Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سبحانی نیا با اشاره به اعتماد مردم در ادوار گوناگون به مسجد و نقش محوری آن در حل مسایل جامعه گفت: مسئولان به تناسب زمان و مکان از ظرفیت مساجد بهره ببرند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: حجت  الاسلام «حسن سبحانی نیا» سیاستمدار و فعال  سیاسی اصولگرا است که شش دوره (دوم، سوم، چهارم ، هفتم، هشتم ونهم) نمایندگی مردم  نیشابور را در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد وی متولد نیشابور است و تحصیلات حوزوی خود را در سطح عالیه علوم حوزوی در  شهر مشهد نزد سید محمد هادی میلانی در درس خارجه و فقه گذرانده و پس از آن نیز برای ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی وارد دانشگاه تهران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سبحاني نيا در هشتمین دوره مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده نيشابور و نايب رييس كميسيون امنیت ملی و سیاست خارجی به فعاليت پارلماني خود ادامه داد و در نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز به عنوان عضو هيئت رييسه مجلس فعاليت مي كند.

 

وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي همکاری خود را با حزب جمهوري اسلامي زیر نظر آيت الله خامنه‌اي با پذیرش مسئولیت واحد اعزام مبلغ شروع کرد. وی از سال  75 تا 79 سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور مغرب بوده است از دیگر سوابق اجرایی سبحانی نیا می توان به نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی (دور دوم ، سوم ، چهارم ، هفتم و هشتم) و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ( دور چهارم ، هفتم و هشتم)، سخنگوی کمیسیون امنيت ملي و سیاست خارجی، مسئولیت واحد اعزام مبلغ حزب جمهوری اسلامی ایران سال 1358، اشتغال در وزارت امور خارجه بعنوان رئیس اداره آموزش – گزینش و ارزشیابی و مسئول هیات عالی بازسازی نیروی انسانی آن وزارت خانه  در سال 1359، تدریس در دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه شهید بهشتی (از سال ۱۳۶۷ تا کنون) ،مشاور وزیر امور خارجه و سپس بعنوان سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در کشور مغرب ( مراکش ) در سال 1375، معاون سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 1379، مدیر مسئول ماهنامه سیاسی، نظامی و امیران فردا در سال ۱۳۷۹، معاون همکاریهای علمی و امور بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سال 1380، معاون طرح و برنامه سازمان امور مساجد و مدیر مسئول و سردبیر هفته نامه گلبانگ و ماهنامه مجله مسجد سال ۱۳۸۱، مشاور سیاسی خانه معلمان ایران اشاره کرد. مصاحبه زیر گفتگو با حجت الاسلام حسن روحانی در مرود استفاده از ظرفیت مساجد در ادوار مختلف  است که به شرح زیر ارایه می شود.

 

جایگاه مساجد در طول تاریخ چگون ارزیابی می کنید؟ در دوران دفاع مقدس مساجد را چگونه توصیف می کنید؟

مساجد در تاریخ اسلام کاربردهای متفاوتی داشته اند و از صدر اسلام مسجد محل همه اقدامات، بسیج نیروها در جبهه ها و اداره جنگ و مردم و جامعه بوده است و در تمامی مقاطع مختلفی که در جامعه ایجاب می شد، مسجد حضور داشت. در دوران دفاع مقدس نیز نقش مساجد را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی دیدیم و در عرصه های مختلف دیگر نیز از حوادث سیل، زلزله و حوادث غیرمترقبه دیگر حضور مساجد را شاهد بودیم. مسجد پایگاه رصد مشکلات و مسایل جامعه کنونی بوده است و هر جا که نیاز به حضور مردم بوده است، مردم بدون چشمداشت با عشق و با علاقه و با ایمان حضور می یابند تا برای حل مشکل شان پایگاه مسجد را به کمک بگیرند در این زمان نیز مساجد نقش محوری خود را ایفا کرده اند.

 

امروز جایگاه مساجد  در جامعه چگونه دیده می شود؟

امروز نیز مساجد ما پایگاه محوری جامعه هستند و مورد اعتماد مردم قرار دارند. مسجد پایگاهی است که مردم بدون هیچ فشاری و هیچ الزامی با عشق، ایمان و اخلاص برای خودسازی به آن روی می آورند و از مساجد نیرو و قوت می گیرند تا امورات روزمره و امور جامعه و خدمات عام المنفعه را به خوبی انجام دهند.

 

چه شرایطی برای جذب جوانان در یک مسجد باید ایجاد شود؟

 با توجه به شرایط زمانی امروز باید مساجد کاربردهای جدیدی داشته باشند و این کاربردها باید برای انها تعریف شود و بر همین اساس تجهیز و امکانات ویژه ای برای آنها دیده شود تا زمینه جذب نسل جوان و استفاده جوانان از این پایگاه معنوی فراهم شود. تجهیز کتابخانه، فعالیت بسیج و امورات مختلف دیگر می تواند این پایگاه را به شکلی نشان دهد که زمینه جذب جوانان را فراهم کند.

 

نقش امام جماعت و هیات امنای مسجد در جذابیت مسجد چگونه تعریف می کنید؟

قطعا برای جذب جوانان آگاهی امام جماعت مسجد به مسایل روز و نیازهای جوانان می تواند در جذب آنها موثر باشد. این آگاهی می تواند در جذب نیرو به مسجد موثر واقع شود و در شکل گیری عوامل اصلی و هیئت امنا اثرگذار باشد. در صورتی که افراد موثر در مسجد از مسایل روز آگاهی نداشته باشند و مسجد پاسخگوی نیازهای جامعه نباشد، زمینه جذب جوانان فراهم نمی شود. امروز آشنایی با نیازها و مسایل جامعه اسلامی از جمله مسایل جهانی امت اسلام، موضوع عراق، لبنان، فلسطین، یمن و سایر کشورهای اسلامی مسایلی است که می تواند در مساجد تبیین و تشریح شود.

 

ایا مساجد می توانند در اگاهی بخشی مردم از مسایل روز جامعه و امور سیاسی موثر باشند؟

مساجد قطعا در اگاهی بخشی سیاسی موثر هستندکه از آن جمله می توان به ارتباط مسجد با محور مقاومت اشاره کرد  این ارتباط باید برای مردم تبیین شود و دستاوردهای مقاومت برای مردم بازگو شود و ترفندهایی را که نظام استکبار و شیاطین منطقه، اسراییل، عربستان و سایر تفرقه افکنان  برای از هم پاشیدگی جامعه اسلامی و امت اسلامی و بی اثر کردن نقش مساجد برای ایجاد وحدت میان مسلمین بکار می برند بازگو شود. این مسایل نیاز دارد تا امام جماعت هر مسجد، خطبا و سخنرانان در هر مسجد برای جامعه تبیین کنند تا مساجد برای هر زمانی آماده باشد.

 

آیا مسئولان می توانند در بهره گیری از این ظرفیت اجتماعی و دینی مانند قوه قضاییه در اجرای هر مسجد یک حقوق دان از این ظرفیت استفاده کنند؟

طرح هر مسجد یک حقوق دان از جمله طرح های خوبی است که سایر نهادها نیز می توانند از این الگو استفاده کنند  مساجد به دلیل معنویت و اخلاقی بودن در کنار عشق و ایمان مردم می تواند نقطه اتکا و اعتماد مردم باشد. مسئولان می توانند از این ظرفیت مساجد استفاده کنند و این طرح می تواند زمینه ساز بهره گیری سایر مسئولان به تناسب زمان و مکان از این ظرفیت اجتماعی و معنوی  باشد تا زمینه جذب مردم و کارآمدی مساجد را به دلیل اعتماد متقابل فراهم کند./

 

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته دفاع مقدس نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه های نماز جمعه دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح استان بوشهر خبرگزاری شبستان اصفهان ظرفیت مسئولان احزاب مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۵۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران

  ایوب کرد تمینی  بیان کرد: در واپسین روزهای هفته سلامت کارشناسان بهداشتی مرکز بهداشت سیب و سوران جهت برپایی ایستگاه سلامت برای کارکنان و ارباب رجویان بانک ملی شهر سوران با هدف توانمندسازی مردم درخصوص حفظ و ارتقاء سلامت خود اقدام کردند.
 
وی افزود: شاخص سواد سلامت به‌عنوان یکی از عوامل مهم اجتماعی مؤثر بر سلامت است و آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤلیت‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت در امر خود مراقبتی فردی و سازمانی، با تحقق رویکرد جامعه و انسان سالم صورت خواهد گرفت.
 
زیبا اربابی کارشناس مسئول واحد آموزش و ارتقاء سلامت در این رابطه گفت: افزایش آگاهی و مسئولیت‌پذیری افراد جامعه با استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و رسانه‌ای بر بخش سلامت باید هدفمند باشد و لازم است که مردم به‌عنوان منابع اصلی سلامت، در حوزه خود مراقبتی توانمند شده و کنترل بیشتری بر سلامت خود، خانواده و جامعه داشته باشند.
 
 وی تأکید کرد: اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت، یک امر مستمر است و صرفاً مناسبتی و در هفته سلامت نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • تغییر زمان و مکان کشتی آزاد جام تختی
  • بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • تغییر احتمالی زمان و مکان جام تختی کشتی آزاد
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران