Web Analytics Made Easy - Statcounter

روایت‌ها و خاطرات دوران دفاع مقدس همواره سندی گویا بر احیای تاریخ دوران طلایی حماسه و خون است تا نسل بعد از جنگ بتواند با رجوع به این روایات گوشه‌ای از گنج جنگ هشت‌ ساله را بیابند. ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ استانها ایلام نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، روایت‌ها و خاطرات دوران دفاع مقدس همواره سندی گویا بر احیای تاریخ دوران طلایی حماسه و خون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری که می‌فرمایند: «جنگ ما یک گنج است» همین اشاعه و نشر فرهنگ و معارف آن روزهای به‌یادماندنی است.

بخشی از ماندگاری معارف دفاع مقدس، روایت رزمندگان و خانواده‌های شهداست که نسل بعد از جنگ می‌توانند با رجوع به این روایات گوشه‌ای از گنج جنگ هشت‌ ساله را بیابند.

به همین جهت در این قسمت از گزارش  خاطرات جانباز « رحم‌خدا سحری» از دوران دفاع مقدس از نظرتان می‌گذرد.

تاکید فرمانده سپاه استان مرکزی بر بازگویی خاطرات دفاع مقدسآسیبی که نویسندگان به خاطرات دفاع مقدس می‌زنند/ هراس دارم تاریخ جنگ تحریف شودثبت خاطرات دفاع مقدس کار جهادی است، نباید منتظر سفارش بود / پرداختن به نقش زنان در دفاع مقدس کافی نیست

جانباز «‌رحم‌خدا سحری» از فرماندهان لشگر 11 امیرالمومنین(ع) استان ایلام در دوران دفاع مقدس است، تجربه فرماندهی گردان‌های 506، قائم(عج) و حضور در عملیات‌های متعدد را دارا بوده و بعد از دوران دفاع مقدس نیز در مناصب ستادی عهده‌دار مسئولیت بوده است.

استفاده دشمن از توپ‌های ضد هوایی چهارلول

«سحری»  در بیان خاطرات خود  استفاده دشمن از توپ‌های ضد هوایی چهارلول علیه نیروهای پیاده رزمنده سخن گفت و بیان می‌کند: واقعیت این است که چون خط خیلی گسترده بود شناسایی مشکل بود، دیده‌بان‌ها بیشتر در زمینه‌های شناسایی به نیروها کمک می‌کردند.

بعد از اینکه عراق شکست خورد و از منظقه (مهران) رفت، دشمن به استفاده از توپ‌های ضد هوایی چهارلول هم علیه نیروهای پیاده  رزمنده روی آورد و از هر تلاشی برای ایجاد تلفات انجام می‌داد.

فاصله 200متری با دشمن

بعضی جاها 500 متر، بعضی جاها 600 متر و بعضی جاها حدود 200 متر با دشمن فاصله داشتیم و این فاصله کم برای زدن خاکریز و ایجاد سنگر پدافندی کار را سخت می‌کرد و ایجاد خاکریز و سنگر در حد یک عملیات نیازمند دقت و هوشیاری و پنهان کاری از دید و تیر دشمن بود. چرا که می‌باید جلوتر از کمین خودمان لودر و بولدوزر می‌بردیم که 5-4 ساعت کارکند و خاکریز بزند.

تنها راهش این بود که شبانه دست به این اقدام بزنیم. قبل از آن گونی، پلیت، الوار و چیزهای دیگری که آورده بودند تا به محض اینکه خاکریز زده شود، بچه‌های گردان ما سریع سنگرسازی کنند.

شب توی سنگربودم که بچه‌ها آمدند و گفتند که صدایی شبیه صدای شنی تانک می‌آید. به سمت صدا رفتم، دیدم شهید غلام ملاحی( فرمانده اطلاعات عملیات 11 امیرالمومنین(ع) استان ایلام) بدون اینکه به ما بگوید، با ابراهیم لطفی آمده بودند و داشتند خاکریز می‌زدند.

گفتم: آقای ملاحی چرا به ما نگفتید؟ گفت دوست داشتم این کار انجام بگیرد، حالا چه فرقی می‌کند. حدود 5-4 ساعت لودرها و بولدوزرها کار کردند.

با اینکه نسبتاً منطقه آرام بود و آتش زیادی روی ما نبود، با این وجود ترکش کوچکی به بازوی ملاحی اصابت کرد که یک جرات سطحی برداشت. خاکریز احداث شد و روز بعد ما در خاکریز مستقر شدیم. خاکریز را دوجداره زدند که ترکش به بچه‌ها آسیب نرسانَد. توانستیم به تدریج سنگرهای فردی و گروهی شکیل و مستحکمی  ایجاد کنیم و به این صورت خط‌مان سامان گرفت.

جنگ ما یک گنج است

راوی کتاب «شور شب‌های قلاویزان» که همکلام با خبرنگار تسنیم در ایلام شده است به دست‌اندرکاران فرهنگی و رسانه‌ای پیشنهادی داشت و آن اینکه  یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری که می‌فرمایند: «جنگ ما یک گنج است» را نصب العین خود قرار دهند و در انتقال روایت رزمندگان و خانواده‌های شهدا  که نسل بعد از جنگ می‌توانند با رجوع به این روایات گوشه‌ای از گنج جنگ هشت‌ ساله را بیابند را فراموش نکنند.

انتهای پیام/ح

R7718/P/S6,52/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۹۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد لقمان پور بعداز ظهر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: به مناسبت شهادت امام صادق علیه‌السلام، دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس میهمان شهر قم خواهند بود.

وی بیان کرد: یکی از این دو شهید والامقام در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسیده و دیگری در عملیات عاشورای ۲ در سال ۱۳۶۴ در چنگوله به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم افزود: پیکرهای مطهر این دو شهید گمنام روز جمعه هفته جاری از ساعت ۱۶:۴۰ از میدان آل یاسین به سمت مسجد مقدس جمکران تشییع خواهند شد.

وی ادامه داد: این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس در صحن اصلی مسجد مقدس جمکرا ن خاکسپاری می شوند.

کد خبر 6090166

دیگر خبرها

  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند