Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@18:44:54 GMT

سرطان دهان! علائم و روش های پیشگیری

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۳۸۷۱

سرطان دهان! علائم و روش های پیشگیری

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سرطان به‌ طورکلی این‌گونه تعریف می‌شود: رشد غیرقابل‌کنترل سلول‌هایی که به بافت اطرافشان حمله می‌کنند و به آن‌ها صدمه می‌زنند. سرطان دهان، ابتدا به‌صورت یک زخم در دهان خود را نشان می‌دهد. زخمی که درمان نمی‌شود. سرطان دهان شامل سرطان‌های لب، زبان، گونه‌ها، کف دهان، سقف سخت و نرم دهان، سینوس‌ها و گلو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علائم سرطان دهان چندان مشخص نیستند.

این نوع از سرطان درصورتی‌ که سریعاً تشخیص و درمان نشود می‌تواند کشنده باشد. تشخیص سرطان دهان به راحتی انجام پذیر نیست ولی اگر به موقع تشخیص داده شود، شانس درمان آن بیشتر خواهد شد.

 علائم سرطان دهان چیست؟ رایج‌ترین علائم سرطان دهان عبارت‌اند از: ورم یا ضخیم شدن، برآمدگی یا توده، قسمت‌های سخت یا مناطق فرسوده روی لب‌ها، لثه یا قسمت‌هایی از دهان رشد تکه‌هایی مخمل مانند به رنگ سفید یا قرمز داخل دهان خون‌ریزی بی‌دلیل دهان بی‌حسی بی‌دلیل قسمتی از صورت، دهان یا گردن به وجود آمدن زخم روی صورت، گردن یا دهان که به‌راحتی خون‌ریزی کرده و تا دو هفته بهتر نشوند احساس اینکه چیزی در گلو گیر کرده باشد سخت شدن جویدن، قورت دادن، صحبت کردن یا تکان دادن فک و زبان کلفت شدن صدا، درد گلوی مزمن و تغییرات دیگر صدا گوش‌ درد تغییر کردن نحوه‌ی روی هم قرار گرفتن دندان‌ها تغییر وزن ناگهانی

اگر هر یک از این علائم سرطان دهان را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به دندانپزشک یا متخصص خود اطلاع دهید و با آن‌ها مشورت کنید.

تشخیص سرطان دهان چگونه است؟

به عنوان بخشی از معاینات دندانپزشکی، آزمایش‌هایی جهت تشخیص سرطان دهان توسط دندانپزشک انجام می‌شود. دندان‌پزشک به دنبال هر توده یا تغییرات نامنظم بافت در گردن، سر، صورت و دهان می‌گردد. همچنین در زمان معاینه‌ی دهان هر گونه زخم و تغییر رنگ بافت یک نشانه است. تشخیص سرطان دهان باید جدی گرفته شود.

دندان‌پزشک در صورت مشاهده‌ی بافت مشکوک، ممکن است بیوپسی دهان انجام دهد. این بیوپسی بدون درد و شامل برداشتن نمونه‌ی کوچکی از بافت به منظور یافتن سلول‌های غیرطبیعی است. اگر بافت خیلی مشکوک‌ باشد دندان‌پزشک بیوپسی با چاقوی جراحی را توصیه می‌کند. در این روش بیهوشی موضعی به بیمار داده شده و توسط متخصص یا دندان‌پزشک انجام می‌شود. این آزمایش‌ها برای تشخیص به موقع سرطان لازم است.

چه کسانی در خطر ابتلا به سرطان دهان هستند؟

به گزارش انجمن سرطان آمریکا، مردان در مقابل زنان درخطر بیشتری هستند. همچنین مردانی که بالای 50 سال سن دارند بیش از سایرین درخطر ابتلا به این نوع از سرطان قرار دارند.

عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان دهان را بالا ببرند شامل این موارد می‌شوند:

افراد سیگاری و کسانی که پیپ می‌کشند، 6 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری درخطر هستند. مصرف‌کنندگان تنباکوی جویدنی 50 برابر افراد دیگر درخطر ابتلا به سرطان گونه، لثه و لب هستند. مصرف بیش‌ازاندازه‌ی مشروبات الکلی. مصرف الکل خطر ابتلا به این سرطان را 6 برابر بیشتر می‌کند. سابقه‌ی سرطان در خانواده در معرض آفتاب شدید قرار گرفتن، به‌ویژه در سنین پایین

25درصد از افرادی که به سرطان دهان مبتلا می‌شوند، سیگاری نیستند و از مشروبات الکلی به‌صورت مرتب استفاده نمی‌کنند.

درمان سرطان دهان چگونه انجام می شود؟

سرطان دهان نیز مانند سایر سرطان‌ها درمان می‌شود. جراحی برای برداشتن غده‌های سرطانی و در ادامه پرتو درمانی یا شیمی درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی مانده لازم است.

 راهکارهای پیشگیری از سرطان دهان سیگار نکشید و از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. کمتر در معرض خورشید قرار گرفته چراکه منجر به ایجاد سرطان در لب، به خصوص لب پایین می‌شود. علاوه بر پوست به لب‌های خود نیز کرم ضد آفتاب بزنید. برنامه‌ منظمی برای مراجعه به دندانپزشک داشته باشید.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ابتلا به سرطان خطر ابتلا به سرطان رژیم غذایی رشد شیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۳۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون

داده‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نشانگر اولیه «مولتیپل اسکلروزیس» یا «ام‌ اس» می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند چه کسی در نهایت طعمه این بیماری «دژنراتیو عصبی» می‌شود.

به گزارش ایسنا، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد