Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهاجرت تعداد زیادی از نخبگان به خارج از کشور برای مسئولین به موضوعی نگران کننده بدل شده است و آن‌ها مصمم برای بازگرداندن نخبگان غیر مقیم شده اند.

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سارا سلیمی-به دنبال رویا‌های ذهنشان پر انرژی به هر کجا و هر ارگانی که شده باشد می‌روند و منتظر گوشه چشمی هستند تا با ذوق و شوق تمام هدف و قصد خود را شرح دهند؛ اما چند باری که جواب رد می‌شوند، ماجرای رویایشان تغییر می‌کند و می‌شود مهاجرت و نخبگان از این مرز و بوم!   بشنو از نی چون شکایت می کند!
گلایه‌های زیادی از اکثر دانشجویان شنیده می شود؛ گلایه هایی همچون « اینجا به ما بها نمی‌دهند»، «مسیر را برایمان هموار نمی کنند»، «مجبور می شویم به قدری انرژی خود را صرف هموار کردن راه کنیم که هدف منحل می شود» و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
.. اما چه کسی باید هوای دانشجویان این مرز و بوم را داشته باشد؟

نخبگان سرمایه های این مملکت هستند و هر ایده و هدفی که برای ارتقای کشور دارند به منزله ثروتی است اندوخته؛ آیا روا است که مسئولان به خواسته سرمایه‌های مملکت توجه نکند و اینگونه باعث شوند که از کشور و وطن‌شان بگریزند و هدفشان از ماندن به مهاجرت تغییر کند؟

مدتی است که مهاجرت نخبگان باعث نگرانی مسئولان شده است و بالاخره آغاز کرده اند کاری که مدت ها قبل باید انجام می‌دادند. خواسته ها و امکانات لازم را برای آن دسته از نخبگان و متخصصانی که رفته اند ، فراهم دیده اند تا دوباره شوق وطن را بهانه ای کنند و اظهار ندامت خود را نشان دهند و این رویه باعث شده است برخی از نخبگانی که مقیم نیستند به خاک خود بازگردند، به امید اینکه این بار حتما میزان حمایت ها تغییر پیدا کرده است.  
پای صحبت‌های یکی از دانشجویان دانشگاه های برتر ایران که نشستیم، گوش و قلممان مهمان این جملات شد که برای انجام یک کار ساده به قدری ما را از این اتاق به آن اتاق و ارگان به ارگان می فرستند که نفسی برای ادامه کار برایمان نمی ماند و یا به قدری باید انرژی صرف برداشتن انواع معضلات از سر مسیر خود کنیم که ناامید می شویم؛ کجای دنیا با یک دانشجوی نخبه اینگونه رفتار می‌شود؛ آیا قصد و غرضی در کار است؟! اصلاً کار جالبی نیست فراری دادن دانشجو و سپس بعد از متوجه شدن تقصیر، آماده کردن زمینه برای بازگشتشان!   دوباره کاری
خوب است از همان ابتدا به خواسته های نقش آفرینان بخش علم و فناوری کشور توجه شود تا اینکه «دوباره کاری» رفتن آنها به خارج از کشور و بازگشتشان صورت گیرد.

دانشجوی دیگری بیان کرد: موضوع بازگشت نخبگانی که مهاجرت کرده اند و به تازگی روی آن متمرکز شده‌اند نیز بسیار خوب است؛ تعبیر این دانشجو ضرب المثل «ماهی راهروقت ازآب بگیری تازه است» بود.   تا به امروز ۱۲۸۰ نفر برای همیشه به ایران بازگشته اند. باید خداقوتی گفت به افرادی که توانسته اند این تعداد متخصص و نخبه را جذب کنند و البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که اگر از ابتدا به متخصصان و هر آن کسی که سرمایه محسوب می‌شود، توجه کنند چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد.  
شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها مأمن بیشتر «نخبگان به میهن بازگشته» هستند؛ به گفته علی حسینی، معاون روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاکنون ۹۳ استارت آپ را این نخبگان راه اندازی کرده اند.
از دیگر مقاصد این نخبگان در کشور می توان به تدریس در دانشگاه ها، همکاری با شرکت ها و... اشاره کرد. جای امید است که بستر سازی مناسب شکل می گیرد و نخبگانی که فراری از بی توجهی و سایر مشکلاتی که گریبان گیرشان بوده، شده اند با خیال راحت از حمایت ها، در حال بازگشت هستند. امید است که دیگر بار این نخبه ها دلسرد نشوند؛ چه از طریق مسئولین و یا هر کس و یا راه دیگر!

بدیهی است چنین نکته ای که تمامی مشکلات از بی توجهی مسئولین نبوده است و چه در ایران و چه در خارج از آن؛ باید هر کسی که قدم برای راهی پر تلاش بر می دارد، به زودی نا امید نشود، البته که نقش مسئولین نیز در هموار کردن چنین مسیرهایی، بسیار پر رنگ است و تاثیر بسزایی دارد.

هزینه کردن بودجه برای بستر سازی مناسب به منظور ارتقا و تحقق اهداف متخصصین ایرانی بسیار به صرفه تر خواهد بود تا از دست رفتن بودجه در مسیری که باعث نارضایتی نخبگان و مهاجرت آنها و سپس هزینه دوباره بودجه برای بستر سازی بازگشتشان.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مهاجرت نخبگان بازگشت نخبگان به کشور فرار مغزها معاونت علمی و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۴۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد

نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری کشور را بیشتر توضیح می‌دهد.

به گزارش مهر، نرخ شقه گوسفندی در هفته دوم فروردین سال گذشته هر کیلوگرم ۳۷۰ هزار تومان بود و این عدد در هفته پایانی اسفند با افزایش ۶۳.۵ درصدی به ۶۰۵ هزار تومان رسید.

این عدد در هفته پایانی فروردین بین ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار تومان متغیر بوده و باید دید تا پایان سال، قرار است این بازار چه وضعیت قیمتی به ثبت خواهد رساند.

کاهش مصرف

در حالی که به گفته فعالان بازار سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش بسیاری داشته و بخشی از مشتریان به سمت بازار گوشت مرغ سوق پیدا کرده‌اند، رئیس سازمان دامپزشکی مصرف سرانه گوشت قرمز هر ایرانی را ۷ کیلوگرم عنوان کرد. پیش‌تر (سال ۱۴۰۲) مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور این عدد را ۶ کیلوگرم اعلام کرده بود. افشین صدر دادرس گفته بود طی چند سال اخیر با افزایش قیمت گوشت مصرف سرانه هر ایرانی از ۱۲ کیلوگرم به حدود ۶ کیلوگرم رسیده است.

وضعیت نجومی نرخ این کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ که جهش‌های قیمتی را تجربه کرد قطعا سرانه مصرف را در سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییرات بیشتر کرده است.

برنامه‌های روی زمین‌مانده

متولیان بخش دولتی و خصوصی برای ساماندهی بازار گوشت، پیشنهاد‌های متعدد داشته‌اند که یکی از این پیشنهاد‌ها با توجه به کمبود نقدینگی و کشتار دام‌های مولد، واردات دام پایه پروار بود. به گفته دامداران حدود ۴ ماه زمان نیاز است تا گوشت دام پایه پروار آماده توزیع در بازار شود.

این موضوع تا امروز هنوز محقق نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص گفت: مجوز واردات دام پایه پروار از برخی کشور‌ها از سوی سازمان دامپزشکی صادر شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. واردکنندگان و بخش خصوصی برای این امر باید اقدام کنند که استقبال نشده است.

این کشور‌ها شامل روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند و برزیل است. البته قرار گرفتن برزیل در فهرست موجود با ارسال اطلاعات درخواستی ایران از سرویس دامپزشکی این کشور خواهد بود.

اما سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره عدم واردات دام پایه پروار، دی ماه سال گذشته گفته بود، معاونت تخصصی در حال برنامه ریزی است که چه حجمی دام پایه پروار نیاز به واردات دارد. محدودیتی هم برای منابع ارزی وجود ندارد و با توجه به تولید دام پروار در داخل، میزان کسری در حال برآورد است که بر اساس آن تأمین ارز شود.

در نهایت گویا صرفه اقتصادی در واردات دام آماده کشتار و گوشت گرم و منجمد است.

عرضه ۳۰ هزار تن گوشت در نیمه دوم سال

بخشی از نیازمندی بازار گوشت قرمز به وسیله جامعه عشایر تأمین می‌شود. این عدد حدود ۲۵ درصد است. رئیس پیشین سازمان امور عشایر، مهر سال گذشته از آمادگی جامعه عشایر برای افزایش تولید گفته بود. سیاوش احمدی قائد با اشاره به طرح تولید قراردادی گوشت دام تاکید کرد: عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام ظرفیت دارند.

در این خصوص فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان هم اظهار کرده، سال گذشته با حمایت دولت با وجود تمام تنگناها، قرارداد تأمین ۱۲۲ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز با جامعه عشایری منعقد شد.

وی اضافه کرد: تاکنون ۹۵ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز در اختیار جامعه عشایری کشور قرار گرفته و با توجه به انعقاد قرارداد تولید قراردادی ۵۰۰ هزار رأس دام، از اواخر خرداد دام تولیدی عشایر روانه بازار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان تصریح کرده، مرحله بعدی تولید قراردادی دام از سوی عشایر اواخر تیر منعقد می‌شود که گوشت تولیدی آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن عرضه خواهد شد.

وی ابراز کرد: امسال برای ۱.۵ میلیون رأس تولید قراردادی دام با عشایر قرارداد منعقد می‌کنیم و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در نیمه دوم سال به بازار عرضه می‌شود.

با توجه به نزدیکی اعیاد قربان و غدیر خم (۲۸ خرداد و ۱۵ و ۱۶ تیر) نهاد‌های متولی باید برای تأمین بازار تدابیر لازم را اندیشیده تا همچون سال گذشته شاهد سیر نجومی قیمت‌ها در سال جاری نباشیم.

دیگر خبرها

  • توجه اصلی به جنایات صهیونیست‌ها معطوف باشد
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • ماجرای بازیگرانی که مهاجرت کردند | وضعیت رفتگان اغتشاشات ؛ از تاکسی اینترنتی تا بازی تنها در حد چند دقیقه رقص!
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • پرونده داغ چای روی میز مسئولان گیلان
  • پشیمانم!
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • نقش نخبگان داخلی در حراست هوشمند از آسمان کشور ارزنده است