Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:14:28 GMT

«کاره‌سات» کتابی با ۱۹ داستان کوتاه کُردی

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۸۸۴۰۱

«کاره‌سات» کتابی با ۱۹ داستان کوتاه کُردی

کتاب کاره‌سات (رویداد تلخ، فاجعه)  نوشته جلال ملکشا در سال ۹۲ برای نخستین بار توسط انتشارات علمی کالج روانه بازار شد و اکنون به چاپ سوم رسیده است،  این کتاب دارای ۱۹ داستان کوتاه به زبان کُردی است که نام این کتاب برگرفته از یکی از این داستان‌ها است.

از دیگر داستان‌های این کتاب می‌توان به جیگه‌یه بو مردن (جایی برای مردن)، چاوه‌کانی قازی (چشم‌های قاضی)، سلیمان و گه‌نج و ئه‌سپه‌ره‌ش (سلیمان و گنج و اسب سیاه)، چاوی گورگ (چشم گرگ)، ده‌نگی ئاشنا (صدای آشنا)، چه‌مه‌ری (نوحه‌خوانی با دهل)، گاشه‌به‌رد (سنگ بزرگ، صخره) و راز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاقمندان داستان‌های کوتاه می‌توانند این کتاب را به قیمت ۹۰ هزار ریال در کتابفروشی‌ها و مرکز پخش انتشارات علمی کالج واقع در سنندج، سه راه ادب مجتمع تجاری کردستان طبقه دوم واحد ۲۲۳ تهیه کنند.

جلال ملکشا در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی در روستای «مه‌له‌کشا» از توابع شهرستان سنندج به دنیا آمد دوران کودکی و نوجوانی خود را در شهر سنندج سپری کرد و مراحل تحصیل را تا سطح دیپلم در همین شهر گذراند و از همان دوران کودکی و نوجوانی به سرودن شعر و نوشتن داستان پرداخته است.

ملکشا در حال حاضر به عنوان یکی از مطرح‌ترین شاعران کُرد در زمینه شعر نو کُردی شناخته می‌شود،  یکی از آثار او کتابی است با نام زڕه‌ی زنجیری وشه‌ دیله‌کان (نالهٔ زنجیر واژگان اسیر)  که در سال ۸۳ منتشر شد.

جلال ملکشا علاوه بر زبان کُردی به زبان فارسی هم اشعاری سروده است و برخی از اشعار او به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، روسی و عربی و لیبیایی ترجمه شده‌اند.  

۹۹۳۶/۹۱۰۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا کردستان معرفی کتاب نویسنده کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۸۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد

کتاب نامداران موسیقی سنندج به نویسندگی احسان مردوخ روحانی امروز به مناسبت هفته فرهنگی سنندج رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، کتاب نامداران موسیقی سنندج به نویسندگی احسان مردوخ روحانی و چاپ انتشارات آمیار، عصر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ با حضور شهردار سنندج، اعضای شورای شهر و اهالی فرهنگ و هنر این شهر به مناسبت هفته فرهنگی سنندج رونمایی شد.

احسان مردوخ روحانی، پژوهشگر و نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج در مورد این کتاب اظهار کرد: با توجه به اینکه سال ۱۳۹۸ شهر سنندج در شبکه شهرهای خلاق موسیقی یونسکو به ثبت رسید، ایده اولیه نوشتن کتاب نامداران موسیقی سنندج نیز به پیشنهاد دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج شکل گرفت که اتمام آن حدود چهار سال طول کشید.

وی افزود: نامدارانی که در این کتاب اسامی آنها آمده شامل خواننده، نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی هستند که توسط دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج انتخاب شده‌اند.

نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج ادامه داد: در این کتاب اطلاعاتی در مورد ۴۰ نفر از اهالی موسیقی و گروه کامکارها که همگی از نامداران موسیقی شهر سنندج هستند به ترتیب حروف الفبا آمده و کتاب به ۳ زبان فارسی، کردی و انگلیسی چاپ شده است.

مردوخ روحانی اضافه کرد: در مورد برخی از نامداران موسیقی سنندج اطلاعات و داده‌های بسیار کمی وجود داشت که این جزو سختی‌های کار ما بود اما آنچه که آمده سعی شده به درستی بیان شود.

وی خاطرنشان کرد: در جلدهای آتی این کتاب به زندگی سایر نامداران شهر سنندج نیز پرداخته می‌شود و سعی خواهیم کرد نواقص و ایرادات این جلد را رفع کنیم که امیدواریم این کتاب فتح بابی برای توجه بیشتر به هنرمندان این شهر باشد.

به گزارش ایمنا، علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به انتشارات آمیار واقع در پاساژ عزتی شهر سنندج مراجعه کنند.

کد خبر 748888

دیگر خبرها

  • نیمه کاره رها شدن پروژه گازرسانی در بخش کوهنانی از زبان اهالی
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • نمایشگاه تولیدات خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی در سنندج برپا شد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی