هیئت؛ بیبدیلترین اجتماع تاریخ تشیع و مروج اسلام ناب
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۸۸۵۹۴
به گزارش ایکنا از یزد به نقل از روابطعمومی حوزه هنری یزد، حجتالاسلام مهدی مهدوینژاد، مسئول هیئت انصار ولایت یزد 7 مهرماه در ششمین نشست اندیشهورزی والعصر با هدف تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، با اشاره به اهمیت و جایگاه هیئت در این بیانیه اظهار کرد: بعد از وصیتنامه الهی ـ سیاسی امام راحل(ره) و پس از گذشت چهار دهه از انقلاب، بیانیه گام دوم، کتاب راهنمای حقیقی و آرمانی ماست که منشور تعالی انقلاب اسلامی منطبق با واقعیات جامعه در آن تبیین شده و باید ابعاد پنهان آن برای مردم آشکار شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تأکید بر لزوم تبیین درست و واقعی تاریخ گذشته انقلاب اسلامی افزود: اگر ما این تاریخ پرافتخار را درست تبیین و ترسیم نکنیم ممکن است دشمنان داخلی و خارجی اهداف و آرمانهای انقلاب را تحریف کنند و رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به طور دقیق به این نکته اساسی اشاره کردهاند.
این کارشناس مذهبی به وضعیت گذشته و فعلی جامعه و انقلاب و دستاوردهای آن اشاره کرد و افزود: ما باید وضعیت آینده را با توجه به وضعیت گذشته و حال ترسیم کنیم تا در مسیر درست قدم بگذاریم.
مهدوینژاد در ادامه به ضرورت تشریح و تبیین جایگاه و نقش مؤثر هیئات مذهبی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره و آن را به سه بخش هیأت دیروز، هیأت امروز و هیأت فردا تقسیمبندی کرد و اظهار کرد: هیئت؛ مجموعهای است که حول محور اهلبیت(ع) بویژه حضرت سید الشهدا(ع) کار کرد پیدا کرده است.
این فعال فرهنگی با اشاره به مراحل خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی و وظایف نهادهای اجتماعی، حکومتی و مردمی در تحقق گام دوم بیان کرد: انسان تا خودش را نشناسد نمیتواند دست به خودسازی بزند. اگر بشریت به سمت عبودیت حرکت کند، جامعه اصلاح میشود و اختلاف و درگیری نخواهد بود.
وی با بیان اینکه خودسازی، خودشناسی و اصلاح خود باید در اولویت قرار گیرد و باید به این سمت حرکت کنیم گفت: خودسازی مقدمه پرداخت جامعه است و وقتی انسان میخواهد خودشناسی کند باید به جامعه بپردازد، ابتدا باید عناصر و اجزای تشکیل دهنده آن جامعه خودسازی کنند.
این قرآن پژوه تصریح کرد: باید با راهاندازی کانونهای «معنویت و اخلاق» اجزای جامعه را به سمت خودسازی حرکت دهیم و یکی از این کانونهای درخشان، هیئات مذهبی هستند که تلاش میکنند جامعه را به سمت تعالی سوق دهند، اما کافی نیست. باید حکومت اسلامی تشکیل شود و حکومت اسلامی باید کانونهای معنویت و اخلاق را تقویت کند.
وی تأسیس حکومت اسلامی را یکی از راههای تحقق جامعه دینی دانست و افزود: وقتی این اتفاق صورت گرفت میتوانیم به سمت ایجاد تمدن نوین و بزرگ اسلامی حرکت کنیم.
این کارشناس در بخش دیگر سخنان خود به تعریف تمدن پرداخت و آن را مجموعه رفتارها، فرهنگ و باورهایی که در زندگی مردم یک جامعه یا منطقه جغرافیایی تجسد پیدا کرده و اینچنین زیستهاند دانست و گفت: وقتی مفید بودن و جذابیت یک تمدن ثابت و فراگیر شد، مردم دنیا به سمت آن گرایش پیدا میکنند و ممکن است تمدن در بخشی از جهان شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه تمدن اصلی با ظهور منجی عالم بشریت(عج) اتفاق میافتد و همه به آن گرایش پیدا میکنند تصریح کرد: هرچه کارکرد یک فرهنگ عمومی و معنویت یک جامعه مفیدتر و قویتر باشد گستره حکومت آن افزایش پیدا میکند.
مهدوینژاد با تبیین وضعیت و تاریخچه هیأت دیروز گفت: یکی از بیبدیلترین اجتماعات مردمی تاریخ تشیع که بیشترین کارکرد را برای این مکتب داشته و توانسته اسلام ناب را از دل حوادث گوناگون در تاریخ پرتلاطم امت اسلام عبور دهد و امروز سالم به دست ما برساند، هیأت به معنای امروز و به تعبیری مجالس ذکر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.
وی به نقش مؤثر هیئت به عنوان یک نهاد معنوی، اجتماعی و دینی در تحقق خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی اشاره کرد و هیئت را گردهمایی و اجتماع مؤمنان حول محور ولایت به طور عمومی و به صورت خاص حول شخصیت حضرت سید الشهدا(ع) دانست.
این فعال فرهنگی و اجتماعی، کار افراد در هیئت را تفکر و تذکر(فکر و ذکر) برشمرد و با بیان اینکه هیئت، بیوت الهی و دارالذکر یعنی محل ذکر و توجه و توسل به اهلبیت(ع) است گفت: نقطه کانونی هیئت، حضرت سید الشهدا(ع) است.
وی با اشاره به اینکه هیئت، عقل و عاطفه انسان را درگیر میکند ادامه داد: در هیئت دو نوع ذکر اهلبیت(ع) داریم، یکی ذکر معارف اهلبیت(ع) و دیگری ذکر مصائب آن بزرگواران است؛ سخنرانی جلسه، ذکر معارف و روضه مجلس نیز ذکر مصائب اهلبیت(ع) است. در ذکر معارف، فکر و روح و عقل فرد درگیر میشود و یک سلسله دستورات و معارف که یک کلاس آموزش هم محسوب میشود و از طرف دیگر با گریه، روضه و ذکر مصائب که آن هم بسیار سازنده است عواطف فرد درگیر میشود و هنگامی که فکر و عواطف انسان با چیزی درگیر شد آنگاه حرکت میکند و بسیار تأثیرگذار است.
مهدوینژاد هیئت را تغذیه کننده فکر و ذکر عنوان کرد و گفت: در طول قرون مختلف این نوع سبک و شیوه توانسته شیعه را از دل مهلکههای بزرگ نجات داده و افکار و اندیشهاش را تاکنون نگه دارد. بسیاری از مکاتب دستخوش تحریف و انحراف شدهاند ولی شیعه همچنان اسلام ناب را در اختیار دارد، دلیل آن هم کانونهایی است که به مدد حادثه عاشورا و وجود مقدس حضرت سید الشهدا(ع) در دل جامعه شیعی ایجاد شده و رسالت و ساختار و برنامههای آن اصلاح کننده و تعالی بخش است.
وی با بیان اینکه برخی پژوهشگران و صاحبنظران، اوج تاریخ هیئات مذهبی را به دوران صفویه و بعضی از سلسلهها ربط میدهند افزود: برخی نیز قصد دارند مجالس ذکر را دستساز سلطنتها و حکومتهایی که در تاریخ ایران بودهاند معرفی کنند و چون به آنجا متوقف میکنند آن وقت هیئت، هویت خود را به گونهای دیگر میبیند و سرچشمه را از حکومتهای سلطنتی در ایران تعریف میکند.
این کارشناس مذهبی در ادامه به مرور تاریخ هیئات مذهبی و گذشته مجالس ذکر پرداخت و بیان کرد: سابقه مجلس ذکر به قبل از خلقت حضرت آدم(ع) باز میشود، روضه و توسل به امام حسین(ع) به عالم امر باز میگردد و روایاتی از بحار الانوار و کتب معتبر شیعه در این زمینه وجود دارد.
این قرآن پژوه با بیان اینکه بر اساس روایات برای اولینبار لوح و قلم در عالم امر بر مصیبت امام حسین(ع) گریستند و این اولین مجلس ذکر و عزای آن حضرت بود افزود: مجالس بعدی در عالم خلق اتفاق افتاد به نحوی که همه انبیاء الهی(ع) از جمله حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت سلیمان، حضرت ابراهیم، حضرت زکریا، حضرت عیسی(ع) و خاتمالانبیاء(ص) و همچنین همه ائمه اطهار(ع) بر مصیبت آن حضرت گریه کردهاند. نه فقط انبیاء و اولیاء الهی بلکه همه عوالم و جمادات، دریاها، ماهیان، پرندگان، گیاهان و حیوانات هم در روایت است که بر امام حسین(ع) گریه کردند.
وی با اشاره به اینکه گریه سلاح مؤمن و فراری دهنده شیطان است گفت: گریه بر امام حسین(ع) انسان را از نفس خود جدا میکند و آن لحظه، لحظه جذب و دریافت فیوضات الهی است و دعاها مستجاب میشود.
مهدوینژاد اضافه کرد: تربیت نیز در روضه و با گریه بر سیدالشهدا(ع) اتفاق میافتد چون انسان تا از خود و منیت و تعلقات خودش جدا نشود اصلاح نمیشود. استمرار بر گریه سیدالشهدا(ع) زمینه و اسباب تربیت را فراهم میکند.
وی افزود: گریه بر مصیبتهای امام حسین(ع) یک مسئله استراتژیک در عالم معنا و ملکوت است و رمز و راز عبودیت خداست و فتوحات معنوی بدون گریه بر آن حضرت اتفاق نمیافتد. البته این فقط به این معنا نیست که اشک بر ایشان فینفسه و بدون معرفت، راهگشا است گرچه بدون معرفتش هم کارگشا است. اگر بخواهیم راه الیالله و سیر و سلوک باز شود با اشک بامعرفت بر سید الشهدا(ع) محقق میشود.
این ذاکر اهلبیت(ع) بیان کرد: اهلبیت(ع) مبتکر این جریان و مجالس ذکر در اسلام بودند و مردم را به این امر توصیه و تشویق میکردند.
وی با بیان اینکه مفهوم جهاد، ایثار، شهادت، انتظار و عدالت طلبی که در فرهنگ و تاریخ تشیع دیده میشود همگی ریشه در قیام عاشورا دارد تصریح کرد: این فرهنگ به مدد عاشورا و مجالس عزاداری امام حسین(ع) ماندگار و اسلام حفظ شده و در همه ابعاد زندگی ما هم رخ نشان داده است.
مهدوینژاد ادامه داد: در مساجد، معماری و همچنین در آثار هنرمندان، شاعران، نویسندگان، نقاشان، خوشنویسان و سایر رشتهها از جمله هنرهای جدید، محبت و نام اهلبیت(ع) درخشان است و معارفی که ائمه اطهار(ع) فرمودهاند در این هنرها به خوبی تجلی پیدا کرده و آنقدر فرهنگ عاشورا عمیق شده که حتی پیروان سایر ادیان، مذاهب و مکاتب هم به ساحت امام حسین(ع) ابراز ارادت میکنند.
وی با بیان اینکه ما زیر چتر مجالس ذکر سیدالشهدا(ع) رشد پیدا کردهایم افزود: سوگواری بر امام حسین(ع) جزء جداییناپذیر زندگی جامعه شیعی شده و در همه کشورهایی که شیعه دارند در مسئله دینی آنان، عاشورا شاخص رفتاری اجتماعی مردم است.
مهدوینژاد گفت: در دوران ائمه اطهار(ع) بویژه در زمان امام رضا(ع) مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در ایران گسترش پیدا کرد و در دوران امویان و عباسیان هم که شیعه به شدت تحت فشار بود مجالس ذکر امام حسین(ع) راهگشا و نجاتبخش بود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا ایکنا یزد حوزه هنری یزد یزد نشست تخصصی والعصر بیانیه گام دوم انقلاب هیئت های مذهبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۸۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
معلم مربی جامعه و معمار آینده کشور است. از این رو احترام به معلم، احترام به همه کمالات است. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نخستین معلم بشریت خداوندی است که علم اسماء الهی را به آدم ابوالبشر آموخت و مقام توحید را با مقام معلمی پیوند داد. سپس بهواسطه قلم، انسانها را با دانشهای مختلف آشنا ساخت و انبیاء عظام را به مقام معلمی برگزید.
پس معلمی شأنی سترگ و شغلی الهی است که پیامبران الهی عهدهدار آن بودهاند. معلم مربی جامعه و معمار آینده کشور است. از این رو احترام به معلم، احترام به همه کمالات است.
جایگاه معلمِ نمونه؛ جایگاه انسانی متعالی است که دارای شاخصههایی چون: علم و بصیرت، تعهّد و احساس مسئولیت، عشق و محبت، دقّت در صورت و محتوای پیام، پیگیری در آموزش و تربیت، نظم و انضباط، خلاقیت و تفکّر، اعتقاد و ایمان به معارف الهی، عزم و اراده تعالی، عامل بودن به احکام الهی، پایبندی به اخلاق اسلامی، پایبندی به تعهّدات ملّی و کارامدی و أثرگذاری است.
برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتینظام متعالی آموزش و پرورش که معلم در آن به ایفای نقش میپردازد، اهداف عظیمی را پی میگیرد که برخی از آن عبارتند از: آموزش علوم نافع، تدوین منابع لازم درسی، انسانسازی، تربیت کادر انسانی یا نیروی مغزافزار و بازوان کارافزار برای جامعه، بصیرتآفرینی، ایجاد احساس التزام به هویت ملی و دینی، و نهایتاً نقشآفرینی مثبت در پیشرفت همهجانبه کشور.
این نظام متعالی با وجود امکاناتی چون ثروت عظیم هوش جوان ایرانی، مکتب انسانساز اسلام و وجود مراکز تربیتی همچون مساجد و هیئات مذهبی، الزاماتی راهبردی جهت دستیابی به اهداف مورد نظر دارد که برخی از آن: تأمین نیازهای نرمافزاری و سختافزاری کشور، برنامهریزی درست و هدفمند در جهت رفع نیازهای جامعه، توزیع متعادل و متناسب نیروی انسانی مورد نیاز جامعه، محور قرار دادن سند تحول برای اصلاح ساختارها و روندها، تهیه نقشه راه برای اجرایی کردن سند تحول، جذب معلمان مجرب و توانمند، تهیه و تدوین کتابهای درسی و کمک درسی آموزشی و پرورشی متناسب با سطح فکر، روحیات، جنسیت و سیر رشد دانش آموزان و متناسب با نیاز جامعه، بازشناسایی مفاخر و شخصیتهای مؤثر جامعه، رصد دائم کیفیت آموزشی معلمین و تلاش برای ارتقاء کیفی تدریس، تلاش برای ارتقاء نظام آموزش به جایگاه نخست جهان اسلام در عرصه تولیدات آموزشی و پرورشی، ترجمه آثار فاخر آموزشی تربیتی به زبانهای زنده دنیا، و افزایش ظرفیت مدارس دولتی و ممانعت جدی از برونسپاری تعلیم و تربیت به نهادهای غیر رسمی (جز در موارد نادر) است.
پر واضح است که نظام متعالی آموزش در برابر معلمین، وظایفی برعهده دارد که از جمله آنها: بهبود وضع معیشت معلمان، جدیت در آموزشهای بدو خدمت و ضمن خدمت آنان، زمینه سازی برای انتقال تجربیات آموزشی و مهارتهای تدریس به نسل جدید از معلمان، تلاش برای ثبات مدیریت نهاد آموزش و پرورش، تلاش برای منطبق سازی نظام آموزشی تربیتی با نیازهای ملی، منطقه ای و جهانی کشور، بهروزرسانی مستمر سند تحول آموزش و پرورش، تدوین نقشه راه اجرایی شدن سند آموزش و پرورش با ارائه شاخصهای معین، افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمینی عالم، کارامد و متعهد، تأمین مربیان پرورشی مدارس جهت هدایت دانشآموزان به رعایت سبک زندگی اسلامی و نظارت مفید، مؤثر و مستمر بر مؤسسات آموزشی غیر رسمی است.
با نظر به جایگاه عظیم معلم در اسلام میتوان به ضرورت تعالی مستمر نهاد آموزش و پرورش و بهروزرسانی منابع آموزشی و هدفمند بودن برنامهها در راستای ارائه الگویی از نظام متعالی آموزش در جهان اسلام پی برد.
حجتالاسلام دکتر مهدی امیدی نقلبری؛ دانشیار و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
انتهای پیام/