Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا نوشت: حذف صفرها از پول ملی چندین بار در جریان مدیریت اقتصادی کشور مطرح شده و هربار به دلیلی روند اجرای آن یا متوقف شده یا مسکوت مانده است، اما بانک مرکزی از سال گذشته این طرح را با جدیت پیگیری می‌کند.

بانک مرکزی طرح حذف چهار صفر از پول ملی را برای تصویب به دولت فرستاد و پس از آن دولت آن را در قالب لایحه‌ای تقدیم مجلس کرد تا نمایندگان مردم در این باره تصمیم بگیرند که در نهایت روز گذشته یک فوریت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، قرار است با حذف چهار صفر از پول ملی، واحد رسمی پول کشور نیز از ریال به تومان تغییر کند و به این ترتیب هر ۱۰ هزار ریال (۱۰۰۰ تومان) معادل یک تومان جدید و هر تومان جدید معادل ۱۰۰ پارسه شود.

البته این بار نیز حذف صفر از پول ملی موافقان و مخالفان خود را داشت؛ به طوریکه برخی بر این باورند که در شرایط فعلی اقتصاد ضرورتی برای انجام این کار نیست و می‌توان در آینده به این موضوع فکر کرد، اما رئیس‌کل بانک مرکزی معتقد است که این کار ضروری است و موکول کردن آن به آینده دردی را دوا نمی‌کند.

اما موردی که همگی بر آن اتفاق نظر دارند، این است که حذف صفر از پول ملی تغییری در اوضاع معیشتی مردم و شاخص‌های پایه اقتصاد نخواهد داشت، اما بررسی دلایل اهمیت این لایحه نیز امری ضروری است.

مزایای حذف چهار صفر

حذف چهار صفر از پول ملی باعث کاهش هزینه‌ها، حجم اسکناس و وارد شدن مسکوکات به چرخه اقتصادی می‌شود و به فرآیند مبادلات مالی مردم کمک می‌کند.

آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده هدف این لایحه راحت‌تر شدن کار برای مردم است تا بتوانند اسکناس‌ها با واحد پولی جدید را در امور بازرگانی و مالی خود به نحو احسن استفاده کند، چراکه در حال حاضر رابطه پول ملی با ارزهای خارجی هم خوب نیست، مثلا معادل دلاری یک ریال ۰.۰۰۰۰۰۸ است.

این لایحه به فرآیند مبادلات مردم کمک می‌کند و با توجه به بی‌ارزش شدن واحدهای پولی عملا سکه و مسکوکات از جریان مبادله مردم خارج شده است؛ به طوری که ضرب یک سکه بیشتر از آن هزینه می‌برد. نمونه آن سکه ۵۰۰ تومانی است که ضرب آن ۸۰۰ تومان هزینه دارد.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی این موضوعات را در دفاع از لایحه پیشنهادی دولت مطرح کرد و گفته که برای ایجاد تعادل در مجموعه پولی کشور به زمان چهار ساله نیاز داریم؛ بنابراین اگر این لایحه به تصویب نهایی برسد، چهار سال کار طول می‌کشد تا با انجام مقدمات لازم به تدریج پول‌های جدیدی را جایگزین پول‌های قدیمی کنیم.

این در حالی است که همتی پیش از این، زمان لازم برای اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی را حدود دو سال عنوان کرده بود و اکنون گفته که این طرح به چهار سال زمان نیاز دارد.
البته طبیعتا اجرای طرحی با چنین گستردگی که نیاز به تغییر تمامی اسکناس‌ها و سکوک مورد استفاده مردم دارد، نیاز به زمان زیادی خواهد داشت.

از سوی دیگر، با اصلاح قانون پولی و بانکی هزینه‌ها در میان‌مدت کاهش پیدا می‌کند، چراکه در حال حاضر نزدیک به یک میلیارد اسکناس در سال امحا می‌شود و نزدیک به ۹ میلیارد اسکناس نیز در جریان است که اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود، تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ میلیارد می‌رسد و این یعنی با حذف چهار صفر شاهد کاهش حجم اسکناس، هزینه‌ها و وارد شدن مسکوکات به چرخه کار خواهیم بود.

در عین حال برخی کارشناسان معتقدند که در شرایطی که نرخ تورم کشور بالاست و کشور تحت تحریم‌ قرار دارد، حذف چهار صفر می‌تواند به بازگشت صفرها پس از مدتی به پول ملی منجر شود.

با این حال با تصویب یک فوریت این لایحه به نظر می‌رسد که کار اجرایی این لایحه پس از تایید نهایی انجام شده و بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی بانک مرکزی، این طرح به تدریج اجرایی خواهد شد.

کد خبر 456835 برچسب‌ها بانک مرکزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۹۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18 عیار هر گرم 3 میلیون و 400 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 37 میلیون و 500 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 40 میلیون و 350 هزار تومان است.

ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال 50 هزاری تقویت شد

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 23 میلیون و 800 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 14 میلیون و 400 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 6 میلیون و 700 هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 14  میلیون و 745 تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 2338 دلار است.

ادامه سیر صعودی قیمت ارزهای مبادله‌ای/ دلار چند شد؟

 

 در معاملات امروز (یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 359 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 418 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 454 تومان و نرخ حواله یورو به 44 هزار و 308 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، 12 هزار و 78 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 278 تومان است.

بروز رسانی: ‌یک‌شنبه 9  اردیبهشت 09:00

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (اسکناس)

44  هزار و 359  

قیمت دلار (حواله)

41  هزار و 418

قیمت یورو (اسکناس)

47  هزار و 454

قیمت یورو (حواله)

44 هزار و 308

قیمت درهم (اسکناس)

12 هزار و 78

قیمت درهم (حواله)

11 هزار و 278

بروز رسانی: ‌یک‌شنبه 9  اردیبهشت 13:00

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  37  میلیون و 500 هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

40  میلیون و 350 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

23  میلیون و 800 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

14  میلیون و 400 هزار

قیمت سکه گرمی

6 میلیون و 700 هزار

بروز رسانی: ‌یک‌شنبه 9  اردیبهشت 13:00

نوع

قیمت لحبظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

3 میلیون و 400 هزار

مثقال طلا

14 میلیون و 745 هزار

انس طلا(دلار)

2338

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارز حج مغایرتی با ارز مسافرتی ندارد
  • نرخ جدید ارزها در مرکز مبادله ایران
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • دلار مبادله‌ای ثابت ماند/ یورو رشد کرد
  • نحوه خرید بلیط چارتر به مقصد دبی
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • ارسال ارزان و سریع بار با شرکت پست بین‌المللی اسپیدکس
  • ببینید | وعده علیرضا زاکانی به تهرانی‌ها؛ خانه ارزان قیمت در راه است؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹