Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@23:23:36 GMT

ای کاش قدر او را بیشتر می‌دانستیم‌

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۸۷۵۸۸

ای کاش قدر او را بیشتر می‌دانستیم‌

هفتم مهر‌ماه زادروز حسین دهلوی موسیقید‌ان، آهنگساز، رهبر ارکستر ایرانی و رئیس هنرستان موسیقی ملی ایران است. دهلوی متولد سال 1306 است و آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش، معزالدین دهلوی که از شاگردان علی اکبر شهنازی بود، آغاز کرد و بعد‌ها فراگیری ویولن را نزد ابوالحسن صبا آموخت. علی رهبری رهبر ارکستر‌

استاد دهلوی یکی از موزیسین‌های بزرگ ماست و نقش بسزایی در معرفی موسیقی کشورمان به دنیا داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان علاوه بر اینکه استاد و مشوق من در انتخاب مسیر موسیقایی‌ام بوده، برگردن من حق پدری دارند. اگر اشتباه نکنم تقریباً 13 ساله بودم که توانستم از محضر ایشان تلمذ کنم. در همان دوران استاد دهلوی متوجه علاقه‌مندی‌ام شدند و گاهی به‌صورت خصوصی به من موسیقی درس می‌دادند. ایشان تشویقم کردند قطعاتی را برای گروه کر هنرستان بنویسم و بعد هم با حمایت ایشان توانستم برای ادامه تحصیل به اروپا بروم. آن هم در زمانی که تنها یک نفر اجازه داشت از هنرستان موسیقی ملی به خارج از ایران برود. بعد‌ها این ارتباط شاگرد و استادی گسترش پیدا کرد و یک رابطه دوستی و صمیمانه بین‌مان شکل گرفت.
در سال‌هایی که ساکن اتریش بودم و در رشته آهنگسازی درس می‌خواندم ایشان از من دعوت کردند جایگزین آقای پورتراب شوم و ریاست هنرستان موسیقی را برعهده بگیرم. این انرژی مثبت و حال خوب ایشان در ذهن من ماندگار بود و ادامه داشت تا حدوداً 20 سال پیش و زمان دولت اصلاحات. یک روز آقای دهلوی با من تماس گرفت و گفت اپرایی ساخته برای یونسکو به‌نام «مانی و مانا» و رئیس جمهوری وقت قول داده بودند این اپرا اجرا شود اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. غم و بغض سنگینی در صدایش بود و بسیار بسیار ناراحت شدم. به آقای دهلوی گفتم: استاد برای شما و پسرتان بلیت هواپیمای وین می‌خرم و به اینجا تشریف بیاورید تا این کار را ضبط کنیم؛ بسیار خوشحال و ذوق زده شد و آمدند و سرانجام قطعه ایشان را با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی ضبط کردیم.
ایشان از بی‌توجهی مسئولان فرهنگی به موزیسین‌ها بسیار گلایه داشتند. 15 سال پیش در سفری که به ایران داشتم بیش از هر کسی برای ایشان ناراحت شدم؛ شنیدم حسین دهلوی، برای امرار معاش زندگی خود مجبور شده از آموزشگاهی به آموزشگاه‌ دیگر برود و از سر اجبار تدریس کند. شرایط بسیار اسفناکی بود. البته مقصر این مسأله تنها مسئولان دولتی و فرهنگی نبودند. تقصیر بر گردن کسانی بود که شاگردان او بودند و در 20 سال گذشته با اینکه هر کدام استاد بزرگی شدند، اما کمترین توجه و قدردانی را نسبت به حسین دهلوی نشان دادند. حسین دهلوی و موزیسین‌هایی در این سطح برای این مملکت گنج بزرگی هستند‌. این اواخر نام حسین دهلوی بیشتر شنیده می‌شود و قطعاتش بیشتر به گوش می‌رسد. چرا که آنها مخالف او بودند و خاطرجمع شده‌اند حسین دهلوی به بیماری آلزایمر دچار شده و دیگر نمی‌تواند کاری بسازد، تولید کند یا انتقادهای خود را به صراحت بیان کند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۷۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکونام:می دانستیم بازی سختی داریم/ قضاوت داور بی نقص بود

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد نکونام در نشست خبری بعد از بازی با ذوب آهن گفت:می دانستیم بازی سختی  داریم و اگر غفلت کنیم ذوب آهن دردسرساز خواهد شد. روی یک توپ کاملا ساده تمرکز نداشتیم و گل خوردیم و بازی برایمان سخت شد. اما زود شکل تیم را درست کردیم و به گل رسیدیم. باید بازی را با نتیجه مساوی به رختکن می رفتیم. در نیمه دوم شرایط را تغییر دادیم و موقعیت های زیادی را ایجاد کردیم و خدا را شکر توانستیم سه گل بزنیم که یکی از آنها مردود شد.

وی افزود: این پیروزی را تقدیم به هواداران استقلال می کنم. از همه بازیکنانم هم تشکر می کنم که با قلب شان بازی کردند. یک نکته را هم باید بگویم و آن اشاره به قضاوت داور است. ناظمی برای تیم من سه اشتباه تاثیرگذار در گذشته داشت اما امروز بی نقصی قضاوت کرد. او بازی سختی را قضاوت کرد چرا که انتقال توپ خیلی سریع بود.

سرمربی تیم استقلال در پاسخ به این سوال که برد پرسپولیس چقدر روی تیم وی اثر گذاشت گفت: قبل از بازی به بازیکنان گفتم که تمرکزمان روی خودمان است. بازیکنان و نفراتی که تیم رقیب دارد را کنار تیم ما بگذارید بعد قضاوت کنید. بعد از بازی بازیکنان ما نای راه رفتن نداشتند. تمرکزمان روی چهار بازی آینده است و از فردا کارمان را دوباره شروع می کنیم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نکونام: می‌دانستیم بازی سختی پیش رو داریم
  • نکونام:می دانستیم بازی سختی داریم/ قضاوت داور بی نقص بود
  • نکونام:می دانستیم بازی سختی داریم
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • عیادت از جورج شکور؛ خالقِ سه گانهِ حماسه های ماندگار …
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم