Web Analytics Made Easy - Statcounter

"شیخ حَسینه" نخست وزیر بنگلادش در سخنرانی سالانه بنگلادش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست تا غیر قابل دفاع بودن اوضاعی که پناهندگان روهینگیا را در برگرفته و آنها را به خاطر آزار و اذیت های ارتش میانمار وادار به فرار کرده را درک کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ روهینگیا برای خاتمه دادن به بحران از پیشنهاد رهبر بنگلادش حمایت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشنهادی که "شیخ حَسینه" نخست وزیر بنگلادش در سازمان ملل متحد برای حل بحران آوارگان روهینگیا توسط جامعه مسلمان مورد استقبال قرار گرفته است.

به گفته دویچه وله، "شیخ حَسینه" نخست وزیر بنگلادش در سخنرانی سالانه بنگلادش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست تا غیر قابل دفاع بودن اوضاعی که پناهندگان روهینگیا را در برگرفته و آنها را به خاطر آزار و اذیت های ارتش میانمار وادار به فرار کرده را درک کنند.

در سال 2017، بیش از 700000 روهینگیایی به خاطر تجاوزهای جمعی، کشتار و سوزاندن هزاران خانه و آنچه که "پاکسازی نژادی" نامیده شده گریختند و اکنون در اردوگاه های بسیار شلوغ در شهر ساحلی بنگلادش زندگی می کنند.

در حالی که کشور بنگلادش با اکثریت مسلمان، پناهگاه در اختیار پناهندگان قرار داده، جامعه بین المللی برای بازگرداندن آنها به میانمار اقدامات بسیار اندکی انجام داده است. در همین حال، تنش ها بین پناهندگان و جوامع محلی رو به افزایش است، به طوری که بسیاری از شهروندان بنگلادشی می ترسند که مردم روهینگیا هرگز به کشوری که از آنجا آمده اند، بازنگردند.

 

یک پیشنهاد چهار مرحله ای

حَسینه در مجمع عمومی سازمان ملل علیرغم عدم مداخله در این جنایت و تحمل بار اصلی توسط کشورش، یک برنامه چهار مرحله ای را برای پایان دادن به بحران ارائه داد. پیشنهاد وی شامل نکات زیر شامل می شود:

1. میانمار باید با اقداماتی مشخص، سیاست روشنی را در جهت بازگشت و استقرار مجدد روهینگیا به میانمار اعلام کند.

2. میانمار باید با کنار گذاشتنِ قوانین و اقدامات تبعیض آمیز باعث ایجاد اطمینان در میان مردم روهینگیا شود و به نمایندگان روهینگیا اجازه بازدید از شمال ایالت راخین را بدهد.

3. میانمار باید با استقرار ناظران غیر نظامی عضو جامعه بین المللی در ایالت راخین، امنیت و ایمنی مردم روهینگیا را تضمین کند.

4. جامعه بین الملل باید اطمینان حاصل کند که به ریشه های اصلی مشکل مسلمانان روهینگیا توجه می شود و نقض حقوق بشر و وحشیگری های صورت گرفته علیه روهینگیا به حساب می آید.

حَسینه افزود: "من از جامعه بین الملل خواهش می کنم تا غیرقابل دفاع بودن این شرایط را درک کنند. این بحران اکنون فراتر از اردوگاه ها است. با وجود تمام تلاش های ما، این بحران به تهدید منطقه ای تبدیل شده است."

 

استقبال روهینگیا از این پیشنهاد

فعالان روهینگیا در سراسر جهان از طرح نخست وزیر بنگلادش برای حل آشفتگی که اکنون بیش از 2 سال به طول انجامیده، استقبال کرده اند. با این حال، آنها از اینکه میانمار این پیشنهاد را نپذیرد، زیرا این دولت هیچ علاقه ای به بازگرداندن پناهندگان ندارد.

"نای سان لوین" یکی از فعالان روهینگیایی مستقر در آلمان احساس می کند که پیشنهاد حَسینه خواسته های جامعه روهینگیا برای امنیت خود در ایالت راخین را بازتاب می دهد.

وی گفت: "برای برگرداندن بازماندگان روهینگیا به میانمار، عدالت، حمایت بین المللی و شهروندی کامل بسیار مورد نیاز است. شیخ حَسینه آنها را در پیشنهاد خود گنجانده است."

این فعال همچنین خاطرنشان کرد: "از زمان آغاز خروج مردم روهینگیا در آگوست سال 2017 تاکنون این سومین بار است که شیخ حَسینه این پیشنهادات را به جامعه جهانی ارائه می دهد."

 

لوین افزود: "رهبران جهان به پیشنهادات وی گوش فرا داده اند، اما هرگز برای فشار آوردن به میانمار برای اجرای آنها به او کمک نکردند."

"تون خین" رئیس سازمان مسلمانان روهینگیا نیز اظهارات مشابهی داشت. او معتقد است که جامعه جهانی اقدام کافی برای اعمال فشار بر دولت میانمار به منظور به رسمیت شناختن روهینگیا به عنوان یکی از جوامع قومی قانونیِ کشور انجام نداده است.

 

اقدامات قدرتمند مورد نیاز

گزارش اخیر از سوی محققان سازمان ملل متحد نشان می دهد که 600000 روهینگیایی هنوز در ایالت راخین میانمار در شرایط بدتر و رقت انگیز قرار دارند.

محققان در گزارش نهایی خود که در تاریخ 17 سپتامبر سال 2019 به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شد، گفتند: "میانمار همچنان به هدف نسل کشی ادامه می دهد و روهینگیا همچنان در معرض خطر جدی نسل کشی قرار دارد."

در این گزارش آمده است: "این کشور (میانمار) اشتباهات خود را انکار می کند، شواهد را از بین می برد، از انجام تحقیقات مؤثر و شفاف سازی امتناع می ورزد، ویران و مصادره می کند و در زمین هایی که متعلق به مردم روهینگیا بوده ساخت و ساز می کند."

"عمران محمد" رهبر پیشین روهینگیا می گوید: "چون میانمار بحران را ایجاد کرده، پس مسئولیت پایان دادن به آن را نیز بر عهده دارد. میانمار طوری واکنش نشان می دهد که انگار بحران روهینگیا مشکل آنها نیست. من با شیخ حَسینه که در سازمان ملل گفت همانطور که کشوری با اکثریت بودایی این بحران را ایجاد کرده پس باید آن را حل کند به شدت موافق هستم."

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۱۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراضات گسترده در تفلیس/ گرجستان به سمت بحران پیش می‌رود؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، تصویب قانونی در گرجستان که به موجب آن تمام سازمان‌های مدنی این کشور تحت عنوان «عنصر بیگانه» شناخته خواهند شد، ده‌ها هزار نفر را در اعتراض به خیابان‌های پایتخت این کشور کشاند.

در این قانون، دلیل این برچسب، «دریافت حمایت مالی از منابع فرامرزی» عنوان شده است. با توجه به مقاومت و سرسختی دولت، به نظر می‌رسد که گرجستان در آستانه یکی از بحران‌های وخیم سیاسی چند دهه اخیر خود قرار دارد.

به نوشته رویترز، این تصمیم که حزب حاکم گرجستان موسوم به «رویای گرجی» به‌رغم مخالفت رییس جمهور، اپوزیسیون، جامعه مدنی و عملاً تمام جامعه بین‌الملل اتخاذ کرده، قانونی جنجالی و به شکافی عمیق بین طرفین درگیر منجر شده است و هر کدام مصمم به اتمام کار هستند!

در روزهای اخیر خیابان‌های تفلیس شاهد تظاهرات گسترده و مستمر معترضان با شعار «بله به اروپا، نه به قانون روس» بوده‌اند. تا پیش از دیشب، معترضان تجمع بحرانی برگزار نکرده بودند اما شرایط تغییر کرد. اعتراضات عمدتاً تحت رهبری جوانان و تشکل‌های دانشجویی اداره می‌شود. اپوزیسیون نامحبوب گرجستان هم به نظر راضی به حمایت پشت پرده از معترضان است. تا اینجای کار، حوادث اندکی گزارش شده اما شمار معترضان رو به افزایش است.

پارلمان اروپا هفته گذشته خواستار اعمال تحریم علیه رهبران گرجستان از جمله «بیدزینا ایوانیشویلی» نخست وزیر اسبق و بنیانگذار حزب رویای گرجی شد.

کد خبر 6092023

دیگر خبرها

  • اعتراضات گسترده در تفلیس/ گرجستان به سمت بحران پیش می‌رود؟
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • معاون وزیر کار مُنکر پیشنهاد افزایش حق مسکن شد
  • تیم ملی فوتسال ایران در سید نخست جام جهانی فوتسال
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟ | حماس: پاسخ اسرائیل را در مورد مذاکرات دریافت کردیم
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز