Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@03:45:54 GMT

ثبت ملی 11 آیین عاشورایی گیلان

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۲۳۶۵

ثبت ملی 11 آیین عاشورایی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، میثم نواییان، سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان امروز، 6 مهرماه در نشست علمی «گردشگری مذهبی گیلان» که با محوریت بهره‌گیری از محرم و صفر در جذب گردشگران در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، ایران فرهنگی را یک تمدن دانست که محدود به مرزهای سیاسی نیست و اظهار کرد: عید نوروز و آیین‌های عاشورایی کهن‌الگوهای ایرانیان هستند و هر کجا این کهن‌الگوها برگزار شود، آنجا ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آیین‌های عزاداری در مردم ایران نهادینه شده است، افزود: وقتی محرم فرا می‌رسد مردم می‌دانند باید چگونه مراسم عزاداری برگزار کنند و نیاز به برنامه‌ریزی و هماهنگی مسئولان نیست و این نهادینه‌سازی توسط خانواده و آیین‌های رفتاری صورت گرفته است.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی گیلان عاشورا را بسیار نزدیک به فرهنگ ایرانیان دانست و تصریح کرد:‌ مردم ایران خودشان برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند و پیاده به اربعین می‌روند و دنبال پست و مقام نیستند لذا آیین‌های عزاداری ریشه در تفکر ایران باستان و نزدیکی ایرانیان به امام علی(ع) و حسنین(ع) دارد.

نواییان با اشاره به شکل‌گیری شیعه در شرق گیلان، اضافه کرد:‌ مردم گیلان به پشتوانه کوه‌های بلند و جنگل‌های انبوه مدام در جنگ بودند و سلطه حاکمیت را نمی‌پذیرفتند لذا مسلمان شدن مردم گیلان با شیعه چهار امامی شروع شد و آیین‌های عزاداری برای امام حسین(ع) شکل گرفت.

وی از ثبت ملی 11 آیین عاشورایی گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: تعزیه دیلمان، چهل‌منبر لاهیجان، کرپ‌زنی، روز یازدهم رودبنه، تعزیه سنتی ضیابر، علم‌بندان ماسوله، علم‌واچینی و تشت برکرده از جمله این آیین‌هاست.

مدرس دانشگاه تعزیه را یک نمایش آیینی دانست که به واقعیت‌های عاشورا عینیت بخشیده و متذکر شد: ریشه تعزیه در گیلان است و معزالدوله دیلمی برای نخستین‌بار در سال 352 در بغداد تعزیه اجرا کرد.

نواییان علم‌های مراسم علم‌بندان در ماسوله را مربوط به دوره قاجار دانست و اظهار کرد: «علم» نشانه وفاداری است و استفاده از پارچه‌های رنگی برای بستن علم جنبه‌های روان‌شناسی در ایران دارد لذا باید از آیین‌های عاشورا و محرم برای جذب گردشگران خارجی استفاده کنیم.

روشن بابایی،‌ عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان نیز،‌ گردشگری را یک صنعت درآمدزا دانست و عنوان کرد: گردشگری مذهبی یکی از انواع گردشگری است که در استان گیلان ظرفیت‌های بالایی دارد.

وی به بررسی الگوهای رفتاری گردشگری در ایام محرم پرداخت و یادآور شد: مذهب یکی از اساسی‌ترین انگیزه‌های بشر برای سفر کردن است و لذا ایران و گیلان می‌تواند در بخش گردشگری مذهبی توان خودش را نشان دهد.

مدرس دانشگاه گردشگری مذهبی را به سه حوزه اماکن زیارتی، جاذبه‌های مذهبی و جشنواره‌ها و مراسم‌های مذهبی تقسیم کرد و ادامه داد: ادای تکلیف دینی، آمرزش گناهان، عبادت و طلب شفای بیماری، مشاهده یک مراسم یا آییم دینی و آشنایی با ادیان مختلف را از جمله انگیزه‌های اصلی گردشگری مذهبی دانست و اضافه کرد: گردشگری معنوی رویکرد چندعقیده‌ای دارد و با گردشگری مذهبی متفاوت است.

بابایی دو رویداد مذهبی محرم و رمضان را فرصت خوبی برای جذب گردشگر معنوی دانست و گفت: امروز استان‌های یزد، اصفهان و شیراز در اولویت گردشگران خارجی هستند لذا گردشگران باید با محتوای عزاداری محرم آشنا شوند.

وی با اشاره به ثبت پنج هزار و 500 بقعه در کشور و ثبت ملی یک‌هزار و 200 بقعه، تاکید کرد: سه هزار و 119 مکان مذهبی نیز داریم، اما مقصد اصلی توریست‌های ایران مشهد و قم است. حدود 15 سال است که شاهد حضور گردشگران خارجی در ایران در ایام محرم هستیم و سال گذشته یک هزار و 235 نفر از 22 کشور دنیا همزمان با محرم در یزد بودند، اما در گیلان تنها از 19 کشور دنیا توریست داریم.

مدرس دانشگاه خراسان، لرستان، همدان و گیلان را دارای بهترین مکان‌ها و آیین‌های عاشورایی دانست و اضافه کرد: روضه‌خوان‌ها در یزد به 10 زبان زنده دنیا روضه‌خوانی را اجرا می‌کنند.

بابایی همچنین بر لزوم تزریق گردشگری خلاق به گردشگری مذهبی تاکید کرد و یادآور شد: باید از فرصت غذای نذری تحت عنوان «حلال» برای رونق صنعت گردشگری مذهبی استفاده کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن گردشگری مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۲۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مسئول بسیج خواهران روستای بخ گفت: با همت بانوان روستای همت آباد نصرآباد دو سال قبل یک باب کارگاه قالیبافی جهت بافت قالی برای اماکن مذهبی تأسیس شد که تا کنون چهار تخته قالی برای امور عام المنفعه بافته شده است.

باخدایی افزود: با پیشنهاد جمعی از بانوان خیر و از دو سال پیش این کارگاه قالیبافی برای کمک به مفروش نمودن حسینیه‌ها و مکان‌های مذهبی آغاز شد. 

وی گفت: تا الان چهار تخته قالی برای امور عام المنفعه بافته شده که دو تخته از آن به سازمان حج و زیارت استان اهدا و دو تخته دیگر آن یه حسینیه‌ی همت آباد تقدیم شد.

دیگر خبرها

  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر
  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است
  • وزیر کشور: عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی مذهبی ماست
  • بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • سفر به گورستان باستانی خالد نبی (عکس)