Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر پیشرفت منطقه ای موسسه توسعه رضوی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این موسسه از نهادهای زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی است که در کارهای عام المنفعه از قبیل ساخت مدرسه، کتابخانه یا مجتمع خدماتی بین راهی فعالیت می کرد و اکنون رویکرد آن توسعه منطقه ای است.

محمد مهدی زردوز نیا افزود: سازمان اقتصادی رضوی معین اقتصادی ۶ دهستان شهرستان سرخس و سه دهستان شهرستان چناران شده و ماموریتی فراتر از معین اقتصادی برای توسعه منطقه در جهتی که باعث ارتقای شاخص های کیفیت زندگی شود بر عهده گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: مجموعه فعالیت سازمان اقتصادی رضوی به عنوان معین اقتصادی از ابتدای سال جاری بوده و تاکنون مطالعات، مدل سازی، شناسایی ظرفیت‌ های منطقه ای در شهرستان های چناران و سرخس دنبال شده است.

وی گفت: سازمان اقتصادی رضوی تاکنون از ۶ گام که در طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی هدف گذاری شده، سه گام را طی کرده و اکنون در گام چهارم یعنی توانمندسازی و فراهم کردن زمینه اجرای الگوی خود برای بهره گیری از ظرفیتها قرار دارد.

 زردوز نیا افزود: موضوعاتی که آستان قدس رضوی در جایگاه معین اقتصادی شهرستان های چناران و سرخس ورود پیدا می کند، اشتغالزایی، بهره گیری از شیوه های نوین آموزشی، استحکام بخشی خانواده در پنج سال اول زندگی، ارتقای شاخص های سلامت و محیط زیست است.

وی اظهار داشت: آستان قدس رضوی تلاش کرده است با هدف پیشرفت منطقه ای در همه موضوعات از همه سرمایه های داخلی آن مناطق بهره گیرد.

وی ادامه داد: ایجاد شبکه موسسات خیریه برای افراد ناتوان از دیگر موضوعاتی است که آستان قدس رضوی در قالب معین اقتصادی در مناطق سرخس و چناران دنبال می کند.

زردوز نیا گفت: ایجاد صندوق های خرد تخصصی در روستاها برای اشتغال، ارائه خدمات کارشناسانه و مشاوره در زمینه مشاغلی که برای بهره وری بیشتر باید تقویت شوند، ایجاد مراکز رشد اقماری برای حمایت از استارتاپ ها، شبکه سازی سرمایه ها یا سرمایه گذاری های زیست پذیر در حمایت از کسب و کارهایی با رویکرد اجتماعی از دیگر مواردی است که آستان قدس رضوی به عنوان معین اقتصادی چناران و سرخس اجرا کرده است.

وی افزود: تاکنون یک مرکز رشد در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس و یک مرکز رشد در دانشگاه علمی – کاربردی شرکت عالیس در چناران ایجاد شده که این موسسه در تمام این طرح‌ها همگرایی بین نهادها و مدیریت یکپارچه این ظرفیت ها را برعهده داشته است.

وی اظهار داشت: موسسه توسعه رضوی از همه ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی آستان قدس رضوی به عنوان معین اقتصادی برای توسعه منطقه ای شهرستان های چناران و سرخس بهره می گیرد.

زردوز نیا با اشاره به مشکلات موجود در مسیر توسعه منطقه ای شهرستان های چناران و سرخس ادامه  داد: اغلب قوانین حوزه اقتصاد و کسب و کار به روز نبوده یا از کارآمدی لازم برخوردار نیستند و به نظر می رسد این قوانین متناسب با مشاغل خرد و خانگی تنظیم نشده و بیشتر مربوط به فضاهای صنعتی است.

وی گفت: استاندار خراسان رضوی و سایر مدیران مرتبط با طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی سعی کرده اند قوانین و آیین نامه های لازم در زمینه مشاغل خرد و خانگی را اصلاح کرده یا مورد پیگیری قرار دهند.

طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در ۱۲ منطقه استان با مشارکت بخش خصوصی به عنوان معین اقتصادی، ائمه جمعه به عنوان ناظران عالی، همراهی نمایندگان مجلس و کارگزاران حکومت اجرا می شود.

علی رسولیان افزود: ۸۸ معین اقتصادی شامل ۹ درصد نهادهای دولتی، ۱۱ درصد موسسات عمومی غیردولتی و ۸۰ درصد نهادهای خصوصی محوریت کار را در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در استان برعهده گرفتند.

وی اظهار داشت: از مجموع ۸۸ تفاهم نامه منعقده در مناطق ۱۲ گانه استان با معین های اقتصادی ۵۴ تفاهم نامه در بهمن و اسفند ماه سال گذشته منعقد شد که نتیجه ارزیابی عملکرد آنها نشان می دهد سه درصد از آنها عملیات اجرایی را شروع نکرده اند، ۷۲ درصد آنها در گام های اول و دوم از گامهای ۶ گانه که برای کل معین های اقتصادی تعریف شده بود، قرار دارند و ۲۵ درصد از معین های اقتصادی نیز در گام سوم و چهارم هستند.

وی گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار خراسان رضوی ۴۵۰ نفر به عنوان تسهیلگر آموزش های تسهیلگری را آموخته اند، ۷۷۶ صندوق خرد روستایی و شهری تشکیل شده، ۷۱۱ قرارداد سرمایه گذاری به امضا رسیده که میزان پیشرفت اجرایی آنها ۳۰ درصد است، ۳۶ هسته کار و زندگی تشکیل شده و ۴۳ هسته دیگر در حال راه اندازی است.

رسولیان افزود: در اجرای طرح یاد شده ۷۵۴ طرح به ارزش سرمایه گذاری ۹۲۱ میلیارد و ۳۹۳ میلیون ریال با اشتغالزایی برای ۱۵۷ هزار و ۳۶۳ نفر در قالب امضای تفاهم نامه های سرمایه گذاری در مناطق ۱۲ گانه استان مصوب شده که ۲۱ درصد طرحها در حوزه خدمات و گردشگری، ۴۵ درصد در حوزه صنعت، ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی است.

وی اظهار داشت: ۶ گام مشترک برای وظایف معین های اقتصادی در مناطق ۱۲ گانه ترسیم شده که شامل تهیه الگو و جمع آوری اطلاعات کامل منطقه، ایجاد زیرساختهای نظام سازی فکری مبتنی بر الگوی تهیه شده، تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و نظام سازی شکلی، توانمندسازی و فراهم کردن زمینه اجرای الگو، عملیاتی کردن طرح و اجرای پروژه ها در منطقه، نظارت و بررسی بر تمام مراحل اجرا است.

وی گفت: مشکلات احصا شده از تفاهم نامه هایی که تاکنون به امضا رسیده است شامل ۴۵ مورد زیرساختی با ۲۸ درصد سهم از کل مشکلات، ۳۰ مورد اخذ مجوز با ۱۹ درصد سهم، چهار مورد تامین مواد اولیه و تجهیزات با ۲ درصد سهم، ۷۵ مورد دریافت تسهیلات با ۴۶ درصد سهم و هشت مورد سایر موارد با پنج درصد سهم از کل مشکلات است.

۷۴۸۹/۶۰۵۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد آستان قدس رضوی استانداری خراسان رضوی اقتصاد خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۴۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری هوای قابل قبول در پایتخت

شاخص آلودگی هوا بر روی عدد ۸۳ است و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

به گزارش میزان، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ شاخص آلودگی هوا بر روی عدد ۸۳ است و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

همچنین شاخص آلودگی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته روی عدد ۹۰ قرار داشت و کیفیت هوا قابل قبول بود.

گفتنی است؛ از ابتدای سال جاری تا امروز ۵ روز هوای پاک و ۳۲ روز هوای قابل قبول، در روزشمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • کیفیت هوای تهران در چه وضعیتی است؟
  • کیفیت هوای مشهد «قابل قبول» است
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • جشنواره‌های گردشگری با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • امروز در تهران نفس بکشید
  • کیفیت هوای تهران قابل قبول است
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود