Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:49:10 GMT

مجلس و شفافیت

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۸۶۱۸۱

مجلس و شفافیت

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، با تصویب یک فوریت طرح «شفافیت آرای نظام تقنینی»، بحث بر سر موضوع «شفافیت آرای نمایندگان» در شبکه اجتماعی توئیتر وارد مرحله جدیدی شد و نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و کاربران این شبکه، در ارتباط با این موضوع به اظهار نظر پرداختند و هر کدام از زوایه دید خود درباره بحث شفافیت، موضع گیری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کدام طرح شفافیت؟

در حالی که دو طرح با موضوع شفافیت در مجلس مطرح شده‌اند، به نظر می‌رسد اختلاف نظر نمایندگان با یکدیگر بر سر این طرح‌ها ادامه دارد. یکی از این طرح‌ها، تنها به شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی اختصاص دارد و طرح دیگر یا همان طرح «شفافیت آرای نظام تقنینی» خواستار شفافیت در سایر سازمان‌ها و نهادها نیز هست و ابعادی گسترده‌تر از طرح اول را در بر می‌گیرد.

عدم تایید فوریت طرح «شفافیت آرای نمایندگان» و در مقابل تصویب فوریت «طرح شفافیت آرای نظام تقنینی» باعث شد تا کاربران پرسش‌هایی در این زمینه را مطرح کنند. یک کاربر نوشت که این فشارهای بیرونی و جنجال‌ها بر سر طرح شفافیت بود که باعث تصویب این طرح شد، در مقابل برخی کاربران یادآور شدند که این طرح‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و ارتباطی با هم ندارند. از همین رو فشارهای بیرونی که برای تصویب طرح «شفافیت آرای نمایندگان» وجود داشت، نمی‌تواند منجر به تصویب فوریت طرح «شفافیت آرای نظام تقنینی» شده باشد.

اما کاربرانی نیز معتقد بودند که تصویب فوریت طرح مذکور به این دلیل است که نمایندگان می‌دانند تصویب این طرح، تا پایان دوره این مجلس ممکن نیست و خیال برخی از نمایندگان از تاثیرات آن راحت است.

طرح شفافیت و جنجال‌ها در مجلس

حواشی تصویب فوریت طرح «شفافیت آرای تقنینی» نیز از موضوعات مورد توجه کاربران بود. در حالی که پس از تصویب یک فوریت طرح»، «سید فرید موسوی» از ارایه کنندگان این طرح به مجلس، توئیت کرد: «یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی در مجلس شورای اسلامی با ۱۶۸ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و چهار رای ممتنع از ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه علنی امروز مجلس به تصویب رسید»، «احد آزادی خواه» نماینده اصولگرای مجلس در توئیت خود ضمن انتشار تصاویری در جلسه امروز مجلس، به انتقاد از «مسعود پزشکیان» نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: «تا صحبت از شفافیت می‌کنیم صداها بلند و تریبون‌هامان قطع می‌شود. واقعا عده‌ای چه در پس نیات و تصمیم گیری‌های خود دارند که از برملا شدنش می‌ترسند. شفافیت دیر و زود دارد؛ ولی سوخت و سوز ندارد، هرچند با نهایی شدنش بساط خیلی ها را خواهد سوزاند.»

در مقابل اما «علی ساری» دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی، از تصویب یک فوریت این طرح دفاع و توئیت کرد: «طرح جامع و عدالت‌محور «شفافیت آرای نظام تقنینی» با یک فوریت به تصویب رسید. ریل‌گذاری درست مسیر رسیدن به دموکراسی امروز در مجلس‌شورای اسلامی کلید خورد».

«فاطمه سعیدی» نماینده مجلس هم در توئیت خود، ضمن اشاره به حمایت جناح‌های مختلف از این طرح، پس از تصویب آن نوشت: «فوریت طرح شفافیت آرا و مذاکرات نهادهای قانونگذاری از جمله مجلس، هیئت وزرا، خبرگان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره با حمایت روسای هر سه فراکسیون مجلس به تصویب رسید. فراکسیون امید تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا این طرح در نهایت تبدیل به قانون شود.»

برخی کاربران اما از حواشی پیش آمده در این جلسه ابراز نارضایتی کرده و آن را در شان مجلس شورای اسلامی ندانستند. کاربری به این موضوع اشاره کرد و گفت که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود مراقب شان مجلس باشند و با وجود اختلاف نظرها، با آرامش و متانت نسبت به مسائل پیش آمده در صحن علنی واکنش نشان دهند. 

شفافیت در مجلس و رقابت‌های جناحی

«احمد امیرآبادی فراهانی» یکی از نمایندگانی بود که از تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس دفاع می‌کرد. وی امروز و پس از تصویب یک فوریت طرح «شفافیت آرای نظام تقنینی» در توئیت خود آورد: «فشار افکار عمومی پاسخ داد. همکاران به یک فوریت طرح شفافیت آراء رای مثبت دادند. امیدوارم در رسیدگی‌های بعدی در کمیسیون و صحن علنی در کلیات و جزئیات خدشه‌ای به طرح وارد نشود». هرچند که وی در توئیت خود به این موضوع اشاره نکرد که تصویب این یک فوریت مربوط به طرح «شفافیت آرای نمایندگان» نیست و نمایندگان به یک فوریت طرح دیگری رای داده‌اند.

«سید جواد ساداتی نژاد» دیگر نماینده مجلس نیز ضمن اشاره به این طرح، به تلاش‌های داوطلبانه برخی نمایندگان برای ایجاد شفافیت اشاره کرد و چنین نوشت: «به همراه برخی همکاران از هیات رئیسه مجلس درخواست کرده بودیم اطلاعات مربوط به آرا و حضور و غیابمان در راستای شفافیت جهت اطلاع مردم و موکلانمان منتشر شود؛ اما هیأت رئیسه با این درخواست مخالفت و آن را برخلاف قانون دانست و گفتند که نمی‌شود تنها اطلاعات برخی از نمایندگان منتشر شود.»

بحث کاربران بر سر طرح شفافیت نیز همچنان ادامه دارد. در حالی که گروهی از کاربران خواستار آن هستند که نمایندگان با رویکردهای جناحی به بحث درباره شفافیت نپردازند، گروهی دیگر از این موضوع گلایه می‌کنند که شفافیت آرا، ممکن است باعث بروز فشارهای بر روی نمایندگان شود. با این حال از دیدگاه کاربران تصویب «طرح آرای نظام تقنینی» مانع از فشار بر روی نمایندگان خواهد شد. کاربری در همین ارتباط نوشت: «طرح جالب مجلس با این مضمون که شفافیت شامل همه ارگان‌های تاثیرگذار در امر قانون گذاری شود، نه فقط مجلس؛ واقعا ستودنی بود. این همان کاری است که باید برای جلوگیری از تضعیف مجلس به واسطه شفافیت و سو استفاده‌های احتمالی انجام می‌شد». برخی از کاربران نیز خواستار شفافیت با هر پیامدی هستند و معتقدند حتی اگر شفافیت در آرای نمایندگان، باعث فشار بر روی آن‌ها شود، نمایندگان بایستی برای رعایت حق مردم، شفافیت را پذیرا شوند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی فراکسیون امید فاطمه سعیدی سید فرید موسوی علی ساری احمد امیرآبادی فراهانی شفافیت آرای نمایندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا واردات اورانیوم روسیه را ممنوع کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نمایندگان سنای آمریکا طرحی را تصویب کردند که براساس آن واردات اوانیوم روسیه به آمریکا را ممنوع می‌کند.

پیش از این نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را تصویب کردند و شامگاه سه‌شنبه نیز نمایندگان سنا آن را با اکثریت آراء تصویب کردند.

طبق روند قانون‌گذاری در آمریکا این طرح برای تبدیل به قانون و اجرایی‌شدن باید جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا نیز آن را امضا کند.

در دسامبر گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که واردات اورانیوم با غنای پایین از روسیه را ممنوع می کرد. در سال‌های اخیر، آمریکا تلاش کرده تا برای تامین انرژی راکتورهای هسته‌ای خود، سوخت روسیه را با سطوح بالای اورانیوم با غنای پایین جایگزین کند.

در ماه فوریه، وزارت بازرگانی آمریکا گزارش داد که خرید اورانیوم و سایر عناصر رادیواکتیو روسیه در سال ۲۰۲۳ بیش از یک دهه از این خریدها فراتر رفته است.

ماه مارس گذشته، گزارش های شرکت روسی «اتم انرگوپروم» (بخشی از شرکت دولتی «روساتوم») حاکی از آن بود که «روساتوم» اقدامات پیشگیرانه ای را برای کاهش خسارات وارده به خود و خریداران اورانیوم روسیه تدارک دیده است.

در بخشی از بیانیه این شرکت آمده که «علیرغم احتمال کم خطر اعمال چنین محدودیت‌هایی، اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از آنکه ممکن است به شرکت و خریداران وارد شود، از جمله تجزیه و تحلیل احتمالات انتقال سفارش‌ها به شرکت‌های محلی روسیه و حمایت قانونی تدارک دیده شده است.»

کد خبر 6093696

دیگر خبرها

  • پایان دوره آموزشی نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم پس از 21 نشست تخصصی
  • پایان نشست‌های آموزشی منتخبان مجلس دوازدهم
  • پایان دوره آموزشی نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم
  • شاهد آرای کیفی‌تر در دور دوم انتخابات خواهیم بود
  • دوره آموزشی تقنینی و نظارتی نمایندگان منتخب برگزار می‌شود
  • آمریکا واردات اورانیوم روسیه را ممنوع کرد
  • صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده
  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس
  • تصویب جدول مرتبط با اختصاص بودجه به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در مجلس
  • جدول مربوط به «تملک دارایی‌های مالی» تصویب شد