Web Analytics Made Easy - Statcounter

وظیفه گفت:با توجه به افزایش دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته، میزان دما در فصل پاییز ۱ تا ۱.۵ درجه بیش از متوسط بلندمدت است.

 

احد وظیفه مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش در فصل پاییز همزمان با آغاز سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس نقشه‌های مرکز ملی اقلیم و سایر مدل‌های اروپایی برای سه ماه فصل پاییز بویژه مهر، آبان شرایط کل کشور نرمال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه متوسط دما نسبت به میانگین گذشته یک درجه بالاتر است، افزود: بولتن‌های هواشناسی نشان می‌دهد میزان دما در فصل پاییز ۱ تا ۱.۵ درجه بیش از متوسط بلندمدت است چرا که دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته یک درجه افزایش یافته و کشور ما از این قاعده مستتثنی نیست.

وظیفه درباره آخرین وضعیت بارش در فصل پاییز گفت: میزان بارش برای ماه‌های مهر و آبان نرمال و برای آذر قدری بارش‌ها ضعیف‌تر می‌شود و به عبارت دیگر کمتر از مقادیر بلندمدت است.

این مقام مسئول، میزان بارش زمستان را نرمال و کمتر گرایش نسبت به بلندمدت اعلام کرد و افزود: این درحالی است که در ماه‌های فصل پاییز شرایط طور کلی نرمال و در حد میانگین بلندمدت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: رشد ۹۶ درصدی بارش نسبت به سال قبل/ میزان بارش در سه ماه آینده بیش از نرمال است

وی درباره اینکه خروج از خشکسالی و ورود به دوره‌تر سالی برای سال زراعی جدید تایید می‌کنید، بیان کرد: بر اساس مدل‌های مختلف اقلیمی پاییز نرمالی را خواهیم داشت و به عبارتی دیگر ناهنجاری از لحاظ دما و بارش در فصل پاییز نداریم، اما این امر بدان معنا نیست که وارد دوره‌تر سالی شده‌ایم.

به گفته وظیفه، بنده معتقدم که در فصل پاییز شرایط میانگین خواهد بود به طوریکه نه خشکسالی و نه‌ ترسالی را برای این فصل انتظار داریم ضمن آنکه مدل‌های اقلیمی قطعی نیستند و با خطا‌هایی همراه است.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی میزان بارش در سال زراعی ۹۸-۹۷ را استثنایی اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه بارش در سال زراعی گذشته در استان‌های ایلام، کردستان، نیمه غربی فارس، کهگیلویه و بویر احمد بیش از ۲ برابر میانگین بلندمدت بوده، از این رو احتمال آن بسیار ضعیف است که امسال لحاظ بارندگی همانند سال گذشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: در سال زراعی گذشته بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۱ سال خشکسالی، شرایط اقلیمی بسیار مناسب بود و سیل اخیر در برخی مناطق به مدیریت نادرست منابع بر می‌گردد، اما به طور کلی به سبب آنکه تعداد خشکسالی‌های سال‌های اخیر بیش از ترسالی بوده است، از این رو یکسال بارندگی بیش از نرمال بیانگر خروج از خشکسالی نیست.

انتهای پیام/

بارش مناسب در یکسال زراعی به معنای خروج از دوره خشکسالی نیست

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هواشناسی بارش باران آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۱۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی شدت بارش باران در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: بارش‌ها بیشتر به صورت رگبار باران، همراه با رعد و برق و در نواحی مستعد نیز احتمال بارش تگرگ و برخورد صاعقه همراه با آبگرفتگی و ایجاد روان آب پیش‌بینی است.

محمد غیوری با بیان اینکه اکنون مه رقیق برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی را فرا گرفته است، ادامه داد: بیشترین حجم بارش‌ها برای عصر امروز (جمعه) و به ویژه در نیمه جنوبی و همچنین فردا (شنبه) در نیمه غربی و شمالی استان رخ خواهد داد که احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها نیز وجود دارد.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: با فعالیت این سامانه شاهد افزایش سرعت وزش باد در سطح استان خواهیم بود که منجر به وزش باد لحظه‌ای در برخی نقاط همراه با گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و احتمال بروز خسارت خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش دمای روزانه در خراسان رضوی افزود: روند افزایشی دما از فردا در مناطق مختلف استان آغاز می‌شود و تا روز سه شنبه هفته آینده ادامه دارد.

غیوری بیان کرد: برای روز دوشنبه هفته آینده جّو به نسبت پایداری در خراسان رضوی حاکم است. اما از عصر روز سه شنبه تا پایان هفته آینده سامانه بارشی دیگری همراه با رگبار باران و وزش باد شدید این استان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

وی افزود: فریمان با کمینه دمای ۹ درجه سلسیوس و سرخس با بیشینه دمای ۲۹ درجه به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان‌های خراسان رضوی در شبانه روز گذشته بوده اند، در همین مدت مشهد نوسانات دمایی ۱۲ تا ۲۳ درجه را به ثبت رسانده است.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی اظهار کرد: در این مدت بیشترین سرعت وزش باد از سبزوار با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت گزارش شد و این در حالی است که بیشترین میزان بارش نیز در بجستان با ۱۰ میلیمتر به ثبت رسید و از ایستگاه فرودگاهی مشهد نیز بارش به میزان ۳۰۶ میلیمتر گزارش شد.

غیوری گفت: طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی دمای هوای امروز مشهد در سردترین ساعات به ۱۳ درجه سلسیوس و در گرمترین ساعات به ۱۸ درجه خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • تداوم بارش‌ های سیل آسا و ضرورت توجه به بیمه محصولات زراعی و دامی
  • تداوم بارش‌های سیل آسا و ضرورت توجه به بیمه محصولات زراعی و دامی
  • ۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه/ روانسر با ۱۰۰ میلی متر رکورددار است
  • بارش ۴۸ میلی متری باران برای کرمانشاه
  • سامانه بارشی اخیر میانگین ۴۸ میلی مترباران در استان کرمانشاه  برجای گذاشت
  • ثبت ۱۰۸ میلی‌متری باران در رومشکان
  • رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»
  • پیش بینی شدت بارش باران در خراسان رضوی
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • دهدشت رکورددار میزان بارش‌ها