Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در اولین کنفرانس تاب آوری بیمارستان‌ها با بیان اینکه هم اکنون کشور با هجمه‌ای از کلانشهر‌ها روبرو است، گفت: در شهر تهران کمتر از یک درصد از جمعیت کل کشور ساکن هستند اما همزمان با افزایش خدمات و امکانات رفاهی در کلانشهر‌ها میزان مهاجرت به کلانشهر‌ها افزایش چشمگیری یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با بیان اینکه تجمع جمعیتی در کلانشهر‌ها و استان‌ها امکان افزایش خطرپذیری حوادث طبیعی را دارد، گفت: موضوع تاب آوری در کلانشهر‌ها نسبت به سایر شهر‌های کوچک از اهمیت بیشتری برخوردار است و تجارب نشان می‌دهد که هم اکنون کشور در شرایط خطرپذیری بیشتری قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ همزمان با وقوع حادثه پلاسکو، سال ۹۶ زلزله کرمانشاه و امسال هم با وقوع سیل امکان افزایش حوادث طبیعی در کشور بیشتر شده است، وقوع چنین حادثه‌ها و افزایش خسارات و تلفات نشان دهنده اهمیت بیشتر تاب آوری و در اولویت قرار دادن این اقدام در کلانشهر‌هاست.

او با بیان اینکه هر ۱۰ سال یک بار کشور ایران یک زلزله چند ریشتری را تجربه می‌کند، افزود: بعد از وقوع زلزله طبس و بم میزان وقوع زلزله هر ۱۰ سال یک بار بیشتر شد به طوری که در دهه ۸۰ زلزله بم، زلزله ورزقان در دهه ۹۰ و زلزله سر پل ذهاب  در ۲ سال گذشته رخ داده است.

شکرچی زاده توضیح داد: این زلزله‌ها در نقاط کم جمعیت و کمتر از ۱۰۰ هزار نفر رخ داده و خسارت‌های ایجاد شده در این مناطق حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده، اما اگر این حوادث در شهر‌های بزرگ از جمله تهران، تبریز و مشهد رخ می‌داد میزان خسارت‌ها به بیش از ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یافت.بیشتر بخوانید: اعتبارات لازم برای اتمام مسکن مهر تامین شد/عزم دولت برای اتمام این طرح تا پایان امسال
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: میزان خسارت‌های وارد شده بر اثر سیل، ۳۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده این در حالیست که ما می‌توانستیم با افزایش تاب آوری و مقاومت ساختمان‌ها چنین خسارت‌هایی را پرداخت نکنیم.

او توضیح داد: در زلزله کرمانشاه هیچ کدام از بیمارستان‌ها عملکرد مناسبی نداشتند به طوری که بیمارستانی با ساختمان نوساز و بیمارستانی با قدمت بیش از ۳۰ سال هیچ کدام در برابر زلزله دوام نیاوردند و همین موضوع باعث افزایش تلفات در این حادثه شد.

شکرچی زاده با بیان اینکه ۵۰ درصد از بیمارستان‌ها در کشور نیاز به بازسازی دارند، گفت: باید قبل و بعد از ساخت عملکرد و میزان مقاومت ساختمان‌ها را بررسی کنیم و از سوی دیگر باید دستورالعمل و استاندارد‌ها را مورد بازبینی قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: طبق آیین نامه ۲۸۰۰ باید تاب آوری در تمامی ساختمان‌ها طبق دستورالعمل انجام شود و این اقدامات باید با همکاری سازمان‌های مجری اجرایی شود.

او گفت: پروژه بهتاب به عنوان اولین پروژه‌ای است که برای افزایش تاب آوری ساختمان‌ها به مرحله اجرایی رسیده و اجرای چنین اقداماتی می‌تواند کارکرد و عملکرد ساختمان‌ها را بیشتر کند. باید برای یک بار تغییر پارادایم را آرام آرام ایجاد کنیم و به جای افزایش تعداد ساختمان‌ها به سمت عملکرد بهتر و با کیفیت ساختمان‌ها برویم.

انتهای پیام/ هر ۱۰ سال یک بار ایران شاهد وقوع زلزله‌ای چند ریشتری است

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۹۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان بستنی پاک، انبار خانه کارگر و بیمارستان بوعلی؛ پلاسکوهای آتی شهر تهران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هشتاد و هفتمین جلسه کمیته ایمنی برای بررسی وضعیت ساختمان های ناایمن مناطق ۳،۴،۵،۶،۷،۹، ۱۱،۱۲و ۱۳ با حضور شهرداران این مناطق در محل شورای اسلامی شهر تهران برگزار و وضعیت ساختمان های بحرانی و بسیار خطرناک بررسی شد.   مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: کمیته ایمنی نشان داده که در پیگیری ایمن سازی ساختمان های ناایمن بحرانی و میان خطر جدی است.   بابایی سخت گیری در حوزه ایمنی را به نفع شهروندان و مالکان و افرادی که در ساختمان های ناایمن تردد می‌کنند عنوان کرد و افزود:شهریور ماه پایان مهلت رسیدگی به ۱۲۹ ساختمان است و باید تا این تاریخ گزارش ایمن سازی این ساختمان های به شهروندان ارایه شود.   عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مسئول مستقیم رسیدگی به ساختمان های ناایمن، شهرداران نواحی هستند، گفت: اجرای دستورالعمل مصوب شورای شهر شامل ارایه اخطار ، نصب بنر اطلاع‌رسانی و تشکیل پرونده قضایی، و پس از آن قطع انشعابات الزامی است.   وی با بیان اینکه قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۲ ایمن سازی ساختمان های بحرانی تمام شود اما عقب ماندگی وجود دارد؛ اظهار داشت: وضعیت ساختمان های ناایمن و بلند مرتبه نسبت به ابتدای دوره ششم وضعیت بهتری است اما همچنان برخی مالکان نسبت به ایمن سازی و اخطارهای شهرداری و آتش نشانی بی توجه هستند.   وی افزود: از جمله، مالکان ساختمان های شرکت بستنی پاک در منطقه ۹، انبار خانه کارگر در منطقه ۹ و بیمارستان بوعلی در منطقه ۱۳ تاکنون برغم اینکه نیروی انسانی بسیاری در آنها تردد دارند و ساختمان بیمارستان بوعلی که روزانه پذیرای بیماران است؛ اقدامی برای ایمن سازی انجام نداده اند.   وی با بیان اینکه این حق را برای شهروندان قائل هستیم که با وضعیت ساختمان های ناایمن شهر آشنایی داشته باشند و از تردد در آنها خودداری کنند، تاکید کرد: در صورت بروز هر نوع حادثه ای در ساختمان بستنی پاک، بنیاد مستضعفان؛ حادثه در انبار خانه کارگر، حزب اسلامی کار و حادثه در بیمارستان بوعلی، دانشگاه آزاد اسلامی باید پاسخگوی افکار عمومی باشند که چرا به اخطارها بی توجهی نموده اند.   بابایی تأکید کرد: طی سه سال از شورای شهر تلاش کردیم مالکان ساختمان های ناایمن را ترغیب به ایمن سازی کنیم اما برخی مقاومتها که منشا آن نامشخص است، از ایجاد حوادثی مشابه پلاسکو و خسارت به جان و مال شهروندان، ترسی ندارند.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاکنون قوه قضاییه همکاری خوبی با مدیریت شهری داشته است، خاطر نشان کرد: قوه قضاییه در خصوص این سه ساختمان نیز حتما ورود خواهد کرد .

بابایی تاکید کرد: مدیران شهری و مالکان ساختمان های ناایمن با مرور حادثه پلاسکو باید از این حال به درس عبرت بگیرند و خودشان برای ایمن‌سازی پیش قدم شوند.

بر اساس این گزارش جلسه کمیته ایمنی طی دو سال اخیر در محل شهرداری های مناطق برگزار شد و مصوبات این جلسات با جدیت پیگیری شد اما اکنون و در دور جدید جلسات کمیته ایمنی ، این جلسات با حضور شهرداران مناطق و نواحی در محل شورای شهر برگزار می شود تا شهرداران پاسخگوی عملکرد خود در این حوزه باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساختمان بستنی پاک، انبار خانه کارگر و بیمارستان بوعلی؛ پلاسکوهای آتی شهر تهران
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • لزوم جمع آوری پایانه قدیم شرق در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • جنگ و زلزله؛ بلایایی که تاب‌آوری کشورها را به‌خطرمی‌اندازند
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • از ساخت و ساز ساختمان ناایمن در کرمانشاه جلوگیری شد
  • حادثه در کرمانشاه جان یک نصاب آسانسور را گرفت