Web Analytics Made Easy - Statcounter

فردین مهرابیان روز یکشنبه در حاشیه همایش سالمند، فرصت ها و چالش ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توجه و برنامه ریزی برای مدیریت سالمندی امری اساسی و غیرقابل انکار است

وی با بیان این که بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی افراد ۶۰ سال و بالاتر به عنوان افراد سالمند تلقی می شوند، اظهار کرد: ۶۰ تا ۷۴ ساله سالمند جوان، ۸۹ – ۷۵ ساله سالمند میانسال و ۹۰ سال به بالاتر سالمند پیر به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان داشت: بر اساس منابع علمی ، زمانی که هشت درصد جمعیت را افراد ۶۵ سال و بالاتر و یا ۱۲ درصد جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل می دهد پدیده سالمندی در جمعیت استقرار می یابد.

وی در ادامه با بیان این که گیلان رتبه اول سالمندی در کشور را به خود اختصاص داده ، خاطر نشان کرد: در زمان حاضر، بر اساس آخرین آمار، ۲۵ / ۱۳ درصد از جمعیت این استان را سالمند تشکیل می دهند که پیشرفت های علوم پزشکی، افزایش امید به زندگی، بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی و دسترسی به امکانات بهداشتی از دلایل سالمندی است.

وی با اشاره به افزایش امید به زندگی در کشور و از جمله در گیلان اظهار داشت: کشورهای توسعه یافته به دنبال امید به زندگی سالم با کیفیت هستند، البته جوامع در حال توسعه بایستی با شتاب بیشتری برای سالمندان (سالخوردگی جمعیت) برنامه ریزی کنند.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری برای توجه به سالمندان و فراهم کردن زیرساخت های لازم در این رابطه بیان داشت: همه سازمان های دولتی، غیردولتی، مردم نهاد و آحاد جامعه از جمله رسانه ها بایستی برای ارتقاء جایگاه سلمندان همکاری کنند.

سالمندی بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت جهانی عبور از مرز ۶۰ سالگی است . امروزه افزایش امید به زندگی و کاهش سطح باروری و زاد و ولد موجب بالا رفتن شمار سالمندان نسبت به جمعیت کل شده است و این رشد فزاینده افراد مسن همچنان ادامه دارد به طوریکه بر اساس پیش بینی کارشناسان در آینده ای نه چندان دور در جهان از هر پنج نفر یک نفر سالمند خواهد بود. با افزایش سالمندان مساله بهداشت، سلامت و تامین آسایش و رفاه آنان در جامعه هر روز ابعاد تازه و گسترده ای پیدا می کند.

باید قبول کرد که سالمندی بیماری نیست بلکه یک فرایند طبیعی است و نمی توان آن را متوقف و یا معکوس نمود؛ می توان با مراقبت های صحیح و ساده به سالمندی توام با سلامت رسید. چون سالمندی همراه با فقدان یا کمبودهایی است، توجه به نیازهای بهداشت روانی و جسمانی آنان لازم و ضروری است.از طرف دیگر هنگامی که خود مردم آگاهی و برداشت کافی از دوران و مسایل مربوط به سالمندی داشته باشند در وضع و موقعیت بهتری جهت برخورد با مسائل و واقعیات دوران پیری و رعایت موارد پیشگیری و بهداشت این دوران قرار خواهند گرفت.بنابراین توجه به بهداشت دوران سالمندی موجب خواهد شد فرد سال های پایانی عمر خویش را در نهایت آرامش و سلامت جسمی، روانی و اجنماعی سپری کند.

به مناسبت هفته سالمندان همایش سالمند، فرصت ها  چالش ها امروز  از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با همکاری بهزیستی استان در رشت برگزار شد.

 سوم تا نهم مهر ماه هفته سالمندان نام گرفته است.

سالمند، سلامت و سبک زندگی، سالمند وهمبستگی در بستر خانواده، سالمند، سنت های دیرین فرهنگی، دینی و تکریم منزلت، سالمند، رفاه اجتماعی، و محیط توانمندساز، سالمند، عدالت، حقوق شهروندی و حمایت های قانونی، سالمندی فعال و مشارکت اجتماعی و سالمند و سازمان های مردم نهاد روز شمار هفته سالمندان است.

بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۲۵ / ۱۳ درصد از جمعیت استان گیلان سالمند هستند.

۷۲۸۶/۲۰۰۷/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت روز جهانی سالمندان گیلان سازمان بهزیستی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۹۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای تامین تسهیلات بانکی ۱۲هزار واحد مسکن در ایلام

به گزارش خبرنگار مهر، سعید هژبری عصر روز شنبه در نشست کمیته تخصصی نهضت ملی مسکن، بر تسریع در پرداخت اقساط تسهیلات پروژه‌ها توسط بانک‌ها تأکید کرد و گفت: تا پایان هفته قرارداد تسهیلات پروژه‌های ۴۸ واحدی امور عشایری ایوان، ۴۰ واحدی شهر دره‌شهر و ۷۲ واحدی شهر سرابله منعقد و پرداخت‌ها انجام شود.

وی افزود: در این جلسه برنامه‌ریزی برای تامین تسهیلات بانکی برای ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد در سطح استان انجام گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام خاطرنشان کرد: با توجه به تأمین زمین در شهرهای هلیلان، دره شهر، آبدانان و بدره، به اداره کل راه و شهرسازی تاکید شد که در خصوص تسریع در طراحی‌ها و واگذاری به کارگزار اقدام کند.

هژبری اضافه کرد: با توجه به پیشرفت فیزیکی مناسب تعدادی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن و آمادگی واگذاری به مردم، ضروری است متقاضیان نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام کنند تا در مهلت مقرر واحدها تکمیل و تحویل آنان شود.

کد خبر 6090489

دیگر خبرها

  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • برنامه‌ریزی برای تامین تسهیلات بانکی ۱۲هزار واحد مسکن در ایلام
  • از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟
  • ۵ هزار خوابگاه متأهلی تا پایان دولت سیزدهم احداث می‌شود
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد