Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ وقتی اخبار سایت‌ها، روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی را به‌طور روزانه رصد می‌کنیم بیش از همه، یک نکته خودنمایی می‌کند: حجم زیادی از اخبار منفی که بر سرمان آوار می‌شوند.  این درحالی است که بر اساس پژوهش ها مردم نیز به شکل درونی تمایل بیشتری به افکار یا اخبار منفی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل بسیاری برای این اتفاق می‌توان در نظر گرفت، به‌عنوان نمونه فشارهای اقتصادی، بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان ، بیماری‌های جسمی و روانی و غیره از شایع ترین علت های موجود در پیدایش این رویداد است.

در این رابطه با امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

رابطه افزایش بدبینی و فاصله بین مردم و سیاست مداران

قرایی‌مقدم با بیان این نکته که منفی‌گرایی به دلیل حکومت‌هایی است که در طول زمان بر مردم روا داشته شده است، گفت: متاسفانه همواره بین مردم و حکومت‌ها فاصله بسیاری وجود داشته و دارد. در نتیجه مردم از حکومت‌ها دور شده و اعتماد به حداقل خود رسیده و با دیده نشدن صداقت از سوی مسئولان، مردم همواره در طول تاریخ با نوعی بی‌اعتمادی مواجه بودند و با خواندن یا علاقه به اخبار منفی سعی در پیشگیری آسیب‌های احتمالی داشته اند.

او ادامه داد: عدم اعتماد مردم به مردم و مردم به مسئولان دو نوع بی‌اعتمادی جدی هستند که دلایلی چون مشارکت داده نشدن و از خود ندانستن مسئولان از مهمترین عوامل پیدایش و پیشرفت این نگاه منفی هستند.

این جامعه‌شناس بدبینی و سوءظن را مختص به تمام زمان‌های تاریخ ایران دانست و توضیح داد: پس از انقلاب نیز همین روند بی‌اعتمادی ادامه‌دار شد و به تدریج با دیده شدن مال اندوزی و جمع ثروت برخی از قضات، وکلا، نمایندگان مجلس و غیره و البته با خالی شدن روز به روز جیب مردم بدبینی‌ها شدت گرفت تا جایی که امروز با جامعه‌ای بدبین و بیمار مواجه شدیم.

خوشبینی و بدبینی ذاتی، ارثی، نژادی و فطری نیست

قرایی‌مقدم با تاکید براینکه خوشبینی و بدبینی ذاتی، ارثی، نژادی و فطری نیست، عنوان کرد: خوشبینی و بدبینی تماما مربوط به شکل جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. در واقع برخی از جوامع به دلیل حکومت‌هایی که بر آن‌ها روا داشته شده خوشبین یا بدبین می‌شوند.

او با بیان اینکه دو فلسفه در جامعه وجود دارد؛ فلاسفه بدبین و فلاسفه خوشبین، گفت: این درحالی است که به نظر می رسد گرایش جامعه به سمت فلاسفه و تفکرات خوشبینانه باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: البته برخی از جامعه شناسان می گویند که جامعه به سمت بدتر شدن پیش می‌رود. در جامعه ما نیز به دلیل رفتارهای گذشته و سوابق اجتماعی و همچنین عملکردهای منفی که پس از انقلاب صورت گرفت، ریشه بدبینی افزایش یافت و در جامعه به شکل ملموس‌تری نشان داده شد.

بدبینی؛ اثرات اقتصادی، روانی و فرهنگی جبران ناپذیری دارد

او با بیان اینکه همه جا ریاکاری و فریب‌کاری دیده می شود، توضیح داد: با این اوصاف افراد تصور می‌کنند که چیزی برای خوشبینی وجود ندارد و در نتیجه حس بدبینی در آن ها بیشتر می شود.

این جامعه‌شناس افزود: مساله بدبینی اثرات اقتصادی، روانی، فرهنگی جبران ناپذیری دارد و به‌طور کلی تمام زمینه‌های آسیب اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. اگر ما نسبت به اتفاقات کشور و گفته‌ها و شنیده‌ها بدبین هستیم، ریشه آن در تمام مواردی است که گفته شد.

قرایی‌مقدم به آماری در خصوص اثرات منفی بدبینی در جامعه اشاره کرد و گفت: 24درصد مردم دچار استرس هستند و 13 الی 14 درصد آن‌ها از ناراحتی‌های روحی و روانی رنج می‌برند که ریشه تمام این آسیب‌ها در بدبینی، بی‌اعتمادی و سوءظن نهفته است.

او با تاکید بر اینکه هنگامی که جامعه نسبت به یکدیگر بدبین باشد به دنبال اخبار منفی رفته و این فرآیند در تمام زمینه‌ها از جمله اقتصاد و تعاملات اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: متاسفانه رفتارها و اعمال کسانی که می‌توانند بیشترین نقش مثبت را در جامعه ایفا کنند به حدی به ابتذال کشیده شده که نسل جوان را بدبین کرده‌ایم.

آیا جهان در حال حرکت به سمت بدبینی است

 این جامعه‌شناس در پاسخ به این سوال که «آیا جهان در حال حرکت به سمت بدبینی است؟» گفت: خیر این دیدهای منفی را باید از خود دور کرد و سعی در بهتر شدن جامعه داشت. جهان به سمت بدبینی حرکت نمی‌کند بلکه جهان به سمت پیشرفت و آبادی است. این نظریه‌های منفی که آغاز آن از یونان باستان آغاز شده و سرنوشت افراد بشر را بد دانسته است، تا به امروز نتیجه‌ای جز افسردگی و دلزدگی انسان‌ها نداشته است.

خبرنگار: ناهید سمیعی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انقلاب جامعه جهان رادیو و تلویزیون رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۸۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به مناسبت روز جهانی کار و کارگر

کارگران از ارزشمندترین و سودمندترین اقشار جامعه هستند که نقش به سزایی در پیشبرد اهداف تولیدی و اقتصادی کشور دارند.این قشر از جامعه با حداقل توقعها و سطوح حقوقی همواره برای چرخاندن چرخهای واحدهای تولیدی و صنعتی و کارخانه ها در تلاش و تکاپویی وصف ناپذیر و خستگی ناپذیر هستند.این گزارش تصویری به مناسبت روز جهانی کار و کارگر بخش کوچکی از تلاش این غیور مردان و زنان را در واحدهای تولیدی و صنعتی استان همدان را به تصویر کشیده است. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077408 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • نماینده چابهار: ماجرای باغ ازگل که بدون اطلاع امام جمعه به نام او زده شده، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
  • داعش فراخوان داد/ به جای فلسطین در افغانستان جهاد کنید!
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری از ایران فردا | برخوردها از سال ۸۸ جامعه را پیچیده‌تر کرده | تنش‌های بزرگ در دل رخدادهای کوچک است!
  • «طرح نور» مورد استقبال مردم قرار گرفته است | استان تهران تقسیم می شود؟ | قرارداد شهرداری تهران با چین هیچ نقطه منفی ندارد
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • به مناسبت روز جهانی کار و کارگر