Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت کنتورسازی ایران با چند دهه سابقه تولید کنتور برق و کنتور‌های مکانیکی در سطح خاورمیانه، دچار بحران مالی شده و ماه‌ها حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده، این بحران مشکلی است که از زمان واگذاری به بخش خصوصی آغاز شد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ مهدیه حسینی نسب؛* شرکت کنتور سازی قزوین یکی از شرکت‌هایی است که مانند نیشکر هفت تپه، هپکوی اراک و برخی صنایع دیگر زخم خصوصی سازی را بر سینه دارد، زخمی که این شرکت حدود ده سال پیش از خصوصی سازی خورده، دردش بر تن کاراگران بسیاری نشسته و امروز اگر به سرعت این زخم درمان نشود، مشکلات بسیاری را برای کارگران ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  شرکت کنتور سازی ایران امروز با چند دهه سابقه در تولید کنتور برق و کنتور‌های مکانیکی در سطح خاورمیانه، دچار بحران مالی شده و ماه‌ها حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده است و این مشکل به گفته کارگران این شرکت از زمان واگذاری به بخش خصوصی شروع شده است.   اگرچه این شرکت در راستای اجرای اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شد؛ اما اجرای نادرست این اصل و واگذاری شرکت به فردی غیرمتخصص مشکلاتی را برای کارگران و البته خود شرکت ایجاد کرد. وعده‌های پوچ عاملی نام شخصی است که شرکت کنتورسازی را خریداری کرد و مالک آن شد. البته وی سهام ۵۷ درصد شرکت را عهده دار شد و به گفته برخی از کارگران این شرکت از همان روز اول هم که مدیر کارخانه شد، وعده هایی همچون تولید کنتور آب، دستگاه کارتخوان، لامپ‌های ال‌ای دی و صندوق‌های فروشگاهی داد.   برخی از کارگران می گویند که خریدار شرکت برای راه اندازی خط تولید از بانک‌های کشور بالغ بر ۳۰۰ میلیارد وام گرفت در صورتی که حتی یک ریال از این پول را در شرکت هزینه نکرد و تمام پول را در خارج از کشور و در دبی، استرالیا و کانادا صرف برج سازی کرد.   بیشتر بخوانید: کنتور سازی قزوین هم از خصوصی سازی در امان نماند

 

    زینلی یکی از کارگران با سابقه این شرکت با چندین سال سابقه کار است، وی می‌گوید: ما کارگران این شرکت نزدیک به ده سال است با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنیم.   آنگونه که این کارگر می گوید شرکت کنتور سازی در سال ۴۷ تاسیس شد و در زمینه تولید کنتور‌های برق تک فاز و سه فاز فعالیت می‌کرد. این شرکت وابسته به وزارت نیرو با چند سهامدار عمده بود که اصلی‌ترین آن‌ها سادکاپ، بانک صنعت معدن، بانک ملی و شرکت فرانسه بودند و البته یک مقدار هم سهامی عام هم داشت.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی به گفته وی شرکت کنتور سازی قبل از اینکه خصوصی شود، در کشور‌های همجوار بخصوص سوریه و عراق کنتور صادر می‌کرد. در آن زمان نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان بابت ساخت کنتور‌های برای وزارت نیرو داده طلب داشتیم.   کارگر شرکت کنتور سازی ادامه می دهد: در سال ۸۷ به فرموده مقام معظم رهبری طبق اصل ۴۴ شرکت ما را واگذار کردند. در آن زمان شرکت سادکاپ ۴۰ درصد سهام خود را در بورس برای خرید و فروش واگذار کرد ما کارگران شرکتی تشکیل دادیم که تا بتوانیم سهام شرکت کنتورسازی را بخریم.   وی در ادامه از نحوه واگذاری شرکت به عاملی می‌گوید: عاملی که آن موقع خریدار شرکت بود در زمان مزایده سهام شرکت از ۷۰ تومان تا ۲۰۰ تومان افزایش یافت او برای اینکه شرکت را صاحب شود با اعضای هیئت مدیره شرکت صورت جلسه‌ای امضا کرد و در این جلسه قرار شد که کارگران از خرید سهام شرکت صرف نظر کنند و گفته بود که اگر شرکت را بخرد ۱۰ درصد سهام را به کارگران می‌دهد.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی این کارگر شرکت کنتورسازی در ادامه تاکید می کند: به محض اینکه ما از خرید شرکت منصرف شدیم، آنها سهام شرکت را ۲۰۶ تومان خریداری کردند که حدود ۴۰ میلیون سهم شد، وی ۴۰ درصد سهام را داشت که بعد از آن سهم بانک صنعت معدن و بانک ملی ایران را هم خریداری کرد و سهم خود را به ۷۲ درصد افزایش داد.

وی می‌گوید: البته الباقی سهام دست مردم و شرکت فرانسوی بود از سال ۸۷ که سهامدار عمده شد توافقی که قبلا هیئت مدیره کرده بود را انجام نداد. نکته جالب در اینجا است که اعضای هیئت مدیره که صورت جلسه را امضا کرده بودند، جزو معاونت‌های مهم شرکت شدند. آغاز مشکلات کارگران زینلی معتقد است که بعد از این اتفاقات مشکلات شرکت هم شروع شد. ورزش و اقلام غیرنقدی را کلا حذف کردند از سال ۸۸، بیمه تکمیلی کارگران به سمت بیمه دیگر با فرانشیز ۳۰ درصد رفت که بعد از یکی دو سال همان را هم حذف کردند و در حال حاضر فقط بیمه فقط تامین اجتماعی داریم.   وی در ادامه می‌گوید: البته این را هم بگویم که حق بیمه را هم پرداخت نمی‌کردند و با بیمه تامین اجتماعی هم دچار مشکل شدیم.

این کارگر می‌افزاید: زمانی که عاملی شرکت را خریداری کرد، تمام انبار‌ها پر از مواد اولیه بود، در مرحله اول حراست شرکت را جمع کرد و حدود ۱۸۰ تریلی مواد اولیه را فروخت و از کنار آن سه میلیارد بدهی خصوصی سازی را پرداخت کرد.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی به گفته وی بعد از این جریانات، سنوات کارگران را ۳۰ روزه دادند و به پرسنلی که بازنشسته می‌شدند، اجازه ورود به شرکت ندادند. همچنین تولید کنتور سال به سال کم شد و فقط مقطعی یعنی موقعی که می‌خواستند به بورس گزارش بدهند در شهریور تولید را زیاد می‌کردند.

زینلی می‌گوید: کارگران را به بهانه‌های مختلف از کار اخراج کردند؛ از ۵۰۰ نیرو به ۱۸۰ نفر در این ده سال رسیدیم که البته یک سری بازنشسته شدند. به هر بهانه‌ای نیرو‌های قراردادی را کم کرد.   این کارگر می‌افزاید: شرکت کنتورسازی ایران برند مهمی در صنعت کشور است که دستگاه‌های شرکت توانمندی بالایی دارد و در خاورمیانه تک بودیم.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی وی با اشاره به افتتاحیه‌های سوری برای دریافت وام‌های کلان از بانک‌ها می‌گوید: بابت این وام‌ها یک سری افتتاحیه سوری در شرکت راه انداختند و مسئولین را هم دعوت می‌کردند. مثلا می‌گفتند: ما داریم کنتور آب تولید می‌کنیم یا لامپ کم مصرف یا ال‌ای دی بعد از مدتی دستگاه پوز فروشگاهی آورد یک خط تولید کردیم بعد از چند ماه خط تولید جمع شد از کشور چین کنتور هوشمند خریداری کرد و گفت: شرکت دارد کنتور هوشمند تولید می‌کند!
زینلی در ادامه می‌افزاید: در سال ۹۴ صندوق‌های فروشگاهی آورد و می‌گفت، داریم صندوق تولید می‌کنیم و حتی تبلیغات رسانه‌ای صدا و سیما انجام داد همه این موارد به صورت سوری انجام می‌شد.
این کارگر می‌گوید: سهام شرکت را از هزار تومان به ۸ هزار تومان رساند در اردیبهشت و خرداد ۹۵ دستشان برای بورس رو شد بورس به این قضیه شک کرد؛ نماد شرکت را بست و مدیر عامل و پدرش و صاحب شرکت را بازداشت موقت کردند.
وی می‌گوید: عاملی در حال حاضر در زندان بسر می‌برد؛ اما به اسم زندان است و هر لحظه بخواهد تماس می‌گیرد و از زندان به مسئولان استان خیلی راحت دستور می‌دهد و امر و نهی می‌کند. او حتی مدیر عامل شرکت را راحت عزل و نصب می‌کرد.     اکبرپور یکی از کارگران دیگر هم در ادامه می‌گوید: از سال ۹۲-۹۳ مشکلات ما زیاد شد؛ اولین تجمعی که برای حقوق داشتیم، بابت سه روز حقوق عقب افتاده بود وقتی برای اعتراض به اداره کار مراجعه کردیم اداره استان، ما را توبیخ کرد که چرا به خاطر سه روز حقوق عقب افتاده اعتراض کردید!
وی گوید: حقوق عقب افتاده ما از سه روز به سه ماه رسید؛ به طوری که در حال حاضر ۲۴ ماهه حقوق دریافت نکردیم.

این کارگر می‌افزاید: با اعتراضات کارگران، دادستان شهرستان البرز به خاطرعدم پرداخت حقوق، مدیر شرکت را بازداشت کرد و طی جلسات کمیسیون امنیت کارگری شهرستان البرز و استان قزوین، حقوق‌های تا سال ۹۴ را تصفیه کردند.
اکبرپور می‌گوید: صاحب شرکت املاک زیادی را در تهران و حتی شهر‌های دیگر خریداری کرده است؛ به طوری که اگر تعدادی از آن‌ها را بفروشد، می‌تواند معوقات کارگران را پرداخت کند.
وی می‌افزاید: در واقع بزرگترین خواسته ما این است که چرا شرکتی که تولید کننده کنتور در سطح خاورمیانه است را به شخص متخصصی واگذار نکردند، صاحب شرکت با صنعت بیگانه است و ما کارگران می‌خواهیم این شرکت را از این آقا بگیرند و به شخص که حرفه‌ای است و کسی که تجربه کار صنعت داشته باشد، واگذار کنند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی این کارگر معتقد است صاحب شرکت بزرگترین کلاهبرداری بورس را انجام داده و اکنون سه سالی است که در زندان به سر می‌برد.
وی می‌افزاید: دستگاه‌هایی که در شرکت کنتورسازی داریم توانمندی تولید هر نوع برد را دارد و می‌توانیم نیاز ارگان‌های دیگر را برآورده کنیم.
اکبر پور در ادامه از مطالبات خود و دیگر کارگران می‌گوید از اینکه می‌خواهند دوباره شرکت کنتور سازی ایران فعالیت داشته باشد و نان حلال برای خانواده‌های خود ببرند.

اکبرپور می‌گوید: شرکت‌های کنتورسازی با وجود اینکه فضای زیادی ندارند در حال تولید هستند، اما شرکت ما مدتی است تولید ندارد و با وجود اینکه مدیر داخل زندان است، اما عدم نیاز کارگران را زده و می‌گوید نمی‌خواهم تولید داشته باشم و یا اینکه می‌خواهم کارگر جدیدی استخدام کنم.     پول خرید لوازم تحریر برای بچه‌هایمان را هم  نداریم این کارگر می‌گوید: اگر به کارگران احتیاجی ندارد، چرا طلب و سنوات ما را نمی‌دهد و تصفیه حساب نمی‌کند. خیلی از کارگران با پول یارانه زندگی می‌کنند بعضی از آن‌ها به خاطر فشار مالی زندگی‌ها شون پاشیده است از تمام دوستان و آشنایان پول قرض کردیم خیلی از کارگران خانه و حتی ماشین خود را برای خرج و مخارج زندگی فروختند.
وی می‌گوید: سال تحصیلی شروع شده است و ما حتی نتوانسته ایم برای بچه هایمان لوازم تحریر بخریم، شرمنده خانواده‌های خود شدیم.
اکبرپور معتقد است تمام مطالبات کارگر‌ها حقوق و دستمزدشان، ۴ میلیارد می‌شود. در این شرایط تورم جامعه برای یک کارگر دریافت مطالباتش زندگیش را دگرگون می‌کند.
وی می‌گوید: سوال ما این است که چرا کسی به وضعیت کارگران کنتور سازی رسیدگی نمی‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شرکت کنتور سازی ایران سازمان خصوصی سازی تجمع کارگران مطالبات کارگران هپکو اراک هفت تپه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۴۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا به شناسایی ایده‌های فناورانه منجر می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاطمه عابدی مدیر فروش یک شرکت ساختمانی در حاشیه رویداد سه‌روزه «صدرا» (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه شرکت ساختمانی متبوعش بهینه‌سازی، سبک‌سازی و توسعه و ترویج استفاده از مصالح کیفی را در دستورکار خود قرار داده است، گفت: یکی از نتایج استفاده از این نوع محصولات بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

وی با بیان اینکه تعامل و ارتباط صنعت و دانشگاه باعث ارائه محصولات فناورانه می‌شود، عنوان کرد: مجموعه ما با افتخار در این رویداد شرکت کرده تا ضمن اثرگذاری بر روی دانشجو برای دریافت مهارت فناورانه از دانشگاه نیز برای حل مشکلات خود تأثیر پذیرد.

مدیر فروش این شرکت ساختمانی با بیان اینکه رویداد صدرا می‌تواند یکی از راه‌های شناسایی ایده‌های برتر و فناورانه فارغ‌التحصیلان و دانشگاهیان باشد؛ ادامه داد: جذب افراد مستعد از همین منظر برای معرفی به بازار کار محقق می‌شود.

عابدی، خواستار برگزاری برنامه‌هایی با محور ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها چند بار در طول سال و تمام دانشگاه‌های استان همدان شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویداد صدرا به شناسایی ایده‌های فناورانه منجر می‌شود
  • امیدواریم مسیر مجموعه فولاد اکسین در جهت تولید به بهترین شکل طی شود
  • رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد
  • ۵.۲۲ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد/ واگذاری سهام به ۳۰۰۸ کارگر در دولت سیزدهم
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد+ فیلم
  • ثبات قیمت مرغ در بازار همدان 
  • میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد
  • جهاد آبرسانی در ۱۲۵ روستای لرستان
  • نصب بیش از ۲۸ هزار کنتور هوشمند در استان قزوین