Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@22:05:32 GMT

روزگار آتش‌نشان‌های مشهد

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۶۰۰۴

روزگار آتش‌نشان‌های مشهد

مسئولان می‌گویند در سال‌های اخیر برخوردهای قضایی و جریمه‌ها نتوانسته این آمار را کاهش دهد، از این رو به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی از پایه و نیز بررسی‌های روانکاوانه در خصوص علل بروز این رفتارهای غیر انسانی بتواند راه‌حلی برای ریشه‌کن شدن این معضل اجتماعی ارائه دهد. در هفته ایمنی و آتش‌نشانی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گزارشی از عملکرد این سازمان از مهر ۹۷ تا مهر ۹۸ ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۶ ایستگاه آتش‌نشانی در مشهد

به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اکنون ۴۶ ایستگاه و ۳ پایگاه در محدوده این شهر فعال هستند. ساخت ۵ ایستگاه نیز در حال اجراست که طی امسال و سال آینده به بهره‌برداری میرسد. همچنین ۲ ایستگاه در حال توسعه و ساخت ۳ ایستگاه در دست بررسی و مطالعه است. آتشپاد دوم «امیر عزیزی» بیان می‌کند: بر اساس استاندارد به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی تعریف شده است که امیدواریم در سال ۱۴۰۴ با ۶۶ ایستگاه به استاندارد لازم برسیم.

وی با اشاره به این‌که ناوگان و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی مشهد مجهز به ۲۸۱ دستگاه خودرو عملیاتی و پشتیبانی است، می‌افزاید: با توجه به بلندمرتبه‌سازی در مشهد به زودی از بلندترین پلتفرم‌های کشور به ارتفاع ۷۲ متر رونمایی می‌شود. همچنین خودرو ویژه حریق صنعتی خریداری شده است و ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تهیه ۳۵ دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات انفرادی تخصیص یافته است.

به گفته این مسئول، تعداد ۸۰۷ شیر هیدرانت در شهر فعال است و طی ۶ ماه اخیر نیز ۱۰۰ عدد شیر خریداری شده که ۸۰ عدد آن نصب شده، همچنین بسته اقتصادی برای خرید هزار شیر هیدرانت دیگر تایید شده است. عزیزی تعداد نیروهای این سازمان را ۱۲۹۳ نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: از این تعداد، ۱۰۹۶ نفر نیروهای عملیاتی هستند. سازمان براساس استاندارد به ۳۶۰۰ نیروی عملیاتی دیگر نیاز دارد.

۸۰ بانوی آتش‌نشان داوطلب

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: از سال ۹۱ تعداد ۸۰ نفر در گروه بانوان آتش‌نشان داوطلب، فعالیت خود را آغاز کردند و تاکنون در بیش از ۵۳ هزار شیفت عملیاتی و ۳۷۴ ماموریت شرکت داشته‌اند. این مسئول با تاکید بر این‌که ۹۷ درصد از تماس‌ها با ۱۲۵ مزاحمت تلفنی و تماس‌های غیرمرتبط است، اظهار می‌کند: از مهر ۹۷ تا مهر ۹۸ حدود ۸۰۰ هزار تماس تلفنی با ۱۲۵ انجام شده که فقط ۳ درصد یعنی ۲۴ هزار و ۱۲۴ تماس، واقعی بوده است. ۵۵/۷ یعنی ۴۴۱ هزار و ۷۲ تماس، مزاحمت تلفنی و ۴۱ درصد معادل ۳۲۶ هزار و ۴۵ تماس غیرمرتبط بوده است.

وی معتقد است؛ در حوزه موضوعات فرهنگ شهروندی باید نگاه ویژه‌ای به مزاحمت‌های تلفنی برای ۱۲۵ شود، زیرا برای نیروهای مرکز فرماندهی، ثانیه‌ها ارزشمند هستند و این میزان مزاحمت می‌تواند سبب حوادث مرگباری شود. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد درباره برخورد با مزاحمت‌های تلفنی برای ۱۲۵ می‌گوید: در این خصوص اقدامات قانونی و پیگیری‌های زیادی انجام شده است. در پروسه پیگیری یک مزاحمت ابتدا باید حداقل ۲ تا ۳ بار تماس از جانب فرد مزاحم انجام شود و پس از آن نیاز به مکاتبات طولانی با مخابرات و دادستانی دارد تا در نهایت حکم قطع تلفن منزل مزاحم صادر شود.

از طرفی اگر هنگام قطع تلفن فرد مزاحم، آتش‌سوزی واقعی رخ دهد مشخص نیست آیا آتش‌نشانی مسئولیت آن را قبول می‌کند یا خیر. این موضوع هم جای بحث دارد. به نظر می‌رسد برای حل این معضل قوه قهریه و جریمه پاسخ نمی‌دهد و باید به سمت فرهنگ‌سازی جدی روی آورد. وی ادامه می‌دهد: سال گذشته ۷۳۰۷ مورد عملیات آتش‌سوزی، ۶۷۸۷ مورد عملیات امداد و نجات و ۵۱۶۶ مورد خدمات ایمنی از سوی نیروهای آتش‌نشانی انجام شده است. ۴۵ درصد از حوادث مربوط به محبوسی در آسانسورها بوده است، آتش‌سوزی مزارع و باغ‌ها ۵/۲ درصد و خودکشی‌ها نیز ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد که ۵۱ درصد آن مربوط به مردان بوده است. در این حوادث ۱۳۲۰ نفر مصدوم، ۱۰۹ نفر کشته و ۱۰ هزار و ۱۲۶ نفر نیز نجات یافتند.

عزیزی با بیان این‌که مجتمع‌ زیست‌خاور و بازار رضا در فهرست ۱۵ اماکن پرخطر به لحاظ نبود ایمنی در مشهد شناسایی شده‌اند، می‌افزاید: اتاق اصناف به این موضوع ورود کرده و با مکاتبات، برای این اماکن مهلت مشخصی تعیین شده است تا نسبت به رعایت حداقل‌ها در زمینه موارد ایمنی اقدام شود. وی معتقد است؛ پروسه ایمن‌سازی اماکن باید در ذهن شهروندان و مدیران تعبیر درستی داشته باشد و از آن به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استقبال شود. این مسئول بیان می‌کند: اکنون از ۳۵ بیمارستان مشهد فقط یک بیمارستان دارای تایید ایمنی است و پرونده ۳ بیمارستان نیز در جریان است. متاسفانه نامه‌نگاری و اقدامات قهریه تاکنون پاسخگو نبوده است. در بیمارستان امام رضا(ع) گروه آتش‌نشانی مستقر است و تحت نظارت سازمان فعالیت می‌کند. در بیمارستان قائم(عج) نیز برای استقرار گروه آتش‌نشانی مذاکراتی انجام شده است.

آموزش از مهد کودک‌ها

به گفته معاون پیشگیری و ‌آموزش سازمان آتش‌نشانی مشهد، آموزش مباحث ایمنی و فرهنگ‌سازی در خصوص شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» در مهد کودک ها با مربیان آموزش‌دیده آغاز شده است. همچنین در هنرستان‌های کار و دانش و دانشگاه‌ها رشته‌هایی مرتبط با این حوزه در نظر گرفته شده است. «محمد جواد حیدری» می‌افزاید: متاسفانه برخی از مدیران مدارس اجازه ورود آتش‌نشان‌ها برای بازدید از وسایل ایمنی را نمی‌دهند که نیاز به تعامل بیشتر است. مدارسی که در مرحله ساخت هستند به صورت سازمان‌یافته موارد ایمنی به صورت استاندارد در آنها رعایت می‌شود.

صحنه حادثه مانند میدان جنگ بود

سر آتش‌نشان «حسن نجف‌زاده» فرمانده شیفت ایستگاه ۲۳ سازمان آتش‌نشانی مشهد است که ۱۵ سال سابقه خدمت در این سازمان را دارد. وی شرکت در عملیات اطفای حریق و امداد برای سانحه هوایی سال ۸۵ در فرودگاه مشهد را یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های دوران خدمت خود می‌داند. نجف‌زاده می‌گوید: چندین دستگاه خودرو آتش‌نشانی از ایستگاه‌های مختلف به محل اعزام شده بودند، صحنه حادثه شبیه میدان جنگ بود. بالگردی در آن محل فرود آمده و گرد و خاک زیادی بلند شده بود. زمانی که به علت آتش‌سوزی در قسمت میانی هواپیما شکاف ایجاد و هوا وارد آن شد، شاهد سوختن مسافران بودم. مرگ را جلوی چشمانم می‌دیدم. شرایط به نحوی بود که ورود به هواپیما امکان نداشت، تعدادی کشته شدند و شماری نیز پس از اطفای حریق از هواپیما به بیرون منتقل شدند و نجات یافتند.

وی درباره آتش‌سوزی هولناک تانکر بنزین و گازوئیل در شهرک صنعتی طرق هم بیان می‌کند: در محل حادثه جهت باد به سمت ما بود و حرارت آتش به اندازه‌ای بود که ما از فاصله حدود ۵۰ متری عملا می‌سوختیم. چراغ‌گردان خودرو و مواد پلاستیکی داخل آن ذوب شد، حتی نزدیک بود خودرو آتش‌نشانی نیز آتش بگیرد. به همین دلیل تغییر موضع دادیم و پشت به باد، عملیات انجام شد، وضعیت بسیار خطرناکی بود. این آتش‌نشان معتقد است؛ حضور آتش‌نشان‌ها در عملیات‌های تلخ و ناگوار و مشاهده صحنه‌های دردناک به تدریج در روح و روان آنان تاثیر منفی دارد. وی می‌افزاید: به هر حال ما هم انسان هستیم و احساس داریم. پس از عملیات و دیدن صحنه‌های دلخراش گاهی به اجبار احساسات خود را کنترل می‌کنیم.

نجف‌زاده با اشاره به مشکلات ماموران آتش‌نشانی هنگام انجام عملیات توضیح می‌دهد: تجمع مردم و گرفتن عکس و فیلم در محل حادثه نه تنها سبب ایجاد ترافیک و مانع از رسیدن سایر خودروهای آتش‌نشانی به محل حادثه می‌شود بلکه برای خودشان نیز خطرناک است. همچنین در معابر کم‌عرض، پارک خودروها در ۲ طرف خیابان مانع تردد نیروهای امدادرسان می‌شود. این آتش‌نشان که تا ۵ سال دیگر بازنشسته می‌شود، معتقد است؛ آتش‌نشان‌ها به دلیل برنامه کاری و شیفت‌های ۲۴ ساعته نمی‌توانند در بسیاری از برنامه‌های خانوادگی شرکت کنند. خانواده‌های‌ آنان با صبر و بردباری این شرایط را تحمل می‌کنند و جای قدردانی دارد.

کد خبر 456586 برچسب‌ها استان خراسان رضوی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات آتش سوزی انباری در خیابان لاله‌زار

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از وقوع حریق در یک انباری ۲۰ متری واقع در خبابان لاله‌زار خبر داد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که حریق در یک انباری کوچک به مساحت حدود ۲۰ مترمربع که در طبقه دوم یک واحد صنفی قرار داشت رخ داده است. داخل این انبار لوازم و قطعات فلزی مربوط به لوستر و ... نگهداری می‌شد که آتش‌نشانان بلافاصله برای اطفاء حریق وارد عمل شده و موفق شدند تا شعله‌های آتش را در عرض چند دقیقه مهار و به طورکامل اطفاء کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه درپی این حریق دود زیادی به آسمان بلند شده بود، اظهارکرد: همچنین با توجه به عرض کم خیابان لاله‌زار ترافیکی نیز در این مسیر ایجاد شده بود که همین موضوع موجب حساسیت کسبه و برخی از شهروندان شده بود، اما خوشبختانه این حریق بسیار جزئی بود و هیچگونه خسارت جانی به دنبال نداشت.

به گفته ملکی، آتش‌نشانان پس از ایمن‌سازی محل به ماموریت خود خاتمه داده و به ایستگاه بازگشتند. کارشناسان آتش‌نشانی هم علت این حادثه را بررسی و اعلام خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • ۹ توصیه ایمنی مهم آتش نشانی در پی بارش باران و وزش باد شدید در مشهد 
  • مرگ دردناک مرد ۷۰ساله در عمق چاه زمین کشاورزی شهر ری
  • فوت مرد میانسال به دنبال سقوط در چاه
  • جزییات آتش سوزی انباری در خیابان لاله‌زار
  • برقراری بیش از ۴۷ هزار تماس با سامانه ۱۲۵ / نجات ۴۸۳ نفر از حوادث رخ داده
  • فوت دردناک پیرمرد میاندوآبی زیر چرخ‌های نفتکش
  • فوت غم‌انگیز پیرمرد میاندوآبی زیر چرخ‌های نفتکش
  • فوت غمناک پیرمرد میاندوآبی زیر چرخ‌های نفتکش
  • امداد رسانی و نجات جوان کرمانی پس از سقوط در ارتفاعات
  • امداد رسانی پس از سقوط در ارتفاعات کرمان