Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از رایزنی  فرهنگی ایران در آلمان، آلمان مانند بسیاری از کشورهای جهان، شاهد تظاهرات گسترده در اعتراض به تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط‌زیست بود. به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در آلمان تظاهراتی که در آن بسیاری از مسلمانان نیز حضور داشتند. با این وجود، بسیاری در آلمان می‌پرسند که موضع اسلام در قبال محیط زیست چیست؟ لامیا کادور، روزنامه‌نگار و محقق اسلامی در یادداشتی که برای نشریه ت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنلاین نوشته، به این گروه یادآور شده است که محیط‌زیست از دیدگاه اسلام و قرآن اهمیت زیادی دارد. آنچه می‌خوانید، ترجمه بخشی از یادداشت این محقق اسلامی است:

جمعه به درخواست جنبش «جمعه‌ها برای آینده»، میلیون‌ها آلمانی به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را به بحران محیط‌زیست نشان دهند. دولت فدرال سال‌هاست که ایده‌های مختلفی را در جهت حفاظت از محیط‌زیست بررسی می‌کند و حتی برخی پروژه‌ها را نیز در این راستا اجرا کرده است. هر چند هنوز مشخص نیست که کدام یک از این پروژه‌ها می‌توانند تاثیر بیشتری بر حفاظت از محیط‌زیست داشته باشند، اما گفت‌وگو درباره تغییرات آب و هوایی و تلاش برای پیداکردن راه‌حل مقابله با آن می‌تواند برای جامعه جهانی مفید باشد. چندی پیش، پاپ فرانسیس در نامه‌ای دربارۀ نابودی پرندگان و مسئله زباله‌های صنعتی هشدار داد و خواستار استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شد. رمونا علی، ستون‌نویس مسلمان در گاردین نیز مسلمانان را به حفاظت از محیط‌زیست فراخواند: «وقت آن است که مسلمانان به جنبش حمایت از محیط‌زیست بپیوندند.» 

آلودگی‌های زیست‌محیطی از چالش‌های اصلی و مهم جهان، به ویژه جهان اسلام است. اما در این میان، مسلمانان بسیاری عزم خود را برای مقابله با این شرایط جزم کرده‌اند. سران کشورهای اسلامی چهار سال پیش در استانبول، بیانیه‌ای را درباره تغییرات آب و هوایی و راه‌کارهای مقابله با آن صادر کردند. پادشاه مراکش نیز چندی پیش درخصوص اثرات تغییرات اقلیمی هشدار داد. به گفته او مراکش تلاش می‌کند تا امکانات لازم را برای تکمیل طرح‌های اقلیمی و آب و هوایی مهیا کند. فضل الخالد در سال ۱۹۹۴، بنیاد اسلامی اکولوژی و علوم زیست محیطی را تاسیس کرد. سیدحسن نصر، فیلسوف مسلمان بارها درباره بحران محیط‌زیست و راه‌حل‌های آن صحبت کرده است. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، مسلمانان در سراسر جهان نسبت به محیط‌زیست متعهد هستند. آنها در نشست‌های مختلف درباره اهمیت محیط‌زیست از دیدگاه اسلام و قرآن صحبت می‌کنند. اسلام پیروان خود را به زندگی هماهنگ با طبیعت دعوت می‌کند و از این رو مسلمانان، اسلام را دینی سبز می‌دانند. چندی پیش یکی از برگزارکنندگان سمینار تغییرات اقلیمی در مراکش به روزنامه‌نگار آلمانی گفت:«وقتی قرآن را به خوبی می‌خوانید، متوجه جایگاه محیط‌زیست در کتاب مقدس مسلمانان خواهید شد.» 

در آلمان نیز مسلمانان درباره تغییرات اقلیمی و بحران محیط‌زیست به گفت‌وگو می‌پردازند. هر چند فعالیت‌های سازمان‌یافته‌ای برای حفاظت از محیط‌زیست از سوی سازمان‌های اسلامی در آلمان انجام نمی‌شود، اما قرن‌هاست که اسلام بر اهمیت محیط‌زیست تاکید کرده است. شاعران و نویسندگان مسلمانان از قرون وسطی به محیط زیست، طبیعت و رفاه حیوانات می‌پرداختند. علاوه بر این، امروزه فعالان محیط‌زیست در بسیاری از موارد به آثار جغرافی‌دانان و فیلسوفان مسلمان رجوع می‌کنند.  قرآن به انسان‌ها می‌آموزد که خدا را می‌توان در تمام آفریده‌های او جست‌وجو کرد. اما انسان گاهی به این امر توجهی ندارد. در نظام طبیعت مداخله می‌کند. انسان‌ها جنگل‌ها را از بین می‌برند، آب و هوا را آلوده می‌کنند و... اگر قرآن بخوانیم متوجه می‌شویم که بسیاری از آیه‌های آن درباره نظام طبیعت است. در قرآن آمده است که حضرت سلیمان، به اذن خدا بر تمامی موجودات زنده مسلط بود و زبان حیوانات را می‌فهمید، این حضرت ارتش خود را متوقف کرد تا مورچه‌ای را در معرض خطر قرار ندهد. علاوه بر این، روایات زیادی از حضرت محمد(ص) درباره حفاظت از محیط‌زیست وجود دارد. در حال حاضر نیز بسیاری از امامان در آلمان در خطبه‌های نماز جمعه درباره اهمیت و ضرورت حفاظت از محیط‌زیست می‌گویند. یا به طور مثال، مسلمانان جزیره زنگبار در سال‌های اخیر با کمک گرفتن از قرآن و اصول دین، برای حفظ جانوران دریایی به ویژه در سواحل جزیره میسالی، یکی از مهمترین جزایر و صخره‌های مرجانی تلاش می‌کنند. بنابراین همان‌طور که می‌بینید، محیط‌زیست در آیات قرآن و در میان متفکران مسلمان جایگاه ویژه‌ای دارد.

کد خبر 4732037

منبع: مهر

کلیدواژه: حفظ محیط زیست مسلمانان آلمان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب کنفرانس بین المللی اربعین حسینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عاشورا اربعین 98 فعالیت های قرآنی گام دوم انقلاب مجمع عالی حکمت اسلامی نشست علمی اصول فقه قرآن امام سجاد ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۱۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا

دریافت 24 MB

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آخرین روز از گرامیداشت هفته زمین پاک و با هدف ترویج فرهنگ محافظت از محیط زیست و منابع طبیعی، جشنواره زمین پاک در شهرستان آستارا با حضور مسؤولان ارشد استانی و شهرستانی، دانش آموزان، دبیران و جوامع محلی در محل خانه محیط زیست پناهگاه حیاط وحش این شهرستان برگزار شد.

کد خبر 6090076

دیگر خبرها

  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • پیام تشکر کودکان آواره فلسطینی از دانشجویان سراسر جهان
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است