Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-05@03:26:51 GMT

اثرات درمانی "کدو" از منظر متون اسلامی

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۵۹۸۱

به گزارش ایسنا، کدو با نام علمی «کوکوربیتا پپو» متعلق به خانواده‌ای با همین نام است. این گیاه یک‌ساله با ساقه‌های خوابیده بر سطح خاک و به قطر تقریبی ۱۰ میلی‌متر با کرک‌های زبر، برگ‌های تخم‌مرغی، پهن و به بزرگی ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر و به اشکال مختلف لبه‌دار با لبه‌های نوک‌دار، سطح برگ‌ها پوشیده از کرک‌های زبر، گل‌های زرد پررنگ و تک‌جنس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران با تولید سالانه حدود ۹۰۰ هزار تن کدو به‌عنوان پنجمین تولیدکننده این محصول در جهان شناخته می‌شود.

با توجه به این‌که در قرآن کریم، احادیث و روایات متعددی به استفاده از این میوه وجود دارد و مطالعه جامعی در خصوص بررسی همخوانی یافته‌های طب رایج و امروزی با این توصیه‌ها وجود نداشته است، گروهی از محققان دانشگاه تبریز، دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشگاه تهران تصمیم به انجام مطالعه‌ای گرفتند که هدف از آن، بررسی ارزش غذایی و خواص درمانی کدو از دیدگاه منابع اسلامی و طب نوین بوده است تا از طریق شناسایی و معرفی مکانیسم تأثیر مواد مغذی موجود در این گیاه، بتوان تا حدودی علل تأکید بر مصرف آن را نشان داد.

در این مطالعه مروری، داده‌های مورد نیاز از طریق جستجو در پایگاه‌های علمی بین‌المللی نظیر گوگل اسکالر، وب آو ساینس، الزویر، ساینس دایرکت و پاب مد و همچنین پایگاه‌های علمی داخلی شامل پایگاه‌های اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (magiran)، کتابخانه پزشکی ایرانی (medlib) و مرجع دانش (civilica) تهیه شده است. به‌علاوه برای انجام این تحقیق از کتب اسلامی نظیر قرآن، تفسیر نور، تفسیر نمونه، بحارالانوار، المعجم الکبیر، کنزالعمال، مکارم‌الخلاق، الخصال و الکافی و همچنین منابع طب سنتی مثل مخزن الادویه، القانون فی‌الطب، تحفه‌المومنین ذخیره خوارزمشاهی، اکسیر اعظم، غیاثیه و خلاصه الحکمه استفاده شده است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که توصیه‌های موجود در آیات قرآنی، احادیث پیامبر و امامان و طب سنتی ایرانی در مورد مصرف گیاهانی نظیر کدو، نه‌تنها از روی آگاهی بوده، بلکه بر پایه اصول و منطق علمی بیان شده‌اند و این توصیه‌ها در جهت بهبود سلامتی و افزایش طول عمر انسان و استفاده بهینه از منابع غذایی موجود در طبیعت هستند و درنهایت می‌توان به این نتیجه رسید که در دین مبین اسلام به‌تمامی ابعاد زندگی انسان توجه شده است.

در این خصوص، میرحسن موسوی، محقق و دانشیار گروه بهداشت مواد غذایی و آبزیان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز و سایر همکارانش در این پژوهش می‌گویند: «بر طبق نظر حکمای سنتی، کدو ازنظر طبیعت سرد و تر بوده و ازنظر خواص، خنک‌کننده و مرطوب‌کننده است. همچنین تخم کدو ضد کرم بوده و به‌خصوص برای دفع کرم کدو به کار می‌رود».

این محققان که نتایج پژوهش خود را در مجله «تاریخ پزشکی» منتشر کرده‌اند، می‌افزایند: «روغن تخم کدو برای تقویت اعصاب، رفع تب، دل‌پیچه، رفع یبوست دماغ و بی‌خوابی بسیار مؤثر است. به‌علاوه مالیدن ضماد روغن تخم کدوی شیرین با دم‌الاخوین که نرم ساییده شده باشد و یا با مغز تخم کدو که خوب ساییده شده باشد، برای زخم‌های سر و بدن اطفال و زخم‌های گوشه و دهان و بناگوش و حتی زخم‌های آلت تناسلی مرد مفید است».

به بیان پژوهشگران فوق نتایج مطالعات انجام‌شده در سال‌های اخیر، گواه روشنی بر فواید بی‌شمار این گیاه دارویی بر سلامت انسان است. بااین‌وجود می‌توان تحقیقات بیشتری برای ارتباط بین کدو و سایر بیماری‌ها انجام داد. همچنین با توجه به این‌که بسیاری از مطالعات انجام‌شده، نیاز به انجام مطالعات تکمیلی روی انسان دارند، لازم است در این خصوص نیز اقداماتی صورت گیرد».

مجله «تاریخ پزشکی» یک فصل‌نامه علمی پژوهشی است که توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتشار می‌یابد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۵۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود صانعی معاون آموزش - مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استادان با فعالیت در مراکز رشد و فناوری و هم‌افزایی علمی و تبدیل علم به ثروت در کسب درآمد شهریه اثرگذار هستند.

وی با بیان اینکه آثار شهید مطهری در رشد فکری استادان و دانشجویان موثر است، عنوان کرد: تبیین اندیشه‌های علمی و سیاسی شهید مطهری در دانشگاه و برای تعلیم و تربیت دانشجویان بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

معاون آموزش - مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی  افزود: در راستای اهداف سند تحول و صیانت از دستاورد‌های علمی و پژوهشی استادان و دانشگاهیان در دانشگاه آزاد اسلامی کار‌های خوبی صورت گرفت و برای کاربردی کردن تولید علم به ثروت فعالیت و تلاش شما استادان نقش مهمی دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل هم با تبریک روز معلم، تلاش و کوشش و ایثار استادان در کلاس درس را یک عشق ذاتی و درونی دانست و گفت: معلمی یک هدف برای رسیدن به معبود خود است آموزش و تدریس در کلاس لذت بخش و یک کار الهی است که انسان به آن عشق می‌ورزد.

سید میرالله حسینی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با بهرگیری از گام دوم ملی دانشگاه آزاد اسلامی و سند تحول در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در جذب دانشجو براساس سوابق تحصیلی، تولید محصولات علمی، مشارکت دانشگاهیان به مسائل فرهنگی داشته است.

به گزارش آنا، آئین گرامیداشت مقام استاد و تجلیل از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل با حضور دکتر مسعود صانعی معاون آموزش - مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی، سید میرالله حسینی رئیس دانشگاه، استادان هیئت علمی همراه با خانواده، معاونان، در سالن اجتماعات دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم از استادان دانشگاه با اهدای لوح سپاس و کارت هدیه تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمادگی لازم برای مقابله با اثرات مخرب بارندگی را داریم
  • برپایی میز خدمت دانشگاه آزاد اسلامی رودسر و املش در نماز جمعه 
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت برگزار می شود
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها محور اصلی تعلیم و تربیت اجتماعی هستند
  • ظرفیت علمی و پژوهشی استادان سیستان و بلوچستان باید بالفعل شود
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند
  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند/ کرمانشاه؛ مهد ادب و تمدن
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی