Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@09:21:03 GMT

کاهش چشمگیر اکتشافات عمیق به ۳۰۰ متر

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۱۵۷۳

کاهش چشمگیر اکتشافات عمیق به ۳۰۰ متر

سعید صمدی رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت اکتشافات عمیق، گفت: در چند دهه اخیر کار علمی جدید و در عین حال منسجمی در ارتباط با بحث اکتشافات انجام نشده است. در کشورمان اکتشافاتی که انجام شده عمدتا اکتشافات پراکنده بوده یعنی هر فرد در محدوده خود یک اکتشافاتی آن هم در حد نیاز  انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: بسیاری از اکتشافات پراکنده اساسا نظام مند نیستند، به طور مثال کشور کانادا یا استرالیا جزو کشور‌های معدنی به شمار می آیند و معمولا هر ۱۰ سال یک بار هر تکنولوژی جدیدی که در زمینه اکتشافات بدست آمده را بروزرسانی می کند. این امر بیانگر دقت نظر مهندسان اکتشاف و همچنین مسئولان صنعتی برای بروز بودن سیستم ذخایر معدنی است.

بیشتر بخوانید: اکتشافات تفصیلی و عمیق معدنی مغفول ماند/ رونق بخشیدن به ۵۰۰ معدن کوچک در دستور کار قرار گرفت

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران  ادامه داد: بیشتر بحث‌های اکتشافات در کشورمان نمایشی بوده و در عالم واقعیت بسیاری از اتفاق‌های قابل تأملی نیافتده است. در چند سال اخیر ذخایره مناسبی در کشور کشف نشده است، بد نیست بدانید که سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۲ برنامه‌ای در ارتباط با ذخایر معدنی و مناطق امیدبخش، ۳ منطقه را به عنوان بهترین مناطق برای تامین مواد اولیه معدنی انتخاب کرد.

صمدی افزود: ۳ منطقه امیدبخش از نظر ذخایر معدنی و اکتشافت شامل ایران، افغانستان و کره شمالی بود که در این بخش ها اکتشافاتی انجام نشده و عمدتا ذخایر سطحی بوده و حتی استخراج‌ها هم سطحی بوده است، یعنی سعی کردیم با کم‌ترین هزینه قسمت پر عیار معدن را خارج کنیم.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران بیان کرد: متاسفانه در ایران قوانین در طول  یک سال ۱۰ بار تغییر می‌کند و ۱۰ نوع مالیات، عوارض و برنامه‌ریزی وضع می شود که نشان دهنده عدم شفافیت است، بخش خصوصی نیز جرئت وارد شدن به بخش معدن آن هم در رشته اکتشاف عمیق را ندارد.

صمدی افزود: زمانی که می‌خواهید در اکتشافات عمیق مانند اکتشافات بالای ۲۰۰ متر کار کنید، بدین معناست که اکتشاف شما  زمانی حدود ۳ سال را صرف خواهد کرد تا یک ذخیره عمیق محقق شود، همچنین در این مسیر حجم بالایی باطله برداری و هزینه جانبی خواهید داشت.

او ادامه داد: متاسفانه قانونی در کشور وجود ندارد که اگر کسی در ذخیره عمیق کار کرد و باطله را برداشت  عوارضی بدهد همچنین تفاوتی بین کسی که در سطح‌العرض کار می‌کند با آن کسی که در عمیق کار می‌کند، تعریف نشده است.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران تشریح کرد: متاسفانه قیمت بسیاری از ذخایر عمیق به صورت مصنوعی توسط دولت به نسبت قیمت‌ در بازار جهانی پایین نگه داشته شده اند و بنابر این خیلی از این قیمت‌ها  اقتصادی نیست و به طور طبیعی کمتر کسی به سراغ آنها می‌رود و اصولا به سراغ ذخایر دم دستی می روند.

صمدی بیان کرد: امسال که سال رونق تولید است باید بیش از گذشته به بخش معدن پرداخت اما متاسفانه با سیاست های داخلی و  عوارض و بخشنامه جدید، سرمایه گذاری در بخش معدن کاهش خواهد یافت.

او تصریح کرد: در گذشته  بخش اکتشافات معدن در عمق هزار و ۴۶۰ متری انجام می شد اما اکنون عمق این کار به ۳۰۰ متر رسیده است.

انتهای پیام/

حمایت از سرمایه گذاران  در بخش معدن باعث رونق تولید خواهد شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رونق تولید اخبار اقتصادی معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۱۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور چشمگیر نیروهای هلال احمر در کاهش آلام سیل زدگان / امدادرسانی به بیش از ۵۷ هزار نفر

سید محمد مهدی سجادی گفت: حضور چشمگیر نیروهای جوان و با تجربه هلال احمر نقش برجسته ای در کاهش آلام و مشکلات مردم عزیز و صبور جنوب سیستان و بلوچستان ایفا کرده است.

وی بیان کرد: از ۲۸ فروردین ماه تا کنون ۱۳ شهرستان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سامانه بارشی قرار گرفتند، که بیشترین امدادرسانی در شهرستان کنارک انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: در این بین نیروهای جوان و با تجربه هلال احمر بار دیگر در کنار مردم سیلزده حضور یافتند و به ۵۷ هزار و ۱۰۱ نفر متأثر امدادرسانی کردند و برای ۳۸ هزار و ۳۴ نفر اسکان اضطراری انجام گرفت.

وی تصریح کرد: پنج هزار و ۷۳۳ کیلوگرم نایلون، چهار هزار و ۷۵۷ تخته موکت و ۱۰ هزار و ۶۸۷ بسته غذایی و دیگر اقلام زیستی توسط ۲ بالگرد هلال احمر در بین متأثرین توزیع شده است.

سجادی بیان کرد: ۱۱۱تیم عملیاتی متشکل ۵۲۴ نفر امدادگر و نجاتگر در این عملیات حضور و به متأثرین امدادرسانی کردند.

وی از هموطنان خواست، از تردد و توقف در مسیرها، جاده‌ها و بستر رودخانه‌ ها خودداری کنند و در صورت بروز هرگونه حادثه با شماره ۱۱۲ ندای امداد و نجات تماس بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حضور چشمگیر نیروهای هلال احمر در کاهش آلام سیل زدگان / امدادرسانی به بیش از ۵۷ هزار نفر
  • منع بکارگیری مشمولان غایب در واحد‌های صنعتی، معدنی و صنفی
  • ۲۸۹ محدوده معدنی استان آذربایجان غربی از طریق مزایده واگذار می‌شود
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان‌غربی
  • واگذاری ۲۸۹ محدوده معدنی در آذربایجان غربی
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان غربی
  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر