخت روانچی سازمان ملل حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۹۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

به گزارش جماران؛ ظریف در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس نوشت:

سلام دوستان کتاب «پایاب شکیبایی» که برداشت‌هایی از هشت سال وزارت بنده است، با استقبال شما در نزدیک یک ماه به چاپ سوم رسید.

برخی گفتارهای کتاب

دولت مستعجل بازنشستگی

پل و پیل و هندوستان

خودمان انتخاب کردیم

وزارت امور خارجه؛ نگاهی از درون

نگاه مردسالارانه و جایگاه زنان دیپلمات

بهسازی ساختار وزارت امور خارجه

کناره‌گیری

رابطه‌ با نهادهای زمامداری داخلی

کارنامۀ حقوق بشری

دیپلماسی نمایشی

فاجعۀ هواپیمای اوکراینی

دیپلماسی عمومی

بازی شماتت

تأثیر رسانه بر سیاست

برسازی ذلت

چارچوب روابط خارجی

سیاست خارجی و منافع ملی

گوناگونی منابع قدرت و جایگاه مردم

اولویت‌ها

دوران پساقطبی

امنیتی سازی

عزت

پیوند با همسایگان و جنوب جهانی

اولویت پیوند با همسایگان

دوگانۀ حضور و نفوذ

همدلی و نیابت

واکاوی انگیزه‌های نگاه به جهان عرب به جای جهان ایرانی

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای کاسپین

نگاه آسیایی

ایران و قدرت‌های بزرگ

پیوندها با روسیه

اصالت و نیاز در پیوندهای خارجی

پیوندها با چین

پیوندها با اروپا

سرشت خودکانون‌بینی اروپایی

فرصت‌ها در اروپا

برجام

چالش‌های اجرای برجام

سخن پایانی (چالش شناخت فرایندهای ملی، منطقه‌ای و جهانی؛ فقدان اجماع داخلی پیرامون منافع و امنیت ملی، آرمان‌ها و اولویت‌ها؛ بی‌توجهی به توانمندی‌ها، گزینش اهداف بر پایۀ آرزوها؛ انگارۀ شیفتگی و بیزاری؛ چالش‌های پیوندها با همسایگان؛ چالش پیوندها با چین و روسیه؛ چالش در منطقۀ قفقاز؛ کنارگذاشته شدن ایران از راه‌های منطقه‌ای؛ چالش مزمن برجای‌مانده از جنگ تحمیلی؛ بحران امنیتی‌سازی ایران؛ چالش مدیریت تنش با آمریکا)

از همه شما سپاسگزارم. امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد.

 

دیگر خبرها

  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • نمایش شکست آمریکا در طبس در بیلبورد‌های پایتخت
  • پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟
  • سرعت فوق‌العاده موشک هایپرسونیک آمریکایی (+عکس)
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • واکنش روسیه به کمک ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین | اوکراین ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است
  • رسانه‌های آمریکایی: نمایش نسخه جدید باور-373 از توسعه صنایع دفاعی ایران حکایت دارد
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است
  • نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست