Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@22:08:53 GMT

بخش‌های تخریب شده نارین قلعه میبد مرمت شد

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۶۷۹۷

بخش‌های تخریب شده نارین قلعه میبد مرمت شد

بخش‌های تخریب شده نارین قلعه میبد که بر اثر عوامل محیطی و انسانی تخریب شده بود، مرمت شد.

به گزارش ایسنا، نارین‌قلعه یا نارنج‌قلعه مهمترین و دیدنی‌ترین بنای تاریخی شهرستان میبد در استان یزد و از بناهای مربوط به دوره اشکانی و قبل از اسلام است. اطراف این قلعه‌ی کهن که در هفت طبقه و در مساحت سه هکتار بر بالای تپه‌ای مسلط بر شهر میبد ایجاد گردیده، خندقی نیز حفر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کهن دژ که برخی آن را همان دژ سفید شاهنماه می‌دانند، در محرم سال 744 شاهد جنگ سرنوشت سازی بود که باعث پیروزی آل مظفر بر چوپانیان شد. البته یک روایت افسانه‌ای هم حکایت از آن دارد که قلعه در زمان کیومرث ساخته شده و اولین آدم‌ها از راه آب و دریا به آن پا گذاشته‌اند. بعضی‌ها هم آن را ساخته‌ی «مهبد» سپهبد ساسانی که از سرداران قباد و انوشیروان بود، می‌دانند.  

در اطراف این دژ سفال‌های رنگی و نقش‌دار از دوران عیلامیان به ‌دست آمده که بیش از چهار هزار  سال قدمت دارند و به خاطر همین قدمت زیاد، ساختمان قلعه به زیگورات یا معابد عیلامی شبیه است و برخی معتقدند که نه تنها یک قلعه نظامی بوده بلکه از آن به عنوان معبد نیز استفاده می‌کرده‌اند. برخی هم این کهن دژ را سرآغاز شروع آبادانی یزد می‌دانند.

اخیراً بخشی از بدنه شمالی در قسمت میانی نارین قلعه بر اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده بود که میراث فرهنگی میبد به منظور جلوگیری از ریزش احتمالی بخش‎های فوقانی جبهه‌ی این بنا اقدام به مرمت آن کرده است.

«رسول مشتاقیان» رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد با بیان این خبر تصریح می کند: تخلیه آوار، خواناسازی، استحکام‌بخشی، دیوارگذاری، شاهدگذاری و کف‌سازی خشتی از جمله اقدامات انجام شده‌ی مرمتی در نارین قلعه بوده است.

وی در ادامه با بیان این که ابعاد و ضخامت خشت‌های بکار رفته در بدنه و جرز دیوارهای قسمت شمالی این بنا را می‌توان متعلق به دوره مادها و هخامنشیان نسبت داد، اظهار می‌کند: نارین قلعه‌ی میبد یکی از بنا‌های تاریخی و باشکوه ایران کهن در دوران ساسانی است که معماری و هنر سازندگان آن، موجب تحسین باستان‌شناسان و تاریخ‌دوستان شده است.

مشتاقیان در پایان یادآور می‌شود: این بنای تاریخی در سال ۱۳۵۴ با شماره‌ی ۳۴۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نارین قلعه میبد میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۶۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری ۳ میلیارد ریال درجشن گلریزان میبد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، رئیس دادگستری میبد، هدف از برگزاری جشن گلریزان را تبین آسیب‌های زندان و زندانی و افرادی به زندان می‌افتند عنوان کرد و گفت: در جشن گلریزان هم فرهنگ ترویج گذشت و ایثار تبین میشود و هم فرصتی است تا به افراد کمک کنیم و آسیب‌ها را کاهش دهیم.


حدادزاده افزود: خوشبختانه به همت خیرین و مردم درطول سال آزادی‌هایی را داریم و خیرین مستمر به ستاد دیه کمک می‌کنند.


وی گفت: امشب هم مبلغ سه میلیارد ریال جمع آوری شد تا به زندانیان کمک کنیم به آغوش گرم خانواده خود بازگردند.

دیگر خبرها

  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • جمع آوری ۳ میلیارد ریال درجشن گلریزان میبد
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!