Web Analytics Made Easy - Statcounter

نه تنها هیچکدام از مقامات دولتی در کنفرانس استانبول شرکت نکردند٬ بلکه رسانه‌های وابسته به حزب عدالت و توسعه٬ تلاش حزب جمهوری خلق را با عبارات تند و گزنده مورد حمله قرار دادند. ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ همچنان که پیش‌بینی می‌شد٬ شرایط به گونه‌ای رقم خورد که هیچکدام از مقامات رسمی دولت سوریه در کنفرانس استانبول حضور پیدا نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در هر حال٬ این حزب٬ کنفرانس خود را با حضور شمار قابل توجهی از مهمانان خارجی و داخلی برگزار کرد.

خلف مفتاح مشاور ارشد بشار اسد در آخرین ساعات٬ برای یک ماموریت به کشور چین اعزام شد و افراد دیگر نیز با مخالفت‌های آنکارا و دمشق روبرو شدند و مهمانان سوری کنفرانس٬ روزنامه‌نگاران و افراد غیر دولتی بودند.

اسامی برخی از مهمانان این کنفرانس عبارت بودند از: حکمت چتین وزیر امور خارجه اسبق و رئیس اسبق مجلس ترکیه٬ آلتان اویمن رهبر اسبق حزب جمهوری خلق٬ اکرم امام اوغلو شهردار استانبول٬ استفان دوایلد از کارمندان دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ترکیه٬ ایوان استاروبتسف کارشناس سیاسی از روسیه٬ عقیل عباس استاد دانشگاه آمریکایی سلیمانیه٬ آمی استین هولمس از دانشگاه هاروارد آمریکا٬ یاشار یاکش وزیر امور خارجه اسبق ترکیه٬ نسار یاسین تحلیل‌گر و استاد دانشگاه٬ سرکیس کاسارگیان روزنامه‌نگار ارمنی از سوریه٬ رودا نور جمعه از سوریه و همچنین غلامعلی چگینی زاده از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی٬ از مهمانان این کنفرانس بود.

ابعاد بین‌المللی بحران سوریه٬ اصلی‌ترین مشکلات آوارگان سوری٬ زندگی اجتماعی و انطباق با شرایط٬ نگرشی به وضعیت نظامی و حقوقی کنونی سوریه و نقش استراتژیک بازیگران منطقه‌ای٬ مشکلات و راهکارها در مورد نهادهای محلی در سوریه٬ عناوین میزگردهای مختلف این کنفرانس بود.

شرط عادی‌سازی روابط

حزب جمهوری خلق به رهبری کمال کلیچدار اوغلو٬ ضمن انتقاد از سیاست‌های اردوغان در بحران سوریه و در چند سال اخیر٬ خواهان عادی‌سازی در روابط آنکارا – دمشق است و برگزاری «کنفرانس بین‌المللی دروازه‌ای برای صلح در سوریه» از جمله تلاش‌های سیاسی او در این حوزه است.

بسیاری از فعالان سیاسی و سران احزاب مخالف اردوغان بر این باورند که ترکیه در سیاست خارجی خود در پرونده سوریه٬ مرتکب اشتباهات وحشتناکی شده و باید از مسیر خطا بازگردد. آنان معتقدند که عادی‌سازی روابط بین آنکارا و دمشق٬ یک ضرورت است.

حزب جمهوری خلق همچنین بر این مساله تاکید کرده که برگزاری کنفرانس استانبول٬ به معنی تلاش برای ایجاد جایگزینی برای آستانه و سوچی نیست٬ بلکه قدم برداشتن برای استفاده از ظرفیت همکاری کشورهای همسایه٬ برای حل بحران سوریه است.

5 پیشنهاد کنفرانس استانبول

کمال کلیچدار اوغلورهبر حزب جمهوری خلق برای پایان دادن به بحران سوریه 5 پیشنهاد ارائه داد:

1.راه میان‌بُر و کوتاه‌ترین راه برای استقرار صلح در سوریه از مسیر همکاری آنکارا – دمشق می‌گذرد.

2.لازم است برای ممانعت از گرفتار شدن بین سیاست‌های آمریکا و روسیه٬ یک خط سیاسی یگانه در مورد سوریه دنبال شود.

 3.با تمام گروه‌های مشروع٬ روابط دیپلماسی گسترده برقرار شود.

4.در مورد تمام ارتباط و اقداماتی که مشروعیت گروه‌ها را زیر سوال می‌برد تجدیدنظر شود.

5.پس از برقراری امنیت و ثبات٬ آوارگان را تشویق کنیم تا به شکل داوطلبانه به کشورشان بازگردند.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق در سخنرانی خود در این کنفرانس٬ تحرکات ترکیه در مبارزه با ترور در خاک سوریه را مشروع و ضروری دانست اما در عین حال بر این موضوع تاکید کرد که این اقدامات باید بر اساس اصل احترام به تمامیت ارضی سوریه و در چارچوب هماهنگی با مقامات دولتی دمشق باشد.

برخورد خصمانه آکپارتی با کنفرانس استانبول

تاکنون هیات‌هایی از حزب جمهوری خلق و حزب وطن از ترکیه به سوریه رفته و با بشار اسد و تیم او دیدار کرده‌اند. اما تیم سیاست خارجی و مشاورین اردوغان نسبت به این اقدامات بدبین هستند.

دیروز هم در جریان برگزاری کنفرانس استانبول٬ نه تنها هیچکدام از مقامات دولتی در این کنفرانس شرکت نکردند٬ بلکه رسانه‌های وابسته به حزب عدالت و توسعه٬ تلاش حزب جمهوری خلق را با عبارات تند و گزنده مورد حمله قرار دادند.

روزنامه ینی شفق به عنوان اصلی‌ترین ارگان رسانه‌ای اتاق فکر حزب عدالت و توسعه نوشت: «لااقل یکبار در کنار ترکیه باشید. تلاش حزب جمهوری خلق٬ همراهی با سیاست آمریکا و همچنین حمایت از پ.ک.ک است.»

روزنامه‌های استار٬ آکشام٬ ینی آکیت٬ گونش و ینی بیرلیک هم٬ همگی با تیترها و عبارات تند٬ حزب جمهوری خلق را زیر سوال برده و برگزاری کنفرانس استانبول را به معنی حمایت از دشمنان ترکیه تلقی کردند.

حتی روزنامه آیدینلیک ارگان رسانه‌ای حزب چپ وطن که روابط خوبی با سوریه دارد٬ کنفرانس استانبول را زیر سوال برده و این اقدام را تلاش برای موجه جلوه دادن تحرکات پ.ک.ک دانست.

روزنامه ملی گازته٬ ارگان رسانه‌ای حزب سعادت و شاگردان نجم‌الدین اربکان نیز از کنار این واقعه گذشت و در صفحه نخست به آن اشاره نکرد. اما روزنامه‌های جمهوریت و سوزجو به عنوان دو ارگان رسانه‌ای مهم حزب جمهوری خلق و همچنین روزنامه ینی چاغ به عنوان ارگان حزب خوب به رهبری مرال آکشنر٬ برگزاری کنفرانس استانبول را به عنوان اقدامی جدی و ارزشمند٬ تلقی کردند.

از آنجایی که حزب عدالت و توسعه حساسیت بالایی به تحرکات حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ.ی.د) و دیگر نهادهای اقماری پ.ک.ک دارد٬ حزب جمهوری خلق در این کنفرانس٬ هیچکدام از افراد وابسته به این جریان را به کنفرانس استانبول دعوت نکرد.

اما در عین حال٬ عدم اشاره به وضعیت کردها در سوریه و عدم شفافیت حزب جمهوری خلق در مورد همکاری‌های آمریکا و کردهای سوریه٬ از نقاطی بود که مورد توجه کارشناسان و تحلیل‌گران قرار گرفت.

در شرایطی که حزب جمهوری خلق در داخل ترکیه و به ویژه در اثنای برگزاری انتخابات شهرداری‌ها با نهادهای اقماری پ.ک.ک در ترکیه همکاری کرده٬ حالا در تحولات شمال سوریه به خاطر حساسیت‌های حزب حاکم٬ ناچار شده در این مورد سکوت کند.

در هر حال٬ می‌توان برگزاری کنفرانس استانبول را٬ در کارنامه حزب جمهوری خلق٬ به عنوان یک نکته مهم و همچون تلاشی جدی برای تاثیرگذاری بر سیاست خارجی ترکیه تلقی کرد. اگر چه انتظار نمی‌رود که کلیچدار اوغلو و یاران او در این مسیر به شکل جدی بر افکار٬ تصمیمات و اقدامات اردوغان و تیم او تاثیر بگذارند اما نفس این اقدام از لحاظ مسئولیت حزبی و سیاسی٬ ارزشمند و مهم است.

برگزاری کنفرانس حزب جمهوری خلق درباره سوریه در استانبول

انتهای پیام/

R1396/P/S8,90,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "ترکیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار ترکیه اخبار ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۶۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، درگیری‌ها و حملات بین گروه‌های مخالف و نیروهای نظام سوریه ادامه دارد و فضای پرتنشی در شمال غرب سوریه حاکم است. ارتش ترکیه پس از اینکه هیئت «تحریر الشام» از پاسخگویی به درخواست این کشور برای ایجاد نقاط مرزی خودداری کرد، نیروهای کمکی به منطقه اعزام کرد.

منابع سوری گفتند: ارتش ترکیه نیروهای کمکی را به گذرگاه «الغزاویه» اعزام کرد که این گذرگاه، مناطق تحت کنترل هیئت «تحریر الشام» در ادلب را از حومه غربی آن جدا می‌کند. هم‌زمان یک کاروان نظامی متعلق به هیئت تحریرالشام شامل ده‌ها نیروی مسلح با سلاح‌های سنگین از حومه ادلب به سمت گذرگاه مذکور حرکت کرد.

این منابع سوری توضیح دادند که تقویت‌های متقابل پس از آن صورت گرفت که تحریر الشام درخواست طرف ترکیه را رد کرد؛ این درخواست به ایجاد نقاط مرزی تحت نظارت نیروهای «گارد مرزی» ارتش ملی تحت حمایت ترکیه در کنار نیروهای خود ترکیه با هدف محدود کردن عملیات قاچاق انسان به خاک این کشور ارتباط می‌یافت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • غیبت ارسلان در استانبول؛ نازاریان کوچک به دنبال سهمیه
  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • بازداشت چند داعشی در استانبول
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • رشد 100 درصدی مخارج مسافران تور ترکیه در 2024