Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۴ فیلم مستند و انیمیشن با موضوع انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه را در دست تولید و آماده نمایش دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مستندهای «دقیقه 55»، «فرزندان شب»، «خشت و خشم»، «آب من را با خود برد»، «ژنرال‌های 13 ساله» و «بابا پیکاسو» از تولیدات مستند جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با محوریت موضوع دفاع مقدس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مرکز در راستای حمایت از ساخت انیمیشن‌هایی با موضوع دفاع مقدس، آثاری چون «بادها کجا می‌میرند» و «مردی که برای ماهی‌ها آواز می‌خواند» را نیز در دست تولید دارد.



«مافیها»، «صداها فریاد می‌کشند»، «من زنده‌ام»، «شهید همدانی»، «قصه سوریه» و «صدسال تنهایی» هم عنوان تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با موضوع انقلاب اسلامی و مقاومت در منطقه هستند.



معرفی تولیدات مستند مرکز گسترش با محوریت دفاع مقدس

«دقیقه 55» ساخته علیرضا فرخنده‌کیش یکی از آثار آماده نمایش این «مرکز» با موضوع دفاع مقدس است. این مستند روایت ایلامی‌هایی است که بر اثر حملات نیروهای بعثی به مسابقه فوتبال در بخش چوار، شهید شدند، از تولیدات آماده نمایش مرکز گسترش است.


عنوان و موضوع سایر مستندهای «مرکز» با موضوع دفاع مقدس که در مراحل مختلف تولید هستند نیز به این شرح است:

«فرزندان شب» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور که روایت کودکان سرباز و مشکلات آن‌ها در جریان جنگ را بازگو می‌کند.


«خشت و خشم» ساخته فضل‌الله تاری و امیر امیری پیرامون اثرات حمله نیروهای بعثی به بناهای باستانی ایران، ماجرای پرونده شکایت ایران در دادگاه لاهه و در نهایت پیروزی ایران در دست ساخت است.


«آب من را با خود برد» به کارگردانی حسن قهرمانی داستان مادری است که بعد از 35 سال پیکر فرزند شهیدش را در شهر شوش پیدا می‌کند.


«ژنرال‌های 13 ساله» به کارگردانی محمد جعفری هم تمام ماجراهایی که طی جنگ تحمیلی بر نوجوانان رزمنده‌ی ما گذشته است را روایت می‌کند.


«بابا پیکاسو» ساخته مسعود بخشی روایتی از محسن اسلامی صیاد پیر است که خاطراتش از جنگ را در قالب نقاشی به تصویر می‌کشد و در حال از دست دادن چشمانش است.


دو انیمیشن با موضوع دفاع مقدس
«مردی که برای ماهی‌ها آواز می‌خواند» به کارگردانی امیرحسین مهران داستان مرد میانسالی که سال‌ها پیش در جنگ، دوستان صمیمی خود را در حمله‌ای هوایی از دست داده است، اکنون درصدد یافتن بقایای انهاست.


«بادها کجا می‌میرند» به کارگردانی «پژمان علی‌پور» پیرامون بمباران شیمیایی سردشت است. زندگی روزمره مردم شهر سردشت و زیبایی‌های آن همراه با باد ملایمی همراه است تا اینکه شهر بمباران شیمیایی می‌شود. تمام داستان در آبی که در گودال جمع شده است، روایت می‌شود و ...


آثار مستند انقلاب و حوزه مقاومت
«مافیها»، «صداها فریاد می‌کشند»، «صدسال تنهایی»، «من زنده‌ام»، «شهید همدانی»، «قصه سوریه» آثار مستندی هستند که در حوزه انقلاب و مقاومت، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حال تولید هستند.


«مافیها» ساخته محمدصادق اسماعیلی روایتی است از شخصیت مرتضی فهیم کرمانی که در ابتدای انقلاب به عنوان حاکم شرع انتخاب شد.


«صداها فریاد می‌کشند» ساخته شهرام علیزاده روایت متفاوتی از واقعه 29 بهمن 56 تبریز با استفاده از تصویر و صداهای مستند ارائه می‌دهد.


«صدسال تنهایی» به کارگردانی مهدی فارسی هم زندگی و خدمات مرحوم حاج عبدالله والی در منطقه بشاگرد را به تصویر می‌کشد.


«من زنده‌ام» به کارگردانی ماریا ماوتی بیانگر جست‌وجوی دو پدر در کردستان سوریه برای یافتن ردی از دخترانشان است.


«شهید همدانی» به کارگردانی امیرحسین نوروزی، زندگی سردار شهید حسین همدانی را روایت می‌کند. وی فعالیت‌های بسیاری پیش از انقلاب تا زمان شهادت در سوریه انجام داد و نگاه فرهنگی به حوزه کاری خود داشت.
«قصه سوریه» ساخته «احد میکائیل‌زاده» هم شرح‌حال مصائب مردم سوریه و مقاومت آن‌ها در برابر تکفیری‌ها و تروریست‌هاست. 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد هفته دفاع مقدس دفاع مقدس اربعین حسینی نماز جمعه پیاده روی اربعین نهمین کنگره بین المللی امام سجاد ع مسجد طراز اسلامی زائران اربعین حسینی جبهه مقاومت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انقلاب اسلامی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۶۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ فیلم‌ که مثل «بیبدن» بر اساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده‌اند

همشهری آنلاین: پرونده‌های جنایی یکی از متداول‌ترین منابع اقتباس سینمایی در جهان مخصوصا در هالیوود هستند. فقط در دو دهه اخیر پرونده‌های جنایی مختلفی دستمایه ساخت فیلم سینمایی قرار گرفته‌اند، از «زودیاک» گرفته تا «جانی بوستون». در سینمای ایران پرداختن به پرونده‌های جنایی به اندازه هالیوود رواج ندارد، چراکه موانعی زیادی در مسیر به تصویر کشیدن آنها وجود دارد. با این حال، در سال‌های اخیر برخی کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان با رایزنی‌هایی که با مسئولان انجام داده‌اند، امکان به فیلم درآوردن تعدادی از پرونده‌های جنایی را در چارچوب‌های توافق‌شده به دست آورده‌اند. جدیدترین نمونه‌ای که در سینمای ایران یک پرونده جنایی را مبنای اقتباس قرار داده، «بیبدن» ساخته مرتضی علیزاده است که خط داستانی آن با پرونده مشهور «غزاله و آرمان» بسیار مشابهت دارد، هرچند کارگردان فیلم بارها چنین مشابهتی را رد کرده و فیلمش را حاصل چند پرونده جنایی و نه یک پرونده خاص دانسته است. جز این فیلم، کدام فیلم‌ها در سینمای ایران بر اساس یک پرونده جنایی واقعی بوده‌اند؟

ماهی و گربه (۱۳۹۲)

«ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری فیلمی است با بیش از دو ساعت زمان و تک‌پلان درباره گروهی جوان که دور دریاچه‌ای کمپ زده‌اند و در نزدیکی دریاچه سه مرد میان‌سالِ عجیب‌وغریب کلبه‌رستورانی را می‌چرخانند. نمی‌شود گفت این فیلم مستقیما از روی پرونده جنایی خاصی اقتباس شده. جمله‌ای در ابتدای فیلم می‌آید که می‌گوید این فیلم بر اساس ماجرای واقعی رستورانی بین‌راهی که از گوشت چرخ‌کرده انسان استفاده می‌کرده ساخته شده است. این خبر، حتی در صورت موثق بودن هم، در خود فیلم چندان مهم نیست. «ماهی و گربه» فیلم فرم است تا مضمون.

خشم و هیاهو (۱۳۹۴)

پرونده قتل لاله سحرخیزان، همسر ناصر محمدخانی، بازیکن سال‌های دور تیم فوتبال پرسپولیس و تیم ملی، تا مدت‌ها تیتر اول رسانه‌ها بود و مردم هم با کنجکاوی اخبار این پرونده را دنبال می‌کردند. زنی به نام شهلا جاهد، همسر صیغه‌ای محمدخانی، به عنوان متهم به قتل دستگیر شد و با اینکه پس از گفت‌وگویی با محمدخانی حاضر به پذیرش اتهامش شد، اما تقریبا در ۸ سالی که تا روز اجرای حکم اعدام در زندان بود، هیچ‌گاه قتل لاله را گردن نگرفت. «خشم و هیاهو» ساخته هومن سیدی به این پرونده پرداخت و اتفاقا محمدخانی به استفاده بی‌اجازه دست‌اندرکاران فیلم از این ماجرا معترض شد. مطابق معمول هم سیدی ارتباط فیلمش با این پرونده را تکذیب کرد.

لانتوری (۱۳۹۵)

تنها قسمتی از فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان است که یک پرونده جنایی را تداعی می‌کند. پاشا که بارها علاقه‌اش را به مریم ابراز کرده و از سوی او پس زده شده، در نهایت با پاشیدن اسید روی مریم از او انتقام می‌گیرد. پاشا دستگیر می‌شود و مریم در قصاص او مصر است. صحنه قصاص پاشا یادآور پرونده آمنه بهرامی و اسیدپاش‌اش است. آمنه تا مدت‌ها حاضر به رضایت دادن نبود و بر اجرای حکم قصاص پافشاری می‌کرد، اما دست آخر از اجرای حکم قصاص که منجر به نابینایی اسیدپاش می‌شد گذشت کرد.

طلاخون (۱۳۹۶)

مهین قدیری قاتل سریالی بود که پس از قتل ۵ زن و یک مرد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر و در ۲۹ آذرماه سال ۱۳۸۹ در زندان چوبیندر قزوین اعدام شد. بخش‌هایی از داستان مهین در فیلم «طلاخون» ساخته ابراهیم شیبانی با بازی شهاب حسینی آمده است. فیلم در اکران موفق نبود و شباهتش با پرونده مهین هم خیلی مورد توجه قرار نگرفت. مهین در اعترافاتش گفته بود به دلیل مشکلات مالی و بدهی دست به قتل‌ زده بود. محمدحسین حیدری نیز مستندی به نام «داستان مهین» بر اساس این پرونده ساخته بود.

هزارتو (۱۳۹۷)

سال ۱۳۹۳ محمدامین ۵ ساله در شهرستان جوین ربوده می‌شود و ربایندگان در تماس با خانواده این کودک درخواست ۵۰۰ سکه طلا می‌کنند. پلیس پس از مطلع شدن از ماجرا دست به کار می‌شود و افرادی را که مظنون به همکاری با ربایندگان هستند بازداشت می‌کند. با مرگ یکی از این افراد، سایر دستگیرشدگان از همکاری با پلیس خودداری می‌کنند و سرنوشت بچه مبهم باقی می‌ماند. این پرونده موضوع فیلم «هزارتو/ لابیرنت» ساخته حسین ترابی بود که شهاب حسینی و پژمان جمشیدی در آن بازی داشتند. فیلم خیلی دیده نشد و نتوانست توجهی جلب کند.

عنکبوت (۱۳۹۸)

سعید حنایی مردی چهل ساله بود که از مرداد ۱۳۷۹ تا مرداد ۱۳۸۰ در مشهد ۱۶ زن خیابانی را کشت. آخرین زنی که حنایی قصد کشتن او را داشت توانست از دستش بگریزد و ماجرا را به اطلاع پلیس برساند. حنایی پس از دستگیری عنوان کرده بود که انگیزه‌اش از این قتل‌ها خیرخواهانه بوده و هدفی متعالی را دنبال می‌کرده است. مستند «و عنکبوت آمد» که مصاحبه‌های نابی با حنایی داشت از این ماجرا ساخته شد. بعدها این مستند و خود پرونده سوژه فیلم «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد شد که تقریبا دو سالی طول کشید تا توانست با جلب رضایت مسئولان به روی پرده برود. محسن تنابنده نقش حنایی را بازی می‌کرد.

علف‌زار (۱۴۰۰)

این فیلم الهام‌گرفته از ماجرایی واقعی در سال ۱۳۹۰ در اصفهان الهام گرفته است. در این پرونده ۶ مرد به صورت غیرقانونی وارد یک مراسم خانوادگی در باغی می‌شوند و پس از حبس کردن مردان، به زنان تجاوز می‌کنند. کاظم دانشی، کارگردان فیلم، در اولین تجربه ساخت فیلم بلندش موضوعی ملتهب و سخت را برای کار برگزید که اتفاقا به لطف حضور پژمان جمشیدی اکرانی نسبتا موفق داشت. او فیلمنامه «بیبدن» را هم نوشته که باز بر اساس پرونده‌ای جنایی مشهوری است. اخیرا خبرهایی درباره ساخت سریالی بر اساس یک پرونده جنایی به دست او شنیده شده است. گویا دانشی علاقه خاصی به پرونده‌های جنایی دارد.

کد خبر 847038 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران مجله سینمای ایران قتل - قاتل

دیگر خبرها

  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم
  • اکشن‌های پرفروش هند و کره در آخر هفته سیما
  • ۷ فیلم‌ که مثل «بیبدن» بر اساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده‌اند
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم