Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@03:02:40 GMT

اخبار مجلس/ آغاز جهش سوم صنعت پتروشیمی

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۹۰۲۱۸

اخبار مجلس/ آغاز جهش سوم صنعت پتروشیمی

سرویس سیاسی فردا: سیصد و شصت و هفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (دوشنبه هشتم مهر) دقایقی پیش به ریاست مسعود پزشکیان نایب رئیس اول قوه‌مقننه و با حضور ۱۹۳ تن از نمایندگان آغاز شد.

امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس دستورکار جلسه علنی را به شرح ذیل قرائت کرد:

**بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده

**بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

**بررسی طرح استفساریه بند ۲ ماده ۲ قانون مالیات‌های مستقیم

**بررسی گزارش کمیسیون عمران درباره لایحه موافقت‌نامه سرویس‌های هوایی دوجانبه بین ایران و کویت

**بررسی طرح اصلاح ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم

**سوالات سید فرید موسوی نماینده تهران و سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان از رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستورکار نمایندگان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط پرداخت مالیات و عوارض کالا‌ها تعیین شد

مجلس در نشست علنی امروز خود شرایط پرداخت مالیات و عوارض کالا‌ها و خدمات را تعیین کردند.

به گزارش فارس، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده (۴) این لایحه با ۱۵۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس ماده ۴، مؤدی مکلف است حداکثر تا پایان ماه پس از انقضای هر دوره مالیاتی، کل مالیات و عوارضی را که طی آن دوره به فروش کالا و یا ارائه خدمات توسط وی تعلق گرفته است، با رعایت تبصره (۲) این ماده و پس از کسر اعتبار مالیاتی خود، به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، پرداخت نماید.

طبق تبصره ۱ این ماده مطابق این قانون، اصل بر نقدی بودن معاملات است؛ مگر این که نسیه بودن معاملات و دریافت و پرداخت‌های مرتبط با آن در سامانه مؤدیان ثبت شده و به تأیید طرفین رسیده باشد. در مواردی که معامله یا قرارداد در سامانه مؤدیان ثبت نشده باشد، آن معامله یا قرارداد نقد تلقی می‌شود.

به موجب تبصره ۲، در معاملات غیرنقدی نظیر فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک قرارداد‌های پیمانکاری و مشاوره‌ای طرف قرارداد با کارفرمایان موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه کل کشور تاریخ تعلق مالیات همان تاریخ صدور صورتحساب است؛ لاکن مودی با رعایت تبصره فوق مجاز است پرداخت مالیات فروش این نوع معاملات را تا زمان پرداخت ثمن معامله توسط خریدار یا مبلغ قرارداد توسط کارفرما، متناسب، به تأخیر بیندازد و سازمان تا زمان پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات توسط کارفرما یا خریدار، مؤدی را مشمول جریمه تأخیر در پرداخت نخواهد کرد. در خصوص معاملات مذکورتا زمان پرداخت مالیات و عوارض توسط خریدار اعتبار مالیاتی برای وی از این بابت منظور نخواهد شد.

بر اساس تبصره ۳ این ماده کلیه کارفرمایان موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه موظفند علاوه بر ثبت اصل قرارداد پیمانکاری، کلیه پرداخت‌های خود به پیمانکار را نیز در سامانه مؤدیان ثبت نمایند، همزمان با هر پرداخت مالیات و عوارض متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کنند. چنانچه کارفرما از پرداخت مالیات و عوارض فروش خودداری کند، بعد از انقضای مهلت قانونی، اصل مالیات و عوارض و جریمه‌های متعلقه توسط سازمان از طریق عملیات اجرائی از کارفرما وصول و اصل مالیات و عوارض به حساب پیمانکار منظور می‌شود.

طبق تبصره ۴ نیز، پیمانکاران و مهندسان مشاور موضوع این ماده می‌توانند از اوراق تسویه خزانه موضوع ماده (۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱/۲/۱۳۹۴ برای تسویه بدهی مالیات خود استفاده نمایند. سازمان مکلف است این اوراق را پذیرفته و معادل ارزش اسمی آن را به حساب مؤدی منظور نماید. میزان وصولی از این محل به عنوان عملکرد وصولی نقدی سازمان در سال مربوط محاسبه می‌شود.

بر اساس تبصره ۵، چنانچه واردات خدمات دوره‌های بعد پرداخت شود مالیات و عوارض آن هم در همان دوره پرداخت می‌شود.

براساس این گزارش نهایتا تبصره (۴) این ماده برای رفع ابهام در زمینه اوراق به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

آغاز جهش سوم صنعت پتروشیمی/ارزش مالی تولیدات پتروشیمی به ۳۵میلیارد دلار می‌رسد

وزیر نفت در تشریح وعده جهش سوم صنعت پتروشیمی از رسیدن به ارزش مالی تولیدات پتروشیمی تا سال ۱۴۰۵ به ۳۵ میلیارد دلار خبر دارد.

به گزارش خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در توضیح وعده جهش سوم صنعت پتروشیمی، گفت: دو جهش در پتروشیمی اتفاق افتاده که یک جهش اوایل دهه ۹۰ به اتمام رسید و جهش دوم تا پایان سال ۱۴۰۰ بروز و ظهور خواهد کرد، همچنین مقدمات، حرکت‌های اصلی و طرح‌های جهش سوم آغاز شده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه جهش سوم صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۵ تولیدات پتروشیمی را به بیش از ۱۳۰ میلیون تن در سال با ارزش مالی ۱۳۵ میلیارد دلار می‌رساند، افزود: جهش نخست ۱۵ تا ۱۶ دلار ارزش مالی و جهش دوم ارزش مالی ۲۵ میلیارد دلاری داشته‌اند و در جهش سوم با رشد چشمگیر به سود مالی بالای ۳۵ دلار خواهیم رسید.

به گفته وزیر نفت اگر جهش سوم صنعت پتروشیمی با رونق تولیدات صنایع پایین‌دستی همراه باشد علاوه‌بر ایجاد اشتغال فراوان، ارزش‌افزوده بسیاری را نیز برای کشور به همراه دارد.

زنگنه با بیان مثالی ادامه داد: به‌طورمثال از طریق طرح‌های جلوگیری از سوزاندن گاز‌های در مشعل، حجمی عظیمی نزدیک به ۱۰ میلیون تن خوراک برای پتروشیمی‌ها تهیه می‌شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: نمایندگان وزیر صمت مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۹۰۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با فرار مالیاتی به دلالان پتروشیمی رسید

سرپرست مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی در استان فارس خبر داد. - اخبار اقتصادی -

 به گزارش  خبرگزاری تسنیم، شاهین مستوفی سرپرست مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور با علام شناسایی فرار مالیاتی در اداره کل امور مالیاتی استان فارس گفت: در راستای رسیدگی به اسناد و مدارک به¬دست آمده از اجرای بازرسی مالیاتی موضوع ماده (181) قانون مالیات¬های مستقیم یک شرکت فعال در زمینه تولید فوم ساختمانی، فردی به عنوان دلال مواد اولیه پتروشیمی شناسایی شده است که با توجه به اجرای بازرسی های صورت گرفته از محل فعالیت شخص نامبرده، مشخص شد در بازه زمانی سال‌های  1397 لغایت 1401 فروشی بالغ بر 860  میلیارد تومان فروش مواد اولیه پتروشیمی خارج از شبکه رسمی کشور داشته است.

مستوفی افزود: شخص مذکور مطابق اطلاعات موجود در سامانه‌های ‌مالیاتی، صرفا مبلغ 100 میلیارد تومان فروش در اظهارنامه مالیاتی سال 1401 ابراز نموده است که در همین راستا اقدامات قانونی مبنی بر تنظیم گزارش مالیاتی و مطالبه مالیات و جرائم متعلقه در منابع مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده از مودی در موعد مقرر قانونی، در حال انجام می¬باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت ۲۰۰ میلیاردتومان مالیات و حق آلایندگی به شهرداری های استان
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • عوارض مصرف زیاد پنیر
  • مبارزه با فرار مالیاتی به دلالان پتروشیمی رسید
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص یافت
  • تأکید معاون استانداری لرستان بر تسریع در پرداخت تسهیلات اشتغال
  • تمدید مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • جذب ۱۰۰۰ میلیارد از تسهیلات تبصره ۱۸ در لرستان
  • تحقق ۱۲۴ درصدی درآمد حاصل از عوارض ساختمانی در قم