Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  آب مایه حیات است! جمله‌ای که بسیاری از حافظان طبیعت برای کاهش مصرف آب به صورت شعاری آن را بیان می‌کنند و برخی از نهادها نیز به صورت بنر و بیلبورد آن را به در و دیوار شهر چسبانده‌اند. با این حال مصارف خانگی تنها چند درصد مصرف آب را شامل می‌شود. بیش از 90 درصد آب مصرفی کشورمان در بخش کشاورزی است از این رو باید همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای کاهش مصرف آب در این بخش بکوشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش محصولات آب بر، تغییر سبک آبیاری زراعی و بسیاری از موارد دیگر از جمله راه حل‌های موجود است. در این رابطه علی شریعتی‌مقدم،  رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به خبرنگار برنا گفت: یکی از بخش‌های خیلی مهم در اتاق بازرگانی طبق ماموریتی که داشته‌ایم، بحث مطالعات آب بوده که در این بخش فعالیت جدی از سال‌های گذشته شروع شده است.

او افزود:  برای کاهش مصرف آب چند موضوع باید پیگیری شود. ابتدا باید اقتصاد آب فعال‌تر شود همچنین اعتقاد داریم با حفظ ارزش اقتصادی تولیدات و با اجرای الگوی کشت و با بحث تولید گلخانه‌ای می‌توانیم مصرف آب را به نصف کاهش دهیم.

شریعتی‌مقدم تصریح کرد: متاسفانه روش مصرف آب تغییر کرده اما تغییر روش به کاهش مصرف آب منجر نشده است یعنی آب کمتری  در بخش‌های مختلف استفاده نکردیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه ذخایر آبی ما با کاهش جدی مواجه هستند، گفت: به نظر من الگوسازی می‌تواند راهبرد کلان باشد و باید بخش‌هایی که درست عمل می‌کنند و الگو هستند را برجسته کنیم.

او با اشاره به دیگر راه‌های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی افزود: تولید گلخانه‌ای هم می‌تواند راهبرد باشد. توسعه محصولات در استان‌ها باید بر مبنای اولویت‌بندی صورت بگیرد. این‌که تمام امکانات را توزیع کنیم و هر کدام پیشرفت جزئی داشته باشند دهه‌ها نیاز به زمان خواهد داشت اما جهت توسعه صادرات باید محصولات دارای اولویت انتخاب شوند و آن محصولات برای مصرف کمتر آب توسعه پیدا کنند. همچنین باید به آب مجازی نیز اهمیت داد.

شریعتی‌مقدم در توضیح آب مجازی اذعان کرد: یکی از پیشنهاداتی که دنبال می‌کنیم این است که در تجارت خارجی شامل محصولات کشاورزی و صنعتی، ببینیم چقدر آب مصرف می‌کنیم. یعنی این‌که تراز آبی ما در تجارت خارجی و داخلی چقدر است؟ مثلا فرض کنیم اگر فولاد مصرف می‌کنیم در این فولاد چقدر آب مصرف شده است؟ رویکرد کلان می‌تواند به تراز تجاری آب هم دقت داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تشکل‌های بخش کشاورزی باید تقویت و منسجم شوند، افزود: تقویت تشکل‌ها باعث می‌شود تا در پیوند با مراکز علمی و مراکز بین‌المللی، مسائل کشور را پیش ببریم.

او تصریح کرد: سیاست کلی این است که آب را درست انتقال بدهیم و درست مصرف کنیم و این سیاست برای گام اول خوب است اما برای گام بعدی باید مصرف کم آب در دستور باشد. اگر با این فرمان جلو برویم کشورمان خشک می‌شود و قابل زیست نخواهد بود.

شریعتی‌مقدم با بیان نقش اتاق بازرگانی در کنترل مصرف آب کشاورزی گفت: نقش مهم اتاق بازرگانی، مشورتی است در این رابطه مطالعاتی صورت گرفته و تفاهم نامه‌هایی با وزارت نیرو و وزارت کشور انجام شده است. باید کمک کنیم کار مردم و مدیریت آب به صورت بهینه و هدفمند با مشارکت بخش خصوصی پیش برود تا بخش خصوصی در تصمیم سازی برای مصرف کمتر آب نقش داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پایان اظهار کرد: در حوزه کاهش مصرف آب بخش‌های خصوصی پیش‌رو داریم که کار خود را در بخش‌هایی شروع کرده‌اند و فعالیت‌های حفاظت از آب در برخی استان‌ها داوطلبانه انجام می‌دهند که این رویکرد باید فراگیر باشند. همچنین بخش‌های خصوصی داریم که کشاورزی را محدود می‌کنند چراکه نگران نسل‌های آینده هستند و آب را فله‌ای مصرف نمی‌کنند اما باید این رفتار به صورت برنامه‌ای منسجم صورت گیرد تا تاثیر خود را داشته باشد.

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران بخش کشاورزی تجارت کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۴۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست

نماینده کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس بیان کرد: تغییر الگوی ساخت شهر و مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه و توسعه عمودی به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار و توسعه افقی، یک نیاز جدی و مطالبه‌ی عمومی است. - اخبار سیاسی -

مهدی عسگری نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مشکلات و مسائل موجود در کلانشهرها ، گفت: ریشه‌ی بسیاری از مشکلات کلانشهرها، تراکم جمعیت در یک جغرافیای محدود است

روندی که درصورت تداوم، چالش‌های مزمن اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی و فرهنگی را تشدید و تاب‌آوری را متلاشی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یافته‌های متعدد و تجربه در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که کدام سبک زندگی و کدام الگوی مسکن و شهرسازی سازگاری بیشتری با آرامش آدمی دارد، گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد با افزایش طبقات آپارتمان‌ها، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری افزایش می‌یابد!حتی آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها نیز نشان می‌دهد که تراکم جمعیت (باوجود تأمین تمام نیازهای دیگر) به پرخاشگری، اصطکاک، افزایش مرگ و میر و نهایتا فروپاشی کامل جمعیت می‌انجامد.

نماینده کرج و فردیس در مجلس با بیان اینکه سندرم تراکم بلای جان کلانشهرها است،گفت: تغییر الگوی ساخت شهر و مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه و توسعه عمودی به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار و توسعه افقی، یک نیاز جدی و مطالبه‌ی عمومی است، که با وجود مصوبه اخیر مجلس در برنامه هفتم، (افزایش 25درصدی مساحت سکونتگاهی کشور) تکلیفی است که باید با نظارت مجلس و اهتمام دولت، با جدیت دنبال شود.

عسگری در همین راستا اضافه کرد: این پیشنهاد که در کمیته احیاء اراضی آماده و به تصویب مجلس رسید، بستر قانونی برای توزیع متوازن جمعیت در کشور، مبتنی بر آمایش سرزمین و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه را فراهم کرده است.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • اجرای طرح ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان
  • تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی است/ احتمال کاهش محدوده طرح
  • اجرای مصوبه کاهش مصرف پلاستیک در قزوین